המכסים של טראמפ מאיימים על אימפריית הנעליים של נייקי בווייטנאם
ענקית ההנעלה נייקי Nike Inc -0.65% לחוצה. כל המעורבים בשרשרת האספקה שלה - החל מנייקי עצמה, דרך בתי החרושת, המפיצים הסיטונאיים ועד לצרכן הסופי - צפויים לחלוק בעול הכלכלי הצפוי בעקבות המכסים של טראמפ. עמוד השדרה של מערך האספקה העולמי של נייקי מתמודד עם סכנה ממשית. מסע המכסים הגלובלי של הנשיא דונלד טראמפ מאיים על השקעה אסטרטגית בת עשרות שנים, בדיוק כשיצרנית הנעליים המובילה בעולם מנסה להתאושש תחת הנהגתו של מנכ"ל שמונה זה לא מכבר.
לאורך שלושה עשורים השקיעה נייקי משאבים כבירים בפיתוח מערך ייצור בווייטנאם, ובכך סייעה בהפיכת המדינה הדרום-מזרח אסייתית למוקד עולמי בתעשיית ההנעלה והביגוד. ביום רביעי האחרון הטיל טראמפ מכס דרקוני של 46% על מוצרים מווייטנאם – מהגבוהים ביותר מבין המדינות שנכללו בגזירה – איום שעלול לחסל חלקים ניכרים מפעילות הייצור במדינה. באופן מפתיע, שעות ספורות לאחר ההכרזה, הודיע טראמפ על השהיית המכסים המוגדלים ל-90 יום עבור עשרות מדינות שלא נקטו בפעולות תגמול נגד ארה"ב. בעקבות זאת זינקו מניות נייקי ב-7.2%, מיד לאחר שטראמפ פרסם את ההודעה על ההשהיה ברשתות החברתיות.
עבור רבים, נייקי מסמלת את המחיר שמשלמים עסקים אמריקאיים ממותגים בעקבות מתקפת המכסים: מותג אמריקאי מוביל שנלכד במערבולת כלכלית שמחקה טריליוני דולרים משוקי ההון והכניסה את מערכות האספקה הגלובליות לטלטלה חסרת תקדים. בכירי החברה ניצבים בפני דילמה כלכלית מורכבת באסיה, היבשת בה מיוצרות כמעט כל נעלי הספורט של החברה.
תזמון גרוע ביותר
התזמון של המשבר הוא הגרוע ביותר האפשרי. המנכ"ל החדש אליוט היל, מנהל ותיק שחזר מפרישה באוקטובר האחרון, מתמודד עם משימת ההתאוששות של תאגיד הסובל מצניחה במכירות ומגל פיטורים. נייקי כבר הזהירה מפני המשך הירידה בהכנסות וברווחיות, ומניות החברה צנחו ב-30% מתחילת 2025.
- נייקי חושפת דור חדש של מוצרים חכמים
- דוחות נייקי: טובים מהצפי אבל יש מכשולים בדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת חייב היל לתמרן בין העלויות המאמירות לאורך כל שרשרת האספקה, כולל האפשרות להעביר את התייקרויות המחירים לכיסי הצרכנים. במרץ האחרון דיווח היל למשקיעים כי ביקר אצל שותפי הייצור באסיה "כדי לבחון את אופן ביצועינו", אך טרם הציג תכנית קונקרטית להתמודדות עם השלכות המכסים.
נייקי וווייטנאם
המסע של נייקי בווייטנאם החל בשנת 1995, עם התקשרות עם חמישה מפעלי נעליים, כחלק מהימור אסטרטגי ארוך-טווח של המייסד פיל נייט. היה זה מהלך מסוכן, שכן התעשייה המקומית הייתה עדיין בחיתוליה וכוח העבודה חסר ניסיון ומערכות פיקוח מפותחות, אך נייט זיהה פוטנציאל עצום.
"נשבעתי לעצמי שיום אחד לנייקי יהיה מפעל בסייגון או בסביבותיה," המוכרת כיום כהו צ'י מין סיטי, כתב נייט בזיכרונותיו. מיד עם כניסתה, הפעילות של נייקי נבחנה בזכוכית מגדלת. בעקבות שערורייה שפרצה בנושא תנאי העבודה, נייט טס בעצמו לווייטנאם כדי להתמודד עם המשבר. בשנת 1998, בנאום בוושינגטון, התחייב למגר את תופעת עבודת הילדים משרשרת האספקה של החברה.
- תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
- לא רק סעודיה: הוסכם על שיתוף פעולה בשווי מיליארדים בין האמירויות ודרום קוריאה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
מאז, טביעת הרגל של נייקי בווייטנאם רק התרחבה, עם הוספת מפעלים רבים ככל שהתעשייה המקומית התבססה ורכשה מומחיות. מתחרים בולטים כמו אדידס ופומה מיהרו לאמץ את המודל, וכך גם מותגים עדכניים יותר דוגמת לולולמון, סקצ'רס ואולבירדס. נכון להיום, מחצית מכלל נעלי המותג של נייקי מיוצרות בווייטנאם, על פי נתוני החברה.
תעשיות ההנעלה והביגוד בווייטנאם היו מהמרוויחות הבולטות בתקופת כהונתו הראשונה של טראמפ. מתיחויות גיאופוליטיות דחפו מותגים מערביים לצמצם את פעילותם בסין, והם נהרו לווייטנאם בשל התשתית המפותחת והמורשת התעשייתית שלה. כיום, ווייטנאם מדורגת בין היצואניות המובילות בעולם הן בתחום ההלבשה והן בענף ההנעלה, כך לפי נתוני הבנק העולמי.
השלטונות בווייטנאם מתייחסים להשקעות של נייקי כנכס אסטרטגי חיוני לצמיחה הכלכלית של המדינה. ווייטנאם נחשבת בשנים האחרונות לאחת הכלכלות הצומחות ביותר באסיה, עם גידול בתמ"ג של 7.1% בשנה האחרונה - שיעור העולה על תחזיות הממשלה וציפיות המומחים. יחסי התלות ההדדית הובילו לקשר הדוק בין נייקי להנהגה הווייטנאמית. פקידים בכירים בהאנוי אירחו מנהלים בכירים של נייקי, כולל סמנכ"ל התפעול, בשנים האחרונות. ב-2022, ראש הממשלה פאם מין צ'ין פנה לחברה בבקשה לקבל המלצות מדיניות לשיפור השתלבותה של ווייטנאם בשרשראות האספקה הגלובליות.
כיום מקיימת נייקי קשרי עבודה עם למעלה מ-100 מפעלים לייצור ביגוד, הנעלה וציוד בווייטנאם, כפי שדווח על ידי החברה. רוב המפעלים מרוכזים באזור הו צ'י מין סיטי, שם קבלני הייצור הגדולים מעסיקים כל אחד יותר מ-10,000 עובדים.
האפשרויות של נייקי מוגבלות
"האפשרויות העומדות בפני נייקי מוגבלות," מציינים מומחים בתעשייה. החברה יכולה להפעיל לחץ על ספקיה לספוג חלק גדול יותר מהעלויות החדשות, לייעל את תהליכי הייצור או לתאם העלאות מחירים עם שותפיה הקמעונאיים, טוענת אנה אנדרייבה, אנליסטית בפייפר סנדלר. אולם, היא מדגישה כי קיימת תקרה. "השאלה המרכזית היא: איזו רמת התייקרות יכול הצרכן לספוג באופן מציאותי?" הסבירה אנדרייבה.
בכירים ברשת פוט לוקר, שותפת הקמעונאות המרכזית של נייקי, הצהירו בשבוע שעבר כי הם מקיימים "תקשורת שוטפת" עם המותגים בנושא אסטרטגיית תמחור, תוך כדי בחינה של היקף עלויות המכסים שיגולגלו בסופו של דבר לכיסי הצרכנים האמריקאים.
"אנו בוחנים כל מותג בנפרד," הדגישה מרי דילון, מנכ"לית פוט לוקר, באירוע של ג'יי פי מורגן. "זהו שילוב של שאלות: 'כמה
יספגו היצרנים? כמה ישלם הצרכן?'" במקביל, הממשל הווייטנאמי פועל לרכך את עמדתו של טראמפ. בסוף השבוע האחרון, המנהיג טו לאם ביקש מטראמפ להשהות את המכסים למשך 45 יום לכל הפחות כדי לאפשר משא ומתן. הוא הציע לבטל כליל את המכסים על סחורות אמריקאיות ועודד את טראמפ לנקוט
בצעד דומה.
טראמפ תיאר את השיחה כ"פרודוקטיבית מאוד". אולם יועץ הבית הלבן פיטר נבארו טען כי ההצעה הווייטנאמית אינה מספקת. בתגובה, ווייטנאם שיפרה את הצעתה ביום שלישי והתחייבה להגדיל את רכש מוצרי ההגנה והביטחון מארה"ב והצדדים ממשיכים לפעול על מנת למנוע פגיעה אנושה הן בשרשרת האספקה של נייקי והן בכלכלת וויטנאם.
- 1.החיים 10/04/2025 22:19הגב לתגובה זוהאמרקאים ישמחו לשלם פי 3 על נעלים של MEGAאו שיצביעו לנשיא אחר
צי צבא סין, קרדיט: גרוקלראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין
לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה
ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש
הגרוע ביותר." מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה
יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום
ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.
לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.
התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.

- המניה שנפלה 11% בגלל המתיחות בין סין ליפן
- סין מתריעה בפני סטודנטים לדחות תכניות לימודים ביפן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות
היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
