מטוס בואינג אל על נופש תעופה טיסה
צילום: יחצ

עד מתי אל על תמשיך לעקוץ את המדינה? תקבל 230 מיליון דולר

כספי משלמי המסים במקום הלוואה מהבנקים: המדינה דחתה את המתווה שסוכם בעבר ותעביר 230 מיליון דולר לחברה בתמורה לקיזוז שירותי הטסה שתיתן החברה למאבטחים ולפקידי ממשלה ב–10 השנים הקרובות. אבל למה מגיע לחברה כושלת מתנות?
לימור זילבר | (36)
נושאים בכתבה אגורות אלעל

כספי משלמי המיסים של הציבור במקום הלוואה מהבנקים: חברת התעופה הישראלית אל על 0%  לא תקבל הלוואה כפי שסוכם מבנק לאומי, בנק דיסקונט וחברת הביטוח מגדל. זאת, לאחר שהמדינה דחתה את המתווה שסוכם, והציעה מתווה חלופי הכולל העברת 230 מיליון דולר לחברה. בתמורה לסיוע, יקוזזו שירותי ההטסה שתיתן אל על למאבטחים ולפקידי ממשלה ב–10 השנים הקרובות.

החברה צפויה לסכם עם המדינה את תנאי הסיוע, כאשר מסתמן שהמדינה תזרים את הסכום מול קיזוז השתתפותה בהוצאות המאבטחים: הסכום שהיא מוציאה על כרטיסי הטיסה של המאבטחים וטיסות של המדינה במטוסי אל על, המוערך בכ–25 מיליון דולר בשנה. הוצאות אלה יקוזזו בתקופה של עשר שנים ויהוונו בשיעור של 5% בשנה.

זה ניסיון של המדינה להשתיק את הביקורת על ההזרמות החוזרות ונשנות לחברה כושלת כמו אל על. תכלס - זו שוב כניעה של המדינה לחברה שעובדת על הציבור כל פעם מחדש. היא מקבלת תמיכה ממשלתית שלא מגיעה לה, במשך עשורים היא היתה גוף סמי-ציבורי מנופח בעובדים עם אבטלה סמויה, עם טייסים שמשחקים אותה "חולים" כדי לקבל תוספת כסף, עם בעל בית אחד - וועד עובדים. בעצם לא אחד - היו כמה בעלי בית, אבל בשורה התחתונה - העובדים שלטו בחברה.

יש סיבה אחת לקיומה של החברה, כי "המדינה לא תיתן לה ליפול". אבל זו חברה שהפסידה גם כשהיתה צריכה להרוויח. לא הקורונה הפילה את אל על, היא נפלה הרבה קודם, ולמרות זאת היא זוכה למענקים וערבויות של מאות מיליוני דולרים. אז אולי עכשיו משהו השתנה - בעל בית חדש שלמרות חוסר ניסיונו בשוק התעופה, הביא כסף ובמקביל תוכנית רה ארגון. אז יש עתיד, אם כי הוא ממש לא מזהיר. אבל שימו לב מה קרה בינתיים - החברה הכושלת הזו שהקורונה גילחה את כל שוויה האמיתי נסחרת בשווי שוק גבוה מזה שהיה לפני הקורונה (הרחבה כאן). אין בזה הגיון.  

לפני כחודש קיבלנו עדות נוספת לכישלון הזה כשאל על גייסה 250 מיליון שקל דרך אופציות במחיר אפקטיבי של 50 אגורות, בשעה שבשוק המחיר הוא 59 - זאת לא הצלחה, זה כישלון ענק, במיוחד כשרוב הכסף הגיע מבעל השליטה. מניית החברה הסתובבה ב-63-65 אגורות והחברה - שחייבת לגייס כסף, אחרת תמות - יצאה בתשקיף לגייס אופציות במחיר של 20 אגורות ועם מחיר מימוש של 30 אגורות. כלומר, מחזיקי האופציות רוכשים את המניה בסכום מצרפי ב-50 אגורות. במצב כזה, המניה צריכה להיות מתחת ל-50 אגורות, אחרת כמובן שיהיה ארביטראז'. מי שקנה את האופציות הם ככל הנראה שחקנים מתוחכמים שבינתיים חלקם גם מכרו את המניה (והורידו אותה) וכך יצרו רווח מטורף. המניה סגרה בירידה של 6% ל-59 אגורות, כך שרכישה ב-50 ומכירה ב-59, משאירה רווח נוסף של 9 אגורות על כל מניה. מרשים וזה כאמור - ביום אחד (לכתבה המלאה). הערכנו שבעקבות כך או שהאופציות יעלו או שהמניה תרד, או גם וגם. הערכנו וגם צדקנו - והמניה סיימה בירידה של 6% באותו יום, עדות לכישלון.

בשבוע שעבר דיווחה אל על לבורסה כי משרד האוצר בוחן מתווה חלופי בעניין הענקת המימון בסיוע המדינה. בהנחה שמשרד האוצר צפוי לדחות את מתווה נטילת ההלוואה בערבות מדינה מהבנקים (לאומי ודיסקונט) ומהמוסדיים (מגדל). המדינה סברה כי אין זה הגיוני לספק לבנקים הזדמנות לרווח מהיר על סכום נמוך יחסית שהם מסכנים,  אף שרמת הסיכון הגבוהה של אל על גרמה לכך שהבנקים שניהלו משא ומתן על מתן הלוואה של 300 מיליון דולר לאל על, דרשו ריבית אפקטיבית של כמעט 30%.

תגובות לכתבה(36):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 34.
    עופר 18/03/2021 09:03
    הגב לתגובה זו
    מר זילבר אין לי שום קשר לאל על אבל ברצוני לומר לך שעינך צרה באופן אובססיבי אבל צריך להתיחס לאל על כחטיבה בתוך חיל האויר וכמו שלא יעלה על הדעת לא לתמוך בחיל האויר כך גם אל על שהמדינה חיבת לשמור עליה לשעת חירום ודבר נוסף שפשוט אל על פשוט מקבלת מראש כסף על מתן שירותים למדינה עדיף מלשלם ריבית רצחנית לבנקים במקום ריבית יקנו דלק מטוסים
  • 33.
    עופר 16/03/2021 12:09
    הגב לתגובה זו
    לתת כסף לאל על כדי להציל זה בדיוק כמו לתת כסף לצהל עיתונאי שלא מבין כלום פשוט מאוד
  • 32.
    אופוס דאי 15/03/2021 11:45
    הגב לתגובה זו
    כולם מריעים לממשל האמריקאי שמסייע לחברות שכולן פשטו רגל בעשרים השנה האחרות במאה וחמישים מליארד דולר. הולנד, גרמניה צרפת. מקטרים על ארדואן אבל טסים בחברת התעופה שלו שההערכות מדברות על הזרמת 50 מליארד דולר בעשור. האהבה שלכם מדהימה. כיף להיות ישראלי כשיש כל כך הרבה אהבה באוויר.
  • 31.
    תמים 15/03/2021 11:27
    הגב לתגובה זו
    אל על חברה של גנבים. כולם שם גנבים. ראשי הוועדים והמנהלים. אין פלא שהחברה בהפסדים עצומים.
  • 30.
    יוסי 15/03/2021 11:18
    הגב לתגובה זו
    אם רוזנברג היה יודע עד כמה אל על מושחתת, היה בורח מהחברה במהירות האור.
  • 29.
    Uku 15/03/2021 10:47
    הגב לתגובה זו
    Boycott. Pay your customers back And then you steal more not the other way around
  • 28.
    יש רא לי 15/03/2021 09:47
    הגב לתגובה זו
    ובמיוחד שחלק מעובדיה מקבל משכורות בשמיים.
  • 27.
    אנליסט 15/03/2021 08:27
    הגב לתגובה זו
    פעם אחרונה שלכלכו ככה על מניה - (טבע )היא ירדה יומיים ועלתה 200 אחוז שבוע אחרי
  • 26.
    אהרון 15/03/2021 06:44
    הגב לתגובה זו
    כלום.......
  • 25.
    שמעון 15/03/2021 06:38
    הגב לתגובה זו
    בושה וחרפה לא יתכן שהכסף שלי לא הוחזר לאחר שנה וחודשים איפה החוק של המדינה עוקצים ומקבלים כסף על מה איפה לשכת הצרכנות למה לא פועלים לדאוג להחזיר את כספי.וכספי הצרכנים. אין שום אפשרות לקבל מענה .
  • 24.
    בעל חוב של אל על 15/03/2021 06:18
    הגב לתגובה זו
    עם החברות הנ"ל גמרתי.
  • 23.
    . 15/03/2021 03:11
    הגב לתגובה זו
    לא סתם אל על קורצת לחרדים כל הזמן. מעבירה נשים מקומות. מורידה טסים באמצע שום מקום בשבת.. ככה זה המשולש הקדוש ש''ס-ביבי-אלעל כל מי שתומך בחרדים יודע שזה משתלם לו כי הביצים של כולם אצלם ביד
  • 22.
    העולם האמיתי 15/03/2021 00:35
    הגב לתגובה זו
    המדינה לא יכלה לעשות  עסקים  יותר טובים'  מליקנות מראש טיסות במחירים  רגילים' ישראל  וארצות הברית הם בין  המדינות היחידות שיגיעו לחיסון עדר' זה אומר  שהביקוש  לטיסות של חברות התעופה בישראל יהיה ענק' מול הכמות של ההיצע' כמו בבתי המלון  בארץ שהמחיר ל3 לילות במלון לפני שהיה חיסון  העדר היה מקסימום 3000 שקל' והיום 10000 שקל 'כך מחירי הטיסות יהיו יותר גבוהים  'לטיסות  הפתוחות שיהיו רק במקומות  כמו ישראל הירוקה ורק למחזיקי כרטיס הדרקון הירוק .??????????
  • 21.
    מענין מאוד מאוד מה יש לכם נגד אל-על,כתבה שניה מלאה 14/03/2021 23:43
    הגב לתגובה זו
    מענין מאוד מאוד מה יש לכם נגד אל-על,כתבה שניה מלאה שנאה וזעם אל-על לא קיבלה אגורה מהמדינה לאומת מדינות רבות בעולם שעזרו לחברות התעופה שלהם,שום דבר לא על חשבון משלם המיסים ,כתבה מכוונת מעניין מאיזה סיבה
  • 20.
    זאב 14/03/2021 23:31
    הגב לתגובה זו
    יש כאלה שיפרשו ,כנראה אישתו לא נותנת לו
  • 19.
    כתב ממורמר (ל"ת)
    זאב 14/03/2021 23:29
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    דני 14/03/2021 22:39
    הגב לתגובה זו
    זו הבעת דעה. איזו מין עיתונות זו? רק רעות רוח.
  • 17.
    רונן 14/03/2021 21:04
    הגב לתגובה זו
    מתי תכתבו משהו טוב על אל על מטוסים 787 דרימליינר חדישים חסכוניים 40% פחות תצרוכת דלק מטוסי 737-900 חדישים וחסכוניים טייסים מעולים צוןתי תחזוקה מנוסים ומקצוענים הסכם עבודה שמקצץ שכר ב מאות מיליונים... תיהיו סבלניים ואופטימיים הקורונה רצחה את כל חברות התעופה האם הכתב יודע שהרווח בתעופה הוא 3% ...תחרות רצחנית. מה הרוע הזה? מה חידשת בכתבה?
  • 16.
    רוברט 14/03/2021 20:59
    הגב לתגובה זו
    לפני עידן הקורונה, הם שהביאו את אל על למצב הזה.
  • 15.
    אייל 14/03/2021 20:40
    הגב לתגובה זו
    קודם כל בעלים חדשים פרטי, תנו לו צאנס..אחרת כולם יילכו הביתה. מה לגביי המשקיעים שקנו מניות ותומכים בהצלת החברה ?? תנו לדייל להתרומם אל על, היתה אז הפרסומת.
  • 14.
    טלי 14/03/2021 20:37
    הגב לתגובה זו
    תנו לה הזדמנות להתאושש ,מהתקופה הגרועה בהיסטוריה שפגעה בתעופה העולמית . הרבה מחברות התעופה קיבלו סייעו במיליונים , עד כה אל על לא קיבלה שול סיוע .
  • 13.
    תמים 14/03/2021 20:28
    הגב לתגובה זו
    אל על חברת התעופה המושחתת ביותר ביולם.
  • 12.
    שמעון 14/03/2021 20:11
    הגב לתגובה זו
    אם יש 0 טיסות , אז מגיע החזר של 0 דולר מהמדינה . חחחח.
  • 11.
    אופיר 14/03/2021 20:03
    הגב לתגובה זו
    מי שדופק את החבר הם הוועדים החונקים כל אפשרות לפיתוח ולחיסכון. לא את אל על חייבים לחסל. אלא את הוועדים ו ההסתדרות
  • חומוס 15/03/2021 05:07
    הגב לתגובה זו
    בשונה מחברות זרות, חברות ישראליות מחוייבות המאבטחים לכל טיסה ובסידורי אבטחה נוספים על הקרקע. אי מימון האבטחה יוצאת תחרות בלתי הוגנת אל מול החברות הזרות אשר לא מחוייבות בהוצאות אלו.
  • 10.
    דוד 14/03/2021 19:49
    הגב לתגובה זו
    כל כתבה אתה נגד אל על , מה כואב לכם ? מה? תפרגנו קצת לא יקרה כלום . אל על ועובדיה מחוייבים לישראלים בכל רגע נתון בטוב וברע , רק באל על הנוסע מרגיש בבית ומקבל יחס טוב ומשפחתי . תפרגנו קצת לא יקרה לכם כלום
  • 9.
    גל 14/03/2021 19:29
    הגב לתגובה זו
    זה יקפיץ את המניה בהרבה לפי דעתי
  • 8.
    אלמוני 14/03/2021 19:08
    הגב לתגובה זו
    כולם קיבלו סיוע מהממשלות במליארדי יורו/דולר, פה אחרי תוכנית התייעלות קיבלו ערבות מדינה.. כמה אפשר להיות הייטר
  • תמים 15/03/2021 11:19
    הגב לתגובה זו
    2,000 מפוטרים לפחות.
  • 7.
    נירו 14/03/2021 18:55
    הגב לתגובה זו
    המניה עולה כי המשקיעים יודעים לזהות שהחברה בהתייעלות אדירה ובתמיכה מבעל שליטה שמזרים כסף לצד המדינה. יש היום הזדמנות למי שרוכש מניות של אל על להרוויח פי כמה על ההשקעה במיוחד כשה קורונה הופכת עוד מעט להיסטוריה.
  • 6.
    השמים זה לא הגבול .... (ל"ת)
    יוסי חתוכה 14/03/2021 18:40
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שי 14/03/2021 18:35
    הגב לתגובה זו
    מנהל חדש. שהשקיע ממירב כספו. פעם הייתה חברה כושלת. היום היא קיצצה משכורות. ואחרי הכל אם אינטל שמעסיקה עובדים מקבלת מענקים גם לאל על מגיע הלוואה. וזה אפילו לא מענק. המדינה התחייבה להזרים כסף בתמורה להשקעה מבעל השליטה והוא השקיע
  • 4.
    אבי 14/03/2021 18:22
    הגב לתגובה זו
    מדוע מזרימים כסף לחברה , שבפועל היא לא מחזירה כספים לפי החוק , הם גם לא מתייחסים למה שכותבים. הם שולחים הודעה שהכסף יוחזר בפועל כבר שנה הם משחקים בלקוחות. איך בכל זאת מצליחים לקבל את הכסף.
  • 3.
    חרפה! החברה הגרועה ביותר בעולם בכל פרמטר! עליה להיעלם! (ל"ת)
    גיל יוטינה 14/03/2021 18:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    S.k 14/03/2021 18:07
    הגב לתגובה זו
    לאל על כלכך הרבה חובות ש 230 מליון זה כסף קטן. זה יתן חמצן ל 3 או 4 חודשים. ומה אחרכך?? שוב הנפקה? שוב בכי לקבלת עזרה מהמדינה? וגם אם הטיסות יחזרו, לא נראה שיהיו הכנסות שיוכלו לכסות על ההוצאות האדירות והחובות לפחות בשנים הקרובות.
  • 1.
    למרות ניסיונות השמדת הערך של הכתבלבים. שום דבר לא 14/03/2021 18:03
    הגב לתגובה זו
    למרות ניסיונות השמדת הערך של הכתבלבים. שום דבר לא יעצור את החברה. יש פה סערה מושלמת של כמה גורמים. סוף הקורונה והתפוצצות של טיסות. כל אחד ירצה לטוס ובקיץ יהיו בנתבג שיאים שלא היו מעולם. בעל בית חדש אמריקאי תותח שהביא צוות שעבד בארה״ב וכל הוועדים הקומוניסטים יתאדו. וממשלה שמבינה שעם מלחמה כל רגע עם איראן שיודעת שאין לנו את הגב של טראמפ חייבים חברת תעופה שתביא אספקה ואולי גם תרופות ומתנדבים. ממליץ למי שמזין את כתב בביזפורטל לצאת מפוזיצית השורט מהר כי הוא יישרף.
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: איך תשפיע ההתקדמות בין ארה"ב וסין בהסכם הסחר על השוק המקומי?

על החברה שהיתה על סף קריסה והגיעה לשווי של 10 מיליארד דולר, על הקשר בין מחירי הדירות למחירי המניות ועל הבנקים

מערכת ביזפורטל |


חדשות חשובות במיוחד לפני תחילת המסחר, אבל צריך לסייג, היינו כבר בהודעות קרובות לזו, לא אופטימיות עד כדי כך, אבל גם בעבר אמרו לנו שיש התקדמות בהסכם הסחר בין ארה"ב לסין. עכשיו זה מפי שר האוצר האמריקאי, עכשיו זה רגע לפני מפגש פסגה בין טראמפ לשי, נשיא סין. זה נראה שהצדדים סגרו על מסגרת, אבל עד שזה לא חתום זה לא חתום. בכל מקרה, ההתקדמות היא חדשות טובות, וזה גם יבטא ככל הנראה פתרון בתחום השבבים לטובת החשקניות בתחום, גם החברות הישראליות. הרחבה: שר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי  



המניות הדואליות חוזרות לתל אביב עם מסר מאוד ברור - השבבים בעלייה. הפעם היתה זו אינטל שהרימה את התחום ומי שתהנה מכך בעיקר תהיה - נובה 0%  . נובה חוזרת עם פער אריביטראז' חיובי של 4%. השווי שלה  חצה לראשונה את ה-10 מיליארד דולר וזו הזדמנות לספר לכם על הדרך של החברה - מסטארט אפ להנפקה, לנפילה וכמעט מחיקה וכמעט מאפס להגיע ל-10 מיליארד. החזון של ד"ר דישון, המקום הנכון להיות בו, והביצוע של הנהלה מוצלחת. 

הסיפור של נובה הוא בלתי נתפס. צמיחה רציפה מרבעון לרבעון במשך יותר מעשור בזכות התמחות בפיתוח וייצור של מכשירי מדידה לתעשיית המוליכים למחצה, מביאים אותה למספרים שאף אחד לא יכול היה לחלום עליהם. אם הייתם אומרים למייסד, ד"ר גיורא דישון שהחברה תגיע למיליארד דולר, הוא היה אולי אומר יש מצב. אחרי הנפילה הוא עסק בלשרוד. עברו 15 שנים, דישון כבר מזמן פרש, והחברה שלו היא שחקנית חשובה וגדולה בתחום מערכות הבדיקה לתעשיית השבבים.    

אחרי משבר הדוט.קום, מניית נובה נסחרה בעשרות סנטים, בשווי של כ-20 מיליון דולר ועמוק מתחת למזומנים בקופה. הסיכון היה גדול כי החברה שרפה מזומנים. המזומנים בקופה הגיעו דרך הנפקה בשנת 2000 שהוביל אז המייסד והמנכ"ל ד"ר דישון. אלמלא ההנפקה, לא היתה היום נובה. המסר למנהלים הוא פשוט - מנפיקים כשאפשר לא כשצריך. המסר למשקיעם הוא - זהירות. ובכלל חשוב תמיד להזכיר, הנפקות נעשות במצב של חוסר איזון באינפורמציה בין המוכרים-מנפיקים לבין הקונים. נובה נפלה אחרי ההנפקה בכ-93% לפני שהתאוששה. 

דישון שיצא מאורבוטק דיבר אז על יכולת להצמיח את נובה לחברה גדולה, אבל סדרי הגודל שהוא דיבר עליהם היו צנועים - מכירות של עשרות, אולי מאות בודדות של מיליונים. המספרים היום הם פי כמה וכמה, השווי הוא חלומי.