בנוסף להסלמה בין טורקיה ורוסיה: גזפרום עצרה את אספקת הגז לאוקראינה

כמו כן נשיא טורקיה ארדואן הודיע כי לא יתרום להסלמת המתיחות הגיאופוליטית: "הגנו על הגבולות שלנו"
גיא בן סימון | (7)
נושאים בכתבה רוסיה

יום לאחר הפלת המטוס הרוסי מעל שמי טורקיה, וירידה של המדדים המובילים באירופה כתוצאה מהמהלך, הבורסות מתקנות היום ונשיא טורקיה לוקח צעד אחרונה כדי לא להעמיק את המתיחות. במקביל, גזפרום הרוסית עוצרת את אספקת הגז לאוקראינה (על כך בהמשך).

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן הודיע היום כי לא יתרום להסלמת המתיחות הגיאופוליטית בין טורקיה לרוסיה, וזאת לאחר שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר אתמול על הפלת המטוס הרוסי כי מדובר ב'תקיעת סכין בגב' וכי יש לצפות לתגובה. פוטין הזהיר כי רוסיה תשלח לגבול לאדמת סוריה אמצעי הגנה נגד מטוסים (S-400) שנמצאים ליד הגבול הטורקי.

ארדואן אמר היום כי הורדת המטוס הרוסי באה כפעולת מנע על מנת להגן על גבולות המדינה עם סוריה במסגרת "הזכויות של הגבולות בינינו". בדברים שנשא בוועידה עסקית באיסטנבול, אמר ארדואן כי המטוס הרוסי הופל מעל שמי טורקיה והתרסק בשטח סוריה. 

בתוך כך, שרי החוץ של שתי המדינות שוחחו בטלפון וקבעו להיפגש בימים הקרובים. נציין כי בין המדינות קיימים הסכמי סחר הדוקים. 

בנפרד, חברת הגז הרוסית גזפרום עצרה את אספקת הגז לאוקראינה בטענה כי המדינה לא שילמה את המקדמה לאספקת גז עתידית. מדובר במהלך שמגיע ברקע המתיחות הגיאופוליטית באיזור לצד ניסיונה של רוסיה בשנה שעברה לספח את האי קרים אל שליטתה. נציין כי אוקראינה משמשת כנקודת מעבר להולכת גז רוסי למדינות אירופה ומהווה קרקע נוחה לפוטין להפגין שרירים על רקע המתיחות באיזור.

מנכ"ל גזפרום, אלכסיי מילר, אמר כי המשלוח האחרון לאוקראינה סופק עד השעה 7:00 ולאחר מכן לא יסופק עוד גז עד אשר אוקראינה תשלם המקדמה. מילר הוסיף כי אוקראינה רכשה במהלך החודשיים האחרונים גז רוסי לחורף הקרוב, אך לטענתו לא מדובר בכמות שתספיק לכל החורף.

רק לפני כחודשיים שתי המדינות חתמו על הסכם לאבטחת אספקת גז לחודש מארס. מילר המשיך: "הסירוב של אוקראינה לרכוש גז רוסי מאיים על העברת הגז לאירופה דרך אוקראינה ולצרכנים באוקראינה בחורף הקרוב".

זו לא הפעם הראשונה שהסכסוך בין רוסיה לאוקראינה הביא לשיבושים באספקת הגז הרוסי. בשנת 2009 אירופה נאלצה לספוג שיבושי אספקה על רקע סכסוך בין המדינות. עם זאת, בתחילת אוקטובר האחרון אספקת הגז הרוסי חודשה לאחר שגזפרום קיבלה 234 מיליון דולר מתוך 500 מיליון דולר שהובטח מקייב. בזמנו גזפרום הורידה את מחיר הגז ל-230 מיליון דולר ל-1 אלף מטר מעוקב, לעומת 251 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    גרין 25/11/2015 15:13
    הגב לתגובה זו
    וזה קרה בימים אלה. ניסיונות לתקן את קו החשמל לקרים סוכלו על ידי לאומנים אוקראינים, וזאת אולי הסיבה שגזפרום הפסיקה אספקת הגז.
  • 4.
    בא 25/11/2015 13:01
    הגב לתגובה זו
    את המצב , הכיסא הקטן כבר מחכה לך .
  • 3.
    אזרח 25/11/2015 12:54
    הגב לתגובה זו
    הגז שלנו והסיכסוך של אויבינו אחד בשני זה פשוט עושה טוב על הלב מי יתן והגז שלנו יצא מלוויתן ושונאינו האנטישמים ילחמו אחד בשני עד טיפת הדם האחרונה,כמה טוב השם!!!
  • 2.
    אם שותים לא טסים . (ל"ת)
    בא 25/11/2015 12:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בא 25/11/2015 12:11
    הגב לתגובה זו
    סגרו להם את הגז , איך יבשלו עכשיו בורש .
  • לילי 25/11/2015 12:27
    הגב לתגובה זו
    כך זה כל חורף
  • בא 25/11/2015 13:02
    באיבי .
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 0.86%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

בואינג זינקה 10%, אינטל 8.7% והמניה שטסה ב-23%

טאואר זינקה 4.8%, 

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

מניית אינטל Intel Corp 8.65%  זינקה ב-8.7% על רקע שורה של דיווחים והערכות חיוביות, בראשם: הערכות חדשות בשוק שלפיהן אפל עשויה לשקול שימוש בשירותי הייצור של אינטל עבור סדרות עתידיות של שבבי "M" - מהלך שעשוי להפוך להזדמנות אסטרטגית משמעותית עבור אינטל. הדיווחים אינם מלווים באישור רשמי, אך בשוק ההון רואים בכך אינדיקציה להתחזקות האמון ביכולות של אינטל בתחום הפאונדרי - ייצור שבבים עבור חברות חיצוניות. אם אכן תצא לפועל עסקה כזו, היא תוכל להעניק לאינטל חוזה רב-שנתי, גידול בהכנסות, ובמקביל לשדרג את התדמית שלה מול יצרניות אחרות. להרחבה - אינטל זינקה ב-9% - 120% מתחילת השנה; הפעם הסיבה היא אפל


מניית בואינג טסה מעל 10% -  אחרי שנים של קשיים, בואינג מעריכה ש-2026 תביא התאוששות - גם במסירות של מטוסי 737 ו-787, גם ברווחיות וגם בתזרים המזומנים.מניית בואינג (The Boeing Co 10.15%  ) מזנקת כעת ב-10% במסחר בוול סטריט, בעקבות דבריו של סמנכ"ל הכספים של החברה, ג'יי מאלה, שלפיהם החברה מצפה לשיפור משמעותי בפעילות העסקית בשנה הבאה. בין היתר, מאלה אמר בכנס של UBS כי מסירות מטוסי ה-737 וה-787 צפויות לעלות ב-2026, וכי החברה חוזה תזרים מזומנים חיובי של מיליארדי דולרים, ברמות "חד-ספרתיות נמוכות". זו תהיה התוצאה השנתית החיובית הראשונה בתזרים של בואינג מאז 2021 - תקופה שהתאפיינה בפגיעות תפעוליות קשות בעקבות בעיות בטיחות ודחיות במסירות.


שיפור בתזרים אחרי שנים של הפסדים


בואינג The Boeing Co 10.15%  לא רשמה רווח שנתי מאז 2018, אך לפי מאלה, השיפור במסירות יהווה "מנוע מרכזי" לצמיחה בתזרים. עוד הוסיף כי אישור רגולטורי למטוס ה-737-10 - שנמצא בעיכוב של שנים - צפוי להגיע רק בסוף 2026.

לדבריו, החברה מעריכה כי עד 2030 היא תיהנה מ"שיפור ניכר בשולי הרווח במזומן", בעיקר בזכות גידול בפרודוקטיביות. כלומר, לא רק שיותר מטוסים יסופקו, אלא שעלות הייצור ליחידה צפויה לרדת - מה שישפר את הרווחיות.