המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

נעילה בירידות חדות: הנאסד"ק נחתך ב-2.6%, וה-S&P500 ב-1.8%

מיקרוסופט רוכשת ב-68 מ' את בליזארד שזינקה 26%; מניות הבנקים הגדולים התרסקו: גולדמן זאקס איבדה 7%, מורגן סטנלי ירדה ב-5%, בנק אוף אמריקה ירדה ב-1.5%

נושאים בכתבה וול סטריט

המסחר ננעל בירידות חדות, הנאסד"ק ירד ב-2.6%, הדאו ג'ונס ירד ב-1.5% וה-SP500 ב-1.8%, ובכך נמשכת מגמת הירידות משבוע שעבר. הציפיות המתגברות להעלאה מוקדמת של הריבית יחד עם המשך עליית תשואות האג"ח ממשיכות להעיק על השוק. תשואות האג"ח האמריקאיות לכל אורך העקום עולות בשעה זו.  פלישה של רוסיה לאוקראינה עדיין לא מתומחרת בשוק; איך המאקרו משפיע על המיקרו? וגם - האם העלאת הריבית תוריד את האינפלציה? לא בטוח. אמיר כהנוביץ' מפרט מה מפחיד את שוק המניות וגורם לירידות (צפו בראיוןTV). לקוות לטוב - להיערך לרע: כולם אופטימיים וזה הזמן להיזהר; נכון שלתזמן את השוק זו נבואה, אבל הפחתה של הרכיב המנייתי עכשיו היא מתבקשת (לכתבה המלאה). המיליארדר לארי פינק, מנכ"ל חברת ההשקעות בלקרוק במכתבו השנתי למנכלי החברות בהן היא משקיעה בשלל עצות (לכתבה המלאה). הנפט נסחר במחיר הגבוה מזה 7 שנים עקב המתקפה החותית באיחוד האמירויות והתגובה הצפויה. המתח במזרח התיכון מצטרף למתח באוקראינה ודוחף את מחיר הזהב השחור (לכתבה המלאה).  המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 1.23%  

  • טרם החל המסחר הרציף
מאקרו בבנק ההשקעות אופנהיימר ממליצים לעבור למניות ערך ולהגדיל את ההשקעה בסקטור הטכנולוגיה, הצריכה הבסיסית התעשיה והאנרגיה ולהימנע ממגזרי צריכת המותרות, הסחורות והנדל"ן. בעיתוי אומלל במיוחד המליצו בבנק ההשקעות להוציא את מניית בליזיארד מתיק ההשקעות (לכתבה המלאה).  המשך  מניות במרכז דוחות גולדמן זאקס GOLDMAN SACHS  : הבנק מפספס את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות עם ירידה ש 7% לעומת צפי לירידה של 1% בלבד. המניה מגיבה בירידות חדות  (לכתבה המלאה). גם מורגן סטנלי MORGAN STANLEY , ג'יי פי מורגן JP MORGAN וסיטיגרופ CITIGROUP יורדים במסחר היום.  מיקרוסופט MICROSOFT רוכשת את בליזארד ACTIVISION BLIZZARD בעסקת ענק בשווי 68 מיליארד דולר במזומן (לכתבה המלאה). אקטיויזן מייצרת בעיקר משחקים לקנסולות, והיא קנתה גם את המפתח של קנדי קראש לפני כמה שנים.  העסקה מצורפת לעסקה שדווחה שבוע שעבר בתחום הגיימינג בה נמכרה חברת זינגה גם כן בפרמיה גבוהה על מחיר השוק. יש לציין כי סקטור הגיימינג חווה ירידות בשנה האחרונה בניגוד למגמה הכללית ולכן ייתכן שהשחקנים בשוק מעריכים כי המחירים נמוכים ומנצלים זאת לצורך רכישות משמעותיות.  הרכישה השניה בתחום הגיימינג מושכת את הסקטור לעליות כאשר פלייטיקה פלייטיקה הישראלית וחברת EV ELECTRONIC ARTS עולות במסחר היום.  פייזר PFIZER היא מניית ערך עם דיבידנד יפה וצמיחה של מניית צמיחה - כך לדברי מומחה הביומד יואב בורגן (לכתבה המלאה).  בתוך כך מנכ"ל פייזר בורלא צופה שבאביב תסתיים המגיפה ומנכ"ל מודרנה MODERNA מקווה להוציא חיסון משולב בסתיו 2023 (לכתבה המלאה).  ההימור על הקריפטו לא משתלם בינתיים לג'ק דורסי: בלוק (סימול SQ) בשפל של שנה. חברת בלוק של דורסי מהמרת בגדול על טכנולוגיית הבלוקצ'יין שביסוד המטבעות הדיגיטלים ומקווה למנף אותה לעסקיה בתחום הפינטק ובינתיים סובלת מהמגמה השלילית במניות הצמיחה ובשוק הקריפטו; האם יש סיכוי לשינוי המגמה? (לכתבה המלאה) דוחות הבנקים הגדולים בארה"ב: הכו את התחזיות האנליסטים - CITIGROUP (סימול: C) דיווח על הכנסות של כ-17 מיליארד דולר, מעל הצפי שעמד על כ-16.75 מיליארד. JP MORGAN (סימול: JPM) דיווח על רווח מתואם של כ-3.33 דולר למניה, מעל הצפי שעמד על כ-3.01 דולר. BLACKROCK INC (סימול: BLK) פספס את תחזית ההכנסות, אך עקף את תחזית הרווח. WELLS FARGO & CO (סימול: WFC) דיווח על הכנסות של 20.85 מיליארד, גם כאן מעל הצפי. (לכתבה המלאה) TESLA INC (סימול: TSLA) הסייברטראק של החברה מתעכב - ייצא לשוק בשנה הבאה. אלון מאסק דוחה שוב את הטנדר החשמלי של טסלה; פורד מובילה בתחום הטנדרים - יהיה קשה להיצמד אליה, למרות שהסייברטראק נראה רכב מעולם אחר (לכתבה המלאה) ישראליות במרכז אייסקיור מדיקל (US)  שוב נופלת ב-10%, מאז תחילת המסחר במניה בוול סטריט, ב-26 באוגוסט האחרון, צלל מחיר המניה בכ-70%, משער של 10.9 דולר ושווי שוק של 320 מיליון דולר לשער של כ-2.4 דולר ושווי שוק של כ-89 מיליון דולר בלבד. המשקיעים בוול סטריט לא טיפשים - אייסקיור לא הצליחה לעשות סיבוב בוול סטריט אחרי הסיבוב בתל אביב. חברת פליטיקה פלייטיקה עולה כאמור, כנראה בעקבות עסקת מיקרוסופט.  חברת התרופות הישראלית אופקו אופקו הלת' (US) מוכרת את פעילות Gene DX לחברת SEMA4 ׁ(סימול SMFR). היקף העסקה הוא 150 מיליון דולר במזומן ועוד 80 מיליון מניות בשווי 323 מיליון דולר. Gene DX היא חברה שפועלת בתחום אבחון מחלות נדירות לפי רצפי DNA. בהמשך אם תעמוד החברה באבני דרך היא תקבל עוד 150 מיליון דולר במזומן, כך שהיקף העסקה הכולל עשוי להגיע ל-673 מיליון דולר (לכתבה המלאה).  ביוליין ביוליין (US) מדווחת על פגישה מקדימה מוצלחת עם ה-FDA לקראת הליך אישור הטיפול שהלם לניוד תאי גזע לטיפול בסרטן מסוג מלנומה.  קומפיוג'ן קומפיוגן (US) מדווחת על אישור פטנט שמכסה טיפול משולש בשילוב עם נוגדנים כנגד PD ו TIGIT.  ראדה  ראדא (US) עולה במסחר היום לאחר שהעריכה כי ההכנסות שלה ב-2022 יעלו ב-20% ל-140 מיליון דולר (לכתבה המלאה). חברת גלובל אי גלובל-אי נופלת בשעה זו במסחר ללא הודעה מיוחדת כמו גם חברת היפו. פרויקט אופציות בהייטק של ביזפורטל. נייס נייס (US) מתגמלת את העובדים באופציות עם מחיר מימוש מאוד נמוך, זה מבטיח שלהבדיל ממה שתיארנו בקלטורה ריסקיפייד וחברות נוספות, העובדים לא יקבלו אופציות ששוות מאות אלפי ד' (חיסרון), אבל לא יקרה שהאופציות יימחקו לאפס כפי שקורה עכשיו בחברות רבות (וזה יתרון) (לכתבה המלאה). צים צים תחכור 3 אוניות עם כושר הובלה של 7000 מכולות ב-400 מיליון דולר (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שטויות , תוך כמה ימים תיקון מעלה (ל"ת)
    מאיר 18/01/2022 23:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מנשה 18/01/2022 21:59
    הגב לתגובה זו
    זה 3 שנים שהנסדק ויתר המדדים עולים ועולים מכפילים מנופחים כמו בלון והסיפור של הקורונה ניגמר ואיתו ניגמרו החגיגות של ברז הכספים אז מה שנישאר לראות זה אם תיקון השערים יתבצע מהר או בהדרגה
  • 1.
    הסיבה לירידות:רוסיה עומדת לפלוש לאוקראינה מדד רוסיה 7%- (ל"ת)
    אריה 18/01/2022 16:57
    הגב לתגובה זו
  • פוטין 18/01/2022 19:16
    הגב לתגובה זו
    דיבילים בלאט
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.