האיש מאחורי פרשת ויקיפדיה
בשבוע החולף הדהדה בטרקליני הענף - מקצה העולם ועד קצהו השני - פרשת ויקיפדיה. מסתבר כי האנציקלופדיה האינטרנטית המוכרת כל כך, מעודכנת כל העת על ידי גורמים בעלי עניין עליהם ניתן להצביע. כך, למשל, סוכני CIA שינו תכנים של ערכים שלא הלמו את הקו בו דבק הארגון החשאי, ארגונים דתיים עולמיים ניסו להכתיב את תפיסותיהם, ישויות מסחריות ריככו דברים שנגדו את האינטרסים שלהם, עובדי עיתונים מובילים ניצלו את האנונימיות והכניסו לערכים של פוליטיקאים מובילים - כולל נשיא ארה"ב - גידופים שונים; רשימה ארוכה של מעשים עסיסיים שדי בכל אחד מהם להוליד כותרות עבות אותיות במיקומים מרכזיים. כחלוף הזמן נדע על מעללים מסקרנים נוספים.
הדיון בנושא רק החל, אך כבר יש לו משמעויות מעמיקות, עליהן תוכלו בין היתר לקרוא במדור זה בסוף השבוע הקרוב. אולם, חדוות החשיפות העסיסיות הותירה בצל את מי שהביא לכל החשיפות הללו. את החוב הזה אנחנו רוצים לסגור כאן ועכשיו. בכתבות שעסקו בפרשת ויקיפדיה באמצעי התקשורת המרכזיים בעולם נמסר, כי החשיפה נתאפשרה תודות לתוכנה חדשה שמאפשרת זיהוי מקור משלוח העדכונים לאנציקלופדיה המקוונת. מאחורי התוכנה עומד וירג'יל גריפיט, סטודנט אמריקני בן 24 שמגדיר את משלוח ידו כ"האקר". מי שעומד בספטמבר הקרוב לסיים את התואר הראשון במכון הטכנולוגי של קליפורניה, הצליח להכין אתר שקושר את העדכונים באנציקלופדיה האמורה עם הארגונים מתוכם הם הגיעו בצורה מקוונת. זאת באמצעות היכולת לקשר בין כתובות IP לשמות של ארגונים.
במרכז המערכת שפיתח וירג'יל עומד בסיס נתונים עם מעל 2.5 מיליון ארגונים. העדכון נשען על הפרסומים החודשיים של ויקיפדיה עצמה. מסתבר שתופעת העדכון הנה אדירה: בחמש וחצי השנים האחרונות היו קרוב ל-35 מיליון פעולות עריכה. בגרסה האנגלית היו כ-200,000 עדכונים שבוצעו מתוך מערכות מחשב של ארגונים אותם יודעת המערכת לזהות ללא ספק. בגרסה הגרמנית מדובר ב-50 אלף ארגונים שכאלה ובגרסה היפנית - כ-20 אלף. המפתח מבטיח להרחיב בקרוב את יכולת הזיהוי לשפות נוספות. מעניין מאד מה נגלה אם וכאשר אפשר יהיה לבדוק גם את הגרסה העברית.
מעתה יכול כל אחד יכול כל אחד להיכנס לאתר המרושל מאוד של וירג'יל, ובעזרת המנוע הפנימי, לאתר איזה ארגון עדכן ומתי, איזה ערכים. את הפרויקט ביצע הסטודנט החריג בעזרת מכון סנטה-פה שנתן לו את ההזדמנות והכלים.
בהיותו בן 20 כבר התפרסם גיבורנו ברשת ובעיתונות הכתובה במסגרת פרשה אחרת. אז הוא נתבע על ידי חברת התוכנה בלקבורד, המתמחה בתוכנה ללמידה מקוונת. וירג'יל, יחד עם חבר, הוציאו לאור והתכוונו להציג מסמך שתיאר את הפרצות במערך התנועות של התוכנה. חשוב לציין, כי אותו וירג'יל מוקיר ומעריך את האנונימיות של רשת האינטרנט ובתוך זה של מעדכני ויקיפדיה. הוא רק סבור שבערכים רגישים ושנויים במחלוקת חייבת להיות בקרה של האנציקלופדיה. הכלי שהוא פיתח ודאי יכול לסייע לכך.

נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
ארגון נהגי המוניות הכריז על שביתה לקראת ראש השנה במחאה על כוונת משרד התחבורה להכניס את אובר לפעילות חוקית בישראל. רשות שדות התעופה נערכת לעומסים ולפתרונות תחבורתיים
שוב מאבק בין נהגי המוניות למשרד התחבורה, והפעם סביב היוזמה לשילוב שירות הנסיעות של אובר בישראל. ערב ראש השנה, כשבנתב"ג צפויים לעבור קרוב ל-86 אלף נוסעים ב-516 טיסות נכנסות ויוצאות, עשרות נהגי מוניות צפויים לפתוח בשיבוש תחבורתי כחלק מ"שביתה איטלקית" מקומית במחאה על כוונת המשרד לאפשר לאפליקציית Uber לפעול בישראל.
השיבוש צפוי לכלול אי הגעה של נהגים לנמל התעופה, מה שעלול לפגוע בזמינות שירותי המוניות במקום. עם זאת, מדובר ביוזמה של הארגון הקטן מבין שלושת הארגונים המייצגים את נהגי המוניות. שני הגופים המרכזיים, התאחדות נהגי המוניות בראשות כפיר בן זינו, והתאגדות נהגי המוניות מפורום העצמאים בהסתדרות בראשות זהר גולן, חלוקים ביניהם על אופי המאבק.
בן זינו, המייצג כ-5,000 נהגים, הודיע כי הארגון בראשותו יחל בצעדי שיבוש כבר מהערב, אך לא יחריף אותם בצורה שתקשה על הציבור בתקופת החג. לדבריו, אם לא יתקבל מענה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, יישקל מהלך של הקמת מפלגה חדשה שתאגד נהגי מוניות ונציגי תחבורה ציבורית. מנגד, זהר גולן סבור כי שביתה אינה מוצדקת בשלב זה, וטוען כי ראוי לפעול רק לאחר שייגמרו כל האמצעים האחרים. לפי דבריו, הארגון יכנס דיון אחרי החג לגיבוש מהלכים אפשריים, אך מדגיש כי אם יוחלט על שביתה, היא תכלול את כלל הארץ ולא תתמקד רק בנתב"ג.
ברשות שדות התעופה נערכים למחסור במוניות באמצעות הפעלת קווים חלופיים של שאטלים ישירים ממרכז השדה לערים המרכזיות. בתיאום עם רכבת ישראל, נבחנת אפשרות להרחיב את תדירות הרכבות שיוצאות מהשדה, כולל במהלך ימי החג. ברשות מבקשים מהציבור להיערך בהתאם ולהעדיף שימוש בתחבורה ציבורית או הגעה ברכב פרטי.
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היערכות זו נמשכת גם לימי החג עצמם, מאחר שגם בהם עלול להימשך המחסור במוניות. הרשות שוקלת להפעיל שירות אוטובוסים גם בחג עצמו, אם יתברר שהביקוש עולה על ההיצע.