הממשל הסיני נשבר: משתלט על ענקית הביטוח אנבאנג
לאחר חודש עצבני במיוחד, הממשל הסיני החליט לפעול ולמנוע נפילה של מוסד "גדול מכדי ליפול". הממשל הסיני השתלט לפנות בוקר על ענקית הביטוח והפיננסים אנבאנג, במה שמזכיר את השתלטות הממשל האמריקני על ענקית הביטוח AIG במהלך המשבר הכלכלי החריף ב-2008. כמו כן הגישה הממשלה תביעה נגד ראש התאגיד כנגד "פשעים כלכליים". והצפי לעתיד? לפחות עוד 3 גופים גדולים בסכנת פשיטת רגל.
נציין כי ההשתלטות של הממשל הסיני מגיעה לאחר שבימים האחרונים אסר הממשל על פרסום מדד התנודתיות (VIX) על המדדים המובילים, במטרה למנוע פאניקה בשווקים. ע"פ ההודעה הבוקר, השליטה באנבאנג תעבור לידי הרגולטור למשך שנה, שבמהלכה הממשל צפוי להזרים הון רב ולייצב את החברה (בין היתר ע"י מימוש מאסיבי של נכנסים שהחברה רכשה במהלך השנים האחרונות).
אנבאנג החלה את דרכה כחברת ביטוח בתחום הרכב עם תמיכה ממשלתית, ונהפכה לאורך השנים לאחד מהתאגידים העשירים במדינה הקומוניסטית.
בחודש נובמבר האחרון פרסמנו באתר את הצהרות של יו"ר הבנק המרכזי בסין שטען כי "כלכלת סין הפכה לפגיעה במיוחד, חלק מהחברות הן פירמידות פונזי" (לכתבה המלאה), אך הערכות בשוק היו כי המצב במדינה הקומוניסטית "גדול מכדי ליפול", ולכן הממשל הסיני לא ייתן לחברות גדולות להיכנס לצרות. הממשל בצעדים רבים בחודש האחרון ניסה ללחוץ מעט על החברות הממונפות, אך נראה הבוקר כי הוא "נשבר" ונאלץ להלאים את החברה.
הבעיה של הממשל הסיני היא שנכון להיום, לפחות עוד 3 מוסדות "גדולים מכדי ליפול" נמצאים בסכנה לפשיטת רגל. לפני שבועיים פרסמנו כאן על הקונגלומרט הגדול במדינה , HNA Group שנמצא בקשיי נזילות ונאלץ לבצע מכירות חיסול של נכסיו (לכתבה המלאה). מוסדות נוספים שנמצאים כעת בקשיי נזילות הן China Evergrande, וקונלומרט Dalian Wanda.
- מנכל"ית בססח: "כמעט כל חברה במשק מתפקדת כבנק קטן בעל כורחה"
- נפגעה מאוטובוס, קיבלה הצעה מעליבה - וזכתה לבסוף לפיצוי של כמעט 200 אלף שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שווה לעקוב בימים הקרובים כיצד השוק יפרש את הצעד הנוכחי של הממשל, שכן ההבטחה לתת למוסדות ליפול בשל רשלנותם בהשקעות הופרה הבוקר בבוטות, וכיצד הממשל ינהג בשאר המוסדות הבעייתיים.
- 3.אין אמון 23/02/2018 17:13הגב לתגובה זוהממשל ילאים כדי למנוע בהלה שומר נפשו יוצא מהבורסות
- 2.הדרך למטה ברורה כשמש ביום בהיר הזמן יגיד את דברו.. (ל"ת)שורו 23/02/2018 16:30הגב לתגובה זו
- 1.העולם במשבר עצום צריך להלאים חצי מהחברות. (ל"ת)צחי 23/02/2018 15:10הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
