קניות
צילום: תמר מצפי

אחרי הירידות: עלייה בתמ"ג ברבעון השלישי של 2024

התוצר המקומי הגולמי של ישראל צמח ברבעון השלישי של השנה שעברה ב-4% במונחים שנתיים, אחרי ירידה של 0.3% ברבעון שקדם לו. זינוק מרשים, של כמעט 74%, נרשם בצריכה של מוצרים בני קיימא. הצריכה הביטחונית רשמה צניחה של כ-38% - מה שעשוי להצביע על שינוי בסדרי העדיפויות



של הממשלה

עוזי גרסטמן |


הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) פרסמה היום את הדו"חות לגבי המצב הכלכלי של ישראל ברבעון השלישי של 2024, עם נתונים מעניינים שמציגים את ההתאוששות שחווה המשק לאחר ירידות ברבעונים הקודמים. האומדן מצביע על עליות משמעותיות בתמ"ג ובמגזרים מרכזיים במשק, לצד ירידות בתחומים אחרים שממשיכים להדאיג.




התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של ישראל צמח ברבעון השלישי של 2024 בשיעור של 4% בחישוב שנתי, לאחר ירידה של 0.3% ברבעון השני. נתון זה מעיד על חזרה לשגרה כלכלית יחסית, עם שיפור בתוצר העסקי - שעלה ב-5.1%. "השינויים בתוצר המקומי משקפים התאוששות הדרגתית של המשק הישראלי," נכתב בדו"ח.

עלייה בביקושים למוצרים ושירותים




ההוצאה לצריכה פרטית עלתה ב-8.2% בחישוב שנתי, מה שמעיד על עלייה בביקושים למוצרים ושירותים. נתון זה מתבטא גם בעלייה של 73.7% בצריכה למוצרים בני-קיימא לנפש. כך למשל, ההוצאות על כלי רכב עלו ב-110% בחישוב שנתי, כשברבעון החולף נרשמה עלייה של 20.4% ברכישות כלי רכב פרטיים.


תחום ההשקעות הציג אף הוא שיפור דרמטי: ההשקעה בנכסים קבועים צמחה ב-25.4%, עם עלייה מרשימה של 297.5% בכלי תחבורה יבשתיים ו-35.3% בבנייה למגורים. עם זאת, לעומת השנה שעברה, ההשקעות בבנייה עדיין נמוכות ב-19.7%, מה שמצביע על קצב התאוששות אטי.



היצוא הכללי עלה ב-5.4%, בהובלת יצוא השירותים (9.0%). עם זאת, תחום היהלומים ממשיך לדעוך, ויצוא הסחורות מענפי התעשייה עלה ב-7.1%. יבוא הסחורות והשירותים רשם קפיצה מרשימה של 26.3%, ואילו יבוא הסחורות האזרחיות זינק ב-48.7%.



ענפי הבנייה והתעשייה הציגו עליות מרשימות, עם צמיחה של 25.9% בבנייה ו-7.5% בתעשייה, כרייה וחציבה. לעומת זאת, מגזר התחבורה, האחסנה והדואר חווה ירידה של 0.1%.




ההוצאה לצריכה ציבורית ירדה ב-6.8%, כשבתחום הצריכה הביטחונית נרשמה ירידה חדה של 38.2%. עם זאת, ההוצאה לצריכה האזרחית עלתה ב-7.0% - מה שמרמז על שינויים עדינים במדיניות התקציבית של הממשלה.

קיראו עוד ב"בארץ"



התוצר המקומי לנפש צמח ב-2.8% - נתון שמצביע על התקדמות מתונה אך חיובית ברמת החיים, בעקבות העלייה בהוצאות הצריכה הפרטית לנפש ב-7.0%.


הדו"חות מספקים תמונה מעודכנת של מצבה הכלכלי של ישראל, המציגה התאוששות בתחומים מסוימים לצד אתגרים מתמשכים באחרים. נתוני האומדן הבא, שיתפרסם בחודש הבא, צפויים לכלול עדכונים נוספים שיציירו תמונה מקיפה יותר של 2024.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: