Thomas Cook פשטה רגל; מניית גלובל כנפיים צונחת

החברה תומאס קוק, שחברת בת שלה חוכרת מטוס מחברת גלובל, אמורה לחכור את המטוס עד 2025 בעלות של 9.4 מיליון דולר. המניה ירדה עד 5%
ארז ליבנה |

משק כנפיים בלונדון, יוצר סופה קטנה בתל-אביב: קבוצת Thomas Cook הגישה לבית המשפט בבריטניה בקשה לפשיטת רגל. הקבוצה, הינה חברת האם של חברה החוכרת מחברת  גלובל כנפיים 0% מטוס מדגם איירבוס 330-300. ההודעה גרמה לירידה של עד 5% במניית החברה.

 

לפי הודעתה של גלובל לבורסה, בית המשפט בבריטניה נענה לבקשה ומינה לחברת האם מנהל מיוחד, לאחר שמגעים שניהלה עם בעלי מניותיה ובעלי החוב העיקריים שלה, לשינוי מבנה ההון, נכשלו.

 

נכון ליום 30 ביוני 2019 עומדת יתרת עלותו המופחתת של גוף המטוס בספרי החברה על סך של כ-9.2 מיליון דולר. לחברה אין חוב לגורם מממן בגין המטוס.

 

בחברה טוענים שנכון למועד זה מוקדם לקבוע מה תהיינה השלכות הליכי פשיטת הרגל על פעילות החוכר והחברה בוחנת את ההליכים ואת האפשרויות העומדות בפניה.

 

תקופת החכרתו של המטוס, בהתאם להסכם החכירה הקיים הינה עד לרבעון השלישי לשנת 2025. יתרת דמי החכירה העתידיים להם זכאית החברה בהתאם להסכם עם החוכר ובהתאם לחלוקה בינה לבין השותף, בניכוי חלקה של החברה בפיקדונות המוחזקים כבטוחה, עומדת נכון למועד זה על סך של כ-9.4 מיליון דולר.

הברקזיט וגל החום - מה הפיל את תומאס קוק?

רק לפני שנה וחצי, חברת תומאס קוק (סימול: TCG) הייתה מוערכת בשווי של 2.3 מיליארד דולר. לטענת מנכ"ל החברה, פיטר פנקהאוזר, הסיבות לפשיטת הרגל נובעות מהמצב הפוליטי והכלכלי שיוצר הברקזיט והוביל בריטים רבים לדחות את תוכניות החופש שלהם לקיץ. בנוסף, הסבירה החברה כי מחירי דלק ומחירי מלונות גבוהים העיבו על תוצאות השנה האחרונה וכי גל החום שפקד לאחרונה את האי הבריטי, הוריד את הדרישה לחופשת החורף המסורתית של הבריטים.

 

במסגרת הדיווח הכספי האחרון, דיווחה החברה על גירעון של 1.25 מיליארד לירות שטרלינג, כאשר שניים מהנושים הגדולים של החברה הם לוידס והרויאל בנק אוף סקוטלנד, להם החברה חייבת 200 מיליון לירות שטרלינג. בתגובה להודעה, מניותיהן של איזיג'ט (סימול: EZJ) וראיינאייר (סימול: RYA) עלו ב-3.5% ו-1.36% בהתאמה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳