איתן ורטהיימר לבלומברג: "אם אתה ישן על הרצפה אתה לא יכול ליפול"
קבוצת ישקר, הנמצאת בשליטת חברת ההשקעות של וורן באפט, ממשיכה לחפש חברות לרכישה בעולם. כך אומר לבלומברג איתן ורטהיימר, יו"ר החברה.
"למדתי מהגורו באפט להיות גרידי כשכולם פוחדים", אומר ורטהיימר. אנו רואים את הטלטלה האחרונה בשווקים הפיננסים ברחבי העולם, שהפילה מחירי חברות רבות לרמות אטרקטיביות, כהזדמנות, הוסיף.
"אם אתה נצמד לעקרונות הבסיסיים של העסק שלך ושל הכלכלה, אתה תהיה בסדר. אם אתה ישן על הרצפה אתה לא יכול ליפול", אומר ורטהיימר.
ישקר, השניה בגודלה בעולם בתחום של ייצור מכונות לחיתוך מתכות, רכשה בספטמבר כ-71% ממניותיה של החברה היפנית טונגאלוי תמורת קרוב למיליארד דולר. המתחרה הגדולה של ישקר היא קבוצת סדוויק השבדית, שמניותיה נופלות היום ב-6% בבורסה של שטוקהולם.
"השם של באפט גדול מאוד וכמובן תורם לעסקים. אנחנו גדלים בקצב מהיר מאוד. באפט לא מחפש עסקים בקשיים אלא חברות טובות. כשהוא מוצא אותן, הוא משקיע ונותן למנהלים שלהן להמשיך להריץ את העסק", אומר ורטהיימר.
בנוגע למשבר הכלכלי בעולם נראה שורטהיימר לא מוטרד במיוחד: "אתה צריך להיות מוכן לכך שהמכירות ירדו לפרק זמן מוגבל ולהשקיע כדי שבעתיד הם יחזרו לצמוח, ובעוצמה".
"יש חברות שבאפט מושך מהם כספים ויש חברות שבאפט מזרים להם כספים כי הוא רואה בהן הזדמנויות גדולות לצמיחה עתידית. ישקר היא חברה מהסוג השני", אמר לבלומברג גיא ספייר, מנהל השקעות ראשי בחברת אקוואמרין קפיטל המחזיקה במניות של ברקשייר הא'תוואיי, חברת ההשקעות באמצעותה פועל באפט (סימול: BRK.A).
ישקר הוקמה ב-52' בתפן שבגליל על ידי סטף ורטהיימר והפכה לחברה גלובלית משנות ה-80, לאחר שניהולה עבר לידי איתן ורטהיימר. בהמשך הועבר ניהול הקבוצה ליעקב הרפז, ויחד עם איתן ורטהיימר המשיכו השניים לנווט את האסטרטגיה שלה. הרפז מופקד עד היום על הפעילות השוטפת של הקבוצה. במאי 2006 נמכרו 80% ממניות ישקר לברקשייר האתווי שבשליטת וורן באפט תמורת 4 מיליארד דולר. העסקה, שהיתה הראשונה של באפט מחוץ לארה"ב, שיקפה לחברה שווי של 5 מיליארד דולר.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
