נייקי
צילום: טוויטר

המכסים של טראמפ מאיימים על אימפריית הנעליים של נייקי בווייטנאם

מנכ"ל החברה החדש נאלץ להתמודד עם משבר כפול: צניחה במכירות ובמניות ודילמה קשה בשרשרת האספקה שיצרה במשך 30 שנה במזרח אסיה
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה נייקי נעליים

ענקית ההנעלה נייקי Nike Inc 2.87%  לחוצה. כל המעורבים בשרשרת האספקה שלה - החל מנייקי עצמה, דרך בתי החרושת, המפיצים הסיטונאיים ועד לצרכן הסופי - צפויים לחלוק בעול הכלכלי הצפוי בעקבות המכסים של טראמפ. עמוד השדרה של מערך האספקה העולמי של נייקי מתמודד עם סכנה ממשית. מסע המכסים הגלובלי של הנשיא דונלד טראמפ מאיים על השקעה אסטרטגית בת עשרות שנים, בדיוק כשיצרנית הנעליים המובילה בעולם מנסה להתאושש תחת הנהגתו של מנכ"ל שמונה זה לא מכבר.


לאורך שלושה עשורים השקיעה נייקי משאבים כבירים בפיתוח מערך ייצור בווייטנאם, ובכך סייעה בהפיכת המדינה הדרום-מזרח אסייתית למוקד עולמי בתעשיית ההנעלה והביגוד. ביום רביעי האחרון הטיל טראמפ מכס דרקוני של 46% על מוצרים מווייטנאם – מהגבוהים ביותר מבין המדינות שנכללו בגזירה – איום שעלול לחסל חלקים ניכרים מפעילות הייצור במדינה. באופן מפתיע, שעות ספורות לאחר ההכרזה, הודיע טראמפ על השהיית המכסים המוגדלים ל-90 יום עבור עשרות מדינות שלא נקטו בפעולות תגמול נגד ארה"ב. בעקבות זאת זינקו מניות נייקי ב-7.2%, מיד לאחר שטראמפ פרסם את ההודעה על ההשהיה ברשתות החברתיות.


עבור רבים, נייקי מסמלת את המחיר שמשלמים עסקים אמריקאיים ממותגים בעקבות מתקפת המכסים: מותג אמריקאי מוביל שנלכד במערבולת כלכלית שמחקה טריליוני דולרים משוקי ההון והכניסה את מערכות האספקה הגלובליות לטלטלה חסרת תקדים. בכירי החברה ניצבים בפני דילמה כלכלית מורכבת באסיה, היבשת בה מיוצרות כמעט כל נעלי הספורט של החברה.


תזמון גרוע ביותר

התזמון של המשבר הוא הגרוע ביותר האפשרי. המנכ"ל החדש אליוט היל, מנהל ותיק שחזר מפרישה באוקטובר האחרון, מתמודד עם משימת ההתאוששות של תאגיד הסובל מצניחה במכירות ומגל פיטורים. נייקי כבר הזהירה מפני המשך הירידה בהכנסות וברווחיות, ומניות החברה צנחו ב-30% מתחילת 2025.


כעת חייב היל לתמרן בין העלויות המאמירות לאורך כל שרשרת האספקה, כולל האפשרות להעביר את התייקרויות המחירים לכיסי הצרכנים. במרץ האחרון דיווח היל למשקיעים כי ביקר אצל שותפי הייצור באסיה "כדי לבחון את אופן ביצועינו", אך טרם הציג תכנית קונקרטית להתמודדות עם השלכות המכסים. 



נייקי וווייטנאם


המסע של נייקי בווייטנאם החל בשנת 1995, עם התקשרות עם חמישה מפעלי נעליים, כחלק מהימור אסטרטגי ארוך-טווח של המייסד פיל נייט. היה זה מהלך מסוכן, שכן התעשייה המקומית הייתה עדיין בחיתוליה וכוח העבודה חסר ניסיון ומערכות פיקוח מפותחות, אך נייט זיהה פוטנציאל עצום.


"נשבעתי לעצמי שיום אחד לנייקי יהיה מפעל בסייגון או בסביבותיה," המוכרת כיום כהו צ'י מין סיטי, כתב נייט בזיכרונותיו. מיד עם כניסתה, הפעילות של נייקי נבחנה בזכוכית מגדלת. בעקבות שערורייה שפרצה בנושא תנאי העבודה, נייט טס בעצמו לווייטנאם כדי להתמודד עם המשבר. בשנת 1998, בנאום בוושינגטון, התחייב למגר את תופעת עבודת הילדים משרשרת האספקה של החברה.

קיראו עוד ב"גלובל"


מאז, טביעת הרגל של נייקי בווייטנאם רק התרחבה, עם הוספת מפעלים רבים ככל שהתעשייה המקומית התבססה ורכשה מומחיות. מתחרים בולטים כמו אדידס ופומה מיהרו לאמץ את המודל, וכך גם מותגים עדכניים יותר דוגמת לולולמון, סקצ'רס ואולבירדס. נכון להיום, מחצית מכלל נעלי המותג של נייקי מיוצרות בווייטנאם, על פי נתוני החברה.


תעשיות ההנעלה והביגוד בווייטנאם היו מהמרוויחות הבולטות בתקופת כהונתו הראשונה של טראמפ. מתיחויות גיאופוליטיות דחפו מותגים מערביים לצמצם את פעילותם בסין, והם נהרו לווייטנאם בשל התשתית המפותחת והמורשת התעשייתית שלה. כיום, ווייטנאם מדורגת בין היצואניות המובילות בעולם הן בתחום ההלבשה והן בענף ההנעלה, כך לפי נתוני הבנק העולמי.


השלטונות בווייטנאם מתייחסים להשקעות של נייקי כנכס אסטרטגי חיוני לצמיחה הכלכלית של המדינה. ווייטנאם נחשבת בשנים האחרונות לאחת הכלכלות הצומחות ביותר באסיה, עם גידול בתמ"ג של 7.1% בשנה האחרונה - שיעור העולה על תחזיות הממשלה וציפיות המומחים. יחסי התלות ההדדית הובילו לקשר הדוק בין נייקי להנהגה הווייטנאמית. פקידים בכירים בהאנוי אירחו מנהלים בכירים של נייקי, כולל סמנכ"ל התפעול, בשנים האחרונות. ב-2022, ראש הממשלה פאם מין צ'ין פנה לחברה בבקשה לקבל המלצות מדיניות לשיפור השתלבותה של ווייטנאם בשרשראות האספקה הגלובליות.


כיום מקיימת נייקי קשרי עבודה עם למעלה מ-100 מפעלים לייצור ביגוד, הנעלה וציוד בווייטנאם, כפי שדווח על ידי החברה. רוב המפעלים מרוכזים באזור הו צ'י מין סיטי, שם קבלני הייצור הגדולים מעסיקים כל אחד יותר מ-10,000 עובדים.


האפשרויות של נייקי מוגבלות

"האפשרויות העומדות בפני נייקי מוגבלות," מציינים מומחים בתעשייה. החברה יכולה להפעיל לחץ על ספקיה לספוג חלק גדול יותר מהעלויות החדשות, לייעל את תהליכי הייצור או לתאם העלאות מחירים עם שותפיה הקמעונאיים, טוענת אנה אנדרייבה, אנליסטית בפייפר סנדלר. אולם, היא מדגישה כי קיימת תקרה. "השאלה המרכזית היא: איזו רמת התייקרות יכול הצרכן לספוג באופן מציאותי?" הסבירה אנדרייבה.


בכירים ברשת פוט לוקר, שותפת הקמעונאות המרכזית של נייקי, הצהירו בשבוע שעבר כי הם מקיימים "תקשורת שוטפת" עם המותגים בנושא אסטרטגיית תמחור, תוך כדי בחינה של היקף עלויות המכסים שיגולגלו בסופו של דבר לכיסי הצרכנים האמריקאים.


"אנו בוחנים כל מותג בנפרד," הדגישה מרי דילון, מנכ"לית פוט לוקר, באירוע של ג'יי פי מורגן. "זהו שילוב של שאלות: 'כמה יספגו היצרנים? כמה ישלם הצרכן?'" במקביל, הממשל הווייטנאמי פועל לרכך את עמדתו של טראמפ. בסוף השבוע האחרון, המנהיג טו לאם ביקש מטראמפ להשהות את המכסים למשך 45 יום לכל הפחות כדי לאפשר משא ומתן. הוא הציע לבטל כליל את המכסים על סחורות אמריקאיות ועודד את טראמפ לנקוט בצעד דומה.


טראמפ תיאר את השיחה כ"פרודוקטיבית מאוד". אולם יועץ הבית הלבן פיטר נבארו טען כי ההצעה הווייטנאמית אינה מספקת. בתגובה, ווייטנאם שיפרה את הצעתה ביום שלישי והתחייבה להגדיל את רכש מוצרי ההגנה והביטחון מארה"ב והצדדים ממשיכים לפעול על מנת למנוע פגיעה אנושה הן בשרשרת האספקה של נייקי והן בכלכלת וויטנאם.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החיים 10/04/2025 22:19
    הגב לתגובה זו
    האמרקאים ישמחו לשלם פי 3 על נעלים של MEGAאו שיצביעו לנשיא אחר
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים

"השוק יתמקד בבינה מלאכותית, רובוטים ותחבורה אוטונומית - גם אם מכירת רכבים תיחלש", והפתעה - מה מחיר היעד הממוצע למניית טסלה?



מנדי הניג |


עם סיום שנת 2025, דויטשה בנק מפרסם את התחזית השנתית לתחום הרכב ומפתיע עם בחירה לא טריוויאלית: טסלה היא מניית הרכב המומלצת ביותר לשנת 2026. ההמלצה מגיעה דווקא בעיתוי שבו פעילות הרכב צפויה להיחלש, בעיקר על רקע ירידה בלחץ הרגולטורי סביב אקלים, תחרות אגרסיבית בסין ותחזיות קונסרבטיביות למכירות.

אבל האנליסט אדיסון יו, שמוביל את התחום בבנק, כלל לא מתמקד בשורת ההכנסות מהמכוניות. עבורו, טסלה הפכה לחברת טכנולוגיה עמוקה שמתבססת על יכולות ליבה בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. "במידה והסביבה המאקרו־כלכלית לא תשתנה מהותית, המשקיעים ימשיכו להתעלם מחולשה במכירות רכבים ולמקד את המבט בהזדמנויות הטכנולוגיות ארוכות הטווח", כותב יו.

הערכת השווי שמציג הבנק מחלקת את טסלה למרכיביה. פעילות הרכב, שעדיין מהווה את עיקר ההכנסות בפועל, מוערכת ב־175 דולר למניה. תחום האנרגיה מוערך ב־34 דולר, פעילות הרובוטקסי ב־148 דולר, ותחום הרובוטים האוטונומיים - בו טסלה עדיין נמצאת בשלב ניסיוני - מוערך ב־111 דולר נוספים.

סך הכול מדובר בהערכת שווי של 470 דולר למניה - מחיר יעד שמגלם פרמיה מסוימת, אך לא גבוהה, על פני מחיר השוק הנוכחי, שעומד סביב 445 דולר. אבל מאחורי המספרים מסתתרת תפיסת עולם: יו מעריך שהמשקיעים יעניקו ערך מהותי לפוטנציאל העתידי, גם אם הדרך לרווחים בפועל עוד ארוכה.

מבחינת תחום הרובוטים, יו צופה שטסלה תוכל לייצר מכירות של 55 מיליארד דולר עד 2035. את הערכת השווי הוא מבסס על מכפיל הכנסות עתידי של 22.5 - רמה שנחשבת לגבוהה במיוחד אך לא נדירה כשמדובר בתחומים עם פוטנציאל לשווקים של טריליוני דולרים.