מישהו כבר שילם עבור הפיתוח
חברת הייעוץ היוקרתית מבוסטון, אברדין (Aberdeen), פרסמה לפני ימים אחדים דו"ח חדש ומעודכן בנושא חדירת ה-ERP לארגונים בינוניים וקטנים (SMB). החברה מובילה מזה שנים קו ברור הדוחף חברות מהליגה השנייה והשלישית לעבר ה-ERP וכעת היא מספקת גם הוכחה מחקרית למגמה. המחקר, שמתבסס על תשובות מ-1,200 ארגונים, מוכיח כי חברות קטנות ובינוניות זקוקות כמעט לאותה פונקציונאליות כמו חברות הענק. יש הבדל של 6% בלבד בצרכים - כן/לא פחות ולא יותר. המסקנה, אם כך, ברורה: גם הקטנים יותר צריכים לאמץ מערכת ERP.
נהירת יצרני מערכות ה-ERP לשוק הלקוחות הבינוניים והקטנים הפכה כבר לעובדה. כולם יודעים לספר על הפוטנציאל של שוק זה. לפי גרטנר, מדובר בהיקף של 8.5 מיליון עסקים לפחות. הערכה הודית עדכנית מדברת על היקף מידי של 20,000 עסקים בהודו בלבד. בשוק הסיני, גדול מכירות מערכות ה-ERP ללקוחות SMB בשיעור של 20-30% בכל אחת מהשנים האחרונות. האנליסטית עינת שמעוני מ-STKI אמרה לפני כארבעה חודשים כי 90% מהארגונים הגדולים בארץ כבר אמצו ERP ולכן פני הספקיות מופנות לעבר הקטנים יותר. ואכן, סאפ כמו גם אורקל חוזרות ומדגישות ללא הרף, כי יש להן מה להציע גם לארגונים שאינם בחזקת חברות ענק. קבוצה שנייה של יצרניות ERP, כמו אינטנטיה, IFS, לאוסון ואחרות, בעצם עוסקת מראש בחברות הפחות גדולות. בין שתי הקבוצות ניצבת מיקרוסופט עם יותר מפזילה לקבוצת לקוחות מחוזרת זו.
לדעת אברדין, בבסיס ההתרחשויות שתי תופעות: השיפור המתמשך כבר 20 שנים ביחס מחיר/ביצוע של חבילות ERP ומודלים חדשים לשיווק, כגון תשלום לפי שימוש בתוכנה. אני בהחלט מסכים, כי הרוויה בשוק הגדולים דוחפת את המשווקים גם לכוון הלקוחות הפחות עשירים. אינני חולק על כך שלהוזלת המחירים יש כאן תפקיד מכריע, אולם על תהליך התרחשות ירידת המחירים אף אחד למעשה לא מתעכב. ההסבר נעוץ קודם כל בעובדה שפיתוח ראשוני הנו תמיד יקר, לאחריו העלות האמיתית עבור לקוחות דומים הנה שולית ביותר.
אחד מתחומי היישום אותו בוששה גישת ה-ERP לכבוש הייתה, למשל, תחום הניהול המוניציפאלי. בכמה מקומות בעולם ובהם גרמניה ודנמרק, נעשים מאמצי פיתוח בתחום זה באמצעות כלי סאפ. בכל אחד משתי ארצות אלה הושקעו כבר מאות מיליוני יורו בחמש שנות עבודה בקירוב. כאשר יניבו המאמצים פירות, בעתיד הקרוב יחסית, יוכלו ליהנות מהם עיריות ורשויות אחרות. כך גם בארץ. עוד בשנת הכספים הנכחית צפויה נס טכנולוגיות להכניס לעבודה מודול של מיסי ארנונה שפיתחה עבור ויחד עם עירית תל אביב. אחר כך רק טבעי שיעשה הכל לשווק זאת לכל יתר העיריות. כך, בתהליך לא קצר, אבל צפוי, סביר שגם רשות מקומית כמו כרכור, לא תוכלנה בסופו של דבר להרשות לעצמה לוותר על היישום האמור או דומיו.
עם כל זאת, אנחנו שוכחים כי יישומי ERP קיימים כבר שנים רבות. למרות העובדה הזו, מערכות אלה ממשיכות עדיין בתהליכים של הכללת יישומים שנמצאים מחוץ לתכולת חבילות התוכנה מסוג זה. מידי פעם נכבש נתח נוסף והופך למודול אופציונאלי ב"חבילה" הכוללנית. חברות המתמחות ביישומי נישה יוצאות כך מן התמונה. אין לי ספק, כי אחד התחומים ה"חמים" הבאים יהיה הבילינג. יישום זה לא מצא עדיין פתרונו המוצלח בתוך ה-ERP. בזק, חברת הנמלים וחברת הלוויין יס, הנן רק דוגמאות מתוך רשימה ארוכה של חברות בארץ שהטמיעו ERP אך ממשיכות להפעיל את מערכות הבילינג הישנות שלהן תוך התממשקות. חבילות בילינג מגלגלות כסף רב מאד ולכן יש להניח שאחד התחומים הבאים אליהם ינסו חברות ה-ERP להתרחב ביתר הצלחה יהיה תחום זה.
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
תנועת הנוסעים באוקטובר זינקה בכ-65% לעומת אוקטובר אשתקד, כשאל על, ישראייר וארקיע מחזיקות ביותר ממחצית השוק; החברות הזרות חוזרות בהדרגה אבל הטסים נכון לעכשיו מעדיפים כחול לבן
תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג המשיכה באוקטובר לטפס בקצב מהיר, עם 1.79 מיליון נוסעים, עלייה של כ-65% לעומת אוקטובר שעבר. שלוש החברות הישראליות, אל על אל על 2.58% , ישראייר ישראייר גרופ 0.28% וארקיע, הטיסו יחד 935 אלף נוסעים, המהווים 52% מכלל התנועה, נתח שוק רחב ביחס לשנים שלפני המלחמה.
אל על ממשיכה להוביל את שמי ישראל בפער ניכר. באוקטובר טסו עמה 564 אלף נוסעים,
המהווים כ-31% מכלל תנועת הנוסעים בנתב״ג, עלייה של כ-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה נהנית מביקוש גבוה ליעדים ארוכי הטווח כמו ארה״ב ואירופה, ובצל חזרת חברות הזרות, היא מצליחה לשמור על מעמדה המרכזי ולנצל את האמון של הציבור בחברה המקומית הגדולה ביותר.
ישראייר רושמת קפיצה מרשימה בפעילות עם 205 אלף נוסעים באוקטובר, שהם כ-11% מכלל הטסים, עלייה של כ-15% לעומת השנה שעברה. הביקוש הגבוה ליעדים קצרים כמו יוון, קפריסין ובולגריה ממשיך לתדלק את הצמיחה, והחברה מחזקת את מעמדה
כחברת הפנאי הבולטת של השוק המקומי, במיוחד בתקופה שבה הישראלים מעדיפים לטוס עם חברות ישראליות.
ארקיע מציגה את השיפור החד ביותר מבין השלוש, עם 161 אלף נוסעים, שהם כ-9% מכלל התנועה, מדובר בזינוק של יותר מ-30% לעומת
אוקטובר 2024. החברה נהנית מהתאוששות הקווים לאילת וליעדים קרובים באגן הים התיכון, וגם מפעילות הצ’רטרים, שחזרה בהדרגה לקצב שלפני המלחמה.
- יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים מגיעים על רקע חזרתה ההדרגתית של התעופה הזרה לישראל. מאז סיום הלחימה, חברות רבות חידשו פעילות: לופטהנזה, סוויס, KLM, יונייטד, דלתא, אייר פראנס, טראנסביה, אג'יאן, יורווינגס ו-וויזאייר, שחזרה ללוח מלא ואף הפכה לאחת משלוש החברות הפעילות ביותר בנתב"ג. גם איבריה, בריטיש איירווייז, אייר אירופה ו־אייר קנדה כבר שבו לטוס לישראל. במקביל, חברות נוספות כמו ITA האיטלקית ואייר אינדיה הודיעו כי יחזרו בינואר 2026, ואמריקן איירליינס מתכננת חזרה במרץ.
