רשת מקדונלד'ס מזון מהיר
צילום: Istock
מלחמה באוקראינה

מקדונלדס יוצאת מרוסיה אחרי 32 שנה. תם עידן "הכוח הרך" של ארה"ב

ב-31 בינואר 1990 פתחה מקדונלדס את הסניף הראשון שלה במוסקבה. עזיבת החברה את רוסיה מהווה איתות מפורש לכך שרוסיה חדלה להיות מקום טוב לעסקים. הרווח של מקדונלד'ס בעקבות היציאה מרוסיה יצטמצם בסכום שינוע בין 1.2 מיליארד דולר ל-1.4 מיליארד דולר. ברוסיה עצמה יאבדו 62,000 עובדים את הפרנסה 
משה כסיף | (8)

בתאריך 31 בינואר 1990 פתחה מקדונלד'ס את הסניף הראשון שלה ברוסיה, אז חלק מברית המועצות לשעבר. הסניף נפתח בכיכר פושקין המפורסמת והמרכזית במוסקבה. ביום הפתיחה, השתרך  כבר בשעות הבוקר המוקדמות תור של ממתינים. בניגוד לתורים שהשתרכו עד לא מכבר לייד כל חנות בברית המועצות המתמוטטת, הממתינים היו הפעם נרגשים לקראת הטעימה הראשונה שלהם ממנעמי הקפיטליזם האמריקאי. עם פתיחת הדלתות זרמו מאות תושבי מוסקבה לתוך המסעדה, לטעום לראשונה בחייהם את הביג מק. הם שמעו על המוצר המשונה הזה העשוי כולו מבשר איכותי, אבל מעולם לא טעמו אותו או מוצר דומה לו.

עם פתיחת הסניף הראשון של מקדונלד'ס בברית המועצות, הפכה החברה הזאת באחת לאחת מהחברות המערביות הבודדות אשר פרצו את מסך הברזל בימיו האחרונים. מאותו הרגע, לא היתה כבר דרך חזרה וההתמוטטות הסופית של המדינה הקומוניסטית המקרטעת, ואיתה גם התמוטטות "מסך הברזל", היתה רק עניין של זמן. הרוסים, ואיתם כל אזרחי 15 הרפובליקות שהרכיבו את ברית המועצות לשעבר, היו רעבים. לא היה מדובר ברעב רוחני או במחסור, אלא ברעב של ממש – כזה שבעטיו הבטן מקרקרת והדעת לא יכולה לחשוב על שום גבר אחר חוץ מאוכל. לעתים קרובות אזלו מוצרי המזון בחנויות ורוב המוצרים שנחשבים מוצרי יסוד בעולם המערבי היו חסרים באופן קבוע בחנויות.

עם פתיחת הסניף הראשון, המחיר של ארוחה במקדונלד'ס היה שווה לשכר שעובד סובייטי ממוצע קיבל עבור חצי יום עבודה, אבל לתושבי מוסקבה, זה לא היה ממש אכפת. "זה יוצא דופן ... וטעים", סיפרה אישה מקומית לכתב חדשות בפתיחה, אחרי שניסתה את ההמבורגר הראשון שלה. "כולנו רעבים בעיר הזאת", הוסיפה האישה. "אנחנו צריכים עוד מקומות כאלה – אין כלום בחנויות או במסעדות שלנו". בסופו של אותו היום, נאלצו מנהלי הסניף להשאיר אותו פתוח שעות אחרי שעת הסגירה הרשמית, בשל הביקוש הגבוה. בסופו של אותו היום, התברה כי עובדי הסניף שרתו 30,000 לקוחות ביום הפתיחה – שיא עבור הרשת האמריקאית.  

בשלושים ושתיים השנים שחלפו מאז, רוסיה הפכה למדינה קפיטליסטית הרוכשת אלפי מותגים מערביים מוכרים ונהנית מזרימה שוטפת של השקעות זרות. אבל בשבועות שלאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, ועל רקע הגינוי העולמי, רוב המותגים האלה נסגרו באופן זמני או פינו יצאו מהמדינה לחלוטין. כאשר הודיעה מקדונלדס בתחילת מרץ על סגירה זמנית של כ-800 הסניפים שלה ברוסיה, שהפכה השבוע לסגירה לצמיתות, התמונות האלה חזרו על עצמן. אבל הפעם, התורים הארוכים היו בהקשר שונה לחלוטין. אלפי רוסים עמדו שעות ארוכות בתור ורכשו את מה שהם עלולים לזכור כמנת ההמבורגר והצ'יפס האחרונה שלהם. רוסי אחד אף אזק את עצמו במחאה לדלת הכניסה של הסניף וצעק "סגירה היא מעשה עוין נגדי ונגד חבריי האזרחים!" בהמשך הוא, כמובן, נעצר.

נוכחות מקדונלדס ברוסיה היא בעלת חשיבות סמלית עצומה

עבור בקטי ניסנוב, מומחה לאירו-אסיה שגדל בברית המועצות, העובדה שמקדונלד'ס עוזבת את רוסיה מהווה פגיעה רגשית. "זה באמת מוזר איך זה משפיע עלי . זה כמעט כמו לומר שהתקווה עזבה את המדינה", הוא אמר לכתבים. ואכן, ההרגשה הזאת היא נחלתם של רבים ברוסיה ומחוצה לה. הגעתה של מקדונלד'ס לרוסיה, שאז עוד הייתה חלק מברית המועצות, הייתה איתות מרומז לעולם שרוסיה פתוחה לעסקים. בדיוק באותה המידה, עזיבת החברה את רוסיה מהווה איתות מפורש לכך שרוסיה חדלה להיות מקום שעסק מעוניין לפעול בו. עבור ניסנוב, כמו עבור רוסים רבים אחרים, מקדונלדס ייצגה באופן המוחשי ביותר את הקפיטליזם על היתרונות שלו, ואת התרבות האמריקאית בכלל. "עבור דור שלם של רוסים, מקדונלד'ס הייתה ועודנה תופעה מרתקת", הוסיף ואמר ניסנוב.

הרבה עובדים והרבה מאד כסף

גם מבחינה כלכלית, העזיבה של מקדונלדס היא משמעותית. מקדונלד'ס העסיקה 62,000 עובדים בכל רחבי רוסיה. זאת, שלא לדבר על קבלני משנה שנהנו גם הם מהעסקים עם החברה. אחרי היציאה של מקדונלדס, בנוסף על עזיבה של מאות חברות זרות אחרות, מספר המשרות שנעלמו ברוסיה מוערך במאות אלפים.

רשת ההמבורגרים מקדונלדס תמכור כעת את עסקיה, שכללו 847 מסעדות. לדבריה, "המשבר ההומניטרי שנגרם על ידי המלחמה באוקראינה, הוביל את מקדונלד'ס למסקנה שהמשך הבעלות וההפעלה של העסק ברוסיה כבר אינו מעשי ואינו עולה בקנה אחד עם ערכי מקדונלד'ס". המנכ"ל, כריס קמפצ'ינסקי, אמר כי הוא גאה בכל עובדי החברה ברוסיה וכי ההחלטה על הסגירה הייתה "קשה ביותר". עוד אמר המנכ"ל כי העובדים ימשיכו לקבל שכר עד למכירת העסק וכי "לעובדים תהיה תעסוקה עתידית אצל כל קונה פוטנציאלי".

קיראו עוד ב"גלובל"

מחיקת הרווח של מקדונלד'ס בעקבות היציאה מרוסיה תהיה בין 1.2 מיליארד דולר ל-1.4 מיליארד דולר, כך מסרה החברה. סגירת המסעדות שלה ברוסיה לבדה, פגעה בשבועות האחרונים ברווחיה באופן משמעותי. עלות הסגירה עמדה על 127 מיליון דולר ברבעון האחרון. סניפי הרשת ברוסיה, יחד עם 108 המסעדות שלה באוקראינה, הניבו למקדונלד'ס כ -9% מההכנסות בשנת 2021 כולה.

"דיפלומטיה רכה" במהלך המלחמה הקרה

מבחינה פוליטית, ההשפעה של מקדונלדס ברוסיה עברה דרך ארוכה. כך אומרת טרישה סטארקס, פרופסור להיסטוריה באוניברסיטת ארקנסו. "אופן הצריכה האמריקאי היה חזית דיפלומטית קריטית במלחמה הקרה... העמקת ההיכרות של האזרחים הסובייטים עם הסטנדרטים החומריים של אמריקה הייתה שדה קרב נוסף". לדבריה, רק מספר מצומצם של מותגים מובילים אחרים לקחו על עצמם את התפקיד הזה בברית המועצות, לפני מקדונלד'ס. עם המותגים הללו ניתן למנות את פפסי בשנת 1972 ואת מרלבורו בשנת 1976. אבל לדבריה מקדונלדס, בניגוד לפחית פפסי או חפיסת סיגריות מרלבורו, "הייתה חוויה סוחפת לחלוטין של ההנאות החושניות של הקפיטליזם". סטארקס הוסיפה ואמרה "מהרגע שאזרח רוסי נכנס לסניף מקדונלד'ס, זו הייתה חוויה שונה לחלוטין מכל מסעדה סובייטית אחרת. קיבלו את פניו בחיוכים ובשאלה "אני יכול לעזור לך?" המוצרים היו באופן קבוע איכותיים וההמבורגרים היו חמים!" עבור האזרחים הסובייטיים, ההתנהלות של מקדונלדס היוותה הלם תרבותי ורבים התבלבלו כאשר הצוות היה מחייך אליהם. "כשאני מחייך" אמר עובד רוסי ביום הפתיחה לכתבים זרים, "אנשים שואלים מה לא בסדר, הם חושבים שאני צוחק עליהם". "דיפלומטיה רכה" הוא הכינוי שניתן לחדירה של תרבות הצריכה האמריקאית, ששימשה דרך טובה יותר מכל מלחמה לקעקע את היסודות של משטרים דיקטטוריים, בעיקר במזרח אירופה. 

אבל יש גם מי שחושב אחרת 

למרות כל מה שנכתב לעיל, לא כל הרוסים מרגישים רע על עזיבת מקדונלדס. "שלום אמריקה... אנחנו רוצים להודות לך על כל הסנקציות שלך ועל שלקחת מהמדינה שלנו קוקה קולה, KFC, מקדונלד'ס וכל זה. עכשיו עד הקיץ נהיה בריאים, חזקים וללא שומן". כך כתבה המשפיענית והקומיקאית הרוסייה נטשה קרסנובה בפוסט באינסטגרם בחודש מרץ. הפוסט הזה שנצפה יותר מ-5 מיליון פעמים. בנוסף, רוסים רבים מעודדים החלפת רשתות מערביות במותגים מתוצרת רוסיה. אשר בשלב זה מסוגלים בהחלט להכין המבורגרים משלהם ומוצרי מזון מהיר אחרים. בנוסף, קיימת גם נטייה מתגברת לנטוש את האוכל בסגנון האמריקאי בכללותו לטובת מאכלים מקומיים. רוסים רבים דוחים סמלים מערביים מתוך פטריוטיות.

מנגד, רוסים רבים חשים מרירות על שהם נאלצים להתמודד עם ההשלכות של מלחמה שאותה הם לא בחרו. יחד עם זאת, ההשלכות האלה מחווירות בהשוואה לזוועות שחווים אזרחי אוקראינה. אלפי אזרחים נהרגו בהפצצות רוסיות וערים רבות הפכו לעיי חורבות אפשר לומר שהמלחמה הזאת החזירה את אוקראינה עשרות שנים אחורנית.

ככל שהמלחמה תימשך ורוסיה תהפוך למבודדת בעקבות סנקציות בינלאומיות, רוסים רבים ינטשו כנראה את ארצם ויבחרו לעבור לעולם הפתוח שאותו הכירו. ימים יגידו כמה רוסים יחליטו לנטוש את רוסיה לטובת העולם החופשי וכמה יבחרו בנאמנות למדינה ויפנו נגדו. מקדונלד'ס ייצגה עבור רוסים רבים תקווה ואופטימיות. לפיכך העזיבה שלה מסמלת יותר מכל את העדרן, מה שהופך את רוסיה למקום שהרבה פחות טוב לחיות בו.

 

 

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    איציק 22/05/2022 19:11
    הגב לתגובה זו
    תצאו מאוקראינה או שנפסיק למכור לכם קציצות בלחמניה..... נו באמת, זה עלבון לאינטליגנציה האיום סרק זה, אתם חושבים שזה באמת יזיז לרוסים
  • 7.
    "עשוי מבשר איכותי"?? :-))) הרגתם אותי (ל"ת)
    חיים כהן 22/05/2022 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אנדי 22/05/2022 11:04
    הגב לתגובה זו
    חברות מזון אמריקאיים מפסידים בעקבות סגירת סניפיהם , ברוסיה גרים 150 מיליון תושבים, רק מטומטם לא רוצה לפתוח סניפים שם. הפסדים של מיליארדים, הגיע זמן למכור מניון של חברות מזון אמריקאים !
  • 5.
    מייקל 22/05/2022 10:39
    הגב לתגובה זו
    רק ישראלים שחושבים עם הכרס וחיים בהיסטריה מתמדת חושבים שמעצמה כמו רוסיה לא יודעת להכין המבורגר . מקדונלד יוצאים ? ראשית הם עוד יחזרו ובדחילו ורחימו ושנית יש להם מתחרים בעולם שיקפצו על ההזדמנות לכבוש את רוסיה . זה הולך להיות 'המירוץ למליון' של ההמבורגריות העולמיות מי יתפוס את השוק הרוסי
  • 4.
    מיקליס 22/05/2022 07:27
    הגב לתגובה זו
    הסניפים מרוהטים ורק אסור להשתמש בשמות של המותג, הקונה גם הצהיר שלא יהיו שום פיטורים משך שנתיים, הפסד נקי של מקדונלדס, רשתות האופנה ואפילו איקאה חוזרות תחת שם מותג אחר, רנו מכרו את שני המפעלים שלהם תמורת רובל לכל מפעל, זה הפסד של מיליארדים, הרוסים לא מפסידים כלום עם הסנקציות אלא רק החברות הפרטיות המערביות ורואים את זה בדוחות שלהם, דלת אחת נסגרת ועשר חדשות נפתחות
  • 3.
    רן 21/05/2022 21:15
    הגב לתגובה זו
    הם בוחרים שוב ושוב בדיקטטור מושחת ואכזר, שרודה בהם. הוא לא קידם אותם בכלום, ורצה רק כבוד "ולהחזיר רוסיה "לגדולתה", בריה"מ. מנהיג אידיוט שחושב שהוא חכם. רק כדור רובה שיפגע בראשו, ישים קץ לטרור שהוא מנהל. העם הרוסי פסיבי ומטומטם. יודעים לייצר נשק גרעיני להשמדה המונית, אולם נייר טואלט אין להם.מדינה מחורבנת.
  • 2.
    שאול 21/05/2022 15:50
    הגב לתגובה זו
    רוסיה תהיה מבודדת. נשלטת על ידי אוטוקרט.
  • 1.
    לילי 21/05/2022 11:43
    הגב לתגובה זו
    רוסיה לא הצליחה ליצור תחליף לדמוקרטיה . הרוסים רוצים כלכלה יעילה ומתפקדת . מקדולנלד היה סמן לתיקווה ליצירת חיים כמו במערב . עתה התיקווה הזו נעלמה . אין ביטחון אישי , אין כלכלה מתפקדת . אין השקעות .
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.