על סף תהום: "אם יוון אומרת 'לא' כעת, אין מה לעשות; האם יוון לקראת פשיטת רגל?

אתמול שוב עלה מפלס החששות וזאת כאשר הדד-ליין במרחק של 5 ימים בלבד
מערכת Bizportal | (14)
נושאים בכתבה יוון

הרבה מאוד 'דד-ליינים' היו בסאגה היוונית בשנים האחרונות, ובכל זאת נראה שהיום הנוכחי (יום ה') הוא קריטי ביותר - שכן לפי שעה ממשלת יוון צועדת על סף תהום. בעוד 5 ימים צריכה יוון להחזיר חוב בהיקף של 1.6 מיליארד אירו לקרן המטבע. כריסטין לגארד, יו"ר הקרן, כבר הבהירה לפני מספר ימים שלא יהיה "זמן פציעות" בעניין החזרת החוב, כלומר לא תהיה דחיה. אם ראש ממשלת יוון אלקסיס ציפראס לא יצליח להגיע היום להסכמות עם הנושים, המשמעות היא 'דיפולט' ויציאה מהגוש - כבר בימים הקרובים.

נכון לעכשיו, קיים בלבול רב לא רק בקרב המשקיעים בבורסות, אלא גם אצל השרים עצמם שנמצאים בבריסל: "אין לנו עוד הערות, וגם נגמרה לנו הסבלנות," אמר שר האוצר של מלטה אמר לכתבים, בתגובה להחלפת ההצעות בין האיחוד האירופי ליוון, "אנחנו לא יודעים מה נמחק ומה הוסף ביחס להצעות הקודמות, ואנחנו לא יודעים איפה הן חילוקי הדעות".

נשיא האיחוד האירופי צייץ בטוויטר כי: " העבודה עדיין מתנהלת, וזה יכול לקחת עוד שעות רבות. יש לי תחושה שבניגוד לטרדיות של סופוקלס, לסיפור הזה יהיה סוף טוב".

יניב חברון, הכלכלן הראשי באקסלנס, אמר הבוקר כי: "הימים הקרובים יהיו מאוד קריטיים עבור השווקים, נראה שראש הממשלה היווני מבין שהוא נמצא במלכוד. במידה וייכנע לתכתיבים של אירופה, הוא כנראה יאבד מהר מאוד את השלטון, במידה ויוביל את יוון לקריסה, הוא יישאר אשם לעד וגם במקרה הזה כנראה יאבד במהרה את השלטון. השאלה הגדולה היא עד כמה אירופה תסכים לעגל עבורו פינות, ולא רק כדי להשאיר אותו בשלטון גם לאחר ההסכם כדי שלא יצטרכו להתמודד עם ממשלה חדשה ומרדנית יותר בהמשך."

 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אהרון 25/06/2015 13:48
    הגב לתגובה זו
    בלית ברירה יצטרכו להגיע להסכם כזה או אחר כך שידחו את הקץ
  • 12.
    איך יוון "נסחתים"? הם חייבים מיליארדים! (ל"ת)
    אבי 25/06/2015 13:36
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    לעקב 25/06/2015 13:30
    הגב לתגובה זו
    הדקס קפץ לכנעט 15 בתוך שניות כרגע 0.7%.מישהו יודע משהו?
  • 10.
    יוון 25/06/2015 13:24
    הגב לתגובה זו
    אירופה מזהירה את הספרדים בדרך בה היא לא תעדן את התנאים יוון בבעיה
  • 9.
    יוון לא תצא ויגיעו להסדר בסוף.. ליוון יש המון מה להפסיד (ל"ת)
    יריב 25/06/2015 12:55
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מתחילה תגובה בשווקים 25/06/2015 12:40
    הגב לתגובה זו
    לא נראה טוב כרגע
  • 7.
    השחקן 25/06/2015 12:25
    הגב לתגובה זו
    יוון משחקת כרגע משחק סכום אפס, תחזיקו אותי או שאני יורה... או שאתם נותנים תנאים יותר טובים או שאנחנו יוצאים ומפילים את כל גוש היורו. ברגע שיוון יוצאת, ספרד, איטליה, ומדינות מזרח אירופה יהיו בסכנה של יציאה גם. ראשי היורו יודעים את זה ולא רוצים ליצר מפולת וכל המשחק עכשיו הוא על התנאים החדשים שיוון תקבל - תקצץ מפה או משם, תעשה תעלולים פיננסיים למראית עין, העיקר שלא תצא. אם מרקל ודרגי יתנו ליוון לצאת, זאת תחילתו של הגיהנום הכלכלי שלהם. ספרד שגם ככה היתה פושטת רגל תהיה הבאה, לצרפת יש אי צמיחה, איטליה שקועה בחובות מעל הראש וחוץ מגרמניה, רוב מדינות אירופה לא ממש מצליחות לצמוח ולחזק את כלכלתם. אני מהמר שאין סיכוי שיתנו ליוון לצאת. תהיה תוכנית כזאת או אחרת שבסופו כל השווקים בעולם יקפצו
  • איש 25/06/2015 12:43
    הגב לתגובה זו
    אחרת כל אחת מהמדינות שציינת יפעילו לחץ על מנת לקבל תנאים דומיםאני חושב שיש סיכוי שאירופה תבעט את יוון ותתנכל לה כדי להראות מי הבוס
  • 6.
    מורה לנבוך 25/06/2015 11:37
    הגב לתגובה זו
    הבל הבלים. זו הזדמנות אחרונה להצטייד במניות המדדים הגדולים של אירופה (דאקס בעיקר).
  • 5.
    העולם המערבי הזימה והזנות לפני פשיטת רגל..כנראה (ל"ת)
    המיד 25/06/2015 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דולר 25/06/2015 09:39
    הגב לתגובה זו
    קנו דולר לדעתי כסך בטוח בשער הנכחי
  • 3.
    ציון 25/06/2015 09:33
    הגב לתגובה זו
    אים יוון תצא מהגוש זה רק טוב יהיו עליות חזקות זה כמו נגע שמתפטרים ממנו ולמעשה זה מה שמתכננים עליהם האיחוד דראגי הכין כבר תוכנית חילופית להזרמת כספים יגידו שלום יפה ליוון והדאקס יעלה יפה
  • 2.
    בא 25/06/2015 09:00
    הגב לתגובה זו
    קומוניסטית ומי עוד ....אסור להראות חולשה לקומוניסטים ולמצביעים הבכינים שלהם ,ממש פרסה קומוניסטית . הם יוכלו ליזחול בחזרה לאיחוד עוד כמה שנים .
  • 1.
    תברחו מאירופה וארצות הברית!יוון רק סנונית לחורבן (ל"ת)
    אנונימי 25/06/2015 08:56
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.