שנגחאי סין אסיה
צילום: Istock

הממשל הסיני נשבר: משתלט על ענקית הביטוח אנבאנג

במהלך שמזכיר את חילוץ AIG במשבר הפיננסי ב-2008 משתלט הממשל על ענקית הביטוח. 3 מוסדות "גדולים מכדי ליפול" נמצאים על סף קריסה שתחייב התערבות
עמית טל | (3)

לאחר חודש עצבני במיוחד, הממשל הסיני החליט לפעול ולמנוע נפילה של מוסד "גדול מכדי ליפול". הממשל הסיני השתלט לפנות בוקר על ענקית הביטוח והפיננסים אנבאנג, במה שמזכיר את השתלטות הממשל האמריקני על ענקית הביטוח AIG  במהלך המשבר הכלכלי החריף ב-2008. כמו כן הגישה  הממשלה תביעה נגד ראש התאגיד כנגד "פשעים כלכליים". והצפי לעתיד? לפחות עוד 3 גופים גדולים בסכנת פשיטת רגל.

נציין כי ההשתלטות של הממשל הסיני מגיעה לאחר שבימים האחרונים אסר הממשל על פרסום מדד התנודתיות (VIX) על המדדים המובילים, במטרה למנוע פאניקה בשווקים. ע"פ ההודעה הבוקר, השליטה באנבאנג תעבור לידי הרגולטור למשך שנה, שבמהלכה הממשל צפוי להזרים הון רב ולייצב את החברה (בין היתר ע"י מימוש מאסיבי של נכנסים שהחברה רכשה במהלך השנים האחרונות).

אנבאנג החלה את דרכה כחברת ביטוח בתחום הרכב עם תמיכה ממשלתית, ונהפכה לאורך השנים לאחד מהתאגידים העשירים במדינה הקומוניסטית.

בחודש נובמבר האחרון פרסמנו באתר את הצהרות של יו"ר הבנק המרכזי בסין שטען כי "כלכלת סין הפכה לפגיעה במיוחד, חלק מהחברות הן פירמידות פונזי" (לכתבה המלאה), אך הערכות בשוק היו כי המצב במדינה הקומוניסטית "גדול מכדי ליפול", ולכן הממשל הסיני לא ייתן לחברות גדולות להיכנס לצרות. הממשל בצעדים רבים בחודש האחרון ניסה ללחוץ מעט על החברות הממונפות, אך נראה הבוקר כי הוא "נשבר" ונאלץ להלאים את החברה.

הבעיה של הממשל הסיני היא שנכון להיום, לפחות עוד 3 מוסדות "גדולים מכדי ליפול" נמצאים בסכנה לפשיטת רגל. לפני שבועיים פרסמנו כאן על הקונגלומרט הגדול במדינה , HNA Group שנמצא בקשיי נזילות ונאלץ לבצע מכירות חיסול של נכסיו (לכתבה המלאה). מוסדות נוספים שנמצאים כעת בקשיי נזילות הן China Evergrande, וקונלומרט Dalian Wanda.

שווה לעקוב בימים הקרובים כיצד השוק יפרש את הצעד הנוכחי של הממשל, שכן ההבטחה לתת למוסדות ליפול בשל רשלנותם בהשקעות הופרה הבוקר בבוטות, וכיצד הממשל ינהג בשאר המוסדות הבעייתיים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אין אמון 23/02/2018 17:13
    הגב לתגובה זו
    הממשל ילאים כדי למנוע בהלה שומר נפשו יוצא מהבורסות
  • 2.
    הדרך למטה ברורה כשמש ביום בהיר הזמן יגיד את דברו.. (ל"ת)
    שורו 23/02/2018 16:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    העולם במשבר עצום צריך להלאים חצי מהחברות. (ל"ת)
    צחי 23/02/2018 15:10
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.