בקשה לייצוגית נגד סקיילקס: "נושה יחיד יקבל 75% מתמורת עיסקת סבן"

התובע: "מבחינת המעטפת העיסקה מעולה, מבחינת החלוקה הפנימית - פגיעה אנושה"
יואב כהן |

האם עסקת מכירת פרטנר לחיים סבן תתעכב? היום (ב') נודע על הגשת בקשה לתביעה ייצוגית בגין עסקת העברת החברה שבבעלותו של אילן בן דוב.

בתביעה, שהוגשה על ידי עורכי הדין יצחק אבירם ושחר בן-מאיר למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, נכתבה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך כ-530 מיליון שקל נגד חברות סקיילקס שבבעלות אילן בן-דב ונגד קבוצת חיים סבן. הסיבה, חלוקת התמורה מעסקת מכירת מניות פרטנר בין הנושים של סקיילקס שלטענת המבקש, יובל זומר, יוצרת העדפה ומקנה הטבה לחברת אדוונט, שהיא נושה אחרת של סקיילקס.

זומר טוען שמתוך התמורה הכוללת של 1.5 מיליארד שקל שתקבל סקיילקס מסבן תקבל אדוונט, שהיא נושה מועדף של סקיילקס, 1.15 מיליארד שקל, ואילו בידי סקיילקס עצמה יוותרו 350 מיליון שקל בלבד. לכן, "מבחינת המעטפת העסקה מעולה, אך מבחינת החלוקה הפנימית העסקה מזעזעת ופוגעת אנושות בחברה ובמיוחד בנושים שלה שאינם אדוונט".

זומר מוסיף שאת מניות פרטנר שייוותרו בידי החברה ניתן היה למכור במחיר השוק תמורת 620 מיליון שקל, או למכור אותן לקבוצת סבן תמורת 807 מיליון שקל. דבר שפוגע בחברה. "מדובר בפער של 345 מיליון שקל עד 352 מיליון שקל", אמר המבקש.‏

הבקשה לתביעה מגיעה לאחר שביום רביעי שעבר נודע שעסקת המכירה של חברת פרטנר לידי איש העסקים חיים סבן צפויה להניב הפסד של כ-80 מיליון שקלים לבעלי המניות של החברה. זאת בהתבסס על הדו"ח הרבעוני האחרון. מבלי להתחשב בסכום הדיבידנד שיתקבל כחלק מהעסקה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האחים ינאי, צילום: שמוליק ינאיהאחים ינאי, צילום: שמוליק ינאי
ראיון מיוחד

מנכ״ל בלייד ריינג׳ר: ״השם עופר ינאי פותח דלתות״

שמוליק ינאי, בעל השליטה והמנכ״ל הטרי בבלייד ריינג׳ר, מדבר על העסקה הלוהטת: ״תחשוב על בלייד ריינג׳ר כמו נקסט ויז׳ן - אותו רעיון, אותה לוגיקה טכנולוגית״; על השווי שמגלם מזכר ההבנות עם VisionWave ״הם רואים את הפוטנציאל״, ומודה גם כי ״השם עופר ינאי פותח דלתות״

מנדי הניג |

בלייד ריינג’ר בלייד ריינג'ר -4.77%   לוהטת היום, היא מזנקת בעשרות אחוזים, זה מגיע אחרי שדיווחה על מזכר הבנות למכירת מלוא פעילות סולאר דרון החברה הבת שלה שבאמצעותה פיתחה טכנולוגיית רחפנים לניקוי פאנלים סולאריים - לידי VisionWave האמריקאית, חברה קטנה יחסית בשווי של כ-190 מיליון דולר שמציגה עצמה כחברת AI ביטחונית. העסקה, אם תצא לפועל, תתבצע לפי שווי של כ-23 מיליון דולר במניות VisionWave שזה סכום גבוה בהרבה משווי השוק של בלייד ריינג’ר כולה, שעמד על כ-15 מיליון שקל לפני פתיחת המסחר והזינוק היום.

יש הרבה סימני שאלה סביב העסקה הזאת. מי עשה את ה"שידוך" בין החברות? מה ראתה VisionWave - חברה ביטחונית קטנה (והפסדית) במוצר של בלייד ריינג’ר, עד כדי כך שהיא מוכנה לשלם עליו פרמיה כל כך גבוהה? וגם אם הם כל כך מאמינים במוצר אז למה זה קורה במניות ולא במזומן? האם זה באמת מהלך אסטרטגי אמיתי שמבוסס על פוטנציאל טכנולוגי, או בעסקת נייר כדי ״לנפח את החלום״? ובכלל האם מזכר ההבנות יבשיל להסכם מחייב?

וגם - לאן זה לוקח את בלייד ריינג’ר. חברה שאם מסתכלים על המחצית ששורפת כ-300-400 אלף שקל ברבעון, עם תזרים שלילי ואזהרת "עסק חי" - ומה הם יעשו עם המניות - יממשו מיד? 

אם ננסה למסגר את זה השוק מנסה להבין האם מדובר בפריצת דרך אמיתית או בתרגיל מתוחכם. אז ישבנו לשיחה עם שמוליק ינאי שהוא גם בעל השליטה וגם המנכ"ל הטרי של בלייד ריינג’ר הוא סיפר על איך נולדה העסקה, על האכזבה מהשוק הישראלי, חשף שהם בדרך לרישום כפול בנאסד״ק וגם התאפק מאוד לא לגלות שתיכף תצא הודעת יח״צ מהחברה VisionWave על התפתחות משמעותית וגם - איך השם ״עופר ינאי״  - ״פותח לי דלתות״

שמוליק, אנחנו רואים את בלייד ריינג’ר מזנקת היום בוא תעשה לנו סדר - מה בדיוק קרה וקורה ביניכם לבין VisionWave?

אבי גבאי, מנכ״ל פרטנר, קרדיט צילום: יעל גבאיאבי גבאי, מנכ״ל פרטנר, קרדיט צילום: יעל גבאי

נטפליקס תקפיץ את פרטנר - ואיך זה קשור למע"מ?

רשות המסים קיבלה את עמדת פרטנר בנוגע לדמי המנוי לנטפליקס, והחברה צפויה לרשום רווח חד-פעמי של כ-38 מיליון שקל ברבעון השלישי; בצורה חריגה, מועד פרסום הדוחות יידחה כדי לשקף את התיקון

מנדי הניג |
נושאים בכתבה פרטנר

פרטנר פרטנר 0.16%   מודיעה כי העמדה שלה בנושא חיוב המע"מ על דמי המנוי לנטפליקס התקבלה ברשויות המס. אחרי תקופה ארוכה שבה החברה סחבה על הספרים הפרשה לחבות מע"מ פוטנציאלית, ההבהרה של רשות המיסים היום מאפשרת לה למחוק את ההפרשה ולרשום רווח מהותי אם כי חד-פעמי. חברת התקשורת עדכנה כי מע"מ קיבל את הטענה שלה שלפיה גביית דמי המנוי עבור נטפליקס אינה חלק ממחיר העסקאות שלה. החברה משמשת, לדבריה, רק כ"צינור" בין הלקוח לנטפליקס, ולכן אין לראות בתשלום הזה עסקה החייבת במע"מ. למרות זאת, בשנים האחרונות היא בחרה להכיר בהפרשה ליתר ביטחון, על רקע אי-הוודאות הרגולטורית.

ההבהרה של רשות המסים מסירה את אי-הוודאות וקובעת שעד להנחיה אחרת לא תחול חבות מע"מ על רכיב ההכנסה הזה. בעקבות כך פרטנר תבטל את ההפרשה שנצברה בין 2020 ל-2025, מה שיוביל לרישום רווח לפני מס של כ-38 מיליון שקל בדוחות הרבעון השלישי.

בנוסף, החברה מציינת כי לא תיצור הפרשה חדשה עבור השנים הבאות כל עוד עמדת מע"מ תישאר כפי שנמסרה בהבהרה. עם זאת, היא מדגישה שהמידע מבוסס על המצב הנוכחי, וכי אין ביכולתה להעריך האם העמדה הזו תישאר תקפה גם בעתיד. מעבר לכך, פרטנר דוחה את מועד אישור הדוחות הכספיים לרבעון השלישי כדי לשקף את העדכון החשבונאי ברווח שזה צעד די חריג.

התוצאות של פרטנר ועד כמה הרווח ישפיע

כדי להבין את המשקל של מחיקת ההפרשה, צריך להסתכל קודם על המספרים שפרטנר הציגה ברבעון השני של השנה. החברה סגרה את הרבעון השני עם רווח נקי של 72 מיליון שקל. מול המספר הזה, הרווח החד-פעמי של כ-38-39 מיליון שקל שנובע מהבהרת מע"מ זה תוספת גדולה משמעותית, כמעט 54% מהרווח הנקי שסגרה בו שלושה חודשים קודם. מבחינת השפעה חשבונאית נטו, זה שינוי שיכול להזיז משמעותית את השורה התחתונה ברבעון השלישי - גם אם מדובר ברווח שאינו חוזר ואינו משקף פעילות שוטפת.

ברקע, פרטנר נכנסת לרבעון השלישי אחרי תקופה שבה המדדים המרכזיים השתפרו: ההכנסות משירותים עלו לרמה של 643 מיליון שקל, עלייה של 5% מול השנה שעברה; הרווח התפעולי הגיע ל-103 מיליון שקל; ה-EBITDA המתואם עלה ל-303 מיליון שקל; ותזרים המזומנים החופשי קפץ ל-134 מיליון שקל. הרווח הנקי, כאמור, עמד על 72 מיליון שקל אחרי צמיחה של 26%.