מטרו
צילום: מטרו

חוק המטרו אושר בכנסת. המנצחת הגדולה: המדינה, שתכניס עוד כסף

אחרי הליך ארוך, אושר חוק המטרו בוועדת הפנים והוא כולל תיקונים רבים. מס השבחת המטרו יקטן ל-60% ויעלה בהדרגה. למה בעלי העסקים שנפגעו ירוויחו בעתיד ומה המשמעות עבור הרשויות והיזמים?
איציק יצחקי | (1)

אחרי הליך ארוך ומייגע, זה קרה: חוק המטרו (הצעת חוק רכבת תחתית, מטרו - תיקון, התשפ"ג-2023) אושר הבוקר (שלישי) בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר. החלק המרכזי והמעניין בנושא האישור הוא כמובן מס השבחת המטרו. עוד לפני הדיון, סוכם כי מס השבחת המטרו יופחת עד סוף שנת 2030 ויעמוד על 60% ויעלה אחר כך בהדרגה עד 72%.

מכיוון שעלות הקמת המטרו אמורה לעמוד על 150 מיליארד שקל, כך שמדובר בסכומים לא מבוטלים שאמורים ללכת לקופת המדינה. מצד אחד, היזמים מרוויחים ממס מופחת ומצד שני - המדינה מרוויחה מההסדר כיוון שיש לה אינטרס להאיץ את הפיתוח ולקבל את הכסף. חשוב לציין כי היזמים אמנם ירוויחו מהקלות מיסוי, אך יפסידו מהיטל מימון המטרו, שהוא מס חדש שיוטל על נכסים שאינם למגורים.

כמו כן, המדינה תוכל להפקיע חלק מהשטחים לשימושה האישי. קבוצה נוספת שתרוויח בעתיד הם בעלי העסקים, שבינתיים נפגעים בשל המשך העבודות. גם הם, אגב, יחויבו לשלם את ההיטלים ואולי הדבר יפגע ברווחיות שלהם.

נחמה בוגין (ניר שהרבני)

"התיקונים בחוק הנוכחי הופכים אותו למעשי, בניגוד לחוק הקודם". בוגין (ניר שהרבני)

"יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין מציינת: אני מברכת את הועדה על העבודה המשותפת עם לשכת שמאי המקרקעין ועל אישור החוק. אין ספק שהתיקונים בחוק הנוכחי הופכים אותו למעשי, בניגוד לחוק הקודם. יחד עם זאת, כדי שהמאמץ האדיר שנעשה בוועדה יוביל לתוצאה הרצויה ונראה את גלגלי הפרויקט מתחילים לנסוע, אני קוראת לרשויות התכנון להתגייס גם הן למהלך", אמרה יו"ר לשכת השמאים, נחמה בוגין לביזפורטל, לאחר הדיון. "לוח הזמנים של 6 השנים בתמריץ ההפחתה להיטל של 60% צפוף מאוד, במיוחד במדינה כמו שלנו שסובלת מהליכים בירוקרטים אינסופיים. חשוב שיו"ר מטה התכנון ומנהל התכנון עצמו ירתמו לקידום מהיר של תמ"א 70 וקידום התוכניות השונות סביב תוואי המטרו. אני סבורה שגיבוש התקן השמאי שסוכם עליו בוועדה באישור משרד המשפטים והאוצר יהווה כזרז לקידום התוכניות השונות. בסופו של יום המעורבות של חוות דעת שמאית תאפשר את החיבור בין התכנון לכלכליות הפרויקט והוצאתו לפועל עבור היזמים".

ח"כ יעקב אשר אמר בדיון: "אני קורא לשר הפנים ולשר האוצר, לדעתי בתוך הדיונים של להעלות ארנונה או לא, הדיון הזה של מימון המטרו - לא צריך להיות דיון שעל בסיסו יקבלו החלטות. אולי צריך להוציא הנחיה, אני קורא להם לא לאשר העלאות בארנונה בגין הסעיף הזה". חשוב לציין כי הרשויות המקומיות כן מעוניינות לייצר הכנסות חדשות, כיוון שלפי תיקון שאושר הן ישתתפו בסיוע לעסקים שנפגעו כתוצאה מהעבודות.

כזכור, חוק המטרו משנת 2022 קובע כי באזורים שבמרחק הליכה מתחנות המטרו שבהם אפשר להגדיל את זכויות הבנייה, יוגדל שיעור היטל ההשבחה ל-75%. שיעור המס מתחלק לשניים: 40% לוועדה המקומית והשאר לקופת המדינה, במה שמוגדר "מס מטרו".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

המדינה החליטה להתערב, לוותר על 15% ולגבות 20% בלבד, במה שיהפוך את הפרויקט לכלכלי. על פי ההערכות, מס המטרו אמור להזרים 150 מיליארד שקל וכעת, המס שתיגבה המדינה יהיה בשיעור מצומצם. עוד על פי הסיכום, שיעור המס החדש שייכנס לתוקף יעמוד על 72% תוך 6 שנים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גברי 16/07/2024 12:01
    הגב לתגובה זו
    מטרו לא מתאים פה במזרח התיכון כי הפסיכים שעוטפים אותנו יכולים בקלות להפעיל פצצות גז שתחנוק את המנהרות שלו ותיגרום להרבה מאד מתים לכן עדיפה רכבת עילית על פס אחד כמו שיש בטוקיו שזה גם גלוי וגם מנטרל ולא מפריע בכלל לתחבורה כי זה מעל לכבישים רק צריך אנשים עם שכל להחליט ולא אינטרסנטים
משה צרפתי. מנכ״ל משותף צבי צרפתי ובניו. קרדיט: אילן בשורמשה צרפתי. מנכ״ל משותף צבי צרפתי ובניו. קרדיט: אילן בשור
ראיון

הקבלן הוותיק: "קיים מלאי גדול של דירות בשוק - רק לאחר שהוא ייגמר, השוק יחזור להתייצב״

משה צרפתי, מנכ"ל משותף בחברת צבי צרפתי ובניו, על השנה הקשה בענף הנדל״ן, לקוחות שהתרגלו לעסקאות מימון כמו 20/80 ועל ריבית גבוהה שמקשה על הרוכשים. לצד האתגר, הוא מציג אופטימיות זהירה לשנים הקרובות, עם תוכנית להכפיל את פעילות החברה

צלי אהרון |
נושאים בכתבה צרפתי

חברת צבי צרפתי ובניו צרפתי 1.08%    , העוסקת בייזום ובניית פרויקטים של בנייה למגורים,משרדים, ומסחר, היא אחת מחברות הבנייה הוותיקות בענף, את החברה הקים לפני למעלה מ-50 שנה צבי צרפתי, שכיום בן 80 ועדיין מגיע מדי יום למשרד. כיום מנהלים אותה שני בניו, משה ורפי צרפתי, המשמשים כמנכ"לים משותפים. בהובלת האחים, החברה פועלת במגוון תחומים: ייזום למגורים, ביצוע עצמי של פרויקטים, התחדשות עירונית, ובשנים האחרונות גם פיתוח של פעילות בתחום הנכסים המניבים. ייחודה של החברה היא מבצעת את כל עבודות הבנייה בעצמה - In-House. היא אינה קבלן שמבצע חיצונית לפעילות החברה, אלא אחראית לכל שלב בתהליך - מתכנון וביצוע ועד מסירת המפתח. "אנחנו לא עובדים החוצה", אומר משה צרפתי בראיון לביזפורטל. "זה נובע לא רק מהרצון לחסוך כסף ולהתייעל תפעולית, אלא מהאחריות שלנו כלפי הרוכשים. האחריות לבניין היא לעשר שנים קדימה, ולכן אנחנו דואגים לתת את המוצר הטוב ביותר שאפשר״. את עיקר פעילותה מבססת החברה באזורי ראשון לציון, העיר שבה נוסדה, אך היא פועלת גם באור-יהודה, תל אביב ובאר יעקב. בפרויקט שהסתיים לאחרונה בראשון לציון - ברחוב שפרינצק, השלימה החברה בנייה של 112 דירות, כאשר מחיר דירה ממוצעת בפרויקט עמד על כ-4 מיליון שקל.

לגבי תופעת מבצעי הקבלן שפרצה לחיינו בשנים האחרונות בסערה. צרפתי מגיב: "השוק התרגל לזה. הלקוחות אוהבים את זה, אבל זה פחות נכון. בסוף, כשהכסף בבורסה לא יניב או אפילו ותשתנה המגמה, הציבור יחזור לרכישות רגילות, עם חוק מכר והכול״. צרפתי מתאר מציאות מאתגרת בענף, עם ירידה ניכרת במכירות מתחילת השנה, על רקע הריבית הגבוהה, המלחמה והאווירה הציבורית השוררת בשוק כיום. לדבריו, “היום השוק במצב קשה מאוד. נוצר מלאי גדול של דירות, ורק כשהוא ייגמר - השוק יחזור להתייצב”.

 עם זאת, הוא מביט קדימה באופטימיות זהירה: “אני לא צופה עליית מחירים בטווח הקצר, אבל כן חזרה לשוק נורמלי כשהמלחמה תסתיים, כשהמשק יחזור לשגרה, וכשאנשים יוכלו שוב לתכנן קדימה״. לצד השוק הלא פשוט, החברה ממשיכה להתרחב: היא קיבלה לאחרונה אישור מהוועדה המחוזית לגביהוד השרון לתוספת של 132 דירות מעל מבנה משרדים -פרויקט של עירוב שימושים שהמדינה מעודדת. כמו כן, החברה קיבלה אישור תב״ע (תכנית בניין עיר) בבאר יעקב הכולל כ-2.6 אלף דירות יחד עם שותף, מתוכן כ-700 דירות בבעלות החברה.

בתחום ההתחדשות העירונית, מציינת החברה למעלה מ-7 אלף דירות בשלבי תכנון שונים, שחלקן צפויות לצאת לביצוע כבר בשנה הבאה. במקביל, החברה השלימה לאחרונה גיוס הון פרטי בהיקף של 50 מיליון שקל, בהשתתפות גופים מוסדיים גדולים, בהם ילין לפידות ו-IBI, שנכנסו כבעלי עניין בחברה. צרפתי רואה בגיוס זה שלב נוסף בדרך להכפלת פעילות החברה: “אנחנו מתכננים להגיע לכאלף דירות בפרויקטים שאנחנו נכנסים אליהם - פי 2 מהיקף הבנייה הנוכחי בפרויקטים בהם החברה פועלת כיום. ״אם החברה יודעת לבצע 500, היא תדע גם לבצע 1,000. יש לנו את הידע, את האנשים ואת הניסיון״. למרות השמרנות שמלווה את המשפחה כבר עשרות שנים, ניתן להרגיש אצל משה צרפתי גם זהירות וגם אמונה עמוקה בענף: "זה תחום מחזורי, עם תקופות טובות וקשות. אבל הוא תמיד חוזר. השוק יתייצב, ועם בסיס חזק כמו שלנו - נמשיך לבנות עוד הרבה שנים קדימה״.

משה, מה מאפיין אתכם בענף הבנייה שנחשב לכל כך תחרותי?

משה צרפתי. מנכ״ל משותף צבי צרפתי ובניו. קרדיט: אילן בשורמשה צרפתי. מנכ״ל משותף צבי צרפתי ובניו. קרדיט: אילן בשור
ראיון

הקבלן הוותיק: "קיים מלאי גדול של דירות בשוק - רק לאחר שהוא ייגמר, השוק יחזור להתייצב״

משה צרפתי, מנכ"ל משותף בחברת צבי צרפתי ובניו, על השנה הקשה בענף הנדל״ן, לקוחות שהתרגלו לעסקאות מימון כמו 20/80 ועל ריבית גבוהה שמקשה על הרוכשים. לצד האתגר, הוא מציג אופטימיות זהירה לשנים הקרובות, עם תוכנית להכפיל את פעילות החברה

צלי אהרון |
נושאים בכתבה צרפתי

חברת צבי צרפתי ובניו צרפתי 1.08%    , העוסקת בייזום ובניית פרויקטים של בנייה למגורים,משרדים, ומסחר, היא אחת מחברות הבנייה הוותיקות בענף, את החברה הקים לפני למעלה מ-50 שנה צבי צרפתי, שכיום בן 80 ועדיין מגיע מדי יום למשרד. כיום מנהלים אותה שני בניו, משה ורפי צרפתי, המשמשים כמנכ"לים משותפים. בהובלת האחים, החברה פועלת במגוון תחומים: ייזום למגורים, ביצוע עצמי של פרויקטים, התחדשות עירונית, ובשנים האחרונות גם פיתוח של פעילות בתחום הנכסים המניבים. ייחודה של החברה היא מבצעת את כל עבודות הבנייה בעצמה - In-House. היא אינה קבלן שמבצע חיצונית לפעילות החברה, אלא אחראית לכל שלב בתהליך - מתכנון וביצוע ועד מסירת המפתח. "אנחנו לא עובדים החוצה", אומר משה צרפתי בראיון לביזפורטל. "זה נובע לא רק מהרצון לחסוך כסף ולהתייעל תפעולית, אלא מהאחריות שלנו כלפי הרוכשים. האחריות לבניין היא לעשר שנים קדימה, ולכן אנחנו דואגים לתת את המוצר הטוב ביותר שאפשר״. את עיקר פעילותה מבססת החברה באזורי ראשון לציון, העיר שבה נוסדה, אך היא פועלת גם באור-יהודה, תל אביב ובאר יעקב. בפרויקט שהסתיים לאחרונה בראשון לציון - ברחוב שפרינצק, השלימה החברה בנייה של 112 דירות, כאשר מחיר דירה ממוצעת בפרויקט עמד על כ-4 מיליון שקל.

לגבי תופעת מבצעי הקבלן שפרצה לחיינו בשנים האחרונות בסערה. צרפתי מגיב: "השוק התרגל לזה. הלקוחות אוהבים את זה, אבל זה פחות נכון. בסוף, כשהכסף בבורסה לא יניב או אפילו ותשתנה המגמה, הציבור יחזור לרכישות רגילות, עם חוק מכר והכול״. צרפתי מתאר מציאות מאתגרת בענף, עם ירידה ניכרת במכירות מתחילת השנה, על רקע הריבית הגבוהה, המלחמה והאווירה הציבורית השוררת בשוק כיום. לדבריו, “היום השוק במצב קשה מאוד. נוצר מלאי גדול של דירות, ורק כשהוא ייגמר - השוק יחזור להתייצב”.

 עם זאת, הוא מביט קדימה באופטימיות זהירה: “אני לא צופה עליית מחירים בטווח הקצר, אבל כן חזרה לשוק נורמלי כשהמלחמה תסתיים, כשהמשק יחזור לשגרה, וכשאנשים יוכלו שוב לתכנן קדימה״. לצד השוק הלא פשוט, החברה ממשיכה להתרחב: היא קיבלה לאחרונה אישור מהוועדה המחוזית לגביהוד השרון לתוספת של 132 דירות מעל מבנה משרדים -פרויקט של עירוב שימושים שהמדינה מעודדת. כמו כן, החברה קיבלה אישור תב״ע (תכנית בניין עיר) בבאר יעקב הכולל כ-2.6 אלף דירות יחד עם שותף, מתוכן כ-700 דירות בבעלות החברה.

בתחום ההתחדשות העירונית, מציינת החברה למעלה מ-7 אלף דירות בשלבי תכנון שונים, שחלקן צפויות לצאת לביצוע כבר בשנה הבאה. במקביל, החברה השלימה לאחרונה גיוס הון פרטי בהיקף של 50 מיליון שקל, בהשתתפות גופים מוסדיים גדולים, בהם ילין לפידות ו-IBI, שנכנסו כבעלי עניין בחברה. צרפתי רואה בגיוס זה שלב נוסף בדרך להכפלת פעילות החברה: “אנחנו מתכננים להגיע לכאלף דירות בפרויקטים שאנחנו נכנסים אליהם - פי 2 מהיקף הבנייה הנוכחי בפרויקטים בהם החברה פועלת כיום. ״אם החברה יודעת לבצע 500, היא תדע גם לבצע 1,000. יש לנו את הידע, את האנשים ואת הניסיון״. למרות השמרנות שמלווה את המשפחה כבר עשרות שנים, ניתן להרגיש אצל משה צרפתי גם זהירות וגם אמונה עמוקה בענף: "זה תחום מחזורי, עם תקופות טובות וקשות. אבל הוא תמיד חוזר. השוק יתייצב, ועם בסיס חזק כמו שלנו - נמשיך לבנות עוד הרבה שנים קדימה״.

משה, מה מאפיין אתכם בענף הבנייה שנחשב לכל כך תחרותי?