אבינועם ברוג לא מחשבן: עיתונאים לא מבינים בסקרים, מכוני מחקר לא אמינים
אל תאמינו למה שאתם קוראים בעיתון, אל תקבלו סקרים כתורה מסיני, ובכל מה שקשור בתקשורת - פתחו ספקנות בריאה. אבינועם ברוג, המנכ"ל והבעלים של מכון המחקר Market Watch ומרצה בחוג לפרסום ולתקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו, מגלה איך סוקרים מנסים להשפיע על עיתונאים, כמה בורות של עיתונאים בנושא סקרים יכולה להשפיע על תוצאות אמת, ולמה העבודה עם מפלגות לפני הבחירות - זה בכלל סיכון כלכלי.
"מכוני הסקרים לא צריכים את התקשורת", טוען ברוג בראיון לאייס, "רוב העבודה של מכוני המחקר היא סקרים מסחריים, אפילו בארץ מוכת בחירות כמו שלנו. בשנת בחירות, אצל חלק ממכוני המחקר יש מה שנקרא ביידיש 'קניפעל' - עוד קצת כסף מהמפלגות. אבל בדרך כלל זה אלה עסקאות בעלות סיכון גבוה.
-למה?
כשזה מגיע לתשלום, התחום הפוליטי הוא מסוכן יותר מאשר החברות המסחריות. אחת הסיבות לכך היא שמפלגות מוציאות לפי האספירציות שלהן, אבל מקבלות לפי ההישגים, ואצל חלק מהן קיים פער גדול - וזה מסתכם בברוך כספי שהן מגלגלות לפתחם של מכוני המחקר. אלה מאיתנו שעוסקים בסקרים פוליטיים, יכולים לספר כיצד מי שהיו מנהיגים, יהיו מנהיגים או רצו להיות מנהיגים - בסוף מסבירים למה הם לא יכולים לשלם.
-עד כמה הסקרים מוטים, כשמפלגה יוזמת אותם?
יש בהם שאלות בלתי הגיוניות או לא אתיות - למשל אם בעונת הפריימריז אחד המתמודדים אומר לך שהוא ישלח לך 1,000 שמות של חברי מפלגה, שבתוכם הוא מבקש שאתה תעשה את הסקר - הדעת נותנת שיש סיכוי גבוה שמדובר בתומכים שלו. סקר כזה יראה שהוא מוביל ובגדול. יש השתתפות פעילה בניסיון לנסח שאלות, והקולגות שלי משתפים עם זה פעולה.
-מה זאת אומרת?
שאלה כמו למשל - "בהתחשב בריחות הרעים שעולים מאגן החמצון של העירייה - כיצד אתה מדרג את שביעות רצונך ממחלקת התברואה של העירייה?". נחשי מה תהיה מידת שביעות הרצון.
-תקופת בחירות זה המאני-טיים של הסוקרים, נכון?
מאני זה לא. הבעיה היא שעיתונים או שלא משלמים, או שמשלמים מעט מאד. כשהם מצטטים סקרים שאחרים עשו, הרבה פעמים אלו סקרים שלא התקבלו ממכון המחקר, אלא מאסטרטג של מפלגה. ככה רואים לא מעט שכתוב "נערך בקרב האוכלוסייה היהודית", אבל 20% מהאוכלוסייה זה המגזר הערבי.
-אז למה סוקרים רק מהמגזר היהודי?
כי זה יקר יותר לערוך סקר בקרב המגזר הערבי, בגלל התרגום, בגלל שצריך סוקרים שיודעים ערבית. סקר כמו שצריך, בקרב יותר מ-500 איש, עולה כמה עשרות אלפי שקלים, אז כשאני מוצא מכון מחקר שיכול לעשות כל שבוע במשך חודשיים - עבור אמצעי תקשורת מסוים - סקר בחינם, יש לי כמה הרהורי כפירה, מהולים בקנאה אדירה על מצבו הכספי הנפלא של המכון, שמאפשר לו לתת תרומה לקהילה בסדר גודל כזה.
-כלומר סקרים כאלה שהם שקריים?
קוראים זה אקסטרפולציה - כשאתה מראיין 172 איש ומכפיל אותם עד שיצא 720. לא כל מכוני המחקר עושים את זה. אבותינו גרסו שארור החושב עוון, אז אני לא חושב שמישהו עושה את זה. מתוך קינאה אני מדבר.
-איך להתייחס להפתעה של יאיר לפיד בבחירות האחרונות?
הסקרים של יום הבחירות שונים מהסקרים המקדימים. זאת תערובת של ניסיון והבנה של הדגימה של הקלפיות בארץ, פלוס יכולת לוגיסטית גבוהה. יאיר לפיד הפתיע כי אסור לפרסם סקרים ב-3 הימים האחרונים לפני הבחירות, וברגע האחרון יש נדידת עמים גדולה. זה קרה בעבר עם 'הגמלאים', זה קרה גם ל'קדימה' כשליאור חורב ואיל ארד הצליחו לשכנע שזה או ביבי או ציפי - ומסות של מצביעים של מרצ והעבודה עברו להצביע לקדימה. הפעם זה קרה עם יאיר לפיד - מצביעים ברחו ברגע האחרון מקדימה והעבודה.
גם אח, גם מבין בסקרים. אהוד ברק (צילום: יח"צ)
-עיתונאים מבינים את הסקרים?
לעיתונות יש בעיה - רוב העיתונאים, גם הכלכליים, מעולם לא הבינו עד הסוף מה התורה הזאת של סקרים ומה משמעותה. חלק מהפוליטיקאים מבינים. ביבי מבין מצוין ואהוד (ברק - אחיו של ברוג, נ"ת) מבין מצוין. בכל אחת מהמפלגת יש אנשים שמבינים בזה טוב מאד. בדרך כלל אלה אנשים שמגיעים ממדעי החברה או מתמטיקה, או ממקצועות ריאליים.
-תן לי דוגמה של סקרים שמתפרסמים בעיתון ומצביעים על חוסר הבנה מצד המפרסם
ניקח סקר ששואל "אם מחר בבוקר היו בחירות והמתמודדים היו בנימין נתניהו, יאיר לפיד, שלי יחימוביץ וציפי לבני ". אני יכול לכתוב את הכותרת של העיתון: "נתניהו מכה ובגדול את כל מועמדי השמאל ביחד". אבל מה לא בסדר בשאלה הזאת? יש 50% מרכז וימינה, ובערך 50% מרכז ושמאלה. אבל בימין שמת רק את נתניהו ובשמאל 3 מתמודדים - אז לפיד קיבל 24%, יחימוביץ' 17% ולבני - את השאר. זאת מניפולציה של מי שהזמין את הסקר, או בורות של העיתון המפרסם.
-אז איך צריך לשאול את זה?
תשאלו על כל מועמד לחוד, מה ההתאמה שלו לראשו הממשלה מ-1 ל-100. אם היינו שואלים אותו דבר רק על נתניהו, ליברמן, בנט ולפיד - יכול להיות שהיית מקבלת תוצאה שיאיר מוביל בגדול על פני כל אחד מהם לחוד.
חלק מהעיתונאים לא מבינים את זה ולאחרים לא אכפת, והם גם יסבירו שיש להם תקציב מוגבל לסקרים. עוד 4 שאלות, זה עוד 2,000 שקל, אז הם עושים את החישוב הכלכלי. מה אכפת להם?
-ולך אכפת?
לי אישית אכפת. ניסו לא מעט לעשות מניפולציה בעזרת סקרים אצלנו, אבל צריך מכוני מחקר עם אינטגריטי ועיתונים עם אינטגריטי וגישה מקצועית לתחום.
-מה לגבי בחירות מוניציפאליות - שיתקיימו בעוד כמה חודשים?
כל אחד מהמתמודדים מנהל קרב עצמאי. אבל כלל ידוע הוא שראשי ערים נופלים, לא מתחלפים. כשבעיר מסוימת מגיעה הרגשת קבס, מפילים את ראש העיר.
-מה יקרה לחולדאי?
השבוע התפרסם ב'הארץ' סקר שחולדאי מוביל. אין להניח שזה הגיע לעיתון מהסוקרים של הורוביץ, אז יש לי חשד מה המקור ואני מתייחס גם לזה בחשדנות. אבל לדעתי, חולדאי ייקח בהליכה, זה הגיוני, כי הוא DOER (עושה, נ"ת). התל אביבים אוהבים את תל אביב והם נזכרים שהם גרים בעיר מגניבה, וראש העיר שותף למגניביותה.
יזכה. רון חולדאי
-לסקר שמתפרסם -בין אם הוא נכון או לא - יש השפעה על המציאות, נכון?
ברור. פרופ' דני כהנמן, מורי ורבי, זוכה פרס נובל לכלכלה ב-2002, הוא האבא של תחום חדש שנקרא כלכלה התנהגותית. אחת התובנות שלו ושל עמוס סברסקי ז"ל, הייתה על יוריסטיקה: בהעדר אינפורמציה רלבנטית, אנשים מקבלים החלטות על סמך אינפורמציה זמינה, גם אם היא בלתי רלבנטית.
-כלומר, הרעש חשוב יותר מהתוכן
ולכן לסקרים יש השפעה גדולה - לאנשים יש נטייה לקבל אות מודפסת או אמירה באמצעי תקשורת כאמת, בוודאי ללא הספקנות הראויה. יש לא מעט עיתונאים שעשו את הקריירה שלהם על יכולת כתיבה גבוהה והבנה שהציבור לא מצויד במספיק אינפורמציה וכלים לשפוט אם זה נכון.
-למה נדמה לי שאתה מתכוון לעיתונאי מסוים?
כי אני מתכוון לעיתונאי מסוים, אבל אני כמובן לא אגיד למי.
-אז איך מחנכים לספקנות?
ההרצאות שאני מעביר באקדמיה, הן על איך ניתן לעשות שימוש לרעה בסקרים. אני קורא להן להסיר מכשול מפני עיוור. כששואלים למשל בוגרי צבא בסקר - "כיצד אתה מעריך את סיכוייך בעשור הקרוב בתחומים של לימוד אקדמי, מציאת עבודה והקמת משפחה - מצוינים, טובים מאד, לא כל כך טובים, גרועים", וכד', זאת שאלה דפוקה. כי אין כאן שאלה אחת, אלא 3 שאלות שונות. חוסכים! אז אני עוזר לאנשים צעירים להיות ספקנים, וזה מה שאוניברסיטה צריכה לעשות - ולזה אני מוסיף את הספקנות שצריכה להיות כלפי מה שקוראים. כששואלים מישהו איך אתה יודע, והוא אומר "כי היה כתוב בעיתון", צריך לזכור שזאת רק אחת האפשרויות של שיקוף המציאות.
פעם היה פה ערוץ אחד אבל גם עם 3 מהדורות חדשות שונות, בסך הכל, אנחנו מקבלים גרסה אחת של המציאות בתקשורת. לכן האוניברסיטאות צריכות לעורר ספקנות. אם אני קורא בעיתון ציטוט של שיחה ב-4 עיניים בין השר למנכ"ל שבה השר נזף במנכ"ל ויש ציטוט - אז או שהעיתונאי המציא את זה, או שהעיתונאי היה בחדר כזבוב על הקיר, או שזו גרסת אחד מ-2 המשתתפים. צריך להתייחס לפיסת האינפורמציה הזאת בחשדנות הנדרשת. אותו דבר עם הסקרים. לכן חשוב לשים לב מתי נערך הסקר, מי הייתה האוכלוסייה הנבדקת ומה גודל הטעות. כבר ראיתי סקר בבחירות הקודמות שבו היה כתוב שהוא נערך רק בקרב האוכלוסייה היהודית, אבל התוצאות הציגו גם את המגזר הערבי.
-אתם עורכים גם סקרים למדידת רייטינג באינטרנט. זה תחום אמין יותר?
כן. כאן זה כבר עניין של טכנולוגיה וסטטיסטיקה מתקדמת.
-אז מי אתר החדשות המוביל בארץ?
אייס כמובן. תלוי מי שואל, לא? אבל ברצינות - וואלה הוא האתר המוביל, אבל ב-ynet יגידו שבקבוצת גיל מסוימות הם מובילים.
- 9.מסוקרן 30/06/2013 18:33הגב לתגובה זוכל בעל חברת סקרים יודע היטב לברר מי הגורם המממן את הסקר המוזמן, ומה האינטרסים והתוצאות הרצויות למממן זה. עיתונאי רציני המקבל את תוצאות הסקר יברר תחילה מי הזמין ומימן את הסקר, מי ניסח את השאלות, באילו אמצעים ושיטות נקטו הסוקרים וכו' - כדי לסייג את פרסום המידע היחצ"ני של המפרסם. עיתונאי חשדן יברר תחילה אם כל המידע נמסר לפרסום, או שיש מידע שמממן הסקר יעדיף להסתיר מן הציבור. אכן, קשים ודלים הם חיי העיתונאים, ולכן יש רבים המפרסמים את החומר שנשתל אצלם ללא פקפוק וערעור. פקפקו, קולגות יקרים. עדיף תמיד להרים גבה ולברר היטב לפני הפרסום.
- 8.יצחק 30/06/2013 11:45הגב לתגובה זוזו אמירה של מי שהיה בעבר העורך הראשי שלי, אלתר ולנר. הוא נהג לומר זאת בכל פעם, כשפסל מפרסום ידיעה שהעבירו הכתבים שלנו על ממצאי סקר.
- 7.לא פוסל 30/06/2013 11:30הגב לתגובה זואו שאתה מכיר מישהו שעושה אקסטרפולציה או שכקורא אני צריך לעשות אקסטרפולציה ולהבין שהפוסל במומו פוסל!?
- 6.טברסקי 29/06/2013 16:22הגב לתגובה זופרסומת ממומנת לאקדמית אונו.
- 5.טברסקי, לא סברסקי (ל"ת)רון 28/06/2013 15:51הגב לתגובה זו
- 4.אהוד ברק 28/06/2013 13:23הגב לתגובה זולשפשף את העיניים
- 3.מנהיג המהפכה 28/06/2013 12:49הגב לתגובה זוהכסף קובע את תוצאות הסקרים . כך גם לגבי הכתבות הכסף קובע מה יכתב . הכסף הוא האובייקטיבי - את הכסף לא מעניין מי מחזיק בו את העיתונאי ועורך הסקר לא מעניין מה יכתב מעניין רך כמה כסף יקבל .
- 2.בנדיק 28/06/2013 11:17הגב לתגובה זולפי הדברים פה, סקרים הם מניפולאציות ואיאפשר לדעת אם הם נכונים או לא
- שי 29/06/2013 01:17הגב לתגובה זואבל כמובן שיש מכוני מחקר אמינים - כמו זו של אבינעם.
- 1.סקרים זה מיניפולציה שלא נכונה לזמן פרסומה (ל"ת)אייל 28/06/2013 08:36הגב לתגובה זו
שירות דיגיטלי (X)הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין
סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?
סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?
בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.
הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת
הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?
מור
- הראל תשקיע 50 מיליון ד' בקרן תשתיות תקשורת גלובלית
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקובראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
מבחינת מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות כאן11 ורשת ממשיכות להיחלש, קשת וערוץ 14 מובילות; בפריים טיים המתכון המנצח אכן ניצח והריאליטי-מוזיקה-אירוויזיון היה בראש
הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר בסטטוס קוו, למרות שחדשות 13 נחלשו שוב, אחרי תקופה שבה הראו התאוששות מסוימת. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.5% רייטינג ו-353 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-197 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 4.3% רייטינג ו-106 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 2.7% רייטינג בלבד ו-69 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התוכן המקורי היחידי שעלה בפריים טיים היה "זהו זה" של כאן11, אבל מבלי להיכנס להשוואות לגבי הגירסה העדכנית של התכנית המיתולוגית, היא היתה במקום האחרון, בפער רב, עם 3.6% רייטינג ו-79 אלף צופים בלבד. במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 15.6% רייטינג ו-406 אלף צופים. אחרי מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8%, אך יחסית מעט צופים (181 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 224 אלף צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 7.9%, ליתר דיוק.
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.3% ו-80 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השלישי, עם 1.7% רייטינג ו-31 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השני עם 2.3% רייטינג ו-67 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 3.5% ו-73 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 2% ו-44 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.4% ו-25 אלף צופים.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-209 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-127 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.5% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד.
- משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 8.7% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 5.3% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5% ו-145 אלף צופים.
