"תעצרו גיוסים ותשתמשו ב-AI": מי אמר, ולמה זה צריך להדאיג את כולם
המנכ"ל של שופיפיי שלח מסר ברור למנהלים בחברה: "תוכיחו שה-AI לא יכול להחליף - ורק אז יהיה אפשר לגייס". מדובר רק בדוגמה אחת מתוך מגמה רחבה בהרבה. האם אנחנו בדרך לרעידת אדמה בשוק העבודה? אחרי עצירת הגיוסים יגיעו גם הפיטורים. תחומים שבהם משימות הן שגרתיות וניתנות לכימות נמצאים בסיכון הגבוה ביותר, אבל מנגד יש מקצועות שבהם ה-AI לא רק שלא מחליף את האדם – אלא מדגיש את חשיבותו
האם AI יחליף את כוח האדם? התשובה היא כן. יהיו משרות חדשות, ויהיו משרות שייעלמו (להרחבה: 10 המקצועות שיעלמו מהעולם ו-10 המקצועות שיהיו מאוד מבוקשים; איך ייראה שוק העבודה ב-2030?). הבינה המלאכותית (AI) אינה עתיד רחוק – היא כבר כאן, והיא משנה את כללי המשחק בשוק העבודה הרבה יותר מהר ממה שאפשר היה להעריך. חברות מאמצות כלי AI כדי לייעל תהליכים, להפחית עלויות וגם להפחית בכוח אדם. בחברת שופיפיי נאמר למנהלים: "אל תגייסו עובדים, לפני שתוכיחו ש-AI לא יכול לעשות את העבודה". הפרסום הנ"ל בוול סטריט ג'ורנל הוא רק מה שצף החוצה. לרוב השיח הזה נשאר בתוך החברה, והוא יכול לייצר רעידת אדמה בשוק העבודה. אבל במקביל הוא גם יכניס משרות חדשות ותפקידים חדשים.
כלי AI מציעים למעסיקים מגוון יתרונות, כשבראש וראשונה מדובר על כסף - חיסכון בהוצאות ו/או הגדלת הכנסות. הם מאפשרים אוטומציה של משימות שגרתיות וחוזרות על עצמן, כמו ניהול מלאי, ניתוח נתונים או שירות לקוחות בסיסי. כך לדוגמה, בענף הקמעונות, כלים כמו ChatGPT או תוכנות מבוססות AI לניהול שרשרת אספקה יכולים להחליף עובדים במשימות כמו מענה לפניות לקוחות או חיזוי ביקושים. אמזון, לדוגמה, משתמשת כבר שנים ברובוטים ו-AI במחסניה - מה שמאפשר לה להפחית את התלות בכוח אדם אנושי ולשפר את המהירות והדיוק.
שנית, AI חוסך עלויות משמעותיות. על פי דו"ח של מקינזי מ-2023, ארגונים ששילבו AI בצורה אסטרטגית דיווחו על חיסכון של עד 30% בעלויות תפעוליות בתחומים כמו שיווק, שירות לקוחות וניהול משאבים. עבור חברות טכנולוגיה כמו שופיפיי, שמפתחת פלטפורמת סחר מקוון לעסקים קטנים ובינוניים, השימוש ב-AI יכול להפוך את המוצר לנגיש יותר ולשפר את חוויית הלקוח, מבלי להגדיל את מצבת כוח האדם.
לבסוף, AI מביא עמו חדשנות. כלים כמו יצירת תוכן אוטומטית, ניתוח התנהגות לקוחות או אופטימיזציה של קמפיינים שיווקיים מאפשרים לחברות להציע שירותים חדשים ולהגיב במהירות לשינויים בשוק. כך לדוגמה, נטפליקס משתמשת באלגוריתמים של AI כדי להתאים המלצות תוכן לכל משתמש - מה שמגדיל את שביעות הרצון והנאמנות.
- האנליסט שהפך לגורו: "מסיבת ה-AI התחילה ואנחנו רק בהתחלה"
- "אנליסט AI" - מי החברה שמנסה להחליף אנליסטים ומנהלי השקעות בבינה מלאכותית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המקרה של שופיפיי: AI כתנאי לגיוס עובדים
שופיפיי, שמפתחת פלטפורמות סחר מקוון, לקחה כאמור את השימוש ב-AI צעד קדימה. במכתב למנהלים, הודיע המנכ"ל טוביאס לוטקה כי מעכשיו, מנהלים שיבקשו לגייס עובדים חדשים יצטרכו להוכיח תחילה שכלי AI אינם מסוגלים לבצע את המשימות הנדרשות. "לפני בקשת תוספת כוח אדם ומשאבים, צוותים חייבים להדגים שהם לא יכולים לקבל את מה שהם רוצים באמצעות AI", כתב לוטקה. הוא הוסיף כי הציפייה היא שכל עובד ישלב AI בשטף העבודה שלו, ושהשימוש בטכנולוגיה ייבחן בביקורות התקופתיות.
החזון של לוטקה לא קשור רק חיסכון. מדובר באמונה ש-AI מסוגל להיות "סוכן-על" (Superagent) – כלי שמשחרר עובדים מביצוע משימות שגרתיות, ומאפשר להם להתמקד בתהליכים מורכבים ויצירתיים יותר. עם זאת, זה גם תמרור אזהרה לעובדים שלא יצליחו להסתגל למציאות החדשה. עם כ-8,100 עובדים בעבודה היברידית, שופיפיי רואה ב-AI דרך להגדיל את היתרון התחרותי שלה ולחסוך בעלויות. כך לדוגמה, כלים כמו יצירת תיאורי מוצרים אוטומטיים או ניתוח התנהגות לקוחות יכולים לחסוך שעות עבודה רבות, תוך שמירה על איכות גבוהה. ואולם המדיניות הזו מעלה שאלות: מה קורה לעובדים שתפקידם ניתן להחלפה? והאם המנהלים באמת מסוגלים להעריך את גבולות ה-AI?
מעסיקים שיאמצו את ה-AI באופן אסטרטגי, צפויים ליהנות מחיסכון של עד 30% בעלויות תפעוליות, כך לפי דו"ח של מקינזי מ-2023. ההשפעה ניכרת בעיקר בתחומים כמו שיווק, ניתוח דאטה, שירות לקוחות וניהול משאבים. חברות שמיישמות את הטכנולוגיה בצורה חכמה מדווחות גם על עלייה בפריון, שיפור חוויית הלקוח וקיצור זמני תגובה. גם חווית העבודה משתנה. כלים כמו ChatGPT, Jasper או Copilot נהפכים לעוזרים וירטואליים שמבצעים מטלות כמו ניסוח תוכן, תרגום מסמכים, ניתוח שיח לקוחות או אפילו כתיבת קוד - וכל זה בזמן שיא.
- איך נשיאת גוגל בוחנת עובדים ומה הכי חשוב שיהיה לעובד?
- איך להפוך את ה-Chat GPT לכלי חכם באמת? מדריך
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 7 סימנים שהגיע הזמן לעזוב את מקום העבודה (לפני שמאוחר מדי)
הבעיה השנייה היא הצורך בהסתגלות מהירה. עובדים נדרשים ללמוד כיצד לעבוד לצד כלי AI, ואף להשתמש בהם ככלי משלים. מי שלא יצליח לעשות זאת עלול למצוא את עצמו מחוץ לשוק העבודה. לדברי לוטקה, "אני לא חושב שזה אפשרי לוותר על הכנסת כלים ויישומי AI לתהליך העבודה השוטפת".
איפה הבעיה הגדולה ביותר? תחומים בסיכון
השפעת ה-AI אינה אחידה בכל התעשיות. תחומים שבהם משימות הן שגרתיות וניתנות לכימות נמצאים בסיכון הגבוה ביותר. כך לדוגמה: תחום שירות לקוחות. צ'אטבוטים של חברות כמו זנדסק או אינטרקום מחליפים נציגי שירות אנושיים. גם בתחום השיווק הדיגיטלי כלים כמו HubSpot ו-MarketMuse מייצרים תוכן ומנתחים קמפיינים ביעילות גבוהה. וזה לא נפסק שם: תוכניתנים מוחלפים כי הצ'אטים השונים יודעים לייצר קוד. ויש עוד דוגמאות רבות.
מנגד, יש מקצועות שבהם ה-AI לא רק שלא מחליף את האדם – אלא מדגיש את חשיבותו. מקצועות כמו חשמלאי, אינסטלטור, וגם פסיכולוג ועובד סוציאלי - ימשיכו להתקיים גם בעולם העבודה החדש (הרחבה על המקצועות שיתחזקו ומקצועות שיעלמו). גם מקצועות שדורשים מנהיגות, יצירתיות וחשיבה אסטרטגית – אלה תכונות שנשארות קריטיות גם בעולם שפועל בעזרת AI. דו"ח של פורום הכלכלה העולמי אף מדגיש כי ככל שטכנולוגיות מתקדמות יותר ייכנסו לשוק, כך תעלה הדרישה לעובדים בעלי "מגע אנושי" ויכולת לשלב בין AI לחשיבה ביקורתית. העתיד שייך לאלה שיידעו לעבוד עם AI - ולא להילחם נגדו.
- 3.אלון הכפר 12/04/2025 00:36הגב לתגובה זומי שלא ילמד לעבוד ולהשתפר עם AI ימצא את עצמו בחוץ.אם תרצו או לא הרכבת יצאה מהתחנה ומתחילה להאיץ.זה לא ייתר את העובדים אבל אני בהחלט מאמין שמקצועות העתיד יהיו שונים. כולל בתעשיית ההייטק עצמה.תלמדו תקראו תראו סרטוני וידאו ותשתמשו בכלים זה כמו לאמן שריר.ברגע שמתחילים לא תוכלו להיגמל מזה ותגלו איזה אוצר זה.
- אנונימי 12/04/2025 13:13הגב לתגובה זוזה נכון לשלב הראשון. בגלל רמת האמינות של ה AI הוא דורש עדין ליווי או הפעלה על ידי גורם אנושיבשלב הבא ה AI כבר למעשה יחליף לגמרי את רוב העובדים..
- 2.אנונימי 08/04/2025 20:39הגב לתגובה זועוד חודשיים נשמע שהחברה בהליכי פשיטת רגל ונסגרה.. לא כולל המשקיעים שכספם הלך
- 1.מנהלים סתומים. מבינים בכלום ומכורים לזיוני שכל (ל"ת)מהנדס תוכנה 08/04/2025 12:39הגב לתגובה זו
עובד עם AI קרדיט: גרוקאיך להפוך את ה-Chat GPT לכלי חכם באמת? מדריך
מדריך: איך אפשר להפוך את הבינה המלאכותית לכלי עבודה יעיל, ממוקד ואישי יותר ואיך המתחרות של ה-Chat GPT עומדות מולו?
כולנו כבר התחלנו לעבוד באופן כלשהו עם ה-AI, בין אם שהשתמשנו בו בעבודה, השתעשענו איתו ועם היכולות שלו בשעות הפנאי או שהפכנו אותו לחלק קבוע בשגרת היומיום שלנו למטרות שונות. הכלי הפופולרי ביותר הוא כמובן ה-ChatGPT שבשנה אחת הפך לאחד הכלים הנפוצים בעולם העבודה והאקדמיה, אבל רבים מהמשתמשים עדיין מנצלים רק חלק קטן מהפוטנציאל שלו. במצבו הבסיסי, הכלי אמנם מספק תשובות מדויקות למדי, אך הוא מגיב לפי ההקשר של כל שאלה ולא לפי האדם שמולו. כלומר, הוא לא באמת "מכיר" את המשתמש אלא מגיב לפי ניחוש ורוב הזמן מנסה לרצות את המשתמש במקום לתת תשובות אובייקטיביות. אז איך אפשר לשנות זאת?
1 # התאמה אישית
יש להשתמש בתוכנת ההתאמה האישית (Custom Instructions) המאפשרת לבנות שפה קבועה בין המשתמש לבין ה-AI. היא מאפשרת להורות ל-ChatGPT מה הוא צריך לדעת עליכם ואיך לענות לכם. בין אם בניסוחים תמציתיים, או בניתוחים כלכליים ארוכים, ואם בשפה פורמלית או בשפה חופשית. למעשה צריך להגדיר איך מתנהל השיח עם ה-AI, מה שיכול לייתר את הצורך להסביר בכל פעם מחדש את סגנון התשובות שאנחנו רוצים ממנו.
כך למשל, אנליסט פיננסי יכול להורות לכלי להשיב רק במבנה של טבלת נתונים והשוואות, בעוד עיתונאי יכול לבקש ניסוחים דומים לאלה של כלי תקשורת כלכליים. או למשל מי שעוסק במחקר או הוראה יכול לבקש ש-ChatGPT ישאל שאלות מנחות במקום לתת תשובות מלאות, כדי לעודד חשיבה עצמאית.
חשוב לזכור שגם כאשר הכלי פועל תחת הנחיות מותאמות, הוא לא תמיד שומר על אחידות מוחלטת. לעיתים הוא "גולש" לסגנון אחר או מתעלם מהעדפה שהוגדרה. הסיבה היא שמדובר במערכת דינמית הלומדת תוך כדי שימוש. לכן מומלץ לתקן אותה בזמן אמת, להזכיר את ההנחיות ולחדד את הגבולות. במילים אחרות, ההתאמה האישית אינה פעולה חד פעמית, אלא תהליך מתמשך של fine-tuning בין המשתמש למכונה.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה קורה כשהבוס הוא בוט? גופי ענק החלו לאפשר הערכת ביצועים עם AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
2 # פרטיות
אחת הסוגיות שמעסיקות כיום את המשתמשים, ובעיקר ארגונים, תאגידים וחברות, היא עד כמה ניתן לשלוט במידע. ChatGPT מאפשר לנו לבחור אם לשתף את השיחות לצורך שיפור המודל או להשבית לחלוטין את האפשרות הזאת. משתמשים ארגוניים, כמו לקוחות של ChatGPT Team או Enterprise, נהנים כברירת מחדל ממדיניות פרטיות מחמירה יותר כאשר השיחות שלהם אינן משמשות לאימון המערכת.
רות פורת, נשיאת אלפאבית קרדיט: chat gptאיך נשיאת גוגל בוחנת עובדים ומה הכי חשוב שיהיה לעובד?
רות פורת - שם של ישראלית, אבל היא לא. היא יהודייה שעומדת בראש אלפבית הענקית ששולטת בגוגל, היא אחראית על רכבים אוטונומיים, רחפנים ועשרות פרויקטים והיא פיתחה את "מבחן קווארק" שלפיו נקבע אם אתם מתאימים לעבודה או לא - והמבחן הזה תופס תאוצה במקומות רבים, תתכוננו
אם בראיון העבודה הבא שלכם תתבקשו לתאר את הערך שאתם מביאים אתכם לעבודה ב-30 שניות, תדעו שהבוס מעביר אתכם את מבחן הקווארק של רות פורת. אז מי זו רות פורת, מה זה המבחן הזה ומדוע הוא קובע אם אדם מתאים לעבודה? בואו נצלול לתשובות.
רות פורת, נשיאת אלפבית, החברה האם של גוגל, ידועה בעולם לא רק בזכות היותה אחת מהנשים החזקות בעולם העסקי, אלא גם בזכות שיטה שפיתחה לבחירת מועמדים לעבודה בחברה. היא מיישמת את מה שהיא מכנה "מבחן הקווארק", מבחן שנועד להביא את האנשים שהכי מתאימים לעבודה באלפבית, לטעמה. לפי המבחן של פורת, שמונתה לתפקידה ביולי 2023 ,אם אדם לא מסוגל לתאר את הערך שהוא מביא בפחות מ-30 שניות, כנראה שאינו מבין מספיק את המהות של עבודתו.
פורת, בריטית-אמריקאית ממוצא יהודי, הגיעה לתפקידה לאחר שהייתה מנהלת חטיבת בנקאות השקעות במורגן סטנלי וכיום במקביל לתפקידה כנשיאת אלפאבית היא משמשת גם כסמנכ"לית הכספים של החברה הבת, גוגל. פורת מדגישה כי היא אינה מחפשת עובדים שמבצעים רק מטלות, מה שהיא מכנה "מעבדים" בלבד. היא רוצה אנשים שיכולים לחשוב, לאתגר, לשאול שאלות ולהעלות רעיונות מעבר לתפקיד הקיים. מבחינתה, האנשים שמתקבלים אצל אלפאבית הם כאלה שמבינים את ההקשר הרחב של מה שהם עושים, מכירים את הנתונים שעל שולחן ההנהלה, יודעים לרדת לפרטים ובמקביל לצאת לשאלת ה-“למה” של הפרויקט.

איך היא בוחרת אותם? שלב אחר שלב
1 # הגדרת ערך במהירות: פורת משתמשת במבחן הזה כדי להבין אם האדם מולה באמת שולט בחומר ולא רק מציג מצגת יפה. משפט קצר וברור מצד המועמד נותן לה אינדיקציה אם הוא מסוגל למפות בעיה ולזקק את תרומתו במהירות, כולל יכולת להתבטא בצורה ישירה בלי עודף מלל.
