"למקצוען הישראלי יש תשוקה להצליח"
יש לנו כמה מרכזי פיתוח בעולם ובכל זאת אנו רואים את המרכז הישראלי כאסטרטגי. בכל פעם שאני מגיע לישראל אני פשוט נרגש מהמפגש עם האנשים שלנו כאן. יש משהו בישראלים שאפשר להגדירו רק כתשוקה להצליח ולא פחות מזה. איש המקצוע כאן מוכן להיות רק מספר אחד". לשמוע מחמאות שכאלה מד"ר מיכאל רמדיוס, מנהל טכנולוגיות המידע (CIO) של חברת שופינג.קום העולמית, איננו דבר של מה בכך. מדובר במקצוען שעשה קריירה ברחבי העולם ובין היתר שימש בתפקידי מפתח באתרי אינטרנט רבי מוניטין כמו lastminute.com או Kmart/BlueLight.com. מבין השיטין אפשר להניח שבשל הדיפלומטיות המתחייבת מתפקידו, ועוד יותר בשל מוצאו הבריטי, הוא נקט בלשון יחסית מאופקת להרגשתו המקצועית הממשית.
המארח היה עמית מניפז, המנכ"ל הטרי מאד של השלוחה הישראלית של שופינג.קום. את שרביט הניהול מסר לו לאחרונה קודמו, אלי קמפו. מניפז ממשיך באותו קו עצמו: "אנו מובילים בעולם את הטכנולוגיה של השוואת מחירים. אנחנו חייבים להמשיך בהובלה, לפני המתחרים שדולקים בעקבותינו. בכדי להשיג זאת אני יודע שעלי לאתר ולהעסיק את הטובים והמבריקים שבמקצועני האינטרנט והמחשוב. אני יושב ומתמודד עם השאלה איך משיגים זאת".
קצת היסטוריה. בראשית הייתה דילטיים.קום, חברה ישראלית שעסקה בהשוואת מחירים וידעה עליות ומורדות. התפנית התרחשה בשנת 2003 עת מוזגה החברה עם חברה קנדית בשם איפיניונס. כך באה לעולם שופינג.קום, שם אצולה מחייב. אבן דרך משמעותית עוד יותר הוצבה בשנת 2005 עת נרכשה החברה מבעליה על ידי הענקית העולמית eBay. אנליסטים ראו בכך סימן שהחברה הגדולה בעולם האינטרנטי למסחר במוצרים משומשים, נותנת עיניה גם במגרש המשחקים של הסחורות החדשות. החברה כבר איננה ישראלית, אך פעילות הפיתוח שלה נותרה בנתניה.
שופינג.קום הינה חברה פרטית ונתוניה אינם גלויים. אין ספק כי מחזוריה הינם בני מאות מיליוני דולרים וכי אחד מייעודיה העיקריים, אם לא ראש וראשון להם, הוא להוות גוף פיתוח לקבוצה כולה, כולל החברה האם רבת המוניטין. חוזקה של שופינג.קום הוא ביצור קטלוגים מתקדמים לצרכי האינטרנט. לקבוצה כולה יש כיום אתגר למפות ולקטלג מיליארד מוצרים! זהו רף שלדעתי טרם הוצב מעולם.
הצורך בקטלוגים מתוחכמים נובע מכך שהלקוח בקניה מרחוק צריך לדעת בדיוק מה הוא בוחר. קל יחסית להגדיר מוצר כמו מחשב. הרבה יותר קשה להגדיר בגדים אופנתיים. הגדרה נכונה מחייבת נתונים רבים אודות כל גרסה של כל מוצר. חלק מהנתונים אפשר לקבל מהסוחרים עצמם. הרוב נשען על נבירה וכרייה ברשת באמצעות כלים סודיים שמפותחים כאן בנתניה. כמויות המידע מורידות מן הפרק אפשרות של איסוף וסיווג המידע באופן ידני.
מעניין היה לשמוע על המודל הכלכלי שבבסיס הפעילות. לכאורה מדובר פה על פרסום בשיטת "הקלק ומישהו ישלם", כמו בגוגל למשל. אולם הואיל ושופינג.קום בעצם משביחה את החיפוש על ידי מיקודו והפנייתו לסוחרים נבחרים ספציפיים, התמונה כאן יותר מתוחכמת.
תחשבו למשל על מצב בו החברה קונה הפניות מגורם אחד ומוכרת לו בחזרה הפניות יותר ממוקדות במחיר גבוה יותר לכל "קליק". מעניין היה גם לגלות כי החברה מנסה כעת במקביל מודל עסקי חדש. באמצעות אתר בשם door1 היא נכנסת לעסקי תיווך/מכירה ישירים.

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
