שירות לקוחות
צילום: Getty images Israel
דעה

למה במוקדי השירות "שיחתכם חשובה לנו" - אבל רק אם אתם חברים שלנו?

למי נוח שאנחנו משוכנעים שהבעיה שלנו היא עודף רגולציה? אולי הבעיה בישראל היא לא רגולציה אלא אכיפה בררנית? 
נגה בריינס | (7)

אנחנו מרגישים על בשרנו את הרגולציה העודפת. בסל הקניות המצומצם, במס הכשרות, בשלטי חניה מבלבלים, בטפסים למס הכנסה, בפתיחת תיק עצמאי וסגירתו, בנסיון לצאת מזוגיות או להיכנס אליה, בפתיחת עסק, בקניית בית, בהקמת פרגולה.

המון אנשים מסבירים לנו שרגולציה עודפת היא הרסנית: ראשי ממשלה, שרים, מועמדים לכנסת, ״נציגי עצמאים״, קבלנים, משקיעים, פורומים שונים, איגודים מקצועיים. מנטרה. מנטרה קלה להבנה, אפקטיבית ומפתה. כל כך מפתה. מי נהיה בלי הרגולציה? חופשיים כמו ציפור! נוכל לפתוח עסק מחר בבוקר, נוכל לקבל החזר ממס הכנסה בלי לקחת רואה חשבון שיסביר לנו את המושגים הבלתי ברורים, נוכל להיכנס לסופר ולעוף מהמגוון המדהים שיגיע אלינו מכל העולם! יהיה לנו יותר כסף בכיס, נשלם פחות על מוצרים, נכנס ונצא מהארץ בלי בעיה.. חופש. חופש מרגולציה.

זה חול. חול בעיניים. כן, עודף רגולציה היא בעיה שגורמת לניפוח מחירים, הארכת תהליכים ובזבוז כספים. כן, רגולציה אנרכרוניסטית, צולבת ופופוליסטית מכבידה ומעכבת שירות לציבור. כן, חקיקת יתר היא מחלה ישראלית ואצל פוליטיקאים היא מחליפה עשייה אמיתית. קל להגיד ״קידמתי חוק״ קשה יותר למצוא דרכים לגרום לשינוי ההתנהגות הרצוי של האזרחים בתהליך ארוך טווח ויסודי. כן, יש צורך במעבר יסודי על החוקים והתקנות במדינה למחיקה ועדכון ובניית אמצעי העברת מידע אפקטיביים ומאובטחים בין גופים רגולטורים שונים ואיחוד יחסכו לכולנו זמן, כסף ויקדמו את הכלכלה. אבל זה חול בעיניים שנוח למחוברים למוקדי כוח למכור לנו כי הבעיה החמורה והדחופה יותר היא אכיפה בררנית ואחותה – אי אכיפה.

בישראל, מדינת היהודים, מדינת השמור לי ואשמור לי גם, המשפט ״יש לי חבר/ה ב..״ הוא הקוד הלא כל כך סודי לעקוף את התור, לקבל שירות, לשלם פחות, לקבל יותר והגביע הקדוש – לא לצאת פראיירים. אנחנו רואים את זה כדבר חמוד, כמשהו שמבדל אותנו מהעמים האחרים, החוצפה שלנו, השבט אחים שלנו, מה שמאחד אותנו בגולה ומצמיח לנו שערות של גאווה על החזה, מה שעוזר לנו לשרוד בעולם האנטישמי בין אם זה בראש שלנו או באמת, זה לא משנה. הצד השני של זה הוא האכיפה הבררנית.

כישראלים אנחנו כל כך רגילים לאכיפה הבררנית שהיא שקופה עבורנו. קודם כל כשהיא עובדת לטובתנו, כמו להפעיל את האחות של החבר לעבודה שעובדת בעירייה כדי למנוע מהשכן להרחיב את הגינה. שנית כי האופן בו אנו מקבלים שירותים לא שקוף בכלל. כשאנחנו פונים לקבל שירות אנחנו לא יודעים את מקומנו בתור, אנחנו לא יודעים אם מישהו קיבל את הפנייה ואנחנו לא יודעים אם היא נידונה או מטופלת. בחלק מהמקרים מובהר לנו מראש שכשאנחנו נפנה לקבל שירות לא נקבל אותו.

הנה דוגמה: נניח שגילנו שמנכ״ל עמותה שנותנת שירותי סיעוד לנכים מעסיק את שלושת האחים שלו בעמותה בתפקידי כאילו ולא מדווח על כך לרשם העמותות כנדרש. אז אנחנו מחפשים איפה מתלוננים, מגיעים מגוגל לדף שאינו בשימוש. אחרי עוד עשר דקות מגיעים למקום הנכון, מזדהים ומגישים את התלונה. וזהו. סביר להניח שדבר לא ישתנה. למה? כי רשם העמותות מבהיר שהוא לא נותן שירות לנו, לאזרחים, אלא מקבל תלונות ועושה אתן מה שבא לו. הוא יבדוק או לא יבדוק, יפעל או לא יפעל ובכל מקרה יכול וסביר שלא יעדכן אותך. זו לא טעות, זו מדיניות.

כמה תלונות מוגשות כל שנה לרשם העמותות ובאילו נושאים? לא יודעים. כמה מהתלונות מטופלות? לא יודעים. כמה תלונות נסגרות בלי שטופלו? לא יודעים. כמה תלונות נסגרות כשהטיפול בהן הסתיים? לא יודעים. עדיין, יש תלונות שמטופלות. רשם העמותות עורך מבצעים בהם הוא בודק עמותות ממגזרים שונים, לאחרונה הוסדרה חלקית הרגולציה על האגודות העותמניות, ופעם בכמה חודשים אנו קוראים על עמותה כזו או אחרת שנמצאת על המוקד. אבל למה דווקא הנושא הזה? למה דווקא העמותה הזו? למה דווקא עכשיו? זו האכיפה הבררנית השקופה לנו. כשאנחנו קוראים שעמותה מסוימת נמצאת בפירוק ע״י הרשם אנחנו מרגישים שהמדינה עובדת בשבילנו. מה שאנחנו לא יודעים זה מספר המקרים בהם הרשם עוצם עין למול התנהלות מושחתת של בעלי תפקידים בעמותות.

קיראו עוד ב"בארץ"

ורשם העמותות הוא דוגמה מייצגת לכל האכיפה הבררנית שמתרחשת כל הזמן ובכל מישור. אתם חושבים שעמותות זה לא מעניין כי אתם בעולם העסקים? המגזר השלישי הוא ספק שירותים עוצמתי ומרכיב מהותי בתמ״ג וגם – כספי המיסים שלכם מוזרמים לשם כי המגזר השלישי נתמך בחלקו הגדול ע״י המדינה בין אם כספק שירותים ובין אם בתמיכות אחרות.

דוגמאות נוספות נמצאות בכל אספקט בחיינו. מכירים את תיקון 42 לחוק מע"מ נוסף סעיף 47(א1) הקובע כי אסור לדרוש חשבונית מס לפני מועד תשלום התמורה? עבירה פלילית לפי סעיף 118 לחוק שעונשה מאסר שלושה חודשים או קנס בסך 9,600 שקל? תיקון מהותי שנועד לעזור לעצמאים. אם אתם עצמאים ודרשו מכם חשבונית מס לפני תשלום אתם בטח יודעים שאין לכם למי לפנות. למה? כי אף אחד לא אוכף את התיקון הזה. תנסו להתקשר לרשות המיסים כדי להתלונן. סביר להניח שאף אחד לא יענה לכם. למי זה טוב? לכל החברות הגדולות במשק, אלא שממילא מעולות בלשלם כמה שפחות מס, שלוקחות לנו האזרחים מהר ומשלמות לנו האזרחים כספקים לאט ועוד לפני כן נהנות מקיזוזי המע״מ שהן לא שילמו עדיין.

נמל הדרום נפתח להרצה לפני שנה והיה אמור להעביר תמלוגים למדינה כבר לפני חודש וחצי. מה המדינה עושה? מדברת איתו.. מה הסיכוי שזה ייגמר בעיכוב נוסף והפחתה של התמלוגים? סיכוי סביר. כמו הסיכוי שמפעלי המלט, אסדת הגז או בזן יפלטו חומרים מזהמים מעל המותר ומישהו שמנוי על האכיפה יקבור את זה, יגרור רגליים, יתן נזיפה קטנה ואולי אפילו יגדיל ראש וכדי לעזור למפעלים להפסיק לזהם יתן להם מענקים לשדרוג או שקר כלשהו.

אבל כשטייקון רצה להעיף תושבים כדי לבנות מגדלים לאלה שיש להם המדינה סיפקה לו אנשי משטרה. ניסיתם פעם להגיש תלונה במשטרה? מכירים את האמירה ״חוסר עניין לציבור״? זו אמירת 1984 קלאסית שהרי אם אדם, שהוא חלק מהציבור, הגיש תלונה, כנראה שהיא מעניינת את הציבור. אבל תנסו להיות זמרת עולה עם כמות משמעותית של עוקבים באינסטגרם וישר יטפלו בכם. כי כנראה בזה יש לציבור עניין.

יאללה דוגמה אחרונה – משרד המשפטים הקים את אתר החקיקה הממשלתי שהוא למעשה עמוד בו מפורסמות טיוטות חקיקה להערות הציבור וניתן להגיד בו את ההערות. זו יוזמה נהדרת ומבורכת שמעידה שהמדינה בכל זאת מתקדמת למקומות טובים. אבל מהיכן הופיעו הטיוטות האלה? מי יזם אותן? לטובת מי הן? מה ההשפעות הכלכליות שלהן על הציבור? ואחרי שאנחנו מגישים את ההערות, האם מישהו קורא אותן? האם הן נידונות? אם כן על-ידי מי? האם יש הערות שנידונות יותר, האם יש הערות שנזרקות לפח מיד? מי קובע ולמה הדיון הזה בהערות אינו שקוף או מצולם? למה ניתן להגיש הערות בעילום שם? איך נדע אילו הערות התקבלו ולמה? כהערת אגב, ח״כ מוסי רז הגיש הצעת חוק שלכל הצעת חוק יוצמד פרוט מי כתב אותה ויוזמת מי היא. הוא רק שכח לציין שיוזם הצעת החוק הזאת הוא עבריין מורשע.

חסידי צמצום הרגולציה יגידו ״ברור, אין אכיפה כי משרתי הציבור עוסקים ברגולציה המוגזמת״ אז יש לי קרקע חקלאית לפני הפשרה במרכז הארץ למכור לכם. כי אנחנו טובעים באכיפה בררנית. וכל מה שיעשה צמצום הרגולציה בלי טיפול בבעית האכיפה הבררנית שיש לקרוא לה בשמה האמיתי, כי במהותה היא יד נעלמה ששמה את הפנייה של מישהו אחד בעדיפות על הפנייה של אחר ולחליפין מעלימה פניות על מקורבים. זו שחיתות. ואם היא לא תטופל צמצום הרגולציה המהולל יעשה חיים קלים רק למאכרים. כי במקום שיצטרכו להסתובב בכמה מקומות ולחלוש על הרבה כשלים רגולטורים, הם יתמקדו במספר קטן ושימון מספר מצומצם יותר של בעלי תפקידים.

מה צריך לקרות?

  1. אנחנו צריכים לדעת את מקומנו בתור – כל פנייה של אדם או גוף למדינה על כל זרועותיה צריכה להיות ממוספרת, מתועדת ושקופה לכולם. לא בפרטים, אלא כנושא ומספרו בתור. מערכת כזו, שהיא למעשה מערכת ניהול לקוחות ויש הרבה חברות שעושות זאת בצורה מוצלחת, חייבת להיות מוטמעת כתנאי לכל הסכם שכר חדש במגזר הציבורי. עובדי ציבור יקרים, אתם לא יכולים לספר לנו כמה אתם עמוסים וצריכים תקציבים ותקנים אם אין לכם נתונים שקופים ואמינים הניתנים לבדיקה.
  2. נימוק - המדינה, כמו כל חברה שנותנת שירות צריכה לספק לנו תעוד של השרות ואם היא בוחרת לא לשרת היא חייבת לנמק ולאפשר ערעור.
  3. אחריות אישית של בעלי תפקידים בשרות הציבורי – פרגנת לדוד שלך בהחזר מס מנופח? סידרת לגנן תור מוקדם ל MRI? ונתפסת? המדינה צריכה להשעות מיידית ללא שכר עוד לפני מיצוי ההליכים. כנ״ל בקרב חברי הכנסת והשרים. נתפסת מפעיל לחץ כדי לארגן תושבות לפדופילים? אתה לא תוכל להיבחר או לקבל תפקיד בשרות המדינה לעולם.
  4. ריכוז הפיקוח ואכיפה בגוף יחיד חיצוני – חלק גדול מהאכיפה הבררנית נוצר כיוון שגופים שאחראים על תקצוב שירותים הם אלה שגם אחראים על הפיקוח והאכיפה על הגופים הנתמכים, ובעלי תפקידים במגזר הציבורי שאחראים על העברות תקציבים מוצאים עצמם באורך פלא לאחר כמה שנים עובדים בגופים המפוקחים. מקריות שכזו שמוסברת בכך שיש להם ״מומחיות״ אבל הרבה פעמים מדובר בשוחד נרמז. תהיה טוב איתי עכשיו, נסדר אותך או את אחותך אח״כ. ולפעמים הם סתם מאכרים שמכירים את המנגנון ועוזרים לפתוח דלתות. הוצאת הפיקוח והאכיפה לארגון אחד שוברת את הקשר בין הגורם המממן לגורם הממומן.

מעבר לכך שאכיפה בררנית מפרנסת רק מאכרים, מנפחת עלויות של שירותים, מושחתת ומעלימה כספי ציבור שנוזלים לכיסים הלא נכונים, ההשפעה המהותית שלה היא על המורל הציבורי. כשהאזרחים יודעים שכדי לקבל שירות וצדק הם צריכים להיות מחוברים הם מתחילים לעגל פינות כדי להימנע מהמערכת או שהם משחקים את משחק השחיתות. וכשמעגלים פינות קטנות זה עובר מהר מאוד לשיופים גדולים ומשם הדרך להתפוררות הסולידריות והחשבת כל אדם שאינו ״משלנו״ לאויב מסוכן שהוא או מה״מחוברים״ או מאלה שאינם מחוברים ועלולים לסכל את השחיתות שאנו נהנים ממנה, מגיעים למצב בו אנו נמצאים כיום. פילוג, הסתה, שנאה ופוליטיקת זהויות.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דוד 28/08/2022 00:30
    הגב לתגובה זו
    ישר כוח לכתבת , רק צריך לזכור שתופעת המעאכר נמצאת בירידה בתקווה שתיעלם לגמרי .
  • 5.
    ואף מילה על הפרקליטות שהיא הגורם העברייני העיקרי בישראל (ל"ת)
    נועם 26/08/2022 18:59
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שחר 25/08/2022 22:26
    הגב לתגובה זו
    מתאים לי עוד קרקע חקלאית להשקעה לפני הפשרה, אולי יש לך גם זכות לדירה?
  • יש לי מניות בתראנוס. בשקל! (ל"ת)
    נגה 25/08/2022 22:49
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מסכים - אכיפה תחת במדינה הזאת (ל"ת)
    רועי 25/08/2022 21:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עברי 25/08/2022 19:51
    הגב לתגובה זו
    זה שקר, כל השיחות מוקלטות, אם תתלונן על שירות שלא קיבלת על אף שכך הובטח בשיחה, יגידו לך "מצטערים השיחה לא הוקלטה" אם תלונתך לא תיהיה צודקת יציגו לך את הקלטת השיחה.
  • 1.
    הרגולציה והתערבויות הממשלה הם האסון הגי גדול שקרה 25/08/2022 19:35
    הגב לתגובה זו
    הרגולציה והתערבויות הממשלה הם האסון הגי גדול שקרה לאזרחים העשירה את הממשלות ועשתה את האזרחים עניים יותר וללא הכנסה פנויה הממשלה היא הארגון הי ח״א יעיל והגרוע ביותר מלנעול אפקטיבי ראה מוסדות מכון התקנים משרדי ממשלןת חברות ממשלתיות על מה אתה מדבר הפוך גוטה הפוך גוטה רגולציה זאת הרעה החולה של התקופה הזאת
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.