ח"כ משה גפני
צילום: דוברות הכנסת

מתווה האוצר - נתראה בוועדת הכספים

מתווה הפיצויים של משרד האוצר אושר בממשלה ובקריאה ראשונה בכנסת, אבל צפוי לעבור מקצה שיפורים בוועדה של משה גפני השבוע בגלל החורים הרבים שעדיין נמצאים בו. הנה השיפורים הבולטים
יניב אנג'ל |

לאחר אישור הממשלה למתווה הפיצויים, ולקראת העברת החוק לוועדת הכספים החל מהיום, אלה חילוקי הדעות והפערים המהותיים שעדיין קיימים במתווה המענקים המעודכן, וידונו השבוע בוועדה.

יניב אנג'ל (עדי ארד)

מה קרה בתקופת החגים? אנג'ל (עדי ארד)

תקופת המענקים

משרד האוצר דוחף שתקופת המענקים תחול לחודשים ספטמבר אוקטובר, וגם נובמבר ודצמבר 2023, זאת בכדי להכניס מימד של ודאות למשק. יחד עם זאת אנחנו כעת רק בתחילת נובמבר ונדרש זמן לביצוע בדיקה, של כדאיות וכלכליות תוכנית המענקים לעסקים. ייתכן מאוד מצב שעסקים רבים שנפגעים, לא ייכנסו לתחולת הזכאות למענקים כעת, וגם בחודשים הבאים. קבלת החלטה כעת עד לסוף דצמבר 2023, ללא אפשרות לביצוע שינויי חקיקה, התאמות ולמידה תוך כדי תנועה, עשויה להיות הרסנית לבעלי העסקים.

הקטנת סף הזכאות למענקים

סף הזכאות למענק נותר ירידה של 25% במחזור ההכנסות בחודש אוקטובר 2023, אל מול התקופה המקבילה ב 2022. בדיונים קודמים נציגי משרד הכלכלה ולשכות מקצועיות נוספות, קראו להקטנת סף הזכאות ל 20%, או יצירת מדרג זכאות נמוך יותר מ 25%, ונראה שבנושא זה ייתכן מחלוקות רבות.

עליית מחירים כללית במשק

עליית הריבית ומדד המחירים לצרכן, הביאו לגל התייקרות והעלאת מחירים בכלל המשק. כך שפעמים רבות עסקים מדווחים שמחזור ההכנסות שלהם גדל, לצד גידול בסך ההוצאות, בין השנים 2022 ו – 2023. עסקים שביצעו העלאת מחירים, הם לרוב אותם עסקים שגם הגדילו הוצאות, וייתכן ולא ייכנסו לתחולת הזכאות למענק.

חבות במס בגין המענקים

חילוקי דעות יהיו סביב נושאי המיסוי בגין המענקים, בשאיפה של בעלי העסקים שלא יחול חיוב במע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.

שנת שמיטה בענף החקלאות

ענף החקלאות הוא אחד הענפים שנפגעו הכי קשה מהלחימה. שנת 2022 היית שנת שמיטה ולכן חקלאים רבים דיווח על הכנסות נמוכות בשנת 2022. המתווה המוצע לא נותן מענה לחקלאים המשווים את חודשי הלחימה בשנת 2023, אל מול החודשים המקבילים בשנת 2022 ותקופת השמיטה שהקטינה את הכנסותיהם.

אופן הגשת המענקים

בתקופת הקורונה עסקים רבים ביקשו וקיבלו מענקים על סמך הצהרה, ולאחר כמה חודשים התברר כי לא היו זכאים למענקים, ונדרשו להחזירם. הדבר יצר מירמור רב וקשיים תזרימים רבים לעסקים. המידע בדבר זכאות למענקים קיים במאגרי מידע של רשות המיסים, והציפייה היא שכעת רשות המיסים תהיה יותר אקטיבית ומדויקת ותעזור לעסקים הזכאים למענק, ותאפשר שימוש בטכנולוגיה אפקטיבית יותר.

תקופות החגים

תקופת הזכאות הנבדקת היא השוואה בין חודשים ספטמבר ואוקטובר 2023, אל מול 2022. בשנת 2022 רוב החגים היו באוקטובר, ובשנת 2023 רוב החגים היו בספטמבר, ולכן ייתכן עיוות בהשוואה בין התקופות, עקב כמות שונה של ימי פעילות.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.