בנוסף להסלמה בין טורקיה ורוסיה: גזפרום עצרה את אספקת הגז לאוקראינה
יום לאחר הפלת המטוס הרוסי מעל שמי טורקיה, וירידה של המדדים המובילים באירופה כתוצאה מהמהלך, הבורסות מתקנות היום ונשיא טורקיה לוקח צעד אחרונה כדי לא להעמיק את המתיחות. במקביל, גזפרום הרוסית עוצרת את אספקת הגז לאוקראינה (על כך בהמשך).
נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן הודיע היום כי לא יתרום להסלמת המתיחות הגיאופוליטית בין טורקיה לרוסיה, וזאת לאחר שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר אתמול על הפלת המטוס הרוסי כי מדובר ב'תקיעת סכין בגב' וכי יש לצפות לתגובה. פוטין הזהיר כי רוסיה תשלח לגבול לאדמת סוריה אמצעי הגנה נגד מטוסים (S-400) שנמצאים ליד הגבול הטורקי.
ארדואן אמר היום כי הורדת המטוס הרוסי באה כפעולת מנע על מנת להגן על גבולות המדינה עם סוריה במסגרת "הזכויות של הגבולות בינינו". בדברים שנשא בוועידה עסקית באיסטנבול, אמר ארדואן כי המטוס הרוסי הופל מעל שמי טורקיה והתרסק בשטח סוריה.
בתוך כך, שרי החוץ של שתי המדינות שוחחו בטלפון וקבעו להיפגש בימים הקרובים. נציין כי בין המדינות קיימים הסכמי סחר הדוקים.
בנפרד, חברת הגז הרוסית גזפרום עצרה את אספקת הגז לאוקראינה בטענה כי המדינה לא שילמה את המקדמה לאספקת גז עתידית. מדובר במהלך שמגיע ברקע המתיחות הגיאופוליטית באיזור לצד ניסיונה של רוסיה בשנה שעברה לספח את האי קרים אל שליטתה. נציין כי אוקראינה משמשת כנקודת מעבר להולכת גז רוסי למדינות אירופה ומהווה קרקע נוחה לפוטין להפגין שרירים על רקע המתיחות באיזור.
- לאוניד נבזלין ניצח את רוסיה - יכול לתפוס נכסים רוסיים בעולם ב-65 מיליארד דולר
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ"ל גזפרום, אלכסיי מילר, אמר כי המשלוח האחרון לאוקראינה סופק עד השעה 7:00 ולאחר מכן לא יסופק עוד גז עד אשר אוקראינה תשלם המקדמה. מילר הוסיף כי אוקראינה רכשה במהלך החודשיים האחרונים גז רוסי לחורף הקרוב, אך לטענתו לא מדובר בכמות שתספיק לכל החורף.
רק לפני כחודשיים שתי המדינות חתמו על הסכם לאבטחת אספקת גז לחודש מארס. מילר המשיך: "הסירוב של אוקראינה לרכוש גז רוסי מאיים על העברת הגז לאירופה דרך אוקראינה ולצרכנים באוקראינה בחורף הקרוב".
זו לא הפעם הראשונה שהסכסוך בין רוסיה לאוקראינה הביא לשיבושים באספקת הגז הרוסי. בשנת 2009 אירופה נאלצה לספוג שיבושי אספקה על רקע סכסוך בין המדינות. עם זאת, בתחילת אוקטובר האחרון אספקת הגז הרוסי חודשה לאחר שגזפרום קיבלה 234 מיליון דולר מתוך 500 מיליון דולר שהובטח מקייב. בזמנו גזפרום הורידה את מחיר הגז ל-230 מיליון דולר ל-1 אלף מטר מעוקב, לעומת 251 מיליון דולר.
- אסיה בעליות ברקע רגיעה במתיחות בין ארה"ב לסין; החוזים בירוק
- האם הירידות בוול סטריט הם הקדמה למשבר עולמי?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%
- 5.גרין 25/11/2015 15:13הגב לתגובה זווזה קרה בימים אלה. ניסיונות לתקן את קו החשמל לקרים סוכלו על ידי לאומנים אוקראינים, וזאת אולי הסיבה שגזפרום הפסיקה אספקת הגז.
- 4.בא 25/11/2015 13:01הגב לתגובה זואת המצב , הכיסא הקטן כבר מחכה לך .
- 3.אזרח 25/11/2015 12:54הגב לתגובה זוהגז שלנו והסיכסוך של אויבינו אחד בשני זה פשוט עושה טוב על הלב מי יתן והגז שלנו יצא מלוויתן ושונאינו האנטישמים ילחמו אחד בשני עד טיפת הדם האחרונה,כמה טוב השם!!!
- 2.אם שותים לא טסים . (ל"ת)בא 25/11/2015 12:24הגב לתגובה זו
- 1.בא 25/11/2015 12:11הגב לתגובה זוסגרו להם את הגז , איך יבשלו עכשיו בורש .
- לילי 25/11/2015 12:27הגב לתגובה זוכך זה כל חורף
- בא 25/11/2015 13:02באיבי .

צרפת סופגת הורדת דירוג חוב שלישית תוך 12 חודשים - כלכלה בהתפרקות
חוב של 112% מהתוצר. פרלמנט מפוצל ורפורמות קפואות; מה יהיה בהמשך?
צרפת ספגה מכה נוספת בדירוג האשראי שלה כשסוכנות הדירוג הבינלאומית S&P Global הורידה את הדירוג שלה מ-AA ל-AA-. זוהי הפעם השלישית תוך פחות משנה שצרפת מאבדת דירוג חוב , אחרי הורדות דומות של Moody's ו-Fitch בחודשים האחרונים.
ההשלכות של ההורדה עלולות להיות כבדות: גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה, בנקים מרכזיים וקרנות גידור, שמחויבים לפעול על פי כללי השקעה מחמירים, עלולים למכור כמויות משמעותיות של אגרות חוב ממשלתיות צרפתיות. פעולה כזו תגביר את הלחץ על שוק האג"ח, תעלה את עלויות החוב של הממשלה ותאיץ את גירעון החוב הלאומי שכבר חצה את רף ה-112% מהתוצר המקומי הגולמי.
שר האוצר הצרפתי רולאן לסקור הגיב להורדה בהצהרה חריפה במהלך כנס כלכלי בפריז, שם תיאר את המצב כ"ענן נוסף בשמיים שכבר היו מעוננים בכבדות". "זוהי קריאה להתעשת", אמר בפתח דבריו, "אין להתעלם מהסיכון הגובר. מדובר באיתות חד-משמעי שדורש רצינות יתרה מצד כולנו". לסקור, שמונה לתפקידו רק לפני חודשים ספורים בעקבות משבר פוליטי פנימי, הדגיש כי הממשלה והפרלמנט חייבים לשתף פעולה כדי לשכנע את סוכנויות הדירוג ואת המשקיעים הגלובליים שתקציב 2026 יהווה צעד אמיתי לקראת הפחתת הגירעון התקציבי. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתעלם מהסימנים האלה", הוסיף, "הם אינם רק ניירת, הם משפיעים על חיי היומיום של כל אזרח צרפתי".
הורדת הדירוג של S&P אינה מפתיעה לחלוטין, אך היא מגיעה ברגע קריטי. סוכנות הדירוג ציינה בדוח שלה כי הסיבות העיקריות כוללות את הגירעון התקציבי הגבוה שמגיע ל-5.4% מהתוצר בשנת 2025, עלייה מתמשכת בחוב הציבורי והיעדר התקדמות משמעותית ברפורמות מבניות שהבטיחה הממשלה. בנוסף, S&P הזהירה מפני סיכונים פוליטיים גוברים, כולל חוסר יציבות בממשלה והתנגדות פרלמנטרית חריפה לרפורמות הכרחיות. "הממשלה הצרפתית נמצאת בפני אתגר כפול: כלכלי ופוליטי", נכתב בדוח, "והשילוב הזה עלול להחמיר את המצב אם לא יטופל במהירות ובנחישות".
- צרפת בסחרור: 3.35 טריליון יורו חוב וממשלה שלישית על סף קריסה
- מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של צרפת – מה זה אומר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדרך למשבר: איך הגענו לשלוש הורדות תוך שנה
כדי להבין את חומרת המצב הנוכחי, חשוב להסתכל אחורה על השנים האחרונות. צרפת נהנתה במשך שנים רבות מדירוג גבוה יחסית של AA מ-S&P ודומיו, שהעיד על יציבות כלכלית חזקה בתוך גוש האירו. אולם מאז משבר הקורונה ב-2020, המדינה שקעה בהוצאות עצומות על תמיכה כלכלית שכללה סובסידיות לעסקים, מענקי אבטלה מוגברים ותוכניות השקעה בתשתיות. החוב הלאומי זינק מ-98% מהתוצר ב-2019 ליותר מ-112% ב-2025. הגירעון התקציבי, שמוגבל על פי כללי האיחוד האירופי ל-3% בלבד, הוא 5% ומעלה.

האם מאסק יקבל טריליון דולר? והאנליסט שממליץ למכור טסלה
בעוד המשקיעים מתמקדים בחבילת השכר האדירה של מאסק, גורל טסלה ייקבע בשטח, בתוצאות הרבעון הקרוב וביכולת החברה להפוך את חזון הרובוטקסי והרובוטים להכנסות אמיתיות
בעוד שמשקיעי טסלה Tesla 2.46% עומדים להצביע על חבילת שכר של טריליון דולר למנכ"ל שלהם, השוק מתעלם מהעובדה הפשוטה שזה כנראה לא מה שיקבע את עתיד החברה. אילון מאסק יכול לקבל את התשלום הגדול בהיסטוריה הקורפורטיבית או שלא, זה די בטוח לא ישנה את המציאות העסקית של טסלה. מה שכן ישנה: התוצאות הכספיות והצעדים הבאים ברובוטקסי הרובוטים.
החבילה שמוצעת למאסק אמורה להעניק לו כ-425 מיליון אופציות מניות, בתנאי שהחברה תגיע לשווי שוק של 8.5 טריליון דולר. זה יעמיד את מחיר המניה על בערך 2,700 דולר למניה ויהפוך את התגמול לשווה טריליון דולר. התנאים כוללים מכירת 20 מיליון רכבים חשמליים, 10 מיליון מנויים לטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית המתקדמת, ומיליון רובוטים אנושיים מסוג אופטימוס. חברת ISS, שמייעצת למשקיעים איך להצביע, המליצה נגד אישור החבילה. זה לא מפתיע, היות והם גם המליצו נגד חבילת השכר של מאסק ב-2018, פעמיים. חבילת 2018 העניקה למאסק בערך 300 מיליון אופציות והייתה חסרת תקדים בגודלה. החבילה החדשה עוד יותר גדולה.
עם זאת, ההמלצה של ISS כנראה לא תעצור את המשקיעים מלהצביע בעד. הם כבר הצביעו פעמיים בעד חבילת 2018, גם אחרי שבית משפט בדלאוור ביטל אותה בטענה שלא היו גילויים מתאימים לבעלי המניות. הם גם הצביעו בעד חבילה מ-2012 שנתנה למאסק 80 מיליון אופציות. המשקיעים כבר בחרו במבנה תגמול כזה כמה פעמים בעבר. אנליסט וודבוש דן איבס וגארי בלק ממנדל Future Fund סבורים שאין סיכוי שבעלי מניות טסלה יצביעו נגד חבילת השכר של מאסק. איבס נותן לטסלה המלצת קנייה עם מחיר יעד של 600 דולר. בלק לא מחזיק במניה כרגע, מכר אותה בסביבות 360 דולר בגלל הערכת השווי.
הכל או כלום
טסלה הגיבה ל-ISS בפוסט ארוך ברשת X, שבו טענה שהחברה מחמיצה נקודות יסוד של השקעות וממשל תקין, והוסיפה שמאסק לא מרוויח כלום אלא אם המחיר עולה באופן מהותי. זה נכון. התגמול של מאסק תלוי ביעדים ספציפיים שאם לא יושגו, הוא לא יקבל דבר. מניית טסלה נסחרת במכפיל של בערך 180 לעומת הרווחים הצפויים לשנה הבאה, לעומת 70 לפני שנה. זה מעיד על ציפיות גבוהות מהמשקיעים, שכנראה קשורות יותר לטכנולוגיות בינה מלאכותית ורכבים אוטונומיים ופחות לעסקי הרכב.
- מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
- ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצבעה תתקיים באסיפה השנתית של טסלה ב-6 בנובמבר. אבל לפני זה, טסלה תפרסם תוצאות רבעון שלישי ב-22 באוקטובר. זה האירוע החשוב יותר למשקיעים. וול סטריט צופה רווח של 55 סנט למניה, ירידה מ-72 סנט שדווחו ברבעון השלישי של 2024. טסלה מכרה 497,099 מכוניות ברבעון, שיא רבעוני שמייצג עלייה של 7% בהשוואה לשנה שעברה. המשקיעים ירצו לשמוע על התחזית למכירות רכבים חשמליים ברבעון הרביעי, עם הסרת הקרדיט הפדרלי של 7,500 דולר לרכישת רכב חשמלי בסוף ספטמבר. טסלה השיקה גרסאות זולות יותר של מודל 3 ומודל Y כדי לרכך את השפעת הביטול.