
רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
רבבות רבות של עסקים ישלמו מסים על חלוקת רווחי עבר, חלק יעדיפו לשלם את הקנס; עד סוף נובמבר 3,000 בעלי מניות יבקשו בהתאם להוראת שעה לפרק את החברה שלהם כדי לדחות מסים; בקרוב: סימולטור באתר רשות המסים שיעשה סדר לגבי חבות המס שלכם - ביזפורטל עושים סדר בחוק כנראה הכי לא חוקי ולא הוגן שחוקק בישראל בשנים האחרונות
החוק על מיסוי הרווחים הכלואים מקומם מכמה סיבות. בראש וראשונה כי הוא לא היה אמור לחול על עסקים לגיטימיים, יצרנים, כלכליים. הוא היה אמור לחול על עסקים שיצרו מבנים של תכנון מס מתוחכם שבעיקר דוחה את המס על השכר. לא הוגן שכל העובדים במשק ישלמו מס, אבל עשירים יקימו חברה שדרכה יצליחו לברוח ממס וישלמו רק 23% מס על הרווחים. אם כולם משלמים עד 50%, אז בטח שעשירים צריכים לשלם 50%.
אלא שרשות המסים שהתחילה בהתמקדות בגופים האלו ובעיקר בשיטה שנקראת - חברות ארנק, לקחה את ההזדמנות בשתי ידיים ומיסתה את כולם. כמעט כולם - חוץ מהעשירים. זה אפילו מקומם מהנקודה הקודמת. דווקא את העשירים שמשתכרים מעל 30 מיליון שקל ודווקא מבני שותפויות עם מעל 5 שותפים היא הוציאה מתחולת החוק. במילים אחרות, רצו למסות את אלו שמתכננים לברוח ממס, ובסוף מיסו את כולם והוציאו דווקא את אלו עם תכנוני המס, לרבות משרדי רואי החשבון ועורכי הדין הגדולים שהתחמקו מהמס הזה.
המס הזה מסדר למדינה את הקופה ומקטין את הגירעון. הוא צפוי להביא 10 מיליארד שקל השנה ובכנס של יועצי המס, נציגי רשות המסים אמרו שהם בפרוש רואים את זה קורה, למרות כל הספקות שהיו בתחילת הדרך. זה המקום להדגיש כי רשות המסים מצליחה הרבה יותר מהתחזית. היא תגבה ב-30 מיליארד שקל יותר מהתחזית וכך היא בעצם "מצילה" את הגירעון. הכלכלה הישראלית חזקה גם בזכות גבייה חזקה. ההוצאות אומנם עלו מאוד בשנתיים של מלחמה, אבל המסים קיזזו חלק גדול מהעלייה הזו (שי אהרונוביץ מציל את הגירעון התקציבי; גביית המסים זינקה ב-16.6%)
רו"ח כארים כנעאן, ראש מטה מנהל רשות המסים, אמר בכנס של יועצי המס כי עד כה הוגשו מעל 1,200 בקשות לניצול הוראת השעה שמשמעותה בגדול סוג של שינוי מבנה החברה (פירוק, חלוקה) שבמסגרתו יש הקלות במס. מעביירם את הנכסים לבעל השליטה ודוחים את המס ובמקביל יש הקלה גם במס רכישה.
- לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנחנו בקצב של 100 בקשות ביום, נגיע ל-3,000 עד סוף נובמבר", מעריך כנעאן. הבקשות האלו דווקא דוחות מס, אבל כנעאן מסביר כי צפי הגבייה נותר 10 מיליארד שקל; כשאתם רואים גירעון תקציבי נמוך, תזכרו שזה בזכות רשות המסים לרבות גביית מס על דיבידנדים (חלוקתם מפחיתה, מונעת את המיסוי על רווחים ראויים לחלוקה). רשות המסים בעצם אומרת דבר מאוד פשוט - הרווחתם בעבר - תשלמו את הרווחים האלו כדיבידנד, אל תאגרו רווחים בחברה. חלוקת דיבידנד מחויבת במס - בעל השליטה מחויב ב-30% וזה במקרים רבים עולה לאור מס על עשירים (הרחבה: מס על עשירים)
ה-10 מיליארד שקלים מתחלקים כך: 5 מיליארד בגין רווחים כלואים ועוד 5 ממס על דיווידנדים ופעילות שוטפת. בינואר השנה נרשמה גביית שיא של מעל 9 מיליארד שקל בגין דיבידנדים שחולקו בדצמבר 2024 כדי ליהנות ממס יסף-מס עשירים נמוך (להקדים את העלאת המס).
כארים ציין כי למרות בקשות חוזרות להארכת הוראת השעה המאפשרת פירוק חברות ארנק בדחיית מס, לא ניתן יהיה להאריך אותה בשל אילוצים תקציביים. "מקצועית אנחנו בעד, אבל תקציבית - הכסף נדרש כבר ב-2025". אם יאריכו את הוראת השעה יצטרכו גם לתת גרייס לשאר הסעיפים, זה לא יקרה. נובמבר הוא הדדליין. האם אתם צרייכם להיערך או לדאוג? נראה שחצי מהעסקים צרייכם להיערך והם בהדרגה כבר מפנימים זאת. החוק חל על עסקים שמקיימים את התנאים הבאים: פחות מ-5 בעלי מניות. עיקר ההכנסה נובעת מיגיעה אישית של בעלי המניות. רווחים צבורים העולים על 750 אלף שקל. מחזור הכנסות של עד 30 מיליון שקל.
- סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים
- תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
חכו לסימולטור - ככה תדעו כמה מס לשלם
בפאנל בכנס יועצי המס השתתפה גם רו"ח פזית קליימן, סמנכ"לית בכירה לשומה וביקורת ברשות המסים, שהדגישה את המורכבות הרבה של סעיף 62א החדש. "החישוב מורכב במיוחד כשיש כמה בעלי מניות, חלקם כן נחשבים פעילים ואחרים לא", הסבירה. לטובת הציבור יושק סימולטור אנונימי חדש, שמאפשר לחשב האם החברה נמצאת בתחולת הסעיף ומה גובה המס שיחול. הסימולטור, שצפוי להיות זמין בשבועות הקרובים, יכיל שאלות מובנות כגון: האם זו חברת מעטים, האם הרווחים מעל 750 אלף שקל, מה מחזור ההכנסות, שיעורי הרווחיות, והאם מדובר בבעל מניות פעיל.
ומה עם הקנס של 2%?
לצד מס החברות ומס הדיבידנד, רשות המסים קבעה "חלופה" נוספת: אם לא יחולקו רווחים צבורים בשיעור של 6% מהרווחים הראויים לחלוקה מדי שנה, החברה תחויב במס של 2% בגין אותם רווחים (בשנת 2025 מדובר על חלוקה של 5%). מדובר למעשה ב"קנס" על אי-חלוקה, שאמור לדרבן את החברות לחלק דיבידנדים ולשלם את המס במועד. כל אחד יכול לעשות בסימולטור את החישוב - מה עידף לשלם את הקנס או לשלם מס על רווחים של 6%.
שאלות ותשובות על רפורמת מיסוי הרווחים הכלואים
מהי מטרת הרפורמה?
לצמצם דחיית מס ולמנוע צבירת רווחים לא מחולקים בחברות ששייכות לבעלי שליטה בודדים, בעיקר כשמקור ההכנסה הוא בעבודתם האישית.
על מי חלה הרפורמה?
על חברות מעטים שמחזור ההכנסות שלהן אינו עולה על 30 מיליון שקל, שהרווחים שלהן לא חולקו, ושבעל המניות נחשב פעיל וההכנסה נובעת מיגיעה אישית.
מהם התנאים לכניסה לתחולת החוק?
לפחות 750 אלף שקל של רווחים לא מחולקים, שיעור רווחיות מעל 25%, בעל מניות מהותי (30% ומעלה או נוכחות פעילה), ומקור הכנסה אישי.
מהו הקנס של 2%?
אם חברה לא חילקה רווחים ולא עמדה בתנאי המיסוי האחרים, היא תחויב במס של 2% על הרווחים הצבורים, מעין מס מינימלי. אם היא תחלק 6% מהרווחים הצבורים היא פטורה מהמס הזה (בשנת 2025 מדובר על חלוקת רווחים של 5%).
מהי הוראת השעה?
אפשרות חד-פעמית להעברת נכסים או פירוק החברה במהלך 2025, בדחיית מס וללא מס רכישה. בתוקף עד 30 בנובמבר בלבד.
מה קורה אם חברה מפרה את התנאים?
הרווחים נזקפים כהכנסה לבעל המניות ונכנסים למס שולי – עד 50%. בנוסף, עשויים להיות חיובים נוספים בדו"ח האישי וביטוח לאומי.
השורה התחתונה: רפורמת הרווחים הכלואים שינתה את דפוסי המיסוי לחברות פרטיות. לצד תחזיות גבייה גבוהות, היא מייצרת מציאות מורכבת בשטח.
- 16.ממשלת חורבן 31/10/2025 13:27הגב לתגובה זואוכלים את מדינת ישראל. לא יישאר כאן כלום אחרי הממשלה הזאת
- 15.אנונימיבעל עסק 31/10/2025 07:49הגב לתגובה זוברגע שיהיה משבר נוסף לא יהעה מה לשלם לעובדים לא יהיו לעסק את אותם רווחים כלואים שיהוו רשת הצלה.אז תודה לרשות המיסים על קריסה עתידית של החרות הגדולות והבינוניות במשק ועידוד עסקים שמעסיקים מאות אלפים לעזוב את הארץ תודה לכם
- 14.יורד מהארץ 30/10/2025 20:33הגב לתגובה זובמקום לחפש איפה לקחת תתחילו לחפש איך להוריד מיסים
- 13.אנונימי 30/10/2025 19:36הגב לתגובה זובושה לחוק כל כך מבולגן. שנה אחרי החקיקה תיכף ורשות המיסים עדיין לא הוציאה הנחיות לחוק... במקום להעלות מס חברות ב 1.5% לכולם חד פעמי לשנתיים סיבכו את כל המערכת. אי אפשר לדעת היום כמה מס צפוי לשלם
- 12.הרשקוביץ 30/10/2025 19:31הגב לתגובה זואם כל המיסים שלנו הולכים לתקציבים והנחות לחרדים
- 11.נחמן 30/10/2025 11:30הגב לתגובה זויש בארץ שוק שחור המגלגל מליארדים חשבוניות פיקטיביות שוק שחור של הלוואות הימורים פשיעה וכו להערכתי מעל 400 מליארד שח בשנה
- 10.אנונימי 30/10/2025 10:07הגב לתגובה זועדיף שיהיו מזה החברות לפחות הם משלמים לאנשים עובדים
- 9.אנונימי 30/10/2025 09:04הגב לתגובה זוניצלו את המלחמה כדי להיכנס לבעלי העסקים עוד יותר עמוק לתוך הכיס הכסף יבסס בהסכמים קואליציוניים ולא יגיע לזקנים לנכים לניצולי שואה למוגבלים ולחיילים בושה בושה בושה
- 8.שיבדקו את כל הפוליטיקאים וכל הכספים החבויים שלהם (ל"ת)יוני 30/10/2025 07:49הגב לתגובה זו
- 7.שי אהרונוביץ תותח על (ל"ת)אבי 30/10/2025 06:06הגב לתגובה זו
- מרינה 30/10/2025 20:07הגב לתגובה זוכל הכסף נבזז עי החרדים
- 6.שיחזירו את כספי דחוף מגישים דוח שנתי והם מאבדים אותו בושה להם (ל"ת)אנונימי 30/10/2025 03:10הגב לתגובה זו
- 5.נטליה 30/10/2025 01:29הגב לתגובה זולא נוכל יותר לשאת את החרדים הפרזיטים על כתפינו
- תהגרי. לא בשבילך פה (ל"ת)אנונימי 30/10/2025 13:20הגב לתגובה זו
- 4.ניקולאי 29/10/2025 22:35הגב לתגובה זוכדי לממן את הפרזיטים החרדים
- 3.האם 29/10/2025 22:32הגב לתגובה זוהאם זה כולל את הכסף שרשות המיסים מחזיקה לאנשים שצריכים לקבל החזר מס..
- 2.אנונימי 29/10/2025 21:10הגב לתגובה זועוד ועוד מיסים על האנשים העובדים. ובשביל מה שיהיה כספים לחלק לאלו שלא עובדים. במקום שחברות משפחתיות יוכלו לגדול ולהתפתח מכריחים אותם לחלק דיבידנד. פשוט חסר הגיון.
- 1.אנונימי 29/10/2025 20:55הגב לתגובה זואין קנס 6 אחוזים מותר לחלק כל שנה מינימום 6 אחוז מיתרת העודפים ככל שלא חולקו רווחים בעבר בשנת 2025 ניתן לחלק 5 אחוז.חד פעמי.מי שלא יחלק ייקנס בגובה 2 אחוז לשנה..

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).
בינה מלאכותית גנרי AI generic סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים
הרגולטורים ממקדים את הפיקוח במערכות מסוכנות, מחייבים שקיפות ומשאירים את האחריות אצל הגוף הפיננסי. סיווג לפי רמת סיכון, דרישת הסבר כללית, ואחריות גם כשיש צד שלישי
הדוח הסופי של הצוות הבין משרדי לבחינת שימושי בינה מלאכותית בסקטור הפיננסי מתפרסם ביום רביעי ומציב כיוון רגולטורי די חד. אסדרה שמתרכזת קודם כל במערכות שמוגדרות כבעלות סיכון גבוה, ולא בניסיון להדק ברגים על כל שימוש טכנולוגי באשר הוא. נקודת המוצא היא שהבינה המלאכותית כבר בתוך המערכת, ולכן השאלה היא איפה היא עלולה לייצר פגיעה צרכנית, בעיות תחרות, או השפעה על יציבות.
הדוח מציף את נקודות החיכוך המוכרות, כמו פרטיות והטיה, אבל נכנס גם לעולמות של ניהול סיכונים ותפעול בפועל. בתוך זה הוא מתייחס גם לזירה שהולכת ותופסת נפח ככל שהכלים משתכללים, הונאות ודיסאינפורמציה שנכנסות דרך ערוצים דיגיטליים ונוגעות ישירות לפעילות פיננסית יומיומית.
לא כל מערכת באותו משקל, משקל הבינה המלאכותית יורד לקרקע
בבסיס ההמלצות נמצאת חלוקה לפי רמת סיכון. הדוח מפרט איך מעריכים סיכונים ביחס למערכות בינה מלאכותית שיכולות להשתלב בשירות לקוחות, בקבלת החלטות, בניטור חריגות, בחיתום, באשראי ובניהול סיכונים. ההבחנה הזאת מכוונת את הפיקוח למקומות שבהם יש השפעה מהותית על לקוח או על השוק, ולא רק שימוש טכני פנימי. בדוח גם יש עדכון לחלוקה עצמה, עם מעבר לשתי קטגוריות עבודה, סיכון נמוך-בינוני מול סיכון גבוה, כדי להקל על היישום.
כדי שזה לא יישאר ברמת עקרונות, הדוח מציג ארגז כלים שמדבר על תהליך קבלת החלטות, ניהול סיכונים, בקרה ופיקוח על מערכות בינה מלאכותית. הכיוון הוא להשאיר לגופים הפיננסיים גמישות יישום לפי אופי השירות ומהותיותו, אבל עם דרישות עבודה מסודרות של אחריות, תיעוד ושליטה.
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
- שווי של כ-8 מיליארד דולר: יצרנית השבבים סריבראס מצטרפת למתחרות אנבידיה בשוק ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוח מדגיש שהסיפור לא נגמר במדיניות על הנייר. הוא נשען גם על כללי ממשל תאגידי קיימים שמגדירים תפקידים לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה כשמכניסים טכנולוגיות חדשות ומפתחים מערכות ומודלים, ומציף אפשרות להשלים את המעטפת בכלים ייעודיים לממשל בינה מלאכותית לפי הצורך.
.jpg)