דוח רשות החדשנות: ענף ההייטק יציב, אך גיוסי העובדים נעצרו
לצד יציבות מרשימה בסך ההשקעות בענף, תמונת התעסוקה והגיוסים בהייטק הישראלי מורכבת. בישראל נרשמה סטגנציה מדאיגה בתעסוקה ולא חלה במדד זה צמיחה משמעותית מזה כשנתיים - כך עולה מדו"ח הרשות לחדשנות, שמטרתו להציג את השפעות המלחמה על ענף ההייטק והטכנולוגיה בישראל.
פערים בין חברות טכנולוגיה ישראליות לאמריקאיות
הדו"ח מוצא כי פערי התשואות בין חברות טכנולוגיה ישראליות לחברות נאסד"ק ממשיכים להתרחב. בעוד בנאסד"ק נרשמה תשואה של 31% מאז פרוץ המלחמה, מדד ת"א-טכנולוגיה עלה ב-14% בלבד, פער המדגיש את התחרות הגוברת בשוקי ההון העולמיים.
בדו"ח נבחנות ההשלכות של המלחמה על אחד הענפים המשמעותיים ביותר לכלכלת ישראל, ענף המהווה יותר ממחצית מהייצוא הישראלי, כשליש מכלל הכנסות המדינה ממסי הכנסה של שכירים, וחמישית מהתוצר המקומי הגולמי. ענף ההייטק, הנסמך במידה רבה על משקיעים זרים, מצוי בתקופה קריטית המאופיינת בסיכון מוגבר ואי-ודאות גוברת, עם השפעות על המשק הישראלי כולו.
כאמור, לצד יציבות מרשימה בסך ההשקעות בענף לעומת התקופה המקבילה אשתקד, תמונת התעסוקה והגיוסים בהייטק הישראלי מורכבת. בעוד בעולם הטכנולוגי מתחילים להיראות ניצני צמיחה והתאוששות מהמשברים הכלכליים הגלובליים, בישראל נרשמה סטגנציה מדאיגה בתעסוקה ולא חלה במדד זה צמיחה משמעותית מזה כשנתיים.
מה קורה בהייטק הישראלי?
הממצאים מראים כי למרות המצב הביטחוני, ישראל נותרה מוקד משיכה משמעותי להשקעות זרות. מנגד, הדו"ח מצביע על כך שהצמיחה במספר המועסקים בענף, שהייתה המנוע לצמיחה הכלכלית בעשור האחרון, הואטה מאוד. מאז 2022, נרשמה עצירה כמעט מוחלטת בצמיחה במספר המועסקים, שנותר קבוע סביב 400,000 עובדים, המהווים כ-11% מהמועסקים במשק הישראלי (שיעור שגם הוא הפסיק לצמוח).
לצד הדריכה במקום בתחום התעסוקה, ההייטק הישראלי שמר על יציבות בגיוסי הון, כאשר בין אוקטובר 2023 לאוגוסט 2024 גויסו קרוב ל-9 מיליארד דולר על ידי חברות טכנולוגיה ישראליות. סכום זה מציב את ההאב הישראלי במקום השלישי בעולם בגיוסי הון, אחרי עמק הסיליקון וניו יורק, ומעל האבים טכנולוגיים אחרים כגון לונדון ופריז.
- ההייטק הישראלי גדל באירופה: מעל 30 אלף עובדים וצמיחה שנתית של 4.8%
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "הדו"ח מראה מצד אחד את האטרקטיביות הרבה, גם בעתות משבר של חברות הטק הישראליות להשקעות. מצד שני מראה הדו"ח האטה משמעותית בצמיחה בתעסוקה, בהשקעות בשלבים מוקדמים ובאינדיקטורים נוספים. על מנת להבטיח שעם סיומו של המשבר ההייטק יחזור לתוואי הצמיחה המהירה שלו עלינו לוודא שההשקעות זורמות גם לסטרטאפים צעירים ולחברות בשלבי צמיחה המוקדמים ולכלל תחומי הטכנולוגיה, ולא נשארות רק בחברות הגדולות יותר ובסייבר. הדרך לעשות זאת, בין היתר, היא באמצעות הגדלת ההשקעה הממשלתית בהייטק גם בשנים הבאות, כפי שנעשה ב-2024".
פערים בתעסוקה ומיקוד במו"פ
לראשונה,במחצית השנה האחרונה מעל למחצית המועסקים בענף ההייטק היו בתפקידי מו"פ. הדו"ח מצביע גם על שינוי בתמהיל התעסוקה בהייטק: בעוד שתפקידי מו"פ המשיכו לצמוח, התעסוקה בתפקידי מוצר ובתפקידים עסקיים נחלשה. המצב הזה יוצר תעשייה הממוקדת בעיקר במחקר ופיתוח, תוך ירידה בתפקידים התומכים בפיתוח המוצר והתפעול העסקי. מצב זה מצביע על פחות הזדמנויות תעסוקה בהייטק למי שאינם בתפקידים טכנולוגיים. ומגביל את היכולת של ההייטק לצמוח כענף מעסיק בישראל.
השקעות בחברות בוגרות וסייבר
הדו"ח מגלה כי בעוד סך ההשקעות בחברות הייטק נשאר יציב, ישנה מגמה של ריכוז השקעות בחברות בוגרות, ובעיקר בתחומי הסייבר. קרוב ל-60% מההשקעות שנעשו בתקופת המלחמה הופנו לסבבי גיוס גדולים (מעל 50 מיליון דולר), בעיקר בחברות מבוססות. תחום הסייבר, הפך לדומיננטי במיוחד, וריכז כ-35% מסך ההשקעות בתקופה זו, נתון הכפול מהשנים הקודמות.
מגמה זו מעידה על ההצלחה של תחום הסייבר בישראל, אך היא גם מדגישה את הסיכון לצמצום ההשקעות בסטרטאפים צעירים ובתחומים נוספים - צריך להמשיך לוודא שיש מספיק הון זמין להשקעות לחברות גם ביתר התחומים. הקפאון בהשקעות בשלבים מוקדמים עלול לפגוע בפיתוחים חדשניים ולצמצם את צמיחתן של חברות חדשות שמהוות את הבסיס לחדשנות העתידית של ישראל.
שכר גבוה אך פערים גדלים
בעוד התעסוקה בהייטק נותרה בסטגנציה, השכר בענף המשיך לעלות, והפער בין השכר בהייטק לשאר המשק ממשיך להתרחב. השכר הממוצע בהייטק ברבעון השני של 2024 עומד על כ-31.5 אלף שקלים, פי 2.8 מהשכר הממוצע במשק. העלייה בשכר מעידה על ביקוש לכישרונות טכנולוגיים שרק יגדל בעתיד.- אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
- "החזון שלנו הוא להיות בכל קליניקה בעולם ולהציל חיים"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
- 1.פרה נחלבת 23/09/2024 09:46הגב לתגובה זוהמדינה לא יכולה לסייע לשוק הזה דרך מענקים, הכל מסורבל ומובנה לכך שתשכור שירות של מישהו שיגיש לך טפסים, אין מומחיות בתוכן. אם המדינה רוצה לעזור שתתמקד בלהפריע פחות קרי הטבות מס, ביטול מיסוי עודפות ואפשרות קיזוז מס אחורה ליזמים בתקופת הגיוס, תקופה ארוכה של כמה חודשים ללא שכר כלל ועלויות גבוהות לנסיעות פגישות קורסים כנסים וכדומה.
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטיאין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
שיחה עם יואב שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של Apptor.ai
ספר בקצרה על עצמך:
אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.
ספר על החברה ומניין בא הרעיון?
אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.
אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.
מתי הוקמה וכמה עובדים?
קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי המשקיעים?
זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטיאין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
שיחה עם יואב שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של Apptor.ai
ספר בקצרה על עצמך:
אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.
ספר על החברה ומניין בא הרעיון?
אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.
אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.
מתי הוקמה וכמה עובדים?
קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי המשקיעים?
זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד
