פעילות הגרילה החדשה של עלם: "ענת - סקס תמורת ג'ינס"

בעקבות נתוני הדוח השנתי על מצב הנוער, שהראה עלייה של 17% במספר המקרים של נערות המנוצלות מינית, יצאה עמותת על"ם בקמפיין גרילה להעלאת המודעות בציבור לנערות הסובלות ממצוקה, אלימות וניצול מיני
מאיה זיסר |

עמותת על"ם הפועלת למען בני נוער במצבי סיכון ומפעילה פרויקטים ברחבי הארץ במטרה לסייע לבני נוער אלו למצוא את מקומם בחברה הישראלית כבוגרים ואזרחים תורמים. העמותה יוצאת בכל שנה, בתקופה זו עם קמפיין למען התרמה לעמותה, הפעילות המוכרת ביותר היא פעילות המכונה "דגל אורות התקווה" אשר קוראת לתרום למען נוער בסיכון באמצעות שליחת SMS ובכך להדליק נורות בדגל אשר מכסה את עזריאלי. הקמפיין נעשה באמצעות משרד הפרסום גיתם.

השנה יצאה העמותה בפעילות נוספת, פעילות גרילה, אשר התמקדה בעיקר ברחוב רוטשילד בת"א, במסגרת הפעילות, מתנדבי על"ם הניחו על שמשות הרכבים כרטיסים דוגמת הכרטיסים המציעים שירותי מין וליווי, ועליהם הכיתוב "ענת-סקס תמורת ג'ינס *6009". מצידו השני של הכרטיס הופיע הכיתוב "אלפי נערות בישראל סובלות ממצוקה, אלימות וניצול מיני. עמותת עלם מושיטה להן יד. עזרו לנו לעזור להן. לתרומה שלחו sms עם המספר 10 ל 6090".

אפרת שפרוט, מנהלת מחלקת גיוס ומשאבים בעמותת על"ם, מסרה כי "מטרת פעילות הגרילה הייתה להעלות את המודעות, בדרך לא שיגרתית בכדי לטלטל את האנשים ושיבינו כי הנתונים עלה עלייה במספר הנערות המנוצלות חמורים. לא מדובר פה רק על זנות אלא על ניצול תמורת טובות הנאה בסיסיות כמו ג'ינס, ארוחה, פלאפון". עוד הוסיפה שפרוט, "התגובות לקמפיין היו של הפתעה, עשרות שהתקשרו לכרטיס הביקור נענו לא על ידי נערה אלא על ידי נציגים של העמותה".

כזכור, לאחרונה פרסמה עמותת על"ם את דוח השנתי, אשר הראה, בין השאר, כי חלה עלייה של 17% במספר המקרים של נערות המנוצלות מינית בהן נערות החוות ניצול מיני בתמורה לטובות הנאה חומריות או רגשיות וכן עליה במקרי גילוי עריות ואונס.

לדברי ליאור רז, מנהל מחלקת הגרילה בגיתם, "פעילות זו היא המשך ישיר לפעילות שעשינו בשנה שעברה, באמצעות הפעילות אנו מעוניינים ליצור שיח בנושא" עוד הוסיף רז, כי "זוהי פעילות המפתיעה את האנשים ומגיעה מהמקום שהם הכי פחות מצפים לו. ברגע שהפעילות אינטיליגנטית, הקהל שנחשף לה גדול יותר".

אחת התופעות החמורות שאיתרה עמותת עלם בקרב הנערות, הינה ניצול מיני בתמורה לטובות הנאה חומריות. הנערות, שגילן נע סביב ממוצע 14-15, מציעות את גופן תמורת מגורים, הסעה, ביגוד וכדומה. במחקר שנערך במכון ברוקדייל, הודו 25% מהנערות המטופלות על ידי שירותי הרווחה כי הן מנוצלות מינית בתמורה לטובות הנאה חומריות. נוסף עליהן, הודו 50% מהנערות הלא מטופלות כי גם הן שותפות לתופעה.

נאווה ברק, נשיאת עמותת על"ם, מסרה, "זאת אחת התופעות הרחבות הקשות בהן אנו נתקלים. נערות שמנוצלות מינית תמורת אתנן. מוסכמות חברתיות ותפיסות מעוותות מצליחות למצב את התופעה במקום שקט ורחוק מהעין, כך שאותן נערות מופקרות לגורלן ומקבלות אותו כגזירה שאינה ניתנת לשינוי"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קלייןרו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קליין
ראיון

הפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים

חושבים שכבר שמעתם הכול על בדיקות סוף שנה? בראיון מקיף, רו"ח עינת דואני, מומחית למיסוי, מפרטת מה כדאי לעשות ב-15 ימים שנשארו לנו; עצות שרלוונטיות לשכירים, למשקיעים גם לבעלי חברות: דיברנו על חברות ארנק, רווחים כלואים וגילוי מרצון, ועד מימוש ניירות ערך בהפסד ועסקאות קריפטו; מה אתם חייבים לבצע לפני סוף השנה ומה יכול להמתין להמשך

מנדי הניג |

לפני שאתם ממשיכים הלאה וחושבים שכנראה שמעתם כבר את כל מה שאפשר לשמוע על "בדיקות סוף שנה" ואף אחד כבר לא יכול לחדש לכם, תעצרו. דווקא בחלון הזמן שאנחנו נמצאים בו, סה"כ 15 ימים לסוף שנת המס, יש לא מעט החלטות שיכולות להשפיע בפועל על חבות המס שלכם. בין אם אתם משקיעים בשוק ובין אם אתם בעלי חברה. אגב, זה לא 'טריקים' ואין כאן חלילה עקיפה של החוק, אלא תכנון מס לגיטימי, כזה שהחוק מאפשר ובמקרים מסוימים יש אפילו צפיה שתעשו את זה. לחלק מכם המשמעות יכולה להיות חיסכון של אלפי שקלים, ולאחרים אפילו הרבה מעבר לזה.

סוף שנת מס תמיד מגיע עם אותה שאלה שחוזרת על עצמה: מה עוד אפשר לעשות עכשיו, רגע לפני שהשנה נסגרת, ומה כבר מאוחר מדי לדחות לינואר. אלא שלדברי רו"ח עינת דואני, מומחית לענייני מיסוי, השאלה הזאת רחוקה מלהיות רק שאלה טכנית של תזמון. "יש פער מאוד גדול בין דברים שאפשר להשלים בדיעבד במסגרת הדוחות, לבין פעולות שאם לא נעשו בפועל בתוך שנת המס", היא אומרת. "יש דברים שאם לא עשיתם בשנת המס הקודמת, בדיקה בינואר לא תמיד תעזור, אפילו אם הכול היה נכון על הנייר".

יש מהלכים שאפשר לסגור גם אחרי סיום השנה, דרך התאמות חשבונאיות, אבל יש לא מעט פעולות שבהן הזמן עצמו הוא הגורם המכריע. אם הן לא בוצעו עד 31 בדצמבר, הן לא ייספרו לשנה הזאת ולא משנה כמה מוקדם תפתחו את הדוחות בינואר.

אז מה חייב לקרות עכשיו כדי שישפיע על המס, ואיזה משימות אפשר להשאיר להמשך?

"יש דברים שמאחר והם נמדדים לפי תקופת שנת המס, אם אנחנו רוצים שהם ייכנסו לאותה משבצת, לאותה קופסה, אנחנו חייבים לבצע אותם עד ה-31 בדצמבר", היא מסבירה. "אם עושים אותם אחרי, זה כבר נכנס לשנה העוקבת, ואין דרך לתקן את זה בדיעבד" חשוב להבחין בין פעולות חשבונאיות לבין פעולות משפטיות ומעשיות, "יש הפרשות שונות, כמו הפרשה לחוב אבוד או לירידת ערך, שאפשר לבצע לפני הגשת הדוחות, במסגרת התאמות חשבונאיות. אבל לא תמיד מכירים בהן לצורכי מס. לעומת זאת, כשמדובר בפעולות שמשפיעות ישירות על המס, יש דברים שחייבים להיעשות בפועל בתוך שנת המס".

דוגמה טובה לזה היא חלוקת דיבידנד. רבים מבעלי חברות מניחים שכל עוד את המס על הדיבידנד אפשר לשלם בתחילת השנה הבאה, גם עצם ההחלטה על החלוקה יכולה להמתין לינואר. בפועל, זה לא עובד כך. חלוקת דיבידנד אינה פעולה חשבונאית שניתן "להשלים בדיעבד", אלא החלטה משפטית לכל דבר. "גם אם את המס עצמו משלמים בינואר או בפברואר, ההחלטה המשפטית חייבת להתקבל עד סוף השנה. צריך פרוטוקול, החלטה של הדירקטוריון ושל האספה הכללית. מי שרוצה שדיבידנד ייחשב לשנת 2025, חייב שהמסמכים המשפטיים יראו שהחלוקה בוצעה השנה. אחרת זה פשוט לא זה".

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.