נמל חיפה
צילום: אתר נמל חיפה

הכסף עובר והמדינה חתמה על העברת השליטה בנמל חיפה לקבוצת אדאני-גדות

הנמלים הממשלתיים פגעו לא מעט בכלכלה הישראלית - החסימה, העיכובים, האבטלה הסמויה ושכר ללא קשר לביצועים - פגעו בציבור הישראלי. התקווה בהפרטה היא שחברה פרטית תוכל לעשות עבודה טובה יותר. שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן ושרת התחבורה היוצאת מרב מיכאלי חתמו על מכירת הנמל לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל
נתנאל אריאל |

נמל שליטה עובר סופית לידיים פרטיות, לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל. קבוצת אדאני-גדות מקבלת את השליטה לאחר ששר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי חתמו על הפרטת הנמל. גאוטם אדאני הוא איש עסקים הודי ואחד האנשים העשירים בעולם, עם 137 מיליארד דולר (כך על פי בלומברג) לצד אילון מאסק מנכ"ל טסלה, ג'ף בזוס מייסד אמזון ומי שהדיח לאחרונה את מאסק מהצמרת - ברנאר ארנו הצרפתי, בעלי מותג האופנה היוקרתי לואי ויטון עם שווי של יותר מ-170 מיליארד דולר. 

הרוכשת השיגה לאחרונה את המימון הנדרש לשם רכישת הנמל השני בגודלו בישראל, אחרי שהשיגה הארכה מהמדינה וקיבלה מימון מבנק מזרחי, בית ההשקעות מיטב ובנק SBI. במכרז שננעל בחודש יולי האחרון, גברה אדאני-גדות על חברת שפיר הנדסה -0.91% ועל מספנות ישראל 0%  והפתיעה את השוק כאשר החליטה לרכוש את כל הנמל (ולא להכניס שותפים נוספים).

צריך לומר, הנמלים הממשלתיים בישראל סבלו וסובלים מבעיות מבניות של ניהול כושל, חסימה ועיכוב של סחורות, אבטלה סמויה, שכר גבוה מדי ללא קשר לביצועי העובדים - פגעו בציבור הישראלי, שקיבל סחורה באיחור רב ללא סיבה אמיתית. התקווה בהעברת הנמל לידיים פרטיות (כמו גם הקמתם של נמלים מתחרים) היא שהחברה הפרטית תנהל את הנמל במטרה להרוויח ולכן היא תהיה הרבה יותר יעילה מהניהול הממשלתי. זאת לצד את השוק ליותר תחרות עם הקמתם של נמלים נוספים, לצד נמל אשדוד ונמל המפרץ.

הפרטת נמל חיפה היא "אחד מהפרויקטים התשתיתיים והפיננסיים הגדולים של העשור האחרון המנוהל על ידי מדינת ישראל" כך על פי הודעת משרד האוצר, כאשר "מטרתה להגביר את התחרות בנמלי הים, להביא לשיפור יעילות הנמלים ולסייע בהקלה בייבוא וביוקר המחייה".

שר האוצר, אביגדור ליברמן: ״אני שמח שבין הצעדים האחרונים שלי במשרד האוצר חתמתי וקידמתי צעד נוסף אל עבר הפרטת נמל חיפה. בשנה וחצי האחרונות הובלתי מדיניות של כלכלה חופשית ותחרותית יותר. הפרטת הנמל היא בשורה גדולה לאזרחי ישראל שתגביר את התחרות בנמלים ותוביל בכך גם להורדת יוקר המחיה״.

שרת התחבורה, מרב מיכאלי: "בשנה וחצי האחרונות הובלנו שורת מהלכים אמיצים שהביאו לפיתרון התור בנמלי הים, וכיום התור התפעולי קטן עד כדי לא קיים. אני שמחה להשאיר אחרי מורשת של נמלים, של המדינה ושני נמלים פרטיים שהכנסנו לתפקוד מלא ומוצלח, שעובדים בצורה טובה, מקצועית ועניינית, לטובת הציבור הישראלי ולמען הפיכת ישראל למוקד אזורי משמעותי בסחר הימי. כידוע אינני חסידה גדולה של הפרטות, והליך הפרטת נמל חיפה החל טרם כניסתי לתפקיד, עם זאת, וידאתי שהוא יעשה בצורה הנקייה והאחראית ביותר לטובת הכלכלה והמשק הישראלי כולו".

אשל ארמוני, יו״ר דירקטוריון חברת נמל חיפה: ״השלמת ההפרטה הינה תעודת כבוד למדינת ישראל, להנהלת ועובדי נמל חיפה ולדירקטוריון החברה. כשיצאנו לדרך שאפנו להעביר את החברה לרוכש בינלאומי בעל נסיון בהפעלת נמלים, כשהיא ערוכה לתחרות הצפויה בנמלי הים בישראל. עמדנו במשימה במלואה ובמחיר שמשקף אמון יוצא דופן ביכולות הנמל. אני רוצה להודות לחבריי לדירקטוריון ולכל העוסקים במלאכה, ולאחל בהצלחה לקבוצת אדני-גדות בהובלת הנמל בעשרות השנים הבאות״.

קיראו עוד ב"בארץ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.