עוזבת את השוק: פולקסווגן הפסיקה את ייצור השירוקו

גרסת הקופה של הגולף דור 5, ששווקה זמן רב אחרי שאחותה לפלטפורמה הלכה לעולמה, יצאה לפנסיה
רועי צוקרמן, אוטו |
נושאים בכתבה אוטו פולקסווגן

פולקסווגן שירוקו - הסוף. ייצור הקומפקטית הספורטיבית של פולקסווגן הופסקה לאחרונה, ושיווקה בגרמניה ובריטניה נגמר - כך על-פי דיווחים באירופה. בישראל נמסרו השנה 20 יחידות בלבד של השירוקו, מהן שתיים בחודש ספטמבר, כפי הנראה ממלאים קיימים שהיבואנית תכלה בקרוב.

השירוקו הוצגה לראשונה במרץ 2008, והחזירה לחיים שם משנות ה-70 - בין 1974 ל-1992 פולקסווגן שיווקה מכונית דומה בשני דורות, עד שזו הוחלפה בקוראדו (Corrado), שיוצרה בין 1988 ל-1995. השירוקו הנוכחית הייתה אמורה לסמל את חזרת השם וזכתה להצלחה נאה בהתחלה באירופה וישראל, אבל עם השנים דעכה ופולקסווגן לא השקיעה ביורשת מודרנית.

הבעיות התחילו כבר מוקדם יחסית, לאחר שביצרנית בחרו שלא להשיק את השירוקו בארה"ב - זאת לטענת בכירים בפולקסווגן בגלל שערי מטבע שימנעו ריווחיות. בהמשך, בשנת 2014, פולקסווגן הפתיעה כאשר בחרה להשיק מתיחת פנים קלה בלבד למכונית שהיתה אז כבר בת שש - גיל בו בדרך כלל מוצגת מחליפה. בשלב זה מכירות השירוקו כבר היו נמוכות יחסית והפלטפורמה בה השתמשה מיושנת.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסקיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולס

שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר

איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רכב אפס קילומטר

רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.

על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.

התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני. 

איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.