חי בלילה
צילום: לוגו

הדיל של 'חי בלילה': "כתבה מדהימה" תמורת 150 אלף ש'

נציג שיווק בקשת הציע לדובר רשות מקומית כתבה כולל השתתפות ראש הרשות וגם יזמי נדל"ן - מהם ניתן יהיה לגבות את הסכום. החוק אוסר שידור תוכן ממומן. קשת: "לא הוצע בשום שלב אייטם בתכנית בתשלום"
אלכסנדר כץ | (4)

תופעת מכירת האייטמים כנראה תמשיך ללוות אותנו עוד הרבה זמן. לידי אייס הגיעה הקלטת שיחה בין נציג של הזכיינית לבין דובר של רשות מקומית במרכז הארץ, במסגרתה מציע איש קשת כתבה בתשלום, שתשודר במה שניתן להבין מדבריו - בתכנית 'חי בלילה' עם נדב בורנשטיין. איש יחסי ציבור המכיר את אותו דובר רשות מקומית, החליט לפרסם את דבר ההצעה בקבוצת התקשורת והיח"צ בפייסבוק PRguru.

 

קשת פועלת בפיקוחה של הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, אבל סוגיית התוכן השיווקי קבוע בחקיקה. על פי חוק, אסור לשדר תוכן שיווקי בערוצי הטלוויזיה המפוקחים על ידי הרשות השנייה, וגם כאשר יאושר תוכן שיווקי (בהתאם למתווים כאלה ואחרים עליהם דנו בשנים האחרונות), לא יהיה אישור לאייטמים ממומנים בתכניות. גם במדינות בעולם בהן כבר הוסדר נושא זה, אייטמים ממומנים אסורים.

 

בהקלטה אפשר להבין כי נציג קשת מציע למעשה אייטם ב'חי בלילה' תמורת תשלום, שיגויס על ידי אותה רשות מקומית, או על ידי יזמי נדל"ן שירצו לזכות לחשיפה בתכנית הפופולארית שמשודרת בערוץ 2. בהקלטה הנציג מציג עצמו כ"אמיר, אחראי על תחום הנדל"ן, על כל הנושא של הפרסום בתחום הנדל"ן בקבוצת קשת". לדבריו לאחרונה החלה פינה חדשה ב'חי בלילה' בשם 'חי בבית' שמסקרת פרויקטים בתחום הנדל"ן. אותו אמיר ציין כי דיבר כבר עם קבלנים והבין שישנה תנופת בנייה בשטחה של אותה רשות מקומית, ולכן "חשבתי שאם נשתף פעולה אפשר לעשות כתבה מדהימה בכל האזור הזה", לדבריו.

בהקשר זה נודע לאייס כי בזכיינית גם עובדים על תכנית נדל"ן בהגשתה של עדי נגר, שמגישה את אותה פינת נדל"ן בשם 'חי בבית' בתכנית 'חי בלילה', ויתכן כי הכוונה של אותו נציג קשת היא לתכנית החדשה. 

 

"אני אשמח לבוא להציג לכם את המוצר עצמו, כי זה סוג של כתבת תוכן מאד איכותית, מאד מושקעת, של כמה דקות, באזור ה-4 דקות, שבעצם אתם תעמדו בפרונט של זה, אבל נוכל לגייס את הכסף...", הוא אמר לדובר הרשות. "יש פה מוצר שהוא טלוויזיוני, מקודם במסך, מקודם בדיגיטל, אז ... (המילה לא מאד ברורה, אבל כנראה נאמר "נאסוף", א"כ) מהיזמים, ונבנה אחלה כתבה שבעולם".

 

אמיר ציין כי "את הכתבה אנחנו עושים כי אנחנו רוצים לתת לצופים בבית ערך של תוכן נדל"ני איכותי חדש... אנחנו עושים יום צילומים, אז את כל הקידום נצטרך מן הסתם במימון הלקוח. זה נע בין 80 ל-150 אלף שקלים ואפילו יותר. אם זה דיגיטלי זה 80 אלף, אם זה כולל מסך - אז 150 אלף".

 

דובר הרשות אמר כי אצלו לא יאשרו תשלום כזה, משום שמדובר ברשות צנועה. נציג קשת ענה: "אפשר לפנות ל-5 יזמים (חברות קבלניות, א"כ) שכל אחד מהם ישים 40 אלף שקלים, זה לא הרבה כסף בשבילם, מבחינתם זה במקום 2 פרסומים בעיתון, בשביל להיות בטלוויזיה ולקבל אחר כך זכויות שידור על הכתבה, זה משהו שיכול מאד לשרת אותם". בסוף השיחה מציע אותו אמיר שמרשות המקומית תעזור לגייס את היזמים, ומציע גם שראש הרשות המקומית ירואיין בכתבה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

יש לציין כי הרגולטור - הרשות השנייה, מפקח אך ורק על תכני הטלוויזיה והרדיו של הזכייניות השונות, ולא על פעילותם הדיגיטלית. הצעה מסחרית לתוכן באתר MAKO למשל, אינה מפוקחת על ידי הרשות השנייה, שגם אינה יכולה לפעול בנושא. מאידך, על המסך לרשות יש אפשרויות ענישה כגון קנסות על תנאי, קנסות בפועל ושלילת דקות פרסום.

 

מקשת נמסר: "לאחר בדיקה מקיפה, יובהר כי בשום שלב לא הוצע מטעם מערכת 'חי בלילה' אייטם בתכנית בתשלום. מדובר בשיחה בין נציג מטעם מחלקת השיווק ודובר רשות מקומית במסגרתה הציע הנציג חבילת פרסום בלבד, בדיגיטל או במסך. התשלום הוא עבור פרסום דיגיטלי או מסכי (באמצעות פרסומות) לתכנים המשודרים בכל מקרה ולא בתשלום". 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    זה ממש לא חדש..יש המון "כתבות"כתוכן שיווקי (ל"ת)
    יוסף הישראלי 01/07/2017 19:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא מבין מה הסיפור (ל"ת)
    רונן 27/06/2017 18:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תכנית על כלום ושם דבר (ל"ת)
    חי בלילה 27/06/2017 17:25
    הגב לתגובה זו
  • ישראל ישראלי 27/06/2017 18:26
    הגב לתגובה זו
    כל המוזמנים לאולפנים ממנים את התוכניות כמו כלכלה.נדלן ןעוד... תבדקו לעומק הכול מכור.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.