קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

ההון הכולל שלו בשנות ה-2000 כלל גם השקעות משמעותיות בנדל"ן: בית מפואר בבלטימור בשווי 5.6 מיליון דולר, שנרכש ב-2017, ודירות יוקרה בלונדון ובניו יורק. השקעות אלו היו חלק מתיק נכסים שכלל גם מניות בוול סטריט.

המפנה הגיע באוקטובר 2017, כאשר השחקן אנתוני ראפ האשים את ספייסי בניסיון פיתוי כשהיה קטין. האשמות נוספות מצד עשרות גברים הובילו לפיטוריו המיידיים מ"בית הקלפים" ולשורה של משפטים במספר מדינות. נטפליקס נאלצה לשלם פיצויים של 30 מיליון דולר לעובדים אחרים בהפקה, וספייסי נדרש להחזיר חלק משכרו. ב-2024, הוא הסכים במסגרת פשרה לשלם מיליון דולר לחברת ההפקה MRC בתשלומים של 10% מההכנסה הנקייה השנתית שלו, לאורך שנים רבות. ההוצאות המשפטיות הכוללות מוערכות ב-30-40 מיליון דולר, כולל שכר עורכי דין, חקירות פרטיות וביטוחים. 

ספייסי טען בריאיון לפירס מורגן ב-2024 כי "אני חייב מיליונים", ואף התפרץ בבכי. המשפטים כללו תשעה אישומים בבריטניה, שמהם זוכה לבסוף ב-2023, אך העלויות המשפטיות נגסו עמוק בהונו. בנוסף, אובדן חוזים עתידיים, כמו תפקידים בסרטים שמהם הודח, הוסיף להפסדים הכבדים. ההשפעה רחבה: חברות ביטוח סירבו לכסות חלק מההוצאות, והוא נאלץ למכור נכסים בהפסד כדי לכסות חובות מתרבים.

הקריירה נקטעה בבת אחת: פרויקטים גדולים כמו "כל הכסף שבעולם" בוטלו או הוחלפו, והוא איבד חוזים פוטנציאליים בשווי של 10 מיליון דולר בשנה. ב-2018, הונו ירד ל-40 מיליון דולר, בעיקר בגלל הוצאות משפטיות מתמשכות. ב-2023, ביתו המפואר בבלטימור נמכר במכירה פומבית תמורת 3.5 מיליון דולר בלבד, הפסד של 2.1 מיליון דולר, כדי לכסות חובות דחופים. הרכוש האישי שלו נארז בארגזים, והוא החל להסתמך על הכנסות חד פעמיות. 

ב-2024, הוא הופיע במופעי שירה בקפריסין, שבהן קיבל כ-50 אלף דולר להופעה, אך ההכנסות השנתיות שלו צנחו ל-200 אלף דולר בלבד. השנה, הוא ממשיך בהופעות מזדמנות, כמו זו שהתקיימה בתל אביב, עבורה קיבל כ-100 אלף דולר, אך הסכום אינו מספיק לכיסוי הוצאותיו החודשיות. חלק מההכנסות המעטות מגיעות מסרטים אירופיים קטנים, שמשלמים 50-100 אלף דולר לתפקיד, אך ההזדמנויות נדירות בגלל הסטיגמה הכבדה.

ההון שלו מוערך במאות אלפי דולרים בודדים, אך בתקשורת האמריקאית יש גם גרסאות של חובות של מיליונים שהופכים את הונו לשלילי. הירידה הדרמטית נובעת משילוב הרסני של הוצאות משפטיות עצומות, אובדן מוחלט של הכנסות וחוסר יכולת למכור נכסים במחירים סבירים. ספייסי טוען כי לא הגיש בקשה לפשיטת רגל, "אך המצב לא טוב". הוא עדיין מקווה לחזרה מפוארת להוליווד, וטוען כי "אם סקורסזה או טרנטינו יתקשרו מחר, הכול ישתנה". אולם, הסקנדל ממשיך להטיל צל כבד: בסרטים חדשים נמנעים מלהעסיק אותו, וההופעות מוגבלות למועדונים קטנים ושוליים. התעשייה השתנתה באופן יסודי מאז תנועת MeToo, והסיכונים הפיננסיים גבוהים יותר עבור הפקות שמעסיקות שחקנים עם עבר שנוי במחלוקת.

ספייסי מסביר שהוא זוכה מאשמה ואכן ביולי 2023, הוא זוכה מתשעה אישומים נגד ארבעה מתלוננים בבריטניה, אך העלויות המשפטיות כבר חיסלו את רוב הונו ומעבר לכך הסכמי הפשרה מול מתלוננים אחרים מייצרים את התחושה ש"היה משהו". 

10 עובדות על קווין ספייסי

אביו של קווין ספייסי , תומאס ג’פרי פאוולר, עבד ככותב טכני ויועץ נתונים. הוא תואר על‑ידי אחיו הגדולים של קווין כאדם אלים פיזית, שהחזיק בדעות גזעניות קיצוניות והיה עם אידיאולוגיות נאציות. אמו, קתלין אן עבדה כמזכירה. היא הייתה נוכחת אך לא תמיד הצליחה להגן על ילדיה מהאלימות הביתית.

קווין הצהיר על היותו גיי ב-2017. הוא אמר כי לא פרסם את נטייתו המינית מוקדם יותר כי גדל בבית שבו אביו קרא לו מילים מעליבות ושסביבה דחתה כל פתיחות וליברליות.

ספייסי זכה בשני פרסי אוסקר יוקרתיים. הפרס הראשון היה על תפקידו המבריק ב"החשוד המיידי" ב-1995, והשני על "אמריקן ביוטי" ב-1999. הזכיות האלה חיזקו את מעמדו כשחקן מוביל והובילו להזדמנויות רבות נוספות.

ספייסי למד משחק בבית הספר היוקרתי ג'וליארד. הוא היה שם בשנות ה-70, מה שהניח את הבסיס לקריירה תיאטרלית מפוארת. הלימודים כללו תפקידים קלאסיים.

הוא זכה בפרס טוני על הישגים בתיאטרון. ב-1991, קיבל את הפרס על "אבודים ביונקרס". ההצלחה על הבמה הובילה למעבר מוצלח לקולנוע.

ספייסי שימש כמנהל אמנותי של תיאטרון אולד ויק היוקרתי בלונדון. בין 2004 ל-2015, הוא ניהל את התיאטרון והפיק הצגות חשובות. התפקיד הזה הרחיב משמעותית את השפעתו בתעשייה.

הוא דיבב דמויות בסרטי אנימציה מצליחים. בסרט "באג לייף" מ-1998, דיבב את הדמות הופר. התפקיד הוסיף גיוון משמעותי לקריירה שלו.

ספייסי הופיע בסדרות טלוויזיה מוקדמות. בשנות ה-80, שיחק בסדרה "סוכן סמוי". הניסיון הזה עזר לו להתקדם לסדרות גדולות יותר.

הוא הקים חברת הפקה משגשגת. "טריגר סטריט פרודקשנס" ייצרה סרטים מצליחים כמו "הרשת החברתית". החברה תרמה משמעותית להכנסותיו כמפיק.

ספייסי תמך באינספור ארגוני צדקה. הוא תרם למוסדות אמנות וחינוך ברחבי העולם. הפעילות הזו בנתה לו תדמית ציבורית חיובית לפני הסקנדלים.

הוא מופיע כיום במופעי שירה וריקוד. הוא מופיע במועדונים קטנים כדי להתפרנס. ההופעות האלה מספקות הכנסה זמנית צנועה במצבו הנוכחי הקשה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.