איתן ורטהיימר לבלומברג: "אם אתה ישן על הרצפה אתה לא יכול ליפול"

יו"ר ישקר רואה את המשבר כהזדמנות. "למדתי מהגורו באפט להיות גרידי כשכולם פוחדים. אם אתה נצמד לעקרונות הבסיסיים של העסק שלך ושל הכלכלה, אתה תהיה בסדר"
קובי ישעיהו |

קבוצת ישקר, הנמצאת בשליטת חברת ההשקעות של וורן באפט, ממשיכה לחפש חברות לרכישה בעולם. כך אומר לבלומברג איתן ורטהיימר, יו"ר החברה.

"למדתי מהגורו באפט להיות גרידי כשכולם פוחדים", אומר ורטהיימר. אנו רואים את הטלטלה האחרונה בשווקים הפיננסים ברחבי העולם, שהפילה מחירי חברות רבות לרמות אטרקטיביות, כהזדמנות, הוסיף.

"אם אתה נצמד לעקרונות הבסיסיים של העסק שלך ושל הכלכלה, אתה תהיה בסדר. אם אתה ישן על הרצפה אתה לא יכול ליפול", אומר ורטהיימר.

ישקר, השניה בגודלה בעולם בתחום של ייצור מכונות לחיתוך מתכות, רכשה בספטמבר כ-71% ממניותיה של החברה היפנית טונגאלוי תמורת קרוב למיליארד דולר. המתחרה הגדולה של ישקר היא קבוצת סדוויק השבדית, שמניותיה נופלות היום ב-6% בבורסה של שטוקהולם.

"השם של באפט גדול מאוד וכמובן תורם לעסקים. אנחנו גדלים בקצב מהיר מאוד. באפט לא מחפש עסקים בקשיים אלא חברות טובות. כשהוא מוצא אותן, הוא משקיע ונותן למנהלים שלהן להמשיך להריץ את העסק", אומר ורטהיימר.

בנוגע למשבר הכלכלי בעולם נראה שורטהיימר לא מוטרד במיוחד: "אתה צריך להיות מוכן לכך שהמכירות ירדו לפרק זמן מוגבל ולהשקיע כדי שבעתיד הם יחזרו לצמוח, ובעוצמה".

"יש חברות שבאפט מושך מהם כספים ויש חברות שבאפט מזרים להם כספים כי הוא רואה בהן הזדמנויות גדולות לצמיחה עתידית. ישקר היא חברה מהסוג השני", אמר לבלומברג גיא ספייר, מנהל השקעות ראשי בחברת אקוואמרין קפיטל המחזיקה במניות של ברקשייר הא'תוואיי, חברת ההשקעות באמצעותה פועל באפט (סימול: BRK.A).

ישקר הוקמה ב-52' בתפן שבגליל על ידי סטף ורטהיימר והפכה לחברה גלובלית משנות ה-80, לאחר שניהולה עבר לידי איתן ורטהיימר. בהמשך הועבר ניהול הקבוצה ליעקב הרפז, ויחד עם איתן ורטהיימר המשיכו השניים לנווט את האסטרטגיה שלה. הרפז מופקד עד היום על הפעילות השוטפת של הקבוצה. במאי 2006 נמכרו 80% ממניות ישקר לברקשייר האתווי שבשליטת וורן באפט תמורת 4 מיליארד דולר. העסקה, שהיתה הראשונה של באפט מחוץ לארה"ב, שיקפה לחברה שווי של 5 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.