סיכום 2015: ערוצים 2 ו-10 נקנסו ב-5.8 מיליון שקל

קשת, רשת וערוץ 10 השקיעו 243 מיליון שקלים בסוגה עילית - כך עולה מדוח הרשות השנייה לסיכום 2015. למרות המשבר בערוץ 10, הוא הצליח לעמוד במחויבויות
אלכסנדר כץ |

זכיינות ערוץ 2 וערוץ 10 ספגו עיצומים כספיים בסך של כ-5.8 מיליון שקלים בשנת 2015 – כך עולה מדוח הרשות השנייה לשנה שעברה, שאושר בישיבת מועצת הרשות. בנוסף קיבלו הערוצים והזכייניות קנסות על תנאי בסך 2.8 מיליון שקלים. מאידך, מבחינת מחויבויות תוכן ותמיכה בקולנוע הישראלי, המצב חיובי בהחלט וקשת, רשת וערוץ 10 עמדו כמעט בכל המחויבויות.

 

דוח הרשות השנייה לשנת 2015 מציג את עמידת הזכיינים במחויבויות השונות על פי חוק ועל פי כללי הרשות, וביניהם עמידה בסוגה עילית (דרמה, סרטי תעודה, תכניות תעודה, תכניות מיוחדות), נאותות השקעה של שעות הסוגה עילית, השקעה בקולנוע, אחוז הפקה מקומית, הפקה מקומית קנויה, מכסות לתכניות דעת ותרבות, מורשת ותרבות יהודית, תכניות בנושאי פריפריה, ותכניות שיח ציבורי.

 

בשנת 2015 הוציאו ערוצים 2 ו–10 243 מיליון שקלים על תכניות סוגה עילית - דרמות, תעודה ותכניות מיוחדות. בשנה זו קשת שידרה ב-3 הימים הראשונים של השבוע, ורשת – בימים רביעי עד שבת. באותה שנה הוציאו השתיים כ-175 מיליון שקלים עבור הפקה ורכישה של תכניות מסוגה עילית. קשת השקיעה 108 מיליון שקלים, יותר מהרף התחתון לו חויבה - 81.5 מיליון שקלים. רשת השקיעה 67.1 מיליון שקלים, ולא עמדה בסך ההוצאה המחויבת עבור תכניות סוגה עילית בסכום של 68.7 מיליון. בשנה זו זכו צופי הטלוויזיה לצפות ב-411 שעות של תכניות סוגה עילית. בין היתר עלו לאוויר 'החדש של עמרי גורדון', 'כפולים', 'שחקן זר' ו'המדרשה'.

 'כפולים' של קשת (צילום: יח"צ)

תקופת הבדיקה של ערוץ 10 נחלקת לשתיים. בחצי השנה הראשונה שידר הערוץ במסגרת זיכיון, ומיולי 2015 הוא עבר לרישיון. בסך הכל השקיע הערוץ בחצי הראשון של השנה 24.5 מיליון שקלים בסוגה עלית כאשר הוא חויב באותה תקופה להוציא 30.7 מיליון. ואילו בחצי השנה השנייה הוציאה 43.5 מיליון מול מחויבות של 31 מיליון. כך יצא שהערוץ השקיע מעל המחויבות שלו. בסך הכל שידר 183 שעות של תכניות מסוגה עילית, ותכניות חדשות  כגון 'חשודה', 'להתבגר', 'חברות' ועוד. סרטי התעודה 'הישראלים החדשים', 'הרצוג', 'הסוד האפל של דימונה' ועוד ותכניות התעודה, 'אורלי וגיא חוזרים בתשובה', 'פנים אמיתיות', תכנית התחקירים 'המקור' ועוד.

 

רשת וקשת השקיעו בשנת 2015 כ-9 מיליון שקלים בסרטי קולנוע ישראליים, דוגמת 'אבודים באפריקה', 'משפחת ארצי', 'רוקדים ביפו', 'סבנה' ועוד. כמו כן, במסגרת המחויבות להשקעה בקולנוע ישראלי, "ערוץ 10 החדש" (הגוף החדש משפטית עם קבלת הרישיון, א"כ) מחויב להוציא בעבור הפקת סרטי קולנוע ישראליים בשנת 2015 כ-4.35 מיליון שקלים, והיו לו הצטברות של חובות עבר בסל 10.3 מיליון שקלים, אולם הוא מחויב היה להחזיר עד 30 ביוני השנה. בעוד בחציון הראשון של 2015, בשיא המשבר הכלכלי שלו, לא הוציא הערוץ שקל אחד עבור סרטי קולנוע ישראלים, בחצי השני השקיע 12.27 מיליון, כך עמד במחויבות השוטפת לשנה זו והשלים סכום של 7.92 מיליון מחוסרי העבר. דוגמאות לסרטים בהם השקיעה אפשר למנות את 'לצוד פילים', 'איגור ומסע העגורים' 'שם קוד רפיח' ועוד.

 

לצד הטיפול בנושא המחויבויות בתחום מכסות התוכן, מבצעת הרשות השנייה מעקב אחר השידורים לצורך בדיקת עמידת הזכיינים בחוק ובכללים במגוון של נושאים הקשורים לפרסומות ולתוכן. הרשות קובעת הפרות במקומות שבהם הייתה חריגה מהוראות החוק, הכללים, כתב הזיכיון או הנחיותיה.  במקרה של הפרה, לרשות יש אפשרות להטיל סנקציות על הזכיינים בהתאם לכלים העומדים לרשותה. בין היתר, באפשרות הרשות להטיל עיצום כספי, או לשלול זמן פרסום מהזכיין. להלן נתוני הקנסות שספגו הזכייניות, כולל חברות החדשות, בין היתר על שידור תוכן שיווקי, תכנים המקדמים תכניות במהדורות החדשות, ועוד.  

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אפל TV (אפל)אפל TV (אפל)

אפל מעלה את מחיר TV+ ב-30% ל-13 דולר לחודש

העלאת המחיר מגיעה במקביל לעליות דומות אצל מתחרות, אך אפל נותרת עם מודל אחיד ללא גרסה זולה עם פרסומות; ההכנסות מהשירותים הפכו לאחד ממנועי הצמיחה הבולטים של החברה

עמית בר |
נושאים בכתבה אפל אפל TV

שירותי הסטרימינג מתייקרים, גם באפל - אפל עדכנה כי תעלה את מחיר המנוי החודשי לשירות הסטרימינג TV+ מ-10 דולר ל-13 דולר, כלומר עלייה של כ-30%. העלייה תחול מיידית למנויים חדשים בארה"ב ובמספר שווקים בינלאומיים. עבור לקוחות קיימים, נראה שהשינוי צפוי להיכנס לתוקף בהמשך, בהתאם למחזור החיוב.

בעוד שמחיר החבילה השנתית של TV+ יישאר 99 דולר, באפל מדגישים כי מחיר חבילת השירותים Apple One לא משתנה. כלומר, לקוחות שמשלמים על חבילת השירותים המאוחדת של אפל הכוללת גם iCloud, Apple Music ועוד, ייהנו מהטבה עקיפה.


המהלך של אפל משתלב במגמה רחבה של עליות מחירים בשוק הסטרימינג. עם זאת, בניגוד למתחרותיה כמו נטפליקס, דיסני+ ו-HBO Max, אפל ממשיכה להציע רק תכנית אחת - בלי גרסה בסיסית עם פרסומות או מדרגות תמחור.

ייתכן שזה שומר על חוויית צפייה נקייה ומבודלת, אך מצד שני גם מגביל את קצב ההתרחבות. מאז שהושק ב-2019, TV+ נחשב לשחקן איכותי אך עם קהל מצומצם יחסית. עם זאת, התכנים המקוריים של אפל ממשיכים לקצור הכרה,  כולל 81 מועמדויות לאמי בחודש שעבר, כש-Severance גרפה לבדה 27 מועמדויות בעונתה השנייה.


ההחלטה להעלות מחירים מתקבלת על רקע גידול בהכנסות חטיבת השירותים של אפל. ברבעון האחרון רשמה החברה עלייה של 13% בהכנסות ממגזר זה שהגיעו ל-27.4 מיליארד דולר. מדובר בנתח הולך וגדל בפעילות של אפל, במיוחד בתקופה שבה מכירות האייפון נמצאות במגמת האטה.