נייקי
צילום: טוויטר

המכסים של טראמפ מאיימים על אימפריית הנעליים של נייקי בווייטנאם

מנכ"ל החברה החדש נאלץ להתמודד עם משבר כפול: צניחה במכירות ובמניות ודילמה קשה בשרשרת האספקה שיצרה במשך 30 שנה במזרח אסיה
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה נייקי נעליים

ענקית ההנעלה נייקי Nike Inc 0.26%  לחוצה. כל המעורבים בשרשרת האספקה שלה - החל מנייקי עצמה, דרך בתי החרושת, המפיצים הסיטונאיים ועד לצרכן הסופי - צפויים לחלוק בעול הכלכלי הצפוי בעקבות המכסים של טראמפ. עמוד השדרה של מערך האספקה העולמי של נייקי מתמודד עם סכנה ממשית. מסע המכסים הגלובלי של הנשיא דונלד טראמפ מאיים על השקעה אסטרטגית בת עשרות שנים, בדיוק כשיצרנית הנעליים המובילה בעולם מנסה להתאושש תחת הנהגתו של מנכ"ל שמונה זה לא מכבר.


לאורך שלושה עשורים השקיעה נייקי משאבים כבירים בפיתוח מערך ייצור בווייטנאם, ובכך סייעה בהפיכת המדינה הדרום-מזרח אסייתית למוקד עולמי בתעשיית ההנעלה והביגוד. ביום רביעי האחרון הטיל טראמפ מכס דרקוני של 46% על מוצרים מווייטנאם – מהגבוהים ביותר מבין המדינות שנכללו בגזירה – איום שעלול לחסל חלקים ניכרים מפעילות הייצור במדינה. באופן מפתיע, שעות ספורות לאחר ההכרזה, הודיע טראמפ על השהיית המכסים המוגדלים ל-90 יום עבור עשרות מדינות שלא נקטו בפעולות תגמול נגד ארה"ב. בעקבות זאת זינקו מניות נייקי ב-7.2%, מיד לאחר שטראמפ פרסם את ההודעה על ההשהיה ברשתות החברתיות.


עבור רבים, נייקי מסמלת את המחיר שמשלמים עסקים אמריקאיים ממותגים בעקבות מתקפת המכסים: מותג אמריקאי מוביל שנלכד במערבולת כלכלית שמחקה טריליוני דולרים משוקי ההון והכניסה את מערכות האספקה הגלובליות לטלטלה חסרת תקדים. בכירי החברה ניצבים בפני דילמה כלכלית מורכבת באסיה, היבשת בה מיוצרות כמעט כל נעלי הספורט של החברה.


תזמון גרוע ביותר

התזמון של המשבר הוא הגרוע ביותר האפשרי. המנכ"ל החדש אליוט היל, מנהל ותיק שחזר מפרישה באוקטובר האחרון, מתמודד עם משימת ההתאוששות של תאגיד הסובל מצניחה במכירות ומגל פיטורים. נייקי כבר הזהירה מפני המשך הירידה בהכנסות וברווחיות, ומניות החברה צנחו ב-30% מתחילת 2025.


כעת חייב היל לתמרן בין העלויות המאמירות לאורך כל שרשרת האספקה, כולל האפשרות להעביר את התייקרויות המחירים לכיסי הצרכנים. במרץ האחרון דיווח היל למשקיעים כי ביקר אצל שותפי הייצור באסיה "כדי לבחון את אופן ביצועינו", אך טרם הציג תכנית קונקרטית להתמודדות עם השלכות המכסים. 



נייקי וווייטנאם


המסע של נייקי בווייטנאם החל בשנת 1995, עם התקשרות עם חמישה מפעלי נעליים, כחלק מהימור אסטרטגי ארוך-טווח של המייסד פיל נייט. היה זה מהלך מסוכן, שכן התעשייה המקומית הייתה עדיין בחיתוליה וכוח העבודה חסר ניסיון ומערכות פיקוח מפותחות, אך נייט זיהה פוטנציאל עצום.


"נשבעתי לעצמי שיום אחד לנייקי יהיה מפעל בסייגון או בסביבותיה," המוכרת כיום כהו צ'י מין סיטי, כתב נייט בזיכרונותיו. מיד עם כניסתה, הפעילות של נייקי נבחנה בזכוכית מגדלת. בעקבות שערורייה שפרצה בנושא תנאי העבודה, נייט טס בעצמו לווייטנאם כדי להתמודד עם המשבר. בשנת 1998, בנאום בוושינגטון, התחייב למגר את תופעת עבודת הילדים משרשרת האספקה של החברה.

קיראו עוד ב"גלובל"


מאז, טביעת הרגל של נייקי בווייטנאם רק התרחבה, עם הוספת מפעלים רבים ככל שהתעשייה המקומית התבססה ורכשה מומחיות. מתחרים בולטים כמו אדידס ופומה מיהרו לאמץ את המודל, וכך גם מותגים עדכניים יותר דוגמת לולולמון, סקצ'רס ואולבירדס. נכון להיום, מחצית מכלל נעלי המותג של נייקי מיוצרות בווייטנאם, על פי נתוני החברה.


תעשיות ההנעלה והביגוד בווייטנאם היו מהמרוויחות הבולטות בתקופת כהונתו הראשונה של טראמפ. מתיחויות גיאופוליטיות דחפו מותגים מערביים לצמצם את פעילותם בסין, והם נהרו לווייטנאם בשל התשתית המפותחת והמורשת התעשייתית שלה. כיום, ווייטנאם מדורגת בין היצואניות המובילות בעולם הן בתחום ההלבשה והן בענף ההנעלה, כך לפי נתוני הבנק העולמי.


השלטונות בווייטנאם מתייחסים להשקעות של נייקי כנכס אסטרטגי חיוני לצמיחה הכלכלית של המדינה. ווייטנאם נחשבת בשנים האחרונות לאחת הכלכלות הצומחות ביותר באסיה, עם גידול בתמ"ג של 7.1% בשנה האחרונה - שיעור העולה על תחזיות הממשלה וציפיות המומחים. יחסי התלות ההדדית הובילו לקשר הדוק בין נייקי להנהגה הווייטנאמית. פקידים בכירים בהאנוי אירחו מנהלים בכירים של נייקי, כולל סמנכ"ל התפעול, בשנים האחרונות. ב-2022, ראש הממשלה פאם מין צ'ין פנה לחברה בבקשה לקבל המלצות מדיניות לשיפור השתלבותה של ווייטנאם בשרשראות האספקה הגלובליות.


כיום מקיימת נייקי קשרי עבודה עם למעלה מ-100 מפעלים לייצור ביגוד, הנעלה וציוד בווייטנאם, כפי שדווח על ידי החברה. רוב המפעלים מרוכזים באזור הו צ'י מין סיטי, שם קבלני הייצור הגדולים מעסיקים כל אחד יותר מ-10,000 עובדים.


האפשרויות של נייקי מוגבלות

"האפשרויות העומדות בפני נייקי מוגבלות," מציינים מומחים בתעשייה. החברה יכולה להפעיל לחץ על ספקיה לספוג חלק גדול יותר מהעלויות החדשות, לייעל את תהליכי הייצור או לתאם העלאות מחירים עם שותפיה הקמעונאיים, טוענת אנה אנדרייבה, אנליסטית בפייפר סנדלר. אולם, היא מדגישה כי קיימת תקרה. "השאלה המרכזית היא: איזו רמת התייקרות יכול הצרכן לספוג באופן מציאותי?" הסבירה אנדרייבה.


בכירים ברשת פוט לוקר, שותפת הקמעונאות המרכזית של נייקי, הצהירו בשבוע שעבר כי הם מקיימים "תקשורת שוטפת" עם המותגים בנושא אסטרטגיית תמחור, תוך כדי בחינה של היקף עלויות המכסים שיגולגלו בסופו של דבר לכיסי הצרכנים האמריקאים.


"אנו בוחנים כל מותג בנפרד," הדגישה מרי דילון, מנכ"לית פוט לוקר, באירוע של ג'יי פי מורגן. "זהו שילוב של שאלות: 'כמה יספגו היצרנים? כמה ישלם הצרכן?'" במקביל, הממשל הווייטנאמי פועל לרכך את עמדתו של טראמפ. בסוף השבוע האחרון, המנהיג טו לאם ביקש מטראמפ להשהות את המכסים למשך 45 יום לכל הפחות כדי לאפשר משא ומתן. הוא הציע לבטל כליל את המכסים על סחורות אמריקאיות ועודד את טראמפ לנקוט בצעד דומה.


טראמפ תיאר את השיחה כ"פרודוקטיבית מאוד". אולם יועץ הבית הלבן פיטר נבארו טען כי ההצעה הווייטנאמית אינה מספקת. בתגובה, ווייטנאם שיפרה את הצעתה ביום שלישי והתחייבה להגדיל את רכש מוצרי ההגנה והביטחון מארה"ב והצדדים ממשיכים לפעול על מנת למנוע פגיעה אנושה הן בשרשרת האספקה של נייקי והן בכלכלת וויטנאם.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החיים 10/04/2025 22:19
    הגב לתגובה זו
    האמרקאים ישמחו לשלם פי 3 על נעלים של MEGAאו שיצביעו לנשיא אחר
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

אילוסטרציה של Rage bait. קרדיט: רשתות חברתיותאילוסטרציה של Rage bait. קרדיט: רשתות חברתיות

האם 2025 היא שנת הזעם? מילון אוקספורד טוען שכן

אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait הוא מילת השנה של 2025; המונח משקף את המעבר הרוחבי מהקליק בייט ומתוכן שמטרתו לעורר סקרנות, לתוכן שמטרתו להצית כעס ולהניע מעורבות ברשת

רן קידר |
נושאים בכתבה אוקספורד

הוצאת אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait, “פתיון שמעורר זעם”, נבחר למילת השנה 2025, לאחר הצבעה ציבורית שבה השתתפו עשרות אלפי גולשים. הבחירה משקפת את האופן שבו השיח האינטרנטי עבר בשנים האחרונות לשימוש גובר בתוכן שנועד לא ליידע או לבדר, אלא להכעיס. לפי מילון אוקספורד, המונח מתאר תוכן מקוון שנוצר במכוון כדי לעורר כעס, תסכול או סערה ציבורית, והכל למטרת הטראפיק, התגובות והשיתופים.

באוקספורד מסבירים כי Rage bait התבסס כשילוב של שתי מילים באנגלית, Rage (זעם) ו-Bait (פתיון), שהפכו יחד למונח מדויק של דור הרשתות החברתיות: לא עוד “קליק־בייט” שמבקש למשוך תשומת לב, אלא פתיון רגשי שמכוון לאזורים הפחות רציונליים של המשתמשים. לפי אוקספורד, השימוש במילה זינק פי שלושה בשנה האחרונה, מה שמאשש עד כמה תופעת “הכעס למטרות רווח” הפכה לחלק משגרה דיגיטלית.

לא על הזעם לבדו 

מאחורי הבחירה עמדה רשימה מצומצמת ובה מונחים נוספים, בהם Aura farming (חקלאות אאורה), יצירת תדמית "מגניבה" או מסתורית לצבירת מעמד חברתי, בעיקר ברשתות כמו טיקטוק. מונח נוסף הוא Biohack, המתייחס לשימוש בטכנולוגיה ובהרגלי חיים קיצוניים כדי “לשדרג” את הגוף. למרות הפופולריות של המונחים הללו, Rage bait זכה ברוב ההצבעות, אולי משום שהוא נוגע בעצב חשוף במיוחד בשיח המקוון של השנים האחרונות.

קאספר גראתווהול, נשיא תחום השפות באוקספורד, מסביר כי עצם קיומו של המונח, והעלייה החדה בשימוש בו, מעידים על כך שהציבור נעשה מודע יותר לטקטיקות המניפולציה שמופעלות עליו. “בעבר התוכן המקוון ניסה בעיקר לעורר סקרנות,” אמר, “אבל כיום הוא פועל על הרגשות שלנו ומושך אותנו להגיב. זה שינוי עמוק באופן שבו אנחנו חווים את הרשת.”

מעניין לציין שהמונח Rage bait איננו חדש לחלוטין: שימוש מוקדם בו תועד כבר ב-2002 בפורומי Usenet, בעיקר כביקורת על פרובוקציות ברשת. מאז הוא צמח להיות חלק משפת האינטרנט העולמית, ואף הוליד מונחים קרובים כמו Rage farming, המתאר יצירת סדרת תכנים מכוונת שנועדה להעצים כעס לאורך זמן, במיוחד בהקשרים פוליטיים ותחת הפצת מידע שגוי.