השבוע בשווקים: 4 אירועי המאקרו שצפויים להשפיע על כיוון שוקי המניות

האם ראלי טראמפ בשווקים יימשך? הנה האירועים המשמעותיים בשבוע המסחר הקרוב
נדב לוי | (1)

הרוח הגבית לעליות בשווקים בסיכום השבוע החולף הגיעה ברקע לנאומו בקונגרס של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בו הוא חזר על כוונותיו בנוגע לתכניתו הכלכלית כשהדגש העיקרי הינו על הפחתת מסים, השקעה בהיקף נרחב של 1 טריליון דולר בתשתיות והפחתה משמעותית ברגולציה העסקית, כל זאת כדי "להניע מחדש את כלכלת ארה"ב".

אותו נאום כאמור, דחף את המדדים המובילים בארה"ב להעפיל לשיאים חדשים, כמו גם את מדדי אירופה לרשום תשואות חיוביות בסיכום השבוע החולף ולגרד את שיא כל הזמנים. כעת תוהים המשקיעים לגבי המשך המומנטום החיובי ויתכן כי האירועים הכלכליים המרכזיים השבוע יהיו אלו שינתבו את כיוון השווקים בזמן הקרוב. לפניכם כל הפרטים:

דוח התעסוקה בארה"ב לחודש פברואר (NFP) - יום שישי

השווקים הפיננסים הגלובליים ימתינו בדריכות השבוע ליום שישי הקרוב (10.3) אז יתפרסם דו"ח התעסוקה לחודש פברואר בארה"ב שיוכל לתת כיוון בדבר העלאת הריבית על ידי הפדרל ריזרב. קונצנזוס תחזיות האנליסטים צופה כי הדוח יציג תוספת של 190 אלף משרות, זאת לאחר שבדוח התעסוקה האחרון נרשמה עלייה של 227 אלף משרות חדשות בחודש ינואר. שיעור האבטלה צפוי לשמור על יציבות ולהציג ירידה קלה של 0.1% לשיעור של 4.7%. השכר השעתי, כך לפי תחזיות מוקדמות, צפוי להציג עלייה של 0.3% לאחר עלייה מאכזבת של 0.1% בחודש קודם לכן.

דו"ח תעסוקה חיובי ייתן את החותמת הסופית להעלאת ריבית ב-15 במארס לאחר שכעת הסיכויים הם סביב 80% להעלאת ריבית.

עדכון הריבית בגוש האירו- יום חמישי

ביום חמישי תתקיים ישיבת בכירי הבנק המרכזי באירופה כאשר הצפי המוקדם הינו שהבנק המרכזי האירופי יותיר את הריבית על כנה וכמו גם שלא יכריז על שינוי במדיניותו הכלכלית, זאת למרות האינפלציה הגואה ונתוני הצמיחה החזקים ששוחררו לאחרונה.

מירב תשומת הלב, בדומה לפעמים קודמות, תופנה למסיבת העיתונאים שייערוך נשיא הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, כ-45 דקות לאחר ההרכזה על הריבית. ההערכות הן כי דראגי יימנע מהצהרה על שינוי במדיניות וידבוק בעמדתו כי העלייה האחרונה באינפלציה היא זמנית, נתוני הצמיחה שבריריים וכי הסיכונים הפוליטיים בגוש האירו מחייבים את המשך התמיכה מצד הבנק המרכזי.

נציין כי לאור הסיכונים הפוליטיים והבחירות הדרמטיות הצפויות במדינות מרכזיות ביבשת, סקר שערך 'רויטרס' הצביע על כך כי הבנק המרכזי של אירופה צפוי לשנות את מדיניותו המוניטרית רק לקראת תום השנה או בתחילת השנה הבאה.

סין תשחרר נתוני סחר לחודש פברואר - יום רביעי

הכלכלה השנייה בגודלה בעולם צפויה לשחרר דו"ח אודות העודף המסחרי כאשר הצפי המוקדם מצביע על כך שהמדינה תציג ירידה לסך של 25 מיליארד דולר בחודש פברואר זאת מסכום של 54.1 מיליארד דולר בחודש ינואר. נתון הייצוא לחודש החולף, כך על פי תחזיות מוקדמות, צפוי להציג עלייה חדה של כ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, זאת לאחר עלייה של 7.9% לפני כחודש.

נתון הייבוא צפוי להציג עלייה של כ-20% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד וזאת לאחר עלייה של 16.7% בחודש ינואר האחרון.

יחד עם זאת, ביום חמישי צפוי להתפרסם באסיה מדד המחירים ליצרן ולצרכן. הצפי המוקדם עומד על כך שהנתונים צפויים להראות כי מדד המחירים לצרכן עלה ב-1.6% בחודש שעבר, בעוד שמדד המחירים ליצרן צפוי לעלות בשיעור חד של 7.7%. נציין כי כלכלת סין הציגה צמיחה נאה של 6.8%.

נתון הייצור התעשייתי בבריטניה לחודש ינואר וחשיפת התקציב השנתי - יום שישי

המשרד הלאומי לסטטיסטיקה בבריטניה צפוי לשחרר ביום שישי הקרוב את נתון הייצור התעשייתי לחודש ינואר כאשר ההערכה היא כי תרשם ירידה של 0.5% זאת לאחר עלייה של 2.15 בחודש הקודם. גם התקופה התעשייתית צפויה לרשום ירידה של 0.3% לאחר עלייה של 1.1% בחודש דצמבר.

יחד עם זאת, הפוקוס הגדול יתרכז בחשיפת תקציבה השנתי של הממלכה ביום רביעי הקרוב. נציין כי הבנק המרכזי של אנגליה מעלה את התחזיות לצמיחה ולאינפלציה בחודש האחרון אך עם זאת לא ממהר להעלות את רמת הריבית במדינה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    nostr 06/03/2017 08:18
    הגב לתגובה זו
    אפקט טראמפ ההפוך...
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: