לא רק תיקון - זו כנראה הסיבה למפולת במניית אל על

יוסי פינק | (29)
נושאים בכתבה אל על

מניית אל על -1.32% נכנסה לסחרור. אחרי ראלי אדיר של מאות אחוזים תוך חודשים ספורים, המניה צוללת כעת 8% ומשלימה נפילה תלת יומית של כ-22%. התיקון הוא כמובן הגיוני ומתבקש, הדבר המפתיע הוא שזה קורה דווקא בזמן שמחיר הנפט בכלל נמצא בשפל והספקולציות הן להמשך נפילות במחירו. מפתיעים הם גם מחזורי המסחר הענקיים בימים האחרונים - המחזורים הגבוהים אי פעם במניה. ל-Bizportal נודע כי חלק מהפאניקה שאחזה במשקיעים במניה בימים האחרונים קשורה לשמועות בשוק לגבי אפשרות של הנפקת מניות לצורך מימון רכישת המטוסים המתוכננת.

בהתאם לתכנית ההצטיידות, החברה תרכוש מבואינג 7 מטוסי דרימליינר חדשים (בעלות של כ-1 מיליארד דולר), ובמקביל תחכור עוד 8 מטוסים. לפי דיווחי החברה, מימון המטוסים יהיה באמצעות הלוואות בערבות ממשלת ארה"ב, כאשר אל על תידרש להון עצמי של 15% אותו היא תשלם על פני זמן ותחל לשלם רק בעוד מספר שנים. ועדיין, כאמור - בשוק נפוצו שמועות לגבי הנפקת מניות, ככל הנראה בשל פגישה שקיימה לאחרונה החברה עם אחת מחברות החיתום. צריך לציין כי כרגע לפי כל ההערכות הנפקה היא לא על הפרק. גורמים ששוחחנו איתם אומרים היום שאין ממש היגיון בהנפקה כעת. ועדיין, במידה והדבר יתרחש, זו עשויה להיות הנפקה גדולה - ולכן יש פחד מדילול משמעותי של בעלי המניות הקיימים.  

מניית אל על בחודשים האחרונים:

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    מדד 100 (ל"ת)
    ליאו 18/01/2016 22:57
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    נופר 17/01/2016 08:54
    הגב לתגובה זו
    לא היתה הצדקה להרצת המניות של אל על. ואין סיבה לנפילות היום , חוץ מאשר כמה שעושים כסף, כרגיל בגיבוי אנליסטים בדיעבד.
  • 15.
    YL 16/01/2016 21:22
    הגב לתגובה זו
    מאחר ויש לנו נסיון לא טוב מ העבר עם הבעלים של אל על אני מציע למושקעים לשאול את עצמם האם יש ל חברת אל על בכלל רכוש???? כלומר מטוסים השייכים לחברהההההה לצערי התשובה ברורה לכן אנשים חכמים בורחים תשאלו את עובדי אל על הותיקים
  • 14.
    ושתי 15/01/2016 08:26
    הגב לתגובה זו
    2008 חוזרת ובגדול
  • 13.
    רועי לוי 14/01/2016 17:40
    הגב לתגובה זו
    יחסית לכל מדד (לענף או בכלל) זו חברה זולה. מחירי הנפט עדיין זולים ואני חושב שקיבלנו מתנה פה..
  • תתחדש (ל"ת)
    . 14/01/2016 19:08
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    שיער לבן 14/01/2016 15:25
    הגב לתגובה זו
    צר לי על המשקיעים התמימים שנפלו קורבן להרצה פרועה. תפנו אותי בבקשה לחברת תעופה נוספת שעלתה פי 6 תוך שנה ואשמח להודות שיש כאן הזדמנות נהדרת.
  • לא תמצא חברת תעופה בשווי של פחות מ-400מ'$ (ל"ת)
    שי 14/01/2016 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יוסי 14/01/2016 14:18
    הגב לתגובה זו
    הייתי עם רווח גדול עד יום שלישי, ולצערי לא יצאתי בזמן, מה לעשות להשאיר ולחכות, או להעיף אותה. מה אתם ממליצים?
  • יוסף פותר החלומות 14/01/2016 17:17
    הגב לתגובה זו
    דבר שני לדוגמא מניה שנופלת ב 30 אחוז צרכה לעלות מעל 40 אחוז כדאי להגיע לקרן שלה וככל שהירידה תלולה יותר האחוזים שצרכה המנייה לעלות גדולים ביחס לירידה שלה .אפקט הזיקה למניות המפסידות הוא דבר שכיח אצל משקיע אתה צריך לדעת לחתוך הפסד מכוון שבדרך כלל מניות בועתיות בדומה למניית אל על נוטות לצנוח בצורה דרסטית בהסתברות גבוה מאוד . הצעה שלי תתרכז במדדים וגאוגרפיים וסקטוריאלים לא במניות רוב התיק שלך צריך להיות מושקע במדדים .ובמניות תשקיע סכומים קטנים ומשקלם בתיק הנירות ערך שלך צריך להיות לא יותר מ 5-10 אחוז
  • הצעה בלבד 14/01/2016 14:42
    הגב לתגובה זו
    אני גם בפנים ונראה לי שכדאי להמתין לתיקון העולה נראה לי שישנה קצת פאניקה ואף פעם לא טוב למכור בפאניקה תמתין ומאמין מאד שישתלם לך בקרוב מאד
  • להשאיר (ל"ת)
    אלישע 14/01/2016 14:39
    הגב לתגובה זו
  • סמי 14/01/2016 14:38
    הגב לתגובה זו
    אין שום הגיון לירידות מלבד מימוש רווחים (לגיטימי) והיסטריה. לפעמים מספיקה ההיסטריה כדי שמניה תתרסק.
  • ערן 14/01/2016 17:12
    מכרתי חבל על 20 אחוז
  • 10.
    בבר קוביגור 14/01/2016 14:17
    הגב לתגובה זו
    לדעתי הנפט ירד ל ל 10 דולר ואל על תעלה ל 8 ש"ח אבל אני רק ספקולנט ונהג מונית מה אני כבר יודע?
  • זה מימוש רווחים (ל"ת)
    אלישע 14/01/2016 14:40
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שחרזדה 14/01/2016 14:01
    הגב לתגובה זו
    זה המשחק
  • 8.
    רז 14/01/2016 13:49
    הגב לתגובה זו
    עכשיו הם מהאו"ם. משקיפים.
  • שמול 15/01/2016 11:19
    הגב לתגובה זו
    לא לסמוך על בתי השעות.... הכל אינטרסים... גם כאשר השקעתי דרך בתי השקעות הפסדתי כסף למרות שהם הרוויחו ממני...
  • רק בשבוע שעבר בית השקעות נתן המלצת אפסייד 72% (ל"ת)
    טייס 14/01/2016 14:06
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יודע דבר או שניים 14/01/2016 12:57
    הגב לתגובה זו
    לפי מקורות אל על אכן נפגשה עם חתם שהציע להם לבצע הנפקת מניות אך אל על הבהירו שאין להם כל כוונה לבצע הנפקה מכמה סיבות: הראשונה שהיא מקבלת מימון זול מאוד, הלוואות EX-IM בערבות ממשלת ארהב. שנית יכולת החברה לייצר תזרים גבוהה שיאפשר לה לממן את הרכישות בפריסה נוחה. שלישית- לדעתי אין אף בעל מניות שמעוניין לבצע דילול מניות כשהחברה נמצאת במומנטום חיובי מאוד לדעתי, מצבה של החברה כל כך טוב ואף צפוי להיות טוב יותר במחירי הנפט הנוכחיים (30 דולר) כשאת 2015 צפויה לסיים עם EBITDA של 300 מיליון דולר במחיר נפט ממוצע של מעל 60 דולר, ככה שאני לא פוסל מצב של חלוקת דיבידנד נוספת.
  • 6.
    אלעל לפני עלייה חדה מאוד!!!! (ל"ת)
    ביזפואטל חרטה!!! 14/01/2016 12:50
    הגב לתגובה זו
  • מהפה שלך לאלוהים. עוד מעט קופץ מהמרפסת.... (ל"ת)
    סמי 14/01/2016 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חברת החיתום הדליפה ?!!???? בושה .... (ל"ת)
    פילוס 14/01/2016 12:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מי? 14/01/2016 12:10
    הגב לתגובה זו
    טוב ....זה אומר שיתחילו שוב מלמטה לטווח ארוך?....מי מבין ויגיד....
  • 3.
    אמיר 14/01/2016 12:03
    הגב לתגובה זו
    בניגוד לביומדים הדילול במניות של אל על לפחות הולך למשהו ממשי , שיקדם חברה בעתיד , ולא למימון משכורות של מיסדים ומנהלים , זה ההבדל חיובי .
  • 2.
    אבי 14/01/2016 11:51
    הגב לתגובה זו
    לאל על אין תשקיף פתוח שנית מימון המטוסים נעשה בערבות ממשלת ארצות הברית וזה הכי זול שיש
  • 1.
    גידי 14/01/2016 11:44
    הגב לתגובה זו
    כל המקורבים כרגיל יודעים את זה חוץ מהמשקיע הקטן שמובל כמו צאן לטבח.
עידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסףעידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסף
ניתוח Bizportal

למרות הירידה באיתקה, דלק נסחרת בדיסקאונט משמעותי על השווי הנכסי

הורדת ההמלצה לאיתקה בסוף השבוע הובילה לירידה של 5% במניה בלונדון שמשפיעה על דלק בבורסה המקומית; ניתוח שווי הנכסים העדכני של דלק קבוצה מצביע על שווי נכסי נקי גבוה ביותר מ-20% מהמחיר בשוק 

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק קבוצה איתקה

בעוד מניית איתקה סגרה את המסחר בלונדון בירידה של כ-5% בסוף השבוע האחרון בעקבות הורדת המלצה של גולדמן זאקס ל"מכירה" עם מחיר יעד של 180 פני (קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק), בהסתכלות על התמחור הכולל של דלק קבוצה דלק קבוצה 0.51%   נראה שההשפעה קטנה יותר משחושבים. אם ניקח בחשבון תמחור NAV, המבוסס על שוויי שוק עדכניים של כלל החברות הבנות והנכסים, שממנה עולה כי המניה נסחרת כיום בדיסקאונט משמעותי ביחס לשווי הנכסי הנקי שלה, מעל 20%.

שווי הנכסים

החישוב כולל את כל האחזקות המרכזיות של הקבוצה מעודכן לכתיבת שורות אלה. ההחזקה המשמעותית ביותר היא החזקה של 54.66% בניו-מד אנרג'י, עם שווי החזקה כ-10.5 מיליארד שקל. ההחזקה השנייה בגודלה היא החזקה של 50.5% באיתקה אנרג'י השווה כ-7.28 מיליארד שקל לפי מחיר הסגירה של יום שישי. בנוסף החברה מחזיקה בכ-40.07% בישראכרט בשווי 1.78 מיליארד שקל, 61.36% במהדרין בשווי של 623 מיליון שקל, 24.7% בדלק ישראל בשווי של 198 מיליון שקל, 19.1% בדלק נכסים  בשווי של 174 מיליון שקל, ו-32.7% ב-InPlay Oil, בשווי של 268 מיליון שקל שם השקיעה לאחרונה. סך הכל השקעות נכסים סחירים של כ-20.45 מיליארד שקל.

לכך מתווספים גם נכסים שאינם סחירים, בהם בניין מלון בהרצליה בשווי שמאות של 299 מיליון שקל, ו-25% מקרקע בעכו בשווי של 98 מיליון שקל, לסכום כולל של כ-20.85 מיליארד שקל.

הנכס שלא במאזן

אחד הנכסים החשובים ביותר, שאינו רשום במאזן מסיבות חשבונאיות אך נמצא בכל מודל של השוק, הוא התמלוגים מלווייתן, שמקנים לדלק עד 6% מהתמורות הגולמיות מפי הבאר. הערכת השווי המקובלת עומדת סביב נעות בין 650-800 מיליון דולר. בחישוב שמרני יחסית של 720 מיליון דולר, השווי שנכנס למודל עומד על כ-2.36 מיליארד שקל.

במצטבר, שווי כלל הנכסים מסתכם בקצת יותר מכ-23.2 מיליארד שקל, ומהם מנוכה החוב הפיננסי נטו לפי דוחות הרבעון, 3.84 מיליארד שקל. כך מתקבל NAV של כ-19.37 מיליארד שקל. בנוסף נציין כי מאז סוף הרבעון החוב אף ירד מתחת ל-3.8 מיליארד שקל, אך במודל שנותח כאן נעשה שימוש בנתון השמרני מדוחות החברה.

התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

המציאות המורכבת של ההתחדשות העירונית

דוחות אנשי העיר ואאורה מציפים את המורכבות של תחום ההתחדשות העירונית: עדיין יש קיפאון במכירות, עלייה בהוצאות המימון,  ואף לראשונה אפשר לראות את ההשפעה הכלכלית של ביטול פרויקט על תוצאות החברות
תמיר חכמוף |

שוק ההתחדשות העירונית מתואר לא פעם כשוק עם פוטנציאל עצום, ביקושים קשיחים, וענף שאמור לכאורה להתאושש ראשון אחרי המלחמה וברקע הציפייה להורדת ריבית (הריבית תרד מחר ל-4.25% - איך זה ישפיע עליכם?). אחרי הדוחות של היזמיות שם ראינו האטה במכירות, דוחות הרבעון השלישי של אנשי העיר ואאורה מספקים הצצה אמיתית למה שבאמת קורה בשטח, והפער בין הסנטימנט לבין המספרים גדול מתמיד.

על פי הדוח של אנשי העיר אנשי העיר -1.65%  , ברבעון השלישי מכה החברה כ-15 דירות, בהיקף כספי של 81 מיליון שקל. לאחר תאריך המאזן, החברה ציינה בדוח הדירקטוריון מכירות של 25 דירות, אך ממבט מהיר על הדוחות קשה למצוא היכן המכירות. למעשה, בטבלאות של החברה הדוחות מצביעים על מכירה של דירה אחת נוספת בלבד מתחילת אוקטובר ועד ליום פרסום הדוח. הפער מוסבר במכירה של דירות אותן החברה משווקת אך נמצאות בתכנון, אותן החלה לפרסם לאחרונה בקמפיין ברשתות. מדובר בעסקאות בפרויקטים שאינם בשלבי הכרה חשבונאית, או במכירות מוקדמות בשלב שבו אין עדיין התקדמות בנייה שמאפשרת להכיר בהן. במילים אחרות, אלו אינן מכירות שמתרגמות להכנסות, רווח או תזרים, והפער בין התקשורת לדוחות הכספיים מחדד את האתגר המרכזי של הענף: מכירה בפרויקט התחדשות עירונית אינה דומה למכירה בפרויקט רגיל.

בנוסף לשוק איטי, הדוח חושף גם אירוע ייחודי שאולי נראה קטן בסכום, אך גדול במשמעות: החברה מחקה ברבעון כ-2.6 מיליון שקל בעקבות ביטול פרויקט תמ"א ברחוב שלומציון המלכה בתל אביב. זו אחת הפעמים הראשונות שחברה ציבורית מציגה באופן מפורש את עלות הכישלון של פרויקט התחדשות עירונית בשלב מוקדם. מבדיקת ביזפורטל עולה כי הביטול נעשה בהסכמה בין הצדדים. הפרויקט אמנם קטן, ולכן ההפסד מצומצם יחסית, אך בענף שבו יזמים משקיעים סכומים גבוהים יותר גם בשלבי תכנון, שמאות, חתימות דיירים וליווי משפטי, ביטול של פרויקט גדול יותר עשוי לייצר מחיקות גבוהות משמעותית. למעשה, כל זכייה בפרויקט התחדשות עירונית היא בעצם "אופציה" ליזם. רק חלק מהפרויקטים יבשילו לבנייה בפועל, וכשהם לא מתקדמים, העלות נוחתת ישירות על דוח רווח והפסד.

הנקודה מתחדדת שמסתכלים על המרווחים של החברות בתחום. ככל והמחירים נשארים במקום או חלילה יורדים, המרווחים הקטנים עבור החברות בתחום עשויים להישחק. ברבעון החולף החברה רשמה הכנסות של 23.23 מיליון שקל, לעומת עלות של 21.6 מיליון שקל, כלומר רווח גולמי של כ-7% בלבד. כמובן שמדובר ברבעון אחד ותמהיל המכירות משתנה, אך מדובר במרווחים קטנים שבמקביל לעלייה בהוצאות המימון, נראה ששוחקים את השורה התחתונה.

ואכן, במט על השורה התחתונה נרשם הפסד של כ-7 מיליון שקל לעומת 1 מיליון ברבעון המקביל, כאשר כלל ההוצאות (בדגש על המימון) גדלו.