השוואת ביטוח דירה
צילום: shutterstock

המועצה לצרכנות: הסל האורגני יקר ב63% מסל מוצרים לא אורגניים

ההפרש במחירן של  ביצים אורגניות- 103%, חלב- 109%, קמח- 140% מתחילת השנה היתה עלייה ממוצעת של כ-3% במחירי המוצרים האורגניים.

משה כסיף |

צרכני המזון האורגני משלמים על סל המזון שלהם  כ 63% יותר מהתשלום עבור סל דומה של מוצרים לא אורגנים. כך עולה מבדיקת המועצה הישראלית לצרכנות ברשתות השיווק.

המועצה לצרכנות בדקה את מחירם  של מוצרי מזון אורגנים אל מול מול מוצרים לא אורגנים דומים. כמו כן, נערכה השוואת מחירים והיצע של  מוצרים אורגנים בין רשתות המזון הגדולות בישראל. השוואת המחירים היתה למחירים שלפני שנה, ולמחירים באמצע ינואר השנה. נכללו בבדיקה 210 מוצרים אורגניים.

021 (לפני שנה).

עליית מחירים: מהבדיקה עולה כי יש עלייה ממוצעת של קרוב לשלושה אחוזים, בהשוואה למחירם בתחילת השנה (ינואר 2022) במחירים של כלל המוצרים.

פער מחירים בין מוצרים אורגנים למוצרים רגילים: פער המחירים בין  המוצרים ה"רגילים" לאורגניים עומד על עשרות רבות של  אחוזים.

 

בנוסף, בדקה  המועצה הישראלית  סל של 36 מוצרים אורגניים מול סל מוצרים "רגילים"  הבדיקה נערכה על בסיס מחיר ממוצע מכלל הרשתות (כולל מבצעים,  ללא מבצעי אשראי) הבדיקה התבצעה בתריך 13.7.2022. 

סל מוצרים אורגני לעומת מוצרים רגילים

הבדיקה מעלה כי סל המוצרים האורגני יקר ב63%  ( 320 ₪ ) יותר מהסל הרגיל.  הרבה מהמוצרים האורגניים יקרים במאות אחוזים ממקביליהם הלא האורגנים, עיקר ההפרשים נמצא בפירות וירקות.

גזר ארוז בשקית נמכר במחיר ממוצע של 4.3 שקל, גזר אורגני בשקית נמכר ב 9.9 שקל בממוצע (5 ₪ הפרש, 127%).

 

ביצים רגילות (גליקסמן) גודל בינוני 12 יחידות - מחיר ממוצע 11 שקל. ביצים אורגניות בינוני גליקסמן 12 יחידות מחיר ממוצע 22.5 ₪. הפרש 11.5 ₪ 103% 

חלב טרי בקרטון 3% 1 ליטר - מחיר ממוצע 5.8 שקל. חלב טרי אורגני 3% מחלבות רמת הגולן 1 ליטר מחיר ממוצע 12.3 שקלים הפרש 6.4 שקלים שהם 109% 

קמח חיטה מלא טחנות ישראליות 1 קילו - מחיר ממוצע 5.9 שקלים. קמח מלא אורגני הרדוף 1 קילו מחיר ממוצע 14.2 שקלים. ההפרש עומד על  8.3 שקל שהם 140% 

  

אותו מוצר- יותר יקר

שמן קוקוס אורגני כבישה קרה גרין קוקו 1 ליטר- נמכר ברשת פוליצר  במחיר של 39 שקל במחסני השוק נמכר אותו השמן ב 60 שקל - הבדל של 54%, (21 שקל )

דבש אורגני מפרחי בר עין חרוד 1 קילו -  נמכר ברשת שערי רווחה  ב-50 שקל. ברשת  שופרסל גרין ושופרסל שלי נמכר הדבש ב 65 שקל. הפרש של 30% או 15 שקל.

קפה נמס מגורען אורגני מאונט האגן 100 גרם -  נמכר ברשת רמי לוי במחיר של 33 שקל.  ברשת סאלח דאבח נמכר הקפה ב  48 שקל. הפרש של  46%,

.

סירופ מייפל אורגני טהור תעשיות ברנרדו ובנו 236 מ"ל  -  נמכר ברשת רמי לוי ב 19.6 שקל. ברשת  טיב טעם בסיטי  וטיב טעם דלי, המחיר מגיע ל 33.5 שקל.  הפרש של  14 שקל

 

מהי הרשת המשתלמת  ביותר לקניית מוצרים אורגניים?

 

מתוך 210 המוצרים האורגנים, נבחר סל הכולל את 44 המוצרים הנפוצים ביותר. המחירים כוללים מבצעים למעט מבצעי אשראי.  כאשר מוצר לא נמצא, חושב לגביו המחיר הממוצע של שאר הרשתות שנבדקו.

 

הרשת הזולה ביותר - רמי לוי. היקרה ביותר סופר יודה.  ההפרש  ביניהן  28%  -   148 שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאגר לוויתן  (צילום: אלבטרוס)מאגר לוויתן (צילום: אלבטרוס)

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל

כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום

רן קידר |
נושאים בכתבה מצרים לוויתן

מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק. 

כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?

האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.     


על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית. 


הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM


באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.