ההיסטוריה האלקטרונית של eBay
הכל התחיל בספטמבר 1995. חברת eBay יצאה אל העולם הגדול, בעודה אינה יודעת כי היא עומדת בפני מהפכה משמעותית וגדולה בתחום המסחר.
מייסדה של eBay והוגה הרעיון - פייר אומידייר, החל בפרוייקט כאתר אישי ובו מספר שירותים ולוח מודעות. אומידייר (Omidyar) לא תיאר לעצמו אילו שורשים יוכל האתר שייסד, להצמיח. כאשר מכר אומידייר דרך הלוח המודעות שלו מצביע לייזר" מקולקל" תמורת 14.83 דולר, הוא לא הבין כיצד זה אכן קרה. כאשר בירר עם הקונה האם ברור לו שמדובר במוצר לא תקין, השיב לו הקונה כי הוא מודע לכך, וכי הוא אוסף מזה כמה שנים מצביעי לייזר מקולקלים!
עוד בראשיתה, נקראה החברה "AuctionWeb" ושנתיים לאחר מכן ב-1997 שינתה את שמה ל-eBay. הרוב נוטה לחשוב שה-e בתחילת השם מייצג את המילה Electronic, אך למעשה מדובר בקיצור של Echo Bay, שמה של חברת הייעוץ של אומידייר. גם הדומיין - Echobay.com, כבר נתפס על ידי מישהו אחר ולכן קיצר אומידייר את השם ל-eBay שהיה פנוי באותו הזמן.
כמה שנים מאוחר יותר הונפקה החברה בבורסת ניו יורק, והפכה את אומידייר ומנהלה הראשון, ג'ף סקול למיליארדרים.
רכישות מוצלחות
עם השנים השיקה החברה מגוון שירותים נוספים ואף רכשה חברות אחרות כגון: Paypal, חברת הסליקה הגדולה ביותר בעולם שנרכשה ב-1998 בסכום של מיליארד וחצי דולר, אחת הרכישות הידועות כמוצלחות של כל הזמנים. שווי חברת PayPal נאמד כיום ב-20 מיליארד דולר. בשנת 1999 קנתה eBay את אתר המכירות הפומביות הגרמני Alando ובכך הפכה אותו לסניף הגרמני שלה שכיום נחשב לאתר המכירות הפומביות השני המוביל אחרי eBay.com, וכך עשתה eBay גם עם האתר Baazee.com שהפך לסניף ההודי.
עוד מהחברות שקנתה eBay הפכו לשירותים מוטמעים באתר הבית כגון: קניית האתר half.com בשנת 2000 המתיימר להתחרות בחברת Amazon.com הידועה כמוכרת ספרים ומוסיקה, והאתר Pro-Stores המספק שירותי חנות מכוונת עם אינטגרציה ל-PayPal.
כבר מראשית הדרך פעלו ב-eBay חנויות מקצועיות, אך ב-2002 החלה החברה לפנות ישירות לעסקים מסוג זה, על ידי השקת eBay Stores המייעלת את המכירות עבור מוכרים גדולים בעלי מאות ואפילו אלפי פריטים ומאפשרת לבצע את תהליך המכירה, כמו גם לעבוד מול לקוחות ולבצע קידום פרסומי באתר ועוד מגוון רחב של שירותים.
במהלך השנים נוצרו קטגוריות בכל תחום המאפשר לכל מוכר לסווג את הפריטים שלו, ולכל קונה לחפש פריטים המתאימים לרצונו דרך הקטגוריות השונות. כיום נמצאות באתר למעלה מ-55,000 קטגוריות שונות ובשנת 2006 הועלו לאתר למעלה מ-50 מיליון פריטים שונים.
320 מיליון נרשמים
קהל היעד העיקרי של eBay הוא לקוחות פרטיים, הנתונים כיום מצביעים על 320 מיליון אנשים הרשומים באתר (שסיפקו את נתוני כרטיס האשראי שלהם). למעשה, כל אחד שיש לו משהו למכור יכול לפתוח חשבון ולנסות למכור את הפריט הייחודי שלו, וכל קונה שמחפש לקנות פריט כלשהו, ימצא אותו באתר ובשניות.
כיום, נחשבת eBay לפלטפורמת המסחר האלקטרוני המובילה בעולם בעלת 33 זירות מסחר שונות שמתוכן 27 שפות ומדינות שונות. כמו כן, האתר מספק מגוון אדיר של שירותים לביצוע מסחר אלקטרוני מתקדם בעידן של היום.
חברת eBay הינה אחת מחברות האינטרנט הרווחיות ביותר בעולם, ובעלת אחוז הגידול מהגבוהים ביותר בהיסטוריה, מה שאיפשר לה לבצע מספר רכישות משל עצמה במשך השנים. כיום, מרכזה של החברה הוא בסן-חוזה, קליפורניה, והיא מעסיקה מעל 13,000 עובדים ברחבי העולם. מנכ"לית החברה היא מג ויטמן ונשיאה הוא פייר אומידיר.
נכון לשנת 2006, רווחי החברה עומדים על 6 מיליארד דולר מתוך מחזור של 41 מיליארד דולר. מניית eBay נסחרת בשווי של 33.95 דולר ובכל שנה המנייה עולה בקירוב של 10%.
כיום, מתפרנסים מהאתר למעלה מ-800 אלף סוחרים מרחבי העולם, אך חברת eBay עדיין לא מצאה לנכון לפתוח סניף בישראל. לא קיים הסבר רשמי לעניין, אך כנראה שהיקפו המצומצם של השוק המקומי בשילוב עם עלותה הגבוהה של הקמת גרסה עברית של האתר, גרמו לפסילת הרעיון.

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי
דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות
הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.
לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי
דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות
הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.
לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.
