יונדאי איוניק 5 - 2024
צילום: יצרן

סוללה שתספיק ל-850 ק"מ - האם בישראל צריך כזו

יונדאי הכריזה על פיתוח סוללה חדשה לרכב חשמלי, עם טווח נסיעה של גבוה בטעינה אחת. הסוללה תשולב במכוניות של החברה החל מהשנה הבאה, ובתור התחלה רק בדגמים היוקרתיים. בשוק מסרבים להתלהב בינתיים, בין השאר מכיוון שבפועל הטווח תמיד נמוך ב-20%-25% מהצהרת היצרן. ואולם המתחרות לא ממתינות ופועלות כבר כדי לפתח סוללות משופרות משלהן

עוזי גרסטמן | (8)

קבוצת יונדאי הכריזה השבוע על פיתוח סוללה חדשה לרכב חשמלי, שתאפשר טווח נסיעה של עד 850 ק"מ בטעינה אחת. הסוללה, שתיכנס לשימוש ראשוני בסדרת הדגל Ioniq 9 ובדגמים עתידיים של Genesis, צפויה לעבור ייצור סדרתי מ-2026. למרות ההישג ההנדסי המרשים, התגובה בשוק הרכב היתה מתונה. הסיבה: הפער בין המעבדה למציאות עדיין גדול.

מה מיוחד בסוללה החדשה?

הסוללה החדשה של יונדאי מבוססת על טכנולוגיית ליתיום עם קיבולת גבוהה יותר ומבנה פנימי שמאפשר ניצול טוב יותר של המרחב הפנימי בתא הסוללה. לפי החברה, מדובר בקפיצת מדרגה של כ-25% לעומת הסוללות המותקנות כיום בדגמי Ioniq 5 ו-6, שמספקות טווח נסיעה של 600-500 ק"מ.


ההבטחה הרשמית של יונדאי לגבי הסוללה:

  • טעינה של 10%-80% בתוך כ-18 דקות

  • שמירה על ביצועים לאורך 3,000 מחזורי טעינה

  • הפחתת משקל הסוללה ב-12%

  • עמידות בחום גבוה


אז למה השוק לא מתלהב?


הסיבה המרכזית לכך היא חוסר הוודאות לגבי הביצועים האמיתיים בשטח. טווח נסיעה של 850 ק"מ נמדד לפי תקן המעבדה הקוריאני - תקן שמרני יותר לעומת WLTP האירופי, אך עדיין לא מייצג נהיגה אמיתית. במבחני כביש, הצרכנים נתקלים לרוב בטווח נמוך יותר ב-20%-25% מהמוצהר. מעבר לכך, מדובר בסוללה שתותקן, בשלב ראשון, בדגמים יוקרתיים בלבד, כמו רכבי שטח חשמליים גדולים ודגמי פרימיום. כלומר, הטכנולוגיה לא רלוונטית כרגע לשוק העממי.


מה אומרים היצרנים המתחרים?

  • BYD הציגה סוללה עם טווח נסיעה של 700 ק"מ וטעינה מהירה יותר - שכבר נכנסה לשלבי ייצור.

  • טויוטה הודיעה שתשיק עד 2027 סוללה במצב מוצק עם טווח נסיעה של 1,000 ק"מ.

  • טסלה עדיין מתמקדת בטווחי נסיעה של 700-600 ק"מ, אבל בונה על פרישה רחבה של תחנות טעינה כדי לא להידרש לסוללות ענק.


ומה קורה בישראל?


טווח הנסיעה הממוצע של רכב חשמלי בישראל כיום נע בין 350 ל-550 ק"מ, בהתאם לדגם. סוללה עם טווח נסיעה של 850 ק"מ נשמעת כמו יתרון עצום. אבל בפועל, רוב הנהגים מטעינים את הסוללה בבית או בעבודה, ולא זקוקים לטווח כל כך ארוך. רוב המומחים מסכימים עם הקביעה שלפיה בישראל, העדיפות כרגע היא להוזיל סוללות קיימות ולשפר זמינות של עמדות טעינה - ולא לרוץ לטכנולוגיות קצה שיגיעו רק ב־2027.


שאלות ותשובות – הסוללה של יונדאי

מה ההישג כאן?
סוללה עם קיבולת מוגברת, טווח ארוך, טעינה מהירה ויעילות משופרת - תוצאה של שילוב חומרים חדש.


מתי נוכל לקנות רכב עם הסוללה הזו?
לא לפני סוף 2026. בשלב ראשון היא תותקן רק בדגמים יקרים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


האם הטכנולוגיה הזו תתאים לישראל?
לא בהכרח. מרבית הנהגים לא זקוקים ל-850 ק"מ, ועדיף להם סוללה עם טעינה מהירה יותר מאשר טווח קצה גדול יותר.


האם זו סוללה בטכנולוגיה חדשה?
לא לחלוטין. מדובר בשיפור של טכנולוגיית ליתיום-יון קיימת, ולא מעבר לסוללות מצב מוצק.


מה המחיר של הסוללה החדשה?
עדיין לא נמסר. ההערכה היא שמחיר הסוללה גבוה בכ-30% לעומת הסוללה הנוכחית של Ioniq 5

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    א.. 21/04/2025 18:21
    הגב לתגובה זו
    ולא צריך לבזבז שעה בשבוע על טעינה.....
  • 6.
    אנונימי 16/04/2025 09:34
    הגב לתגובה זו
    ברור שצריך. כשאין מספיק עמדות טעינה עוד כמה קמ עד הטעינה ברןגע בבית זה תמיד מבורך. בארץ מוכרים מכוניות עם סוללות קטנות ברמת הבדיחה ולכן ליבואנים אין אינטרס לספר כמה סוללות גדולות נחוצות. שקוף שיבואני הרכב שמוכרים סוללות של 350 קמ יקדמו את האגנדה הזאת.
  • 5.
    גולני אנונימי 15/04/2025 07:34
    הגב לתגובה זו
    מי שהכי זקוק לרכבים חשמליים זה מי שגר רחוק ומי שגר רחוק זקוק לטווח ארוך. לפחות 500 קמ בפועל רצוי הרבה יותר. מה לא מובן באמת הפשוטה הזו
  • 4.
    אין צורך במשהו מעל 500 קמ אמיתי בישראל (ל"ת)
    אחדש 14/04/2025 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 14/04/2025 18:31
    הגב לתגובה זו
    מה יהיה אכלנו אותה שם
  • 2.
    אין צורך לטווח מעל 600 קמ. יותר חשוב זה מהירות הטעינה (ל"ת)
    אנונימי 14/04/2025 17:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלמונימי 14/04/2025 16:42
    הגב לתגובה זו
    זה העתיד של המכוניות החשמליות. כשיצאו מכוניות עם טווח נסיעה של 600700 קמ ו 1000 קמ ויותר. מי יקנה מכונית יד שניה עם טווח נסיעה של 400 קמ
  • אנונימי 16/04/2025 17:45
    הגב לתגובה זו
    ראשית זה מכונית לכל דבר ולא סמרטפון ויכול הישרדות גדולה יותר ממנוע בעירה.לא כולם מחזיקים את הרכב החדש והמפואר ביותר וכך יקרה גם עם החשמליות