
גלגל רזרבי - רק כשצריכים אותו מבינים כמה הוא חשוב
הבעיה הגדולה עם פנצ'רים ברכב היא שלרוב הם לא מתרחשים בחניה ליד הבית או בפנצ'רייה, אלא במקום ובתזמון הכי לא מתאים שיש. כשאתם עם בגדים יפים לפגישה או ארוחת חג, באמצע המדבר, או כשאתם ממהרים לפגישה חשובה. כדי שתמשיכו בדרככם הכי מהר והכי בטוח אתם חייבים גלגל רזרבי ברכב, גם אם אין כזה מקורי עם הרכב.
עם התפתחות תקנות זיהום אוויר, וההתקדמות הטכנולוגית בכלי הרכב השונים יצרני הרכב עושים כל שביכולתם על מנת להציג נתוני צריכת דלק או חשמל נמוכים, ובהתאם גם נתוני פליטת מזהמים נמוכים.
חלק לא מבוטל מהמרדף אחרי חסכון מגיע לנושא משקל הרכב. ברור לכל כי ככל שהרכב קל יותר, כך צריכת האנרגיה שלו נמוכה יותר. חלקי מרכב שאינם נושאים בנטל הבטיחות הפאסיבית מיוצרים מחומרים קלים, בכל רכיב ורכיב ברכב נעשה נסיון להפחית במשקל, ואחד הרכיבים שמשלם את המחיר הוא הגלגל הרזרבי.
בלי להרחיב יותר מדי, תקר ברכב הוא אבדן אוויר מלא או כמעט מלא, באחד מהצמיגים, עד לרמה שלא ניתן להמשיך ולנסוע ברכב. תקר יכול להיות הכל החל מחור קטן בגלל מסמר או בורג, או קרע מוחלט של הצמיג עד לרמה של התפוררות. כך או כך, אין אוויר בצמיג ולא ניתן להמשיך לנסוע.
בתנאים 'נורמליים' אנחנו עוצרים בצד במקום בטוח, שמים ווסט זוהר ומשולש אזהרה, שולפים ג'ק, מפתח גלגלים ואת הגלגל הרזרבי. כבר הפסקתי לספור את כמות הפעמים שעצרתי בצד לסייע לנהגים מבוגרים ובעיקר נהגות, להחליף גלגל רזרבי. אין תחושה טובה יותר להביא אדם ממצב של ייאוש מוחלט מחוסר האונים, למצב של 'אל תדאגי, תוך עשר דקות את ממשיכה בנסיעה'.
הגלגל הרזרבי עבר גם הוא שני שלבים באבולוציה. השלב הראשון היה גלגל רזרבי רגיל לחלוטין, זהה לארבעת הגלגלים המורכבים על הרכב, והוא היה מאפשר המשך נסיעה רגיל לחלוטין. הנסיון לחסוך הביא את יצרני הרכב להתקין ברכב גלגל רזרבי קטן (בייגלה בלשון העם), שהיה מאפשר נסיעה במהירות מוגבלת מאוד, לאורך כמה עשרות ק"מ. לשני הגלגלים היה מכנה משותף אחד חשוב, הם היו מאפשרים לנו להמשיך בנסיעה. אבל האבולוציה של הגלגל הרזרבי המשיכה כך שיצרני הרכב ויצרו לחלוטין על הגלגל הרזרבי, ובמקומו סיפקו לנו דבר שנקרא "ערכת ניפוח". ערכת הניפוח מורכבת מקומפרסור קטן לניפוח הגלגל (אותו מחברים לשקע המצית או ישירות למצבר הרכב) יחד עם מיכל ובו חומר אוטם תקרים. פועלים לפי ההוראות, ואם הפנצ'ר קטן יחסית חומר האטימה סוגר את דליפת האוויר, והקומפרסור ממלא אוויר כך שנוכל להמשיך בנסיעה. לכאורה פתרון מושלם, רק שהוא לא עונה על כל תרחישי אבדן האוויר בצמיג, ולפעמים נהגים נורמטיביים, כמוכם כמוני, לא מסתדרים עם הוראות ההפעלה.
הפתרון של ערכות ניפוח הוא אמנם יעיל לחלק מהתרחישים, אבל הוא חלקי מאוד, ולדעתי לא מספק. הפתרון הנכון הוא גלגל רזרבי, גם אם הרכב שלכם הגיע ללא גלגל רזרבי.
יש בישראל כיום עשרות ספקים העוסקים בתחום, שבהינתן הרכב הספציפי שלכם, יספקו לכם גלגל רזרבי קטן (או גדול) עם ג'ק ומפתח גלגלים, כך שלא תהיו תלויים יותר בערכת הניפוח. אין כאן המלצה לספק כזה או אחר, כולם טובים, ועליכם לעשות סקר שוק מי מספק את הפתרון המתאים לכם, לרבות משלוח עד הבית.
את הגלגל הרזרבי שרכשתם אתם יכולים להחזיק ברכב או בבית. אם אתם מחזיקים אותו ברכב, חובה עליכם לוודא שהוא מעוגן היטב, ולא יעוף בתא הנוסעים במקרה של עצירת חירום או חלילה התהפכות הרכב. אין דבר יותר מסוכן מגלגל רזרבי שמתעופף בתא הנוסעים ויכול ממש להרוג. אחרי שעיגנתם את הגלגל לרכב, תוודאו שגם הג'ק וגם מפתח הגלגלים מעוגנים היטב.
שימו לב שלא מייצרים מכוניות ספציפית לשוק הישראלי, ויש שווקים בהם החוק מחייב התקנת גלגל רזרבי. זה אומר שיש לרוב מתחת לרצפת תא המטען מקום ייעודי לגלגל רזרבי, כך שהעיגון שלו קל ופשוט.
הזכרתי שניתן להשאיר את הגלגל הרזרבי בבית, זה נכון למקרה שאם חלילה יש לכם פנצ'ר, מישהו יכול להקפיץ אליכם את הגלגל הרזרבי, וכן את הג'ק ומפתח הגלגלים.
לא מעט פעמים אני נשאל מה אני עושה ואיך אני נוהג. התשובה היא בדיוק מה שרשמתי לכם כאן. ברכב הפרטי, רכב חשמלי מודרני שהגיע ללא רזרבי, רכשתי גלגל רזרבי קטן והוא מעוגן בתא המטען. ברכב השטח שברשותי התקנתי גלגל רזרבי נוסף קבוע ברכב, כלומר אני נוסע עם שני גלגלים רזרביים בגודל מלא. לרכב של האישה לא רכשתי רזרבי נוסף, בכל מקרה היא תקפיץ אותי לסיוע, ואטפל נקודתית כשאני עם שתי מכוניות. ברכב של הבת הסטודנטית, רכב מלפני כעשור, טרם כניסת האופנה המטופשת של ערכות ניפוח, יש רזרבי בגודל מלא.
אגב מסמר או בורג בצמיג – אם מצאתם כזה באחד מצמיגי הרכב, והצמיג לא איבד את כל האוויר – לא לגעת ולא לנסות להוציא. באופן פרדוקסלי, המסמר או הבורג כרגע מונעים מהאוויר לצאת, ואתם צריכים לנסוע ישירות לפנצ'ריה ולתת לאיש מקצוע לתקן.
לסיכום – תבדקו מה יש לכם ברכב. אם אין גלגל רזרבי (מלא או קטן) אני בהחלט ממליץ לרכוש אחד כזה. זה יפגוש אתכם בדיוק בזמן הכי לא מתאים, אתם תודו לנו אח"כ.
- 3.אנונימי 21/06/2025 20:10הגב לתגובה זואין על גלגל רזרבי מנופח ומסודר . תמישכו לחכות לכל מיני ארגונים בזבוז זמנים
- 2.אורן 19/06/2025 20:04הגב לתגובה זואין סיכוי בעולם שאסע לאנשהו בלי גלגל נוסף. גם מבאס שזה תופס מקום בתא המטען.
- 1.צריך לחייב בחוק יצרני רכב להתקין בכל רכב צמיג רזרבי ! (ל"ת)אנונימי 18/06/2025 14:18הגב לתגובה זו
- אנונימי 20/06/2025 08:28הגב לתגובה זוצריך וצריך אני לא רגוע בנסיעה כשאין לי רזרבי זה יכול לתפוס אותך בכל מקום ובכל סיטואציה

מלחמת מחירים כבר כאן- דגם מוזל לג'אקו 7 PHEV
רק אתמול חשפנו את הדגם המוזל של הצ'רי טיגו 7 פלאג אין הייבריד, והיום מודיעה כלמוביל על דגם חדש ומוזל לג'אקו 7 פלאג אין הייבריד, ששיווקו יחל בקרוב במחיר של 180.0 אש"ח, הוזלה של 10,000 ש"ח.
מלחמת מחירים כבר כאן.
אז זה דווקא לא ראינו בא, אבל מלחמת מחירים בענף הרכב כבר כאן.
דגם מוזל לג'אקו 7 פלאג אין הייבריד
כלמוביל יבואנית דגמי ג'אקו לישראל הודיעה על תחילת שיווק גירסה מוזלת לג'אקו 7 פלאג אין הייבריד. הגירסה החדשה תיקרא Elegance והיא תשווק במחיר של 180.0 אש"ח, לצד רמות הגימור הקיימות Premium ו Luxury. המחיר החדש משקף הפחתת מחיר של 10,000 ₪ בהשוואה לג'אקו 7 פלאג אין הייבריד ששווק עד עתה בהצלחה מרשימה. הג'אקו 7 מסר בשבעת החודשים הראשונים של 2025 כ – 9500 יחידות, מהן לא פחות מ 7900 יחידות מדגם הפלאג אין הייבריד ועוד 1600 יחידות מדגמי הבנזין.
הג'אקו 7 פלאג אין הייבריד Elegance שומר על כל המאפיינים הטכניים של הג'אקו 7, כלומר מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר בשילוב עם מנוע חשמלי. ההספק המשולב הרשמי עומד על 342 כ"ס והמומנט המשולב 53.5 קג"מ. לג'אקו 7 פלאג אין סוללה בקיבולת 18.3Kwh וטווח חשמלי מוצהר של 91 ק"מ. הסוללה ניתנת לטעינה איטית AC בהספק של עד 6.6Kw (טעינה בבית תלת פאזי רגיל תבוצע בהספק של כ- 3.3Kw), וטעינה מהירה בהספק של עד 40Kw.
בתמורה להפחתת המחיר בגובה 10,000 ₪ יש כמובן הפחתת איבזור דוגמת מצלמות 540°, ויתור על כיוון חשמלי למושב הנהג והנוסע, ריפודי בד חלף ריפודי עור טבעוני, תאורת אווירה, גג פנורמי חשמלי, קיפול מארות אוטומטי ועוד. בתחום הבטיחות זהה דגם ה Elegance לשני הדגמים הבכירים של הג'אקו 7, למעט כרית אוויר שמינית לברכי הנהג. יתר המערכות זהות.
את החשבון האישי לגבי הכדאיות בדגם יעשה כל אחד לעצמו, כאשר המרכיב היחיד שהעדרותו מעט מצערת הוא חשמול המושבים הקדמיים, ובמיוחד מושב הנהג.
- ג'אקו 7 בראש, צ'רי מצמצמת, טויוטה מובילה ביצרנים
- נתוני מסירות - ג'אקו, יונדאי וטויוטה בראש.
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלחמת מחירים
מהלך זה של כלמוביל הוא מענה למתחרים, תחילה לובינסקי שהוזילה את דגמי ה MG HS (בנזין, היברידי, פלאג אין) ב – 6000 ש"ע עד 8000 ₪. אחריה הודיעה פריסבי על הוזלה של הטיגו 8 פלאג אין (אותה מערכת הנעה של הג'אקו 7 פלאג אין) עם שבעה מקומות למחיר של 190.0 אש"ח בתמורה להפחתת איבזור. בהמשך הודיעה אתמול פריסבי על הוספת דגם מופחת איבזור לטיגו 7 פלאג אין במחיר של 173.0 אש"ח, ועכשיו ההודעה של כלמוביל על הג'אקו 7 פלאג אין במחיר של 180.0 אש"ח.

מלחמת מחירים כבר כאן- דגם מוזל לג'אקו 7 PHEV
רק אתמול חשפנו את הדגם המוזל של הצ'רי טיגו 7 פלאג אין הייבריד, והיום מודיעה כלמוביל על דגם חדש ומוזל לג'אקו 7 פלאג אין הייבריד, ששיווקו יחל בקרוב במחיר של 180.0 אש"ח, הוזלה של 10,000 ש"ח.
מלחמת מחירים כבר כאן.
אז זה דווקא לא ראינו בא, אבל מלחמת מחירים בענף הרכב כבר כאן.
דגם מוזל לג'אקו 7 פלאג אין הייבריד
כלמוביל יבואנית דגמי ג'אקו לישראל הודיעה על תחילת שיווק גירסה מוזלת לג'אקו 7 פלאג אין הייבריד. הגירסה החדשה תיקרא Elegance והיא תשווק במחיר של 180.0 אש"ח, לצד רמות הגימור הקיימות Premium ו Luxury. המחיר החדש משקף הפחתת מחיר של 10,000 ₪ בהשוואה לג'אקו 7 פלאג אין הייבריד ששווק עד עתה בהצלחה מרשימה. הג'אקו 7 מסר בשבעת החודשים הראשונים של 2025 כ – 9500 יחידות, מהן לא פחות מ 7900 יחידות מדגם הפלאג אין הייבריד ועוד 1600 יחידות מדגמי הבנזין.
הג'אקו 7 פלאג אין הייבריד Elegance שומר על כל המאפיינים הטכניים של הג'אקו 7, כלומר מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר בשילוב עם מנוע חשמלי. ההספק המשולב הרשמי עומד על 342 כ"ס והמומנט המשולב 53.5 קג"מ. לג'אקו 7 פלאג אין סוללה בקיבולת 18.3Kwh וטווח חשמלי מוצהר של 91 ק"מ. הסוללה ניתנת לטעינה איטית AC בהספק של עד 6.6Kw (טעינה בבית תלת פאזי רגיל תבוצע בהספק של כ- 3.3Kw), וטעינה מהירה בהספק של עד 40Kw.
בתמורה להפחתת המחיר בגובה 10,000 ₪ יש כמובן הפחתת איבזור דוגמת מצלמות 540°, ויתור על כיוון חשמלי למושב הנהג והנוסע, ריפודי בד חלף ריפודי עור טבעוני, תאורת אווירה, גג פנורמי חשמלי, קיפול מארות אוטומטי ועוד. בתחום הבטיחות זהה דגם ה Elegance לשני הדגמים הבכירים של הג'אקו 7, למעט כרית אוויר שמינית לברכי הנהג. יתר המערכות זהות.
את החשבון האישי לגבי הכדאיות בדגם יעשה כל אחד לעצמו, כאשר המרכיב היחיד שהעדרותו מעט מצערת הוא חשמול המושבים הקדמיים, ובמיוחד מושב הנהג.
- ג'אקו 7 בראש, צ'רי מצמצמת, טויוטה מובילה ביצרנים
- נתוני מסירות - ג'אקו, יונדאי וטויוטה בראש.
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלחמת מחירים
מהלך זה של כלמוביל הוא מענה למתחרים, תחילה לובינסקי שהוזילה את דגמי ה MG HS (בנזין, היברידי, פלאג אין) ב – 6000 ש"ע עד 8000 ₪. אחריה הודיעה פריסבי על הוזלה של הטיגו 8 פלאג אין (אותה מערכת הנעה של הג'אקו 7 פלאג אין) עם שבעה מקומות למחיר של 190.0 אש"ח בתמורה להפחתת איבזור. בהמשך הודיעה אתמול פריסבי על הוספת דגם מופחת איבזור לטיגו 7 פלאג אין במחיר של 173.0 אש"ח, ועכשיו ההודעה של כלמוביל על הג'אקו 7 פלאג אין במחיר של 180.0 אש"ח.