ממשל (לא כל כך) זמין
בשבוע האחרון הודיעו האחראים לנושא ממשל זמין בארץ, כי הם שוקדים על קידום המהלכים הבאים בנושא. האזרח, לדבריהם, ישפיע ישירות על מקבלי ההחלטות בממשל באמצעות קשר האינטרנט. תגובתי הייתה חיוך ציני.
מעשה שהיה, כך היה: באחד הלילות, לפני למעלה מחודשיים, שבתי בטיסה מאילת. בעודנו מנמיכים לקראת נחיתה, שב המטוס ונסק. האורות בשדה דב כבו. אחרי חצי שעה ומעלה של טיסה בגובה נמוך בשמי תל אביב, הונחתנו בנתב"ג, על כל אי הנעימות שהייתה כרוכה בכך. לתומי, חשבתי כי מדובר בשערורייה. הכשל כפול: שדה תעופה פעיל מאבד את תאורתו ומערכות הגיבוי שלו אינן ממלאות את ייעודן ועוד לחשוב שמדובר בשדה שהוא גם צבאי.
עם שובי הביתה, נכנסתי לאתר האינטרנט של משרד התחבורה. כאזרח מן השורה, רציתי לוודא שמה שנראה לי כמחדל יגיע לידיעת הדרג הממונה. כתבתי דוא"ל לאחראי על פניות הציבור בלשכת שר התחבורה ולא נעניתי כלל. כעבור כשבוע שלחתי מסר נוסף, שוב ללא כל תגובה. פניתי אז בדוא"ל אל דוברת המשרד. נעניתי מיד ואפילו בנימוס. הציעו לי לפנות אל רשות שדות התעופה, ולשוב אליהם אם התשובה לא תהיה מספקת. העבירו שוב את המסר לממונה על הפניות בלשכה. פניתי באמצעות אתר האינטרנט אל הרשות האמורה ונעניתי מיד, אולם תוכנה של התשובה שכנע אותי כי כדי שבעתיד לא יקרו מקרים שכאלה (או אף חמורים יותר), המידע חייב להגיע למשרד הממונה. חזרתי אל הדוברת היעילה והיא בקשה אותי לפנות בטלפון אל לשכת השר. הטיפול טרם הניב תשובה, אך בינתיים כבר הספיקו להבהיר לי חד משמעית כי את התשובה, לכשתגיע, אוכל לקבל רק בדואר הפיסי ולא במקבילו האלקטרוני. בנפרד, נאמר לי שהעובדה שפניתי באמצעות האינטרנט ולא בטלפון או בכתב - גרמה לעיכוב.
בבעיות דומות נתקלתי במקביל בכמה רשויות אחרות. כאשר הכנתי כתבה על רשם מאגרי המידע במשרד המשפטים, פניתי אל כתובת הדוא"ל שלו ולא נעניתי. פניה שנייה לא הועילה אף היא. פניתי אז ללשכת השר אולם המסר האלקטרוני חזר עם הודעה כי לא הגיע ליעדו. ניסיונות אחדים שכנעו אותי כי אף שכתובת הלשכה מופיעה באתר לא ניתן באמת להעביר אליה מסר. הממונה על רשם המאגרים הנו מנהל הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע אולם דווקא כתובת הדוא"ל שלו איננה מופיעה באתר, למרות התואר המחייב כל כך. גם כתובת הדוא"ל של משרד הדובר איננה מופיעה באתר אולם הצלחתי לאתר את מספר הפקס שלהם וכך נפתרו בסופו של דבר בעיותיי.
בביטוח לאומי ניסיתי לברר מידע שהיה נחוץ לי אישית. לשני מכתבים אלקטרוניים שלי לא ענו. לשלישי, שהיה בו רמז לחוסר שביעות רצון, קיבלתי תשובה. הייתה לי גם תקרית שלא תאומן ברכבת ישראל, שקנתה לעצמה כבר מוניטין לא מזהיר בכל הקשור לשירות הציבור. פניתי באמצעות אתר האינטרנט אל הממונה על פניות בציבור וניהלתי אתו התכתבות. לכל פניה שלי קיבלתי מענה מהיר המאשר את עצם קבלת הדוא"ל. מאידך, התשובות לגופו של עניין התעכבו מעבר לסביר ועד לחודש ימים. גם התכנים היו לעניות דעתי לא רציניים, אבל זה כבר סיפור בפני עצמו. עם התשובות של רכבת ישראל, שנראו לי כחלק המחדל, פניתי אל הממונה על פניות הציבור במשרד מבקר המדינה, כמובן באמצעות רשת האינטרנט. שבוע חלף ללא כל תגובה לפני שהחלטתי לפנות אליו שנית. כשלא נעניתי גם הפעם, פניתי אל הכתובת של מנהל האתר. בחלוף מעל שבוע נוסף פניתי בפעם הרביעית, והפעם ישירות לכתובת הפניות של מבקר המדינה עצמו. טרם נעניתי ואין לי לכן כלל בטחון שהדוא"ל ששלחתי אכן מטופל.
כל המקרים האמורים התרחשו במהלך עניינים שוטף ולא במסגרת תחקיר או בדיקה. אין הם מהווים מדגם מייצג בהיבט שיטות המחקר. יש בהם מאידך, כדי להסביר מדוע לדעתי לפני שפונים לחזונות עתידניים, כדאי שהאחראים יביאו לכך שמערכת הדוא"ל תתפקד כהלכה.
באסטוניה, למשל, היכן שיותר משני שליש מהאוכלוסייה מחוברת לפס הרחב, מעל 80% מהחזרי המס נעשים באמצעות האינטרנט. רוב התושבים משלמים את רוב חשבונותיהם באמצעות הרשת והשנה גם נפתחה האופציה להצביע לפרלמנט בדרך זו. במדינה שכזאת יש מקום לדבר על עליית מדרגה לקשר ישיר של האזרח עם מקבלי ההחלטות. אצלנו, חשוב בינתיים למסד את הדברים הבסיסיים, כמו מענה לפניה בדוא"ל. אין מדובר כאן בכשלים טכנולוגיים, גם לא בהשקעות כלכליות. קצת הקפדה, מספר נהלים, מעט רצון טוב וקורטוב של הבנה יביאו את השינוי. אחר כך יהיה טעם לדבר על החזון הבא.

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
