גלגל רזרבי - רק כשצריכים אותו מבינים כמה הוא חשוב
הבעיה הגדולה עם פנצ'רים ברכב היא שלרוב הם לא מתרחשים בחניה ליד הבית או בפנצ'רייה, אלא במקום ובתזמון הכי לא מתאים שיש. כשאתם עם בגדים יפים לפגישה או ארוחת חג, באמצע המדבר, או כשאתם ממהרים לפגישה חשובה. כדי שתמשיכו בדרככם הכי מהר והכי בטוח אתם חייבים גלגל רזרבי ברכב, גם אם אין כזה מקורי עם הרכב.
עם התפתחות תקנות זיהום אוויר, וההתקדמות הטכנולוגית בכלי הרכב השונים יצרני הרכב עושים כל שביכולתם על מנת להציג נתוני צריכת דלק או חשמל נמוכים, ובהתאם גם נתוני פליטת מזהמים נמוכים.
חלק לא מבוטל מהמרדף אחרי חסכון מגיע לנושא משקל הרכב. ברור לכל כי ככל שהרכב קל יותר, כך צריכת האנרגיה שלו נמוכה יותר. חלקי מרכב שאינם נושאים בנטל הבטיחות הפאסיבית מיוצרים מחומרים קלים, בכל רכיב ורכיב ברכב נעשה נסיון להפחית במשקל, ואחד הרכיבים שמשלם את המחיר הוא הגלגל הרזרבי.
בלי להרחיב יותר מדי, תקר ברכב הוא אבדן אוויר מלא או כמעט מלא, באחד מהצמיגים, עד לרמה שלא ניתן להמשיך ולנסוע ברכב. תקר יכול להיות הכל החל מחור קטן בגלל מסמר או בורג, או קרע מוחלט של הצמיג עד לרמה של התפוררות. כך או כך, אין אוויר בצמיג ולא ניתן להמשיך לנסוע.
בתנאים 'נורמליים' אנחנו עוצרים בצד במקום בטוח, שמים ווסט זוהר ומשולש אזהרה, שולפים ג'ק, מפתח גלגלים ואת הגלגל הרזרבי. כבר הפסקתי לספור את כמות הפעמים שעצרתי בצד לסייע לנהגים מבוגרים ובעיקר נהגות, להחליף גלגל רזרבי. אין תחושה טובה יותר להביא אדם ממצב של ייאוש מוחלט מחוסר האונים, למצב של 'אל תדאגי, תוך עשר דקות את ממשיכה בנסיעה'.
הגלגל הרזרבי עבר גם הוא שני שלבים באבולוציה. השלב הראשון היה גלגל רזרבי רגיל לחלוטין, זהה לארבעת הגלגלים המורכבים על הרכב, והוא היה מאפשר המשך נסיעה רגיל לחלוטין. הנסיון לחסוך הביא את יצרני הרכב להתקין ברכב גלגל רזרבי קטן (בייגלה בלשון העם), שהיה מאפשר נסיעה במהירות מוגבלת מאוד, לאורך כמה עשרות ק"מ. לשני הגלגלים היה מכנה משותף אחד חשוב, הם היו מאפשרים לנו להמשיך בנסיעה. אבל האבולוציה של הגלגל הרזרבי המשיכה כך שיצרני הרכב ויצרו לחלוטין על הגלגל הרזרבי, ובמקומו סיפקו לנו דבר שנקרא "ערכת ניפוח". ערכת הניפוח מורכבת מקומפרסור קטן לניפוח הגלגל (אותו מחברים לשקע המצית או ישירות למצבר הרכב) יחד עם מיכל ובו חומר אוטם תקרים. פועלים לפי ההוראות, ואם הפנצ'ר קטן יחסית חומר האטימה סוגר את דליפת האוויר, והקומפרסור ממלא אוויר כך שנוכל להמשיך בנסיעה. לכאורה פתרון מושלם, רק שהוא לא עונה על כל תרחישי אבדן האוויר בצמיג, ולפעמים נהגים נורמטיביים, כמוכם כמוני, לא מסתדרים עם הוראות ההפעלה.
הפתרון של ערכות ניפוח הוא אמנם יעיל לחלק מהתרחישים, אבל הוא חלקי מאוד, ולדעתי לא מספק. הפתרון הנכון הוא גלגל רזרבי, גם אם הרכב שלכם הגיע ללא גלגל רזרבי.
יש בישראל כיום עשרות ספקים העוסקים בתחום, שבהינתן הרכב הספציפי שלכם, יספקו לכם גלגל רזרבי קטן (או גדול) עם ג'ק ומפתח גלגלים, כך שלא תהיו תלויים יותר בערכת הניפוח. אין כאן המלצה לספק כזה או אחר, כולם טובים, ועליכם לעשות סקר שוק מי מספק את הפתרון המתאים לכם, לרבות משלוח עד הבית.
את הגלגל הרזרבי שרכשתם אתם יכולים להחזיק ברכב או בבית. אם אתם מחזיקים אותו ברכב, חובה עליכם לוודא שהוא מעוגן היטב, ולא יעוף בתא הנוסעים במקרה של עצירת חירום או חלילה התהפכות הרכב. אין דבר יותר מסוכן מגלגל רזרבי שמתעופף בתא הנוסעים ויכול ממש להרוג. אחרי שעיגנתם את הגלגל לרכב, תוודאו שגם הג'ק וגם מפתח הגלגלים מעוגנים היטב.
שימו לב שלא מייצרים מכוניות ספציפית לשוק הישראלי, ויש שווקים בהם החוק מחייב התקנת גלגל רזרבי. זה אומר שיש לרוב מתחת לרצפת תא המטען מקום ייעודי לגלגל רזרבי, כך שהעיגון שלו קל ופשוט.
הזכרתי שניתן להשאיר את הגלגל הרזרבי בבית, זה נכון למקרה שאם חלילה יש לכם פנצ'ר, מישהו יכול להקפיץ אליכם את הגלגל הרזרבי, וכן את הג'ק ומפתח הגלגלים.
לא מעט פעמים אני נשאל מה אני עושה ואיך אני נוהג. התשובה היא בדיוק מה שרשמתי לכם כאן. ברכב הפרטי, רכב חשמלי מודרני שהגיע ללא רזרבי, רכשתי גלגל רזרבי קטן והוא מעוגן בתא המטען. ברכב השטח שברשותי התקנתי גלגל רזרבי נוסף קבוע ברכב, כלומר אני נוסע עם שני גלגלים רזרביים בגודל מלא. לרכב של האישה לא רכשתי רזרבי נוסף, בכל מקרה היא תקפיץ אותי לסיוע, ואטפל נקודתית כשאני עם שתי מכוניות. ברכב של הבת הסטודנטית, רכב מלפני כעשור, טרם כניסת האופנה המטופשת של ערכות ניפוח, יש רזרבי בגודל מלא.
אגב מסמר או בורג בצמיג – אם מצאתם כזה באחד מצמיגי הרכב, והצמיג לא איבד את כל האוויר – לא לגעת ולא לנסות להוציא. באופן פרדוקסלי, המסמר או הבורג כרגע מונעים מהאוויר לצאת, ואתם צריכים לנסוע ישירות לפנצ'ריה ולתת לאיש מקצוע לתקן.
לסיכום – תבדקו מה יש לכם ברכב. אם אין גלגל רזרבי (מלא או קטן) אני בהחלט ממליץ לרכוש אחד כזה. זה יפגוש אתכם בדיוק בזמן הכי לא מתאים, אתם תודו לנו אח"כ.
- 3.אנונימי 21/06/2025 20:10הגב לתגובה זואין על גלגל רזרבי מנופח ומסודר . תמישכו לחכות לכל מיני ארגונים בזבוז זמנים
- 2.אורן 19/06/2025 20:04הגב לתגובה זואין סיכוי בעולם שאסע לאנשהו בלי גלגל נוסף. גם מבאס שזה תופס מקום בתא המטען.
- 1.צריך לחייב בחוק יצרני רכב להתקין בכל רכב צמיג רזרבי ! (ל"ת)אנונימי 18/06/2025 14:18הגב לתגובה זו
- אנונימי 20/06/2025 08:28הגב לתגובה זוצריך וצריך אני לא רגוע בנסיעה כשאין לי רזרבי זה יכול לתפוס אותך בכל מקום ובכל סיטואציה
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם
השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.
המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן.
על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.
אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).
מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.
אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.
Revers Accounting
כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.
- מסירות חשמליות ופלאג אין - האמת שונה מהכותרות ההיסטריות
- 170,000 ש"ח זה ה 135,000 החדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.
