גולדבלום מול אלתרמן: איפה ההסבר הטוב יותר על Paypal?
שורה תחתונה: מדובר בקמפיין "מגויר" שמצליח לקחת את הרעיון הבינ"ל למחוזות ישראליים. עם זאת, משהו הלך לאיבוד כשהוא חצה את האוקיינוס.
אחת השאלות הגדולות של מותגים בינ"ל היא שאלה המכונה בידי מפרסמים כ"גלוקאליות", או במלים אחרות - כיצד נשמור על סיפור המותג הגלובאלי תוך יצירת עוגן לוקאלי.
הקמפיין של paypal עם עידן אלתרמן, הוא אדפטציה מקומית לקמפיין בינ"ל. את הקמפיין האמריקאי מוביל ג'ף גולדבלום, הטייפקאסט של גבר שרמנטי על מפתנה של התמוטטות עצבים. עידן אלתרמן מסמל גם הוא סוג של לוזר נוירוטי, ובמובן הזה 2 הקומיקאים עונים על דרישת האב-טיפוס שמשחק את תפקיד המשתמש החרד והמותקף. אולם כשמחפשים את ההבדלים, אפשר לומר שקמפיין גולדבלום מייצר ערך נוסף שקמפיין אלתרמן מתקשה לבטא.
הקמפיין האמריקאי אינו מתייחס אך ורק לטרחה שקניה שלא באמצעות paypal גורמת למשתמש. קמפיין ג'ף גולדבלום מסביר מה נוכל להרוויח מקיצור תהליך הקניה, ובהגזמה חיננית משהו, אנחנו למדים שכל תהליך יעיל מפנה לנו זמן לחיות את חיינו, או במלים אחרות - הוא מסביר לנו את מה שכולנו כבר יודעים, וזה שזמן פנוי מאפשר לנו to have a life ובכל זאת הוא מבקש להזכיר לנו את זה בהקשר של שימוש ב-paypal. בכל פעם שהוא מתאר עסקאות המבוצעות ברשת, גולדבלום נסחף - כאשר הוא מגיע לנקודה שבה צריך לעבור מסכת עינויים כדי שהתשלום יאושר ומגיע למסקנה שזה לא הכרחי ואפשר אחרת.
"למה שהקוד הסודי בגב הכרטיס לא ישאר סודי?", שואל ג'ף בטון חצי היסטרי. לא חייבים לחלוק את סיפור חיינו כדי לבצע קניה באינטרנט, אומר הפרזנטור. אקט הקניה כל כך סיזיפי שהוא משתלט על חיינו. עדיף, מציע ג'ף, לצאת לארוחת צהרים או ללכת לשיעור טנגו. לחיות את חיינו. "רגע", חוזר ג'ף גולדבלום על שאלת המוקדנית בקליפ אחר, "מה תאריך התפוגה שלי?".
בפרשנות הישראלית יש פחות תובנה ויותר פונקציונאליות. הקמפיין הישראלי אמנם נאמן לעובדה שגם הוא מתאר את הסירבול שבקניה אינטרנטית רגילה, אבל הוא מציג מסביר משוואה שבכלל אינה ייחודית ל-paypal, והיא: עדיף שתהליך יהיה קל ופשוט מאשר ארוך ומסובך. אלתרמן משוחח עם אשת מכירות קשוחה במחשב. זו נכנסת לחייו ולא מרפה במקביל לביצוע העיסקה באינטרנט. אשת המכירות המגולמת גם היא על ידי אלתרמן, גולשת לפרטים אישיים ועוברת את גבול הטעם הטוב ("גר עם אמא?") - ואלתרמן חסר האונים, נדחק כשגבו אל הקיר בידיה הפולשניות של הבירוקרטיה.
אז מצד אחד הטקסטים מצחיקים ושנונים, והדיאלוג בין "עידן הרוכש" ל"עידן נציגת המכירות" מתוזמן ומוצלח מבחינה קולנועית, אבל חסרה התובנה הקצת יותר מעניינת המתקשרת לקניה באמצעות paypal. והתובנה היא לא רק שקל ופשוט יותר לרכוש ב-paypal, אלא ש-paypal מאמינה שהחיים לא צריכים להיות מבוזבזים על זוטות. במלים אחרות: paypal אינו רק פתרון לתהליך מעיק, אלא החלטה על דרך חיים שמפנה מקום לחיים.
2 הקמפיינים מצליחים להבהיר לצופה ש-paypal זה "טוב וכדאי", אבל הטקסטים של גולדבלום מוכרים לנו ערך משמעותי יותר, בעוד שעידן אלתרמן מוכר לנו את מה ששמענו הרבה מאד פעמים: יש דרכים יותר נוחות ופחות טרחניות, והנה עוד אחת כזו.
כאשר בונים נרטיב, לא די להסביר את ההסבר "הנכון". הנרטיב חייב לבטא את "המדוע" הטוב ביותר שהמותג יכול לספק. שם נמצאת גם המחויבות של המותג כלפי ציבור לקוחותיו, וכאשר מדובר ב-Paypal, ברור שההבטחה שלו לציבור לקוחותיו היא לא רק "תיהנו מתהליך פשוט", אלא גם "תתפנו לעסוק בדברים היותר חשובים, בזכותי".
החדשות הטובות: אי אפשר לעמוד בפני קסמו של אלתרמן והמפגש בין עידן החנון לעידן "הנציגה המניאקית" - עושה את העבודה!!

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.