ניסאן מיקרה
צילום: יח"צ

בהפסד של 687 מ' ד': ניסאן מוכרת את כל פעילותה ברוסיה ליצרן מקומי

החברה תמכור את פעילותה בעבור יורו אחד בלבד (0.97 דולר) ליצרן המקומי נאמי, זאת לאחר שהחברה לא פתחה את מפעלי המחקר שלה בסנט פטרסבורג ואת בסיס המכירות הראשי שלה במוסקבה קרוב ל-7 חודשים; החברה שמרה לעצמה את היכולת לרכוש בחזרה את זכויותיה ברוסיה בשש השנים הקרובות

תומר אמן |

חברת הרכב NISSAN NISSAN MOTORS ADR הודיעה כי תמכור את כלל פעילותה ברוסיה לחברה רוסית הנמצאת בבעלות הממשלה, NAMI, בעבור יורו אחד בלבד (שווה ערך ל-0.971 דולר). בכך תפסיד ניסאן קרוב ל-687 מיליון דולר, זאת לאחר שחברות דומות כגון מקדונלדס MCDONALDS ביצעו מהלכים דומים מוקדם יותר השנה בעקבות תחילת הלחימה בין רוסיה לאוקראינה.

מהלך זה מבוצע על ידי החברה לאחר שעל פי דיווחים, לא פעלה החברה במדינה מאז חודש מרץ האחרון, אז הפסיקה לפעול בעקבות משבר בשרשראות האספקה. מנגד, השאירה לעצמה חברת ייצור הרכב את הזכות לרכוש בחזרה את החברה מידי NAMI בששת השנים הקרובות, כך על פי משרד התעשייה הרוסי.

המכירה לנאמי תכלול את כל מפעליה של ניסאן במדינה, כולל מכון המחקר שלה שממוקם בעיר סנט פטרסבורג, ומרכז המכירות שלה שממוקם כעת במוסקבה.

מכירת החלק הרוסי של החברה מהווה תמונת מראה לבעל המניות הגדול ביותר בחברה, יצרן הרכב הצרפתי RENAULT, שכידוע מכרה בעבר את מרבית אחזקותיה ביצרנית הרכב הרוסית ATOVAZ למשקיע רוסי בחודש מאי האחרון.

לאחר ביצוע העסקה, דיווחה ניסאן כי היא צופה הפסדים של 100 מיליארד ין יפני (כ-687 מיליון דולר), אך שמרה על תחזית ההכנסות שלה לשנת ההכנסות הקרובה שתגמר בחודש מרץ הקרוב.

רנו, אשר החזיקה קרוב ל-43% מניסאן, העריכה כי הפגיעה תגרע מרווח החברה הנקי של יצרנית הרכב היפנית בסכום של כ-331 מיליון יורו  (321 מיליון דולר) במחצית השנייה של 2022.

לדברי יצרנית הרכב ניסאן, זאת החליטה למכור את פעילותה במדינה לאחר שהבינה כי לא תוכל לשנות את המתיחות הפוליטית במדינה. בעקבות הדיווח, נמסר כי גם יצרנית הרכב מיצובישי שוקלת לצאת מרוסיה, כך על פי דיווח בעיתון המקומי NIKKEI. דובר מטעם חברת מיצובישי לא הגיב לדיווחים.

היציאה מרוסיה מגיעה כאשר קיימים שינויים ניכרים ביחסים בין יצרניות הרכב רנו וניסאן. החברות דנו לאחרונה בשיתוף פעולה מחודש בשנים הקרובות, כאשר ניסאן אף הודיעה שהיא שוקלת להשקיע ברכב החשמלי החדש אותו תפתח רנו. מדובר בשיתוף הפעולה הגדול ביותר בין החברות מאז שנת 2018, אז נעצר קרלוס גוהן – ששימש כמנכ"ל שתי החברות, זאת לאחר שדווח כי הרשויות ביוון עצרו אותו בחשד לעבירות על חוקי ניירות הערך.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ביטוח רכב. צילום: Shutterstockביטוח רכב. צילום: Shutterstock

עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות

עוזי גרסטמן |

בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי. 

בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של ‎125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל. 

המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.