שומרים על הקופה: כך האוצר והמשטרה יטפלו בשחיתות במגזר הציבורי

ביחידת להב 433 יוקם מערך ייעודי שיוביל למניעתן של הוצאות בלתי חוקיות של כספים מהקופה הציבורית
לירן סהר | (2)

התנועה לחופש המידע חשפה בשבוע האחרון בזבוזים מטרידים של עובדי מדינה בכירים בין היתר נחשף כי 148 אלף שקל שולמו עבור חוט לבן ארוך ו-1.7 מיליון שקל עבור 1.7 מיליון שקל. האם לאירועים אלו ולרבים אחרים יש קשר למערך ייחודי לטיפול בשחיתות בחברות ממשלתיות ובמגזר הציבורי על ידי משטרת ישראל, רשות החברות הממשלתיות, המשרד לביטחון פנים ומשרד האוצר? ספק, אך בכל זאת מדובר בצעד חיובי.

המשרדים הודיעו היום כי ביוזמה משותפת יקימו מערך ייחודי ביחידה להב 433 שיוביל את המאבק הבין משרדי בתופעות השחיתות במגזר הציבורי, את מניעתן של הוצאותיהן הבלתי חוקיות של כספים מהקופה הציבורית ואת צמצום הנזק הנגרם בשל כך, לנכסים ציבוריים.

במסגרת זו ובהתאם לרפורמה המקודמת ע"י רשות החברות הממשלתיות, יוקם ביחידה הכלכלית מחלק ייעודי, שתכליתו מאבק בתופעת השחיתות הציבורית ברשויות המקומיות ובחברות ממשלתיות. בין היתר, יעסוק המחלק במיפוי פעילות כלכלית במגזר הציבורי, איסוף מודיעין אודות תופעות פשיעה בתחום זה והובלת חקירות בעבירות גנבה ומרמה, וזאת במטרה לאכוף את הדין בתופעות אלו ולהגביר את ההרתעה.

המחלק יטפל בתיקים ובתלונות שהתקבלו מרשויות ציבוריות ומגופים ממשלתיים, באמצעות רשות החברות הממשלתיות, הנוגעים לתחום השחיתות הציבורית וכנגד הקופה הציבורית, לרבות הביטוח הלאומי ומנהל מקרקעי ישראל, יקיים קשרי עבודה תוך שיתוף פעולה עם גורמי אכיפה נוספים, כדוגמת; רשות המיסים (מס הכנסה, מע"מ והמכס), הרשות לאיסור הלבנת הון, משרד הכלכלה ומבקרי פנים.

מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב: "הקמת היחידה המשטרתית המיוחדת תסייע למגר תופעות פסולות בחברות הממשלתיות בחברות הממשלתיות ותעודד הגברת השקיפות, הנורמות והמנהל התקין בחברות אלו, כחלק מהרפורמה בהפיכתן לרווחיות, יעילות, מקצועיות ונקיות."

המפקח הכללי, משטרת ישראל, רב ניצב יוחנן דנינו: "החלטתי על הקמת היחידה, יחד עם מנהל רשות החברות הממשלתיות כהמשך ישיר למאבק בשחיתות הציבורית במדינת ישראל. היחידה תסייע להעלאה וחיזוק נורמות הציות לחוק, השקיפות והמנהל התקין במגזר הציבורי העסקי".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דודו 04/11/2014 12:55
    הגב לתגובה זו
    החתול ישמור על השמנת! שטויות! ימצאו שההוצאות היו מוצדקות! לא מאמין בגרוש לממשלה הזאת!
  • 1.
    מעניין כמה עולה לנו הקמת המערך... (ל"ת)
    ליאור 04/11/2014 10:33
    הגב לתגובה זו
רשות המסים
צילום: רשות המסים

"לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"

חוק הרווחים הכלואים מאפשר לשלם קנס של 2% על הרווחים הכלואים או מס על דיבידנדים של 5% מהרווחים הכלואים - מה עדיף, והאם יש בכלל העדפה?

רן קידר |

השאלה שעסקים וראי החשבון שלהם מתעסקים בה כעת היא האם לשלם מס-קנס של 2% על הרווחים העודפים או לחלק דיבידנד מתוך הרווחים העודפים? תזכורת מהירה: חוק הרווחים הכלואים מגדיר רווחים מהעבר תחת חישובים והגדרות כרווחים שמחוייבים בחלוקה כדיבידנד באופן מדורג - 5% השנה, 6% בשנה הבאה.  אם לא מחלקים משלמים קנס-מס של 2% על יתרת הרווחים האלו.

המטרה של האוצר ורשות המסים היתה להגדיל את הקופה ולצד מהלכים נוספים הם הצליחו - ""אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?". השאלה מה צריך לעשות בעל עסק שנכנס להגדרה הזו שהיא אגב כוללנית מאוד ועל פי ההערכות יש מעל 300 אלף גופים כאלו. בפועל, כל בעל שליטה שהעסק שלו לא ציבורי (חברות ציבוריות), לא עולה על מחזור של 30 מיליון שקל ומרוויח מעל 25% הוא בפנים.

יש הגדרות מדויקות לרווחיות, אבל ככלל אלו ההגדרות ואם תחשבו על זה - כמעט כל עסקי מתן השירותים והייעוץ בפנים, סיכוי טוב שגם עסקים קטנים, חנויות, רשתות, אפילו מאפיות, מסעדות וכו' בפנים. המונים בפנים והם מקבלים את ההודעות מרואי החשבון שלהם בשנה האחרונה.

ברגע שהם בפנים שי שני סוגי מיסוי - הראשון על הרווחים של שנים קודמות והשני על השוטף. נתחיל בשני - אם אתם עומדים בהגדרות האלו, אז המיסוי השוטף שלכם יהיה לפי המס השולי, יעלו בעצם את הרווחים מהעסק אליכם, יורידו את "המחיצה" שבינכם לבין העסק. המיסוי יהפוך להיות אישי, לא "ישותי". 

חוץ מזה, ממסים כאמור את העודפים. מגדירים מה הם הרווחים העודפים, אלו לא הרווחים החשבונאיים, ואת הסכום הזה רוצים שתחלקו כדיבידנד כדי שקופת המדינה תתמלא במס. יש שתי אפשרויות - תחלקו 5% שיעלו ל-6% מסכום הרווחים העודפים או תשלמו קנס של 2% על העודפים. מה עדיף, שואלים בעלי החברות: "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"


בזן
צילום: שגיא מורן

חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה

עידית סילמן: "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה" קבוצת בזן: "קבוצת בזן פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות מלאה אל מול גורמי המקצוע בתחום הגנת הסביבה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בזן

מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה שלח התראה וזימון לשימוע לבז"ן בזן 0.87%   , לכרמל אולפינים ולגדיב, בעקבות שורה של הפרות לכאורה של תנאי היתרי הפליטה והרעלים ושל הוראות חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים. המסמכים שנמסרו לחברות מתארים ליקויים חוזרים בפליטות מזהמות, בתשתיות ובניהול חומרים מסוכנים.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה. המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר למפעלים לסכן את בריאות הציבור והסביבה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להבטיח עמידה מלאה בחוק".

על פי נתוני המשרד, בתחנות הניטור ובדיגומים על גדר המתחם נרשמה מגמת עלייה עקבית בריכוזי בנזן, חומר המוגדר כמסרטן, החל מ-2020 ועד 2024. לפי המשרד, העלייה נובעת מפליטות המתחם המשותף של בז"ן וגדיב, וחשפה את הציבור לרמות מזהם הגבוהות מאלה שנקבעו בערכי הסביבה. בנוסף לכך נמצאו חריגות רבות מערכי הפליטה המותרים לבז"ן ולכאו"ל לגבי מזהמים שונים, בהם תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. בחלק מהמקרים דווח על פליטות עשן שחור שהוגדרו כזיהום אוויר חזק או בלתי סביר, בניגוד לתנאי היתר הפליטה.

בממצאים הנוגעים לגדיב התגלו שתי הפרות מהותיות של תנאי היתר הרעלים: הפעלה של קווי דלק חוץ-מפעליים המוליכים חומרים מסוכנים ללא מערכת הגנה קתודית במקטע מסוים, מצב שמגביר את הסיכון לקורוזיה ולדליפות; וכן הפעלה מחדש של מכלי אחסון מסוכנים אחרי אירועים חריגים ללא אישור מחודש של בודק מוסמך, בניגוד לדרישות ההיתר.

בשל הליקויים, המשרד להגנת הסביבה שוקל צעדי אכיפה ובהם צו מינהלי לפי חוק אוויר נקי לצמצום ומניעת זיהום, וכן הטלת עיצומים כספיים. לפני קבלת החלטה סופית זומנו החברות לשימוע.