הסעיף הקטן שמשפיע על החל"תניקים בגדול
נתחיל מהסוף. הכול בסיפור הזה הוא חוקי. כשר למהדרין. אף אחד לא עבר על החוק. אף אחד לא גנב. אבל בסיפור הזה יש מאות אלפי עובדים שיצאו לחל"ת והשכר שלהם נפגע הרבה מעבר למה שהוא אמור להיפגע בגלל סעיף אחד קטן. בסיפור הזה יש מספר חברות גדולות שאחראיות על הפקת תלושי השכר של הגופים הגדולים. גופים אלו פועלים ע"פ הנחיות מס הכנסה ומסתבר שהנחיות אלו פוגעות במאות אלפי עובדים שהוצאו לחל"ת. וועד העובדים בסלקום מפנה את האשמה כלפי החברות אך האמת היא שהאשמה הגדולה היא רשות המסים.
הבעיה של עובדי סלקום
בוועד עובדי סלקום, טוענים כי חברת חילן המספקת שירותי מחשוב פיננסיים לגופים הגדולים במדינה, הסתירה סעיף שהפך מאות אלפי עובדים שהוצאו לחל"ת מעובדים חודשיים לעובדים יומיים. חשוב לציין שעם חשיפת הבעיה, במס הכנסה דרשו שייעשה דרך המעסיקים תיאום מס לעובדים שיחזרו כך שהם לא ייפגעו, ועדיין יש עובדים רבים - במינימום מעל 100 אלף, וייתכן שמעל 200 אלף איש, שלא יחזרו. מי ידאג להם?
לטענת יועצת המס, גיתית שלומי - שמכהנת גם כמ"מ יו"ר לשכת יועצי המס - ואשר נשכרה על ידי סלקום כדי להעניק חוות דעת בנושא - המשמעויות לכך למאות אלפי ישראלים, היא עצומה ופגעה להם בשורה התחתונה דווקא בשעה שהם היו צריכים את הכסף יותר מכל.
איך הכול התחיל?
בתחילת אפריל, עיניה של עובדת בסלקום חשכו. במקום לקבל בתלוש המשכורת 4,500 שקל על חצי חודש שעבדה, היא קיבלה 2,700 שקל נטו בלבד. בסלקום פנו לחילן כדי לברר את פשר העניין. בינתיים, היו לפחות עוד שני מקרים דומים בחברה שצפו - לאחר שהעובדים, שהיו תלויים בכסף הזה שנעלם, לא הבינו למה קיבלו פחות.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה התברר? שבמערכת של חילן ומסתבר שכך גם לשכת השכר השנייה בגודלה - מלם תים, ישנם שני מנגנונים הפוגעים בעובדים שיצאו לחל"ת. הראשון הוא החישוב על פי יחידות מס שמחלק את החודש ל-21 יחידות מס. מעבר לחל"ת, מבטל אוטומטית חלק מהזכויות הסוציאליות המגיעות לעובדים, מאחר והמערכת "מניחה" שלעובדים יש מקור הכנסה אחר.
השני הוא שכל מי שמוגדר כיוצא לחל"ת הופך אוטומטית לעובד יומי. בחברות שידעו על כך מראש ונערכו, הם גם יכלו לשנות את ההגדרה ולמנוע פגיעה. אבל חלק ניכר מהחברות לא ידעו על השינוי החוקי. בסלקום אומרים כי חילן אפילו לא שלחה התראה מסודרת לחברות - אתם יודעים, ההמצאה הזו שנקראת מייל - כדי שהחברות יוכלו להתמודד עם הבעיה באופן מסודר ולמנוע את הפגיעה בעובדים. אבל האם חילן אחראית על השכר נטו של העובדים? חילן היא בסופו של דבר לשכת שכר שקיבלה אישור ממס הכנסה להכין תלושים לפי החוק וההנחיות. חילן ומלם תים פירשו את היציאה לחל"ת כפי שהן עושות במשך עשרות שנים ובאישור של מס הכנסה והכל בהינתן פרשנות מלפני עשרות שנים. האחריות שלהם היא קטנה ואפילו טכנית לעומת האחריות של רשות מס הכנסה ובמיוחד של מנהלי סלקום.
מחלקת כספים של עשרות עובדים בסלקום לא יודעת שתהיה בעיה עם השכר של היוצאים לחל"ת? האמת יכול להיות. זה סעיף קטן שלא צץ בימים שבשגרה. מה שחשוב זה שהטעות תתוקן, והיא תתוקן לאלו שיחזרו לעבודה. חשוב שרשות המסים תפעיל תיאום מס אוטומטי לאלו שלא יחזרו כדי שהם לא ייפגעו
- האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
הסעיף הקטן שמשפיע בגדול
לסעיף הקטנטן הזה יש השפעה לא רק על הזכויות בפועל של העובדים, אלא גם פגיעה בזכויות הרציפות של הפנסיה. "המשמעות היא שכל מי שהפך לעובד יומי, בעצם קפץ מדרגת מס, כך שלדוגמא רק המס על הרכב הפך ברגע מ-20% ל-31%", אומרת שלומי.
"גם בלי רכב, לחלק מהעובדים מדובר בפגיעה של בין 1,700 שקל לבין 1,800 שקל. בתקופה כזו, זה משמעותי מאוד להרבה מאוד אנשים והכסף הזה הוא ההבדל בין לסגור את החודש לבין לא לסגור אותו, או להחליט מה קונים בסופר ועל מה מוותרים", הוסיפה.
"עכשיו, זו לא גזרת גורל, מדובר בפרשנות של חילן ביחס לעמדה של רשות המסים, ונכון שהכול בסדר והכול חוקי, אבל אצל המתחרות שלה זה לא קרה בכלל. יותר מזה, פניתי אליהם בתחילת אפריל כדי לבדוק מה קרה. במשך שבועיים הם מרחו וטרטרו אותי, עד שהם נתנו לי תשובות וגם אז הם ניסו להתחמק ממני. ניהלנו איתם לא מעט שיחות טלפון, אבל זה היה כמו להילחם בטחנות רוח".
פגיעה במשכורת של לפחות 100,000 עובדים
החישוב שעשתה שלומי מראה עד כמה הפגיעה הייתה קשה לחלק מהעובדים. עובד ששכרו בפברואר היה 15 אלף שקל - כולל שווי רכב של כ-3,000 שקל - כך ששכרו נטו היה כ-9,000 שקל, קיבל בחודש מרץ בו עבד מחצית מהחודש 2,700 שקל נטו בלבד, במקום 4,500 שקל נטו. 2,700 שקל, בתקופה של פחד וחוסר ודאות תעסוקתי והתחייבויות - המון התחייבויות - זה קשה.
בדיקה עצמאית של ביזפורטל מול רואי חשבון ויועצי מס בכירים, העלתה כי השינוי פגע בשורה תחתונה של לפחות 100,000 ישראלים בתקופת הסגר, כלומר בין אמצע מרץ עד סוף אפריל. כלומר אם ניקח ממוצע של 1,750 שקל פגיעה בעובד, מדובר ב-175 מיליון שקל לחודש מארס בלבד. אותם בכירים גם העריכו שבעוד חצי שנה נראה גל של תביעות לתיאום מס בשל כך.
"לזמן יש חשיבות מכרעת בכל הנושא", מוסיפה שלומי, "מה שחילן עשו זה שהם בעצם גלגלו את ההוצאות האלה לעובדים בטווח הזמן המיידי, כדי לגלגל את 'החוב' הזה חצי שנה קדימה. חילן יכלה להתמודד עם ההשלכות, יש אנשים שלא יכולים והם צריכים את הכסף עכשיו".
גורמים בכירים בחילן מסרו בתגובה: "הבעיה של סלקום היא לא עם חילן אלא עם מס הכנסה. חילן מישמת את תקנות המס כפי שנקבעים ע"י רשות המסים, ככל שרשות המיסים תנחה ליישם אחרת את התקנה ניישם זאת באופן מיידי.
- 6.זו ישראל. מדינה של תחמנים, רמאים. ככה אנו נראים! (ל"ת)צרי 30/05/2020 09:56הגב לתגובה זו
- 5.ברור 30/05/2020 00:45הגב לתגובה זושמה נתנו לכל אחד ששילם מס - 1200 דולר במתנה. ואצלנו?
- 4.חן 29/05/2020 18:25הגב לתגובה זובמקום שחילן תעבוד עבורהחברות המעסיקות היא עובדת עבור מס הכנסה .
- 3.מדינה של גנבים (ל"ת)אזרח 29/05/2020 16:00הגב לתגובה זו
- 2.שירה 29/05/2020 14:46הגב לתגובה זוחילן פעלה בכל המשבר באופן סופר מקצועי ועזרה לארגונים לטפל בעובדים שיצאו לחלת.
- 1.ron 29/05/2020 13:28הגב לתגובה זועצוב

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
