סוללה שתספיק ל-850 ק"מ - האם בישראל צריך כזו

יונדאי הכריזה על פיתוח סוללה חדשה לרכב חשמלי, עם טווח נסיעה של גבוה בטעינה אחת. הסוללה תשולב במכוניות של החברה החל מהשנה הבאה, ובתור התחלה רק בדגמים היוקרתיים. בשוק מסרבים להתלהב בינתיים, בין השאר מכיוון שבפועל הטווח תמיד נמוך ב-20%-25% מהצהרת היצרן. ואולם המתחרות לא ממתינות ופועלות כבר כדי לפתח סוללות משופרות משלהן

עוזי גרסטמן | (9)

קבוצת יונדאי הכריזה השבוע על פיתוח סוללה חדשה לרכב חשמלי, שתאפשר טווח נסיעה של עד 850 ק"מ בטעינה אחת. הסוללה, שתיכנס לשימוש ראשוני בסדרת הדגל Ioniq 9 ובדגמים עתידיים של Genesis, צפויה לעבור ייצור סדרתי מ-2026. למרות ההישג ההנדסי המרשים, התגובה בשוק הרכב היתה מתונה. הסיבה: הפער בין המעבדה למציאות עדיין גדול.

מה מיוחד בסוללה החדשה?

הסוללה החדשה של יונדאי מבוססת על טכנולוגיית ליתיום עם קיבולת גבוהה יותר ומבנה פנימי שמאפשר ניצול טוב יותר של המרחב הפנימי בתא הסוללה. לפי החברה, מדובר בקפיצת מדרגה של כ-25% לעומת הסוללות המותקנות כיום בדגמי Ioniq 5 ו-6, שמספקות טווח נסיעה של 600-500 ק"מ.


ההבטחה הרשמית של יונדאי לגבי הסוללה:

  • טעינה של 10%-80% בתוך כ-18 דקות

  • שמירה על ביצועים לאורך 3,000 מחזורי טעינה

  • הפחתת משקל הסוללה ב-12%

  • עמידות בחום גבוה


אז למה השוק לא מתלהב?


הסיבה המרכזית לכך היא חוסר הוודאות לגבי הביצועים האמיתיים בשטח. טווח נסיעה של 850 ק"מ נמדד לפי תקן המעבדה הקוריאני - תקן שמרני יותר לעומת WLTP האירופי, אך עדיין לא מייצג נהיגה אמיתית. במבחני כביש, הצרכנים נתקלים לרוב בטווח נמוך יותר ב-20%-25% מהמוצהר. מעבר לכך, מדובר בסוללה שתותקן, בשלב ראשון, בדגמים יוקרתיים בלבד, כמו רכבי שטח חשמליים גדולים ודגמי פרימיום. כלומר, הטכנולוגיה לא רלוונטית כרגע לשוק העממי.


מה אומרים היצרנים המתחרים?

  • BYD הציגה סוללה עם טווח נסיעה של 700 ק"מ וטעינה מהירה יותר - שכבר נכנסה לשלבי ייצור.

  • טויוטה הודיעה שתשיק עד 2027 סוללה במצב מוצק עם טווח נסיעה של 1,000 ק"מ.

  • טסלה עדיין מתמקדת בטווחי נסיעה של 700-600 ק"מ, אבל בונה על פרישה רחבה של תחנות טעינה כדי לא להידרש לסוללות ענק.


ומה קורה בישראל?


טווח הנסיעה הממוצע של רכב חשמלי בישראל כיום נע בין 350 ל-550 ק"מ, בהתאם לדגם. סוללה עם טווח נסיעה של 850 ק"מ נשמעת כמו יתרון עצום. אבל בפועל, רוב הנהגים מטעינים את הסוללה בבית או בעבודה, ולא זקוקים לטווח כל כך ארוך. רוב המומחים מסכימים עם הקביעה שלפיה בישראל, העדיפות כרגע היא להוזיל סוללות קיימות ולשפר זמינות של עמדות טעינה - ולא לרוץ לטכנולוגיות קצה שיגיעו רק ב־2027.


שאלות ותשובות – הסוללה של יונדאי

מה ההישג כאן?
סוללה עם קיבולת מוגברת, טווח ארוך, טעינה מהירה ויעילות משופרת - תוצאה של שילוב חומרים חדש.


מתי נוכל לקנות רכב עם הסוללה הזו?
לא לפני סוף 2026. בשלב ראשון היא תותקן רק בדגמים יקרים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


האם הטכנולוגיה הזו תתאים לישראל?
לא בהכרח. מרבית הנהגים לא זקוקים ל-850 ק"מ, ועדיף להם סוללה עם טעינה מהירה יותר מאשר טווח קצה גדול יותר.


האם זו סוללה בטכנולוגיה חדשה?
לא לחלוטין. מדובר בשיפור של טכנולוגיית ליתיום-יון קיימת, ולא מעבר לסוללות מצב מוצק.


מה המחיר של הסוללה החדשה?
עדיין לא נמסר. ההערכה היא שמחיר הסוללה גבוה בכ-30% לעומת הסוללה הנוכחית של Ioniq 5


תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    כתבה מגמתית כנראה לטובת רכב עם טווח נמוך (ל"ת)
    אנונימי 23/07/2025 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    א.. 21/04/2025 18:21
    הגב לתגובה זו
    ולא צריך לבזבז שעה בשבוע על טעינה.....
  • 6.
    אנונימי 16/04/2025 09:34
    הגב לתגובה זו
    ברור שצריך. כשאין מספיק עמדות טעינה עוד כמה קמ עד הטעינה ברןגע בבית זה תמיד מבורך. בארץ מוכרים מכוניות עם סוללות קטנות ברמת הבדיחה ולכן ליבואנים אין אינטרס לספר כמה סוללות גדולות נחוצות. שקוף שיבואני הרכב שמוכרים סוללות של 350 קמ יקדמו את האגנדה הזאת.
  • 5.
    גולני אנונימי 15/04/2025 07:34
    הגב לתגובה זו
    מי שהכי זקוק לרכבים חשמליים זה מי שגר רחוק ומי שגר רחוק זקוק לטווח ארוך. לפחות 500 קמ בפועל רצוי הרבה יותר. מה לא מובן באמת הפשוטה הזו
  • 4.
    אין צורך במשהו מעל 500 קמ אמיתי בישראל (ל"ת)
    אחדש 14/04/2025 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 14/04/2025 18:31
    הגב לתגובה זו
    מה יהיה אכלנו אותה שם
  • 2.
    אין צורך לטווח מעל 600 קמ. יותר חשוב זה מהירות הטעינה (ל"ת)
    אנונימי 14/04/2025 17:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלמונימי 14/04/2025 16:42
    הגב לתגובה זו
    זה העתיד של המכוניות החשמליות. כשיצאו מכוניות עם טווח נסיעה של 600700 קמ ו 1000 קמ ויותר. מי יקנה מכונית יד שניה עם טווח נסיעה של 400 קמ
  • אנונימי 16/04/2025 17:45
    הגב לתגובה זו
    ראשית זה מכונית לכל דבר ולא סמרטפון ויכול הישרדות גדולה יותר ממנוע בעירה.לא כולם מחזיקים את הרכב החדש והמפואר ביותר וכך יקרה גם עם החשמליות
צ'רי FV EV - ביום אחד דווחו למשרד הרישוי 1884 יחידות. צילום יצרןצ'רי FV EV - ביום אחד דווחו למשרד הרישוי 1884 יחידות. צילום יצרן

צ'רי FX EV - מלך הגיולים של אוגוסט

ביום האחרון של חודש אוגוסט שידרו יבואני הרכב 8044 כלי רכב חדשים למחשבי משרד הרישוי. נתון אחד קפץ לנו לעין והוא שביום אחד שודרו 1884 כלי רכב מדגם אחד ויחיד - צ'רי FX חשמלי, שחלקם נרשם על שם 'פרטי', וחלקם על שם 'חברה'. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה פריסבי FX EV

ענף הרכב ממשיך למסור מכוניות חדשות, כ– 220,000 כאלה נרשמו עד הבוקר על ידי היבואנים. הרישום בנתוני משרד הרישוי אורך מספר ימים, כך שמספר זה יגדל בימים הקרובים ויעבור בקלות את ה 225,000 כלי רכב, ואף למעלה מזה.

תקנות התעבורה בישראל מחייבות את יבואני הרכב לרשום בעלים כלשהם לכל רכב עד שנה מיום ייצור הרכב. זה יכול להיות לקוח פרטי, חברת ליסינג או היבואן עצמו. אם הרכב לא נמכר במהלך השנה מיום ייצורו, הוא עובר תהליך שנקרא 'גיול' (מלשון גיל) ונרשם במשרדי הרישוי.

נתוני חודש אוגוסט עדיין מתגבשים, וכאמור ממשיכים להירשם, אבל יום אחד ספציפי, ה – 31 באוגוסט גרם לנו להרמת גבה, שמיד אחריה נכנסנו לעומק הנתונים.

גם בגלל תופעת ה'גיול', ביום האחרון של אוגוסט נרשמו במאגרי המידע של משרד הרישוי 8044 כלי רכב בסה"כ. התפלגות כלי הרכב שנרשמו רק ביום אחד ויחיד, ה 31.8.25 הם 3067 כלי רכב חשמליים (38.1%), 3580 כלי רכב עם מנוע בנזין ( 44.5%), 958 כלי רכב בתצורת הנעה של פלאג אין הייבריד (11.9%) ויתר ה- 439 עם מנוע דיזל (מתוכם 309 לנדקרוזרים).

אבל הנתון שתפס לנו את העין הוא כמות הרישומים של הצ'רי FX EV עם 1884 יחידות שנרשמו ביום אחד כאמור. נתון זה לא בהכרח מייצג רק מכירה ללקוחות, אלא ככל הנראה גיול בהיקף משמעותי של כלי רכב, ובכמות חריגה בשוק.