"הפרויקטים בישראל ארוכים מדי ומסורבלים ועד שיוצא משהו - אנחנו מאבדים את האפקטיביות"
בעיית התשתיות והבירוקרטיה המסורבלת בישראל גורמים למדינה להיות בפער משמעותי מול העולם. "את מה שאנחנו עושים היום היינו צריכים לעשות לפני 15 ו-20 שנה כדי למנוע את הכאוס שקורה היום בגוש דן" אומר ניסים פרץ מנכ"ל נתיבי ישראל.
לדבריו "אני חושב שבתהליך היום ההשקעה בתשתיות זה מצוין, אבל הפרויקטים הם ארוכים מדי ומסורבלים ועד שמוציאים משהו בפועל אנחנו מאבדים את האפקטיביות בעניין. אין עניין שתהליך סטטוטורי ייקח 4-3 שנים. אפשר לדבר במושגים של מוסדות התכנון, אבל יש עוד גופים שמעכבים את התהליכים והחסמים האלה.
"בין החלטת ממשלה ועד שיש מכרז באוויר לוקח המון שנים, אנחנו גרועים בזה. החסמים הנוספים הם עודף ביקורות במדינה, אני אוהב להיות מנהל פרויקט, אבל כולם אוהבים להיות מנהלי פרויקטים, אבל יש קובעים ומשלמים. משרדי הממשלה מתערבים תמיד בדברים של אחרים – שכל אחד יתעסק במה שהוא צריך אז הציבור משלם על זה".
לא מסירים חסמים, פרויקטים תקועים חודשים
"אם המדינה לא תתעורר ותבין שכדי לייצר פרויקטים צריך להסיר חסמים, זה לא יקום. אם אנחנו צריכים בשביל תיאום הנדסי לחכות חודשים, אם אנחנו צריכים לחכות לרישיון כל צומת ואם המדינה לא תכין את עצמה להכשיר מהנדסים הפרויקטים לא יחזיקו מים" אומר
- הממשלה אישרה תוספת של 42 מיליארד שקל לתקציב הביטחון לשנים 2025-2026
- האוצר צריך את המשקיעים יותר ממה שהם צריכים אותו - הפתרון להתנעת השוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, הרכבת הקלה. לדבריו "אנחנו מדברים על 300 קילומטר של מנהרות מתחת לאדמה, עומק של 35 מטר באזורים רוויי מים. כלומר ההנדסה פה היא מאוד מורכבת".
גליק מסביר כי אין מהנדסי מנהרות בארץ. לדבריו "כדאי למדינה לממן את לימודי ההנדסה, זה יותר זול מכל אלטרנטיבה אחרת. אנחנו נמצאים ברגולציה מטורפת של בקרה על בקרה והיא בלתי סבירה. אם לא נדע להביא אלטרנטיבה נשאר עם המון רצון טוב ומעט ביצוע".
- בקשה לייצוגית נגד רשות המסים: גביית מס יסף על שכר דירה אינה חוקית
- רפאל מוכרת לגרמניה מערכות למטוסי קרב ב-350 מיליון אירו
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה
"איחור של 20 שנה". נתניהו ורעייתו בהשקת הרכבת הקלה בחודש שעבר. צילום עמוס גרשום לע"מ.
45% יותר נסיעות תוך שנתיים
מיכה מייקסנר, מנכ"ל רכבת ישראל אמר כי "הביקושים היום הם 300 אלף נוסעים ביום, 75 מיליון בשנה. אנחנו צופים שב-2025 אנחנו נצטרך לתת שירות ל-110 מיליון. כדי להביא את זה לידי מימוש, צריך תשתיות. ולכן אנחנו כבר היום נמצאים בפער של 10 שנים ויותר בתשתית שלנו. אנחנו עובדים על מערכת שתהיה בעיקר אוטומטית כשהנהג בעיקר מפקח. צריך לתת תשתית שתתן מענה ליעדים שלנו וגם לצרכים שלנו לעוד 20-10 שנה".
ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ציין "סוף סוף יש לנו קו מוצלח, ייחודי שמשלב גם רכבת תחתית וגם רכבת עילית. זה לא מספיק לענות על הביקושים. אנחנו בסוף צריכים להזיז מסות אדירות בתל אביב של 3 מיליון אנשים שנכנסים לעיר ועוד 3 מיליון של מטרופולין תל אביב.
לדבריו "צריכים להסתכל על מודל התחבורה הציבורית בברלין, אנחנו רואים שם קישוריות בין הכלים השונים – אופניים, רכבת תחתית, רכבת קלה ורכבות כבדות. כשמסתובבים בברלין יש חופש אורבני לתנועה ולא מרגישים את הפקקים. בסופו של דבר המחקרים מראים שהציבור יזנח את הרכב הפרטי שלו בתנאי שיהיה לו בערך תחנה או אמצעי תחבורה כ-400 מטר ממקום מוצאו והוא לא יצטרך יותר מ-10 דקות כדי להחליף אמצעי תחבורה. זאת הקישוריות שאנחנו מדברים עליה. אנחנו לא שם, אבל אין ספק שהאדום מקרב אותנו והפרויקטים העתידיים יעזרו לממש את החזון הזה".
אין מהנדסי גשרים
הדברים נאמרו בוועידת ישראל ה-10 לתשתיות ותעשייה ביוזמת SE SUMMIT EXPERTS. ישראל כ"ץ, שר האנרגיה והתשתיות לא ענה לביקורת על הבעיה בתשתיות, ואמר כי "החליט לאמץ את המלצתו של הממונה על התחום במשרד האנרגיה ולהגדיל את התקציב של מאגר תמר במצרים". לדבריו "יש לזה משמעות כלכלית והשפעה חיובית על הקשר בין מצרים לישראל. מצרים היא מדינה חשובה וטוב שיש עוד נדבך ומקשר בין מצרים ומדינות נוספות עקב ההחלטה הזאת. אנחנו נקבל החלטות לגבי מאגר לוויתן. ההחלטה הזאת גם קשורה ביעדי הייצור של מדינת ישראל. שיתפתי גם את ראש הממשלה מאחר ולהחלטה המדינית יש השפעה גם מעבר לעניין האנרגיה.
השר ציין כי "אנחנו הולכים לעשות מסדרון תשתיות אנרגטי יבשתי ותת ימי בין מדינות המפרץ לבין ישראל ואירופה. יהיה בו כבלים חשמליים להזרמת חשמל ירוק ויהיה גם צינור מימן. העתיד שייך למימן, מימן ירוק ככל האפשר. וכיום השמש והקרקע המדברים מהווים יתרון כי בהם אפשר לייצר אנרגיית שמש וגם מימן בכל מיני תהליכים. לכן במסדרון הזה יהיה גם צינור מימן שיעבור דרך ישראל ומבעד המסדרון התת ימי ימשיך גם לאירופה".
לדבריו "החיבוריות הזאת היא דבר חזק מאוד מבחינה אנרגטית כלכלית ומדינית ואנחנו במגעים מתקדמים בעניין הזה עם התעניינות של מדינות האזור. התחום שעומד בפני פריצה מאוד גדולה הוא תחום האנרגיה הירוקה ובישראל בעיקר האנרגיה הסולארית. יש כאן הרבה שמש והרבה שטחים שאפשר להשתמש בהם. כבר אתמול התקבלה החלטה ברשות החשמל ובכל יום יתקבלו החלטות להוריד את החסמים. התקבלה אתמול החלטה לתמרץ עשרות יישובים לשימוש באנרגיה סולרית".
מנכ"ל נתיבי ישראל פרץ הוסיף על הבעייתיות עימה מתמודדים בפרויקטים כיום. "אין כזה דבר מהנדס גשרים היום. אין כוח אדם לכל הפרויקטים שהמדינה צריכה אותם. אז אנחנו צריכים לייבא מבחוץ. זה הזוי. אם מדינת ישראל מחליטה שתשתיות זה העיקר אז אנחנו צריכים להתארגן יותר טוב. מדינת ישראל חיבת לקחת את ה-5-4 פרויקטים המרכזיים שלה ולהחיל עליהם ניהול אחר שלא כל משרד מגלגל אותך. אני חצי אופטימי וחצי פסימי – אנחנו יודעים מה לעשות ואם נדע להרים פרויקטים ויתנו לנו את הסמכויות המתאימות נוכל לעמוד בזה".
אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי איילון אמרה "אנחנו צריכים לפתח רשת כדי שכל אחד יוכל להשאיר את הרכב הפרטי בבית. ולכן השימוש באוטובוסים יילך ויגדל. כבר כיום חסר לנו הרבה מאוד תשתיות כדי להכניס את האוטובוסים החשמליים. איפה שיש כאלה האיכות גדלה. בחולון האוטובוס עוקף את הפקק ולכן אנחנו כרגע בביצוע של מסופי תחבורה ציבורית בכל הרשויות. אנחנו חייבים עד 2030 להשלים את כל המסופים כדי שקודם כל נקלוט את כל האוטובוסים שבדרך. אנחנו צריכים לשנות את התפיסה של האוטובוסים – אוטובוס האוטונומי, קומתיים, כל הדברים האלה צריכים להגיע ומהר.
"הטיפול בתווך האורבני הקשה, להיכנס לתוך רשות מקומי כדי שלכל אדם יהיה 400 מטר גישה אנחנו צריכים לעשות מהפכה בכל הרשויות המקומיות. התחבורה הציבורית צריכה לקבל תיעדוף. הרכבת הקלה צריכה לקבל תיעדוף וזה צריך להיות מסונכרן עם האוטובוסים ובניהול תנועה. אנחנו הולכים על הטכנולוגיה הכי מתקדמת וזה העתיד. צריך לעודד אנשים ללמוד הנדסה. מהנדס תשתיות בכל תחום הוא מבוקש, צריך להגדיל את המכסות ולתת להנדסאים להתקדם".
מלי ביצור פרנס מנכ"לית פירמת הייעוץ Tefen אמרה כי מסקר שהם ערכו בקרב הציבור נמצא שהאזרחים לא מבדילים עדיין בין מטרו לרכבת הקלה, אבל מתכוונים להשתמש בשירותיהן כמה שיותר ומרגישים שמדובר בבשורה של ממש".
- 8.האפקטוויות אבדה כשהאוצר החליט שהרכבת תיסע מעל לקרקע!!! (ל"ת)מוטי 11/09/2023 11:38הגב לתגובה זו
- 7.הורדוס 08/09/2023 12:45הגב לתגובה זואני סתמתי את ישראל בפקקים . כל הכבוד לי .
- משה ראשל"צ 10/09/2023 10:51הגב לתגובה זואשם ביבי הוא דואג להצלחה כללית אדירה
- חיים 11/09/2023 11:42ההיפים המתחסדים מתנגדים להחזקת מכונוית. אנשים שפויים תומכים בתחבורה ציבורית טובה.
- 6.רכבת ישראל סבסדה לימודי הנדסה אזרחית ווהתמחות במנה 08/09/2023 02:50הגב לתגובה זורכבת ישראל סבסדה לימודי הנדסה אזרחית ווהתמחות במנהור בפקולטה להנדסה של אוניברסיטאת באר שבע. כמה מהנדסים כאלו כל שנה. למיטב ידיעתי לא מעסיקים אותם בתחום התמחותם. מחפשים מהנדסים? פנו לרכבת ישראל ותקבלו את השמות של מהנדסי המנהור שהיא הכשירה.
- 5.יוני 08/09/2023 00:16הגב לתגובה זוחרדים עולים 20 מיליארד בשנה. רכבת אחת עולה 10 מיליארד. יכולנו ב20 שנה לא לבזבז 400 מיליארד שקל על חרדים. אלא לבנות רכבות שיורידו את יוקר המחיה ויאפשרו ליותר אנשים לעבוד פחות ואולי לחזור בתשובה כי החיים שלהם היו טובים יותר. החרדים ישלמו בעולם הבא על כל הנזק שהם עשו לחילונים. החרדים גורמים לשנאה של בין אדם לחברו החילוני.
- הערבים עולים 53 מיליארד איפה היית אז צבוע שכמוך (ל"ת)משה ראשל"צ 10/09/2023 10:49הגב לתגובה זו
- bibi 11/09/2023 09:00fake news
- ירון 09/09/2023 22:25הגב לתגובה זועדיפות לרכבת בקר וכשהיא תסתיים ניתן להעלות את כל החרדים עליה ולהסיע אותם...נו אתם יודעים לאן...ואז נוכל לנשום...אני פאשיסט ?? מה פתאום . אני נאור...ודמוקרט..וחרטטן
- 4.מר בחור 07/09/2023 16:35הגב לתגובה זויש לנו משהו הרבה יותר טוב. יש בחורי ישיבה שמתפללים.
- 3.אם מינויים של מרכז הליכוד הם מנהלי פרויקטי תשתית ...... (ל"ת)אדם 07/09/2023 15:50הגב לתגובה זו
- תגידו תודה ענקית לישראל כץ שהקים את הרכבת הקלה וכל המחל (ל"ת)משה ראשל"צ 07/09/2023 18:43הגב לתגובה זו
- 2.משה ראשל"צ 07/09/2023 15:35הגב לתגובה זוצריך המון זמן רק לתקן את הנזקים שלהם כל השאר קשקושים
- 1.לרון 07/09/2023 15:04הגב לתגובה זוהבוס וגמדיו ייעלמו בהיסטוריה ולא נודע כי באו אל קירבה

רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
רשות המסים יצאה לדרך עם ההליך, אשר יעמוד בתוקף עד אוגוסט 2026, ויחול על כלל עבירות המס - ממס הכנסה ועד מיסוי מקרקעין; במסלול המקוצר (הירוק) ניתן להסדיר גם הכנסות משכר דירה ונכסים דיגיטליים בהיקפים מוגבלים
רשות המסים, באישור היועצת המשפטית לממשלה, הודיעה על הפעלתו מחדש של נוהל הגילוי מרצון - הליך ייחודי המאפשר לנישומים לדווח על נכסים או הכנסות שלא דווחו בעבר, לשלם את המס המתחייב. ובתמורה לקבל חסינות מהליך פלילי.
הנוהל, שנפתח כעת מחדש, יעמוד בתוקפו עד ל-31 באוגוסט 2026, ויחול על כלל עבירות המס: מס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין ומכס. הגשת הבקשות תתבצע באופן מקוון בלבד, באמצעות טופס ייעודי שיועלה לאתר רשות המסים בימים הקרובים.
תנאי מרכזי להשתתפות בהליך הוא שהפנייה נעשית בתום-לב ובכנות, ושבמועד הפנייה לא מתנהלת בעניינו של המבקש בדיקה או חקירה.
איך זה יתבצע?
הטיפול בבקשות יתבצע בשני מסלולים: במסלול הרגיל - לאחר בדיקה פרטנית של המקרה וחתימה על הסכם שומה מול פקיד השומה הרלוונטי; ובמסלול "הירוק" - מסלול מקוצר שנועד להסדרת דיווחים בהיקפים נמוכים יחסית.
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- מורווחים בקריפטו? נוהל גילוי מרצון זו הזדמנות להכניס את הכסף לארץ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסלול זה ניתן להסדיר בין היתר הכנסות משכר דירה למגורים עד 250 אלף שקל לשנה, הכנסות מנכסים פיננסיים בחו"ל אם יתרת החשבון ל-31 בדצמבר 2014 נמוכה מ-4 מיליון שקל ולא בוצעו בו הפקדות חדשות מאז, וכן הכנסות מנכסים דיגיטליים בהיקף של עד 500 אלף שקל לכל תקופת הגילוי, כאשר שווי כלל ההחזקות הדיגיטליות ל-31 בדצמבר 2024 אינו עולה על 1.5 מיליון שקל.

בקשה לייצוגית נגד רשות המסים: גביית מס יסף על שכר דירה אינה חוקית
בקשה לייצוגית נגד רשות המסים בטענה כי במסלול של מס של 10% על שכר הדירה, לא ניתן חוקית להוסיף מס יסף. התובע, רו"ח אלישע אברהם סער, טוען כי הרשות גובה מס יסף בשיעור 3% על הכנסות משכירות במסלול המס המופחת של 10%, בניגוד להוראות סעיף 121ב לפקודת מס הכנסה. לטענתו, ההכנסות במסלול זה אינן "הכנסה חייבת" כהגדרתה בחוק, ולכן אינן חשופות למס יסף.
מס יסף הונהג ב-2013 בעקבות מחאת 2011, ומטיל 3% מס נוסף על הכנסה חייבת שנתית של יחיד העולה על 721,560 שקל (נכון לשנת 2025). החל מינואר 2025, נוסף מס יסף של 2% על הכנסות פסיביות בלבד מעל התקרה. לפי פקודת מס הכנסה, "הכנסה חייבת" היא הכנסה לאחר ניכויי הוצאות, קיזוזים ופטורים. לעומת זאת, "הכנסה" היא סכום ברוטו ללא ניכויים. התובע טוען כי במסלול 10% אין ניכויים, ולכן ההכנסה אינה "חייבת" למס יסף.
משכירי דירות מחויבים לדווח ולשלם מס אם דמי השכירות עולים על 5,654 שקל לחודש (תקרת הפטור החודשית נכון ל-2025). האפשרויות: מסלול 10%: מס סופי של 10% על דמי השכירות ברוטו, ללא ניכוי הוצאות, פחת או קיזוזים. מתאים למשכירים שמעדיפים פשטות בלי בירוקרטיה.
מסלול רגיל: הכללת ההכנסה בהכנסות הכוללות, עם מס שולי עד 50%, אך עם אפשרות לניכוי הוצאות.
מתחת לתקרה - פטור מלא ממס ומדיווח.
האם רשות המסים 'מחזיקה את המקל משני קצותיו'?
לטענת התביעה, רשות המסים מסווגת את ההכנסה ממסלול 10% כ"חייבת" לצורך מס יסף, אך אוסרת ניכוי הוצאות. התוצאה: משכירים משלמים 10% על הברוטו, בתוספת 3% מס יסף (או 5% מ-2025 על פסיביות), ללא קיזוזים. זה יוצר מיסוי כפול על מחזור, בניגוד לתכלית החוק שמתמקד בהכנסה נטו.
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- ניסה להבריח סם מסוכן בשווי 5 מיליון שקל ונתפס בנתב״ג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דוגמה לחישוב ההשפעה:
נניח הכנסה משכר עבודה של 820,000 שקל בשנה, בתוספת 140,000 שקל משכירות במסלול 10%: ללא חישוב השכירות במס יסף: חבות של 2,953 שקל (3% על 98,440 שקל מעל התקרה).
עם חישוב השכירות: חבות של 7,153 שקל (3% על 238,440 שקל מעל התקרה) - תוספת של 4,200 שקל.