בלי יציאה לשטח, אבל גם בלי פייסבוק: אז איך העיתונאים משיגים את המידע?
מחקר חדש במחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון מגלה כי המהפכה הטכנולוגית טרם הגיעה לכאורה לעיתונות הישראלית, ולמעשה רוב המידע - 60% - מגיע בפורמט הוותיק, דרך הטלפון, בדיוק כמו לפני כעשור. עורך המחקר, ד"ר צבי רייך, טוען בעקבות תוצאות המחקר כי שיטות העבודה של העיתונאים בישראל הן שמרניות באופן מפתיע אפילו בתחום טכנולוגיות התקשורת המשמשות להשגת המידע המתפרסם, בניגוד לדעת מירב החוקרים בעולם הסבורים כי תחום זה עבר מהפיכה טכנולוגית.
המחקר בחן את 3 עיתונים יומיים על פני עשור: ידיעות אחרונות, מעריב והארץ. על פי המחקר, חלק זניח מהחדשות - כ-5% מחילופי המידע - מגיע אל העיתונאים מהאינטרנט ומהרשתות החברתיות. המחקר מבוסס על 3 גלי ראיונות פנים אל פנים עם מדגם כתבי חדשות ב-3 העיתונים, שנערכו על פני כ-10 שנים ובמהלכם התבקשו העיתונאים לשחזר כיצד ובאמצעות אלו טכנולוגיות השיגו מדגם אקראי של כמעט 1,000 ידיעות עיתונאיות, שהם עצמם פרסמו זמן קצר לפני הראיון. המאמר הוא חלק מפרויקט מחקר רחב היקף המתנהל על ידי ד"ר רייך במחלקה לתקשורת, העוסק בעשיית חדשות בישראל במימון הקרן הלאומית למדע.
ממצאי מחקרו של ד"ר רייך סותרים את האמונה המקובלת במחקר ולפיה טכנולוגיות חדשות הביאו מהפיכה בשיטת העבודה של העיתונאים. הם מבוססים על 3 מחקרים שנעשו על פני עשור, בשנים 2001, 2007 ו-2012, ומתפרסמים בימים אלה בכתב העת הבינ"ל Journalism and Mass Communication Quarterly.
המחקר מצא עוד כי מה שנקרא בעגה העיתונאית "השטח", כלומר נוכחות בזירות אירוע ובראיונות פנים אל פנים עם מקורות מידע, הוא בעלת תרומה מזערית לחדשות המתפרסמות - כ-13% מחילופי המידע, אבל בזכות הפרספקטיבה ארוכת הטווח מתברר, כי בניגוד לתחושות הנוסטלגיה ולרגשי האשם של חלק מהעיתונאים, גם כ-10 שנים לפני כן ביקורים של עיתונאים בזירות אירועים התקיימו בתדירות לא יותר גבוהה.
- רמלה: היתר מלא ל-270 דירות במתחם ‘בן גוריון’ - התחלת שלב א’ במגה פרויקט
- 3 הערות על עלייה לארץ, ירידה מהארץ ותיירות בזמן מלחמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדעת רייך, חוקר עיתונות ועיתונאי לשעבר, ממצאים אלה משמעותיים לא רק לחוקרים ועיתונאים אלא גם לציבור צרכני התקשורת, שמתעניינים בשאלה כיצד נולדות החדשות המתפרסמות, במיוחד בתקופות של קריאה להגדלת השקיפות העיתונאית.
יש יתרונות, אבל גם חסרונות
לדבריו, להישענות על הטלפון כערוץ חילופי המידע המרכזי עם מקורות מידע, יש יתרונות עיתונאיים. הטלפון מאפשר לעיתונאים משא ומתן על גרסאות המקור, הפעלת טכניקות ראיון, בקשת הבהרות והסברים, והבחנה באינפורמציה לא מילולית, כמו שתיקות או גמגומים של המקור. השימוש בטלפון גם מצמצם את האפשרות למקורות מתחזים, ומונע, ככל שהעיתונאי מתעקש על כך, העברה של יוזמת הניסוח מידי המרואיינים לידי דוברים ויחצנים. יחד עם זאת, בידיים פחות זהירות ומנוסות, ההישענות על מידע גולמי בעל פה היא בסיס לטעויות, אי הבנות, אי דיוקים והוצאת דברים מהקשרם.
ד"ר צבי רייך (צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון)
הבשורה הטובה, מסביר ד"ר רייך, שלפחות בהיבט הזה של שיטת העבודה העיתונאיות והפעלת טכנולוגיות תקשורת, לא מצאנו סימנים ברורים להידרדרות בסטנדרטים העיתונאיים. הבשורה הרעה היא שתוצאות המחקר מצביעות על "שמרנות מסוכנת ומדאיגה במיוחד בתקופה שבה הסתגלות לתנאים המשתנים של הסביבה העיתונאית נעשתה לעניין קיומי עבור ארגוני חדשות ועיתונאים".
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
אבל אל דאגה, לא מדובר בתופעה ישראלית. לדברי ד"ר רייך, למרות שבארה"ב יש יותר הישענות על טוויטר ובלוגים, הרי שישנם שם מחקרים המצביעים על שמרנות בדפוסי העבודה העיתונאים כמו גם באירופה. העניין הוא שמחקרים אלה הולכים לאיבוד בהמולת ההתלהבות של חוקרים, המתעקשים כי המהפכה הטכנולוגית בחדשות כבר התרחשה.
- 2.שירי 05/08/2013 10:16הגב לתגובה זוהתקשורת לא עד כדי כך רעה, וכן, היא צריכה להשתפר
- 1.ערן גפני 05/08/2013 10:15הגב לתגובה זולא לחינם התקשורת מכונה בלעג "תשקורת", והדבר בולט במיוחד בסיקור סכסוכי הקרקעות בין מתנחלים לבין פעילי שמאל קיצוני וחברי ארגוני המחבלים ביו"ש. העיתונאים כלל לא טורחים לצאת לשטח (וחלק ניכר מהם, אם לא כולם, כלל לאל טורחים לבדוק את העובדות לאמיתן). אבל המחקר מתעלם מכך שבעצם יש עיתונאים שבוחרים ביודעין להתעלם מהעובדות ומהאמת כשהיא לא תואמת את עמדתם האידיאולוגית ובוחרים להסתפח ביודעין רק לצד אחד בסכסוך. לא פלא הוא שאנשים כבר לא מאמינים אמונה עיוורת בכל מה שכתוב בעיתון או משודר ברדיו ובטלויזיה.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
