חיסכון
צילום: דאלי אי

הכסף שנעלם מהפנסיה: איך הפסדתם 36% תשואה ב-5 שנים בלי לשים לב

רוב הצעירים בישראל תקועים במסלול פנסיה אוטומטי שמגביל את התשואה שלהם: בזמן שבשוק המסלולים המנייתיים עלו בממוצע ב-100% ב-5 שנים, קרנות ההשתלמות וקופות גמל הניבו 83% והמסלול "עד גיל 50 בפנסיה שהוא ברירת המחדל לכל מי שמתחת ל-50 הסתפק ב-64% בלבד; ככה הרגולטור גרם למשקיעים הפסד עשרות אחוזים ומאות אלפי שקלים!

מנדי הניג | (40)
נושאים בכתבה פנסיה

מנהלי קרנות ההשתלמות והגמל לא הצליחו להביא לכם את התשואה של המדדים. הגופים המוסדיים נתנו לכם במסלול המנייתי כ-83% ברוטו בלבד, כ-80% נטו בטווח של 5 שנים. אלא שהמדדים על מניות בתמהיל המקובל (60% חו"ל, 40% מקומי) היו מייצרים 100%. ניהול אקטיבי לא מצליח להכות את המדד, ועל הניהול הזה אתם גם משלמים דמי ניהול סביב 0.6%-0.7% שקל בשנה סכומים שנוגסים ברווחים שלכם, הרחבה: ככה הפסדתם תשואה של 20% בקרן ההשתלמות ב-5 שנים; ומה זה אומר על ההמשך? זה לא בהכרח אומר שאתם צריכים לעבור בין המכשירים כי קרנות השתלמות הן מוצר משתלם מאוד בגלל הקלות מיסוי אדירות - אין מס בהפקדה, אין מס לאורך הדרך ואין מס במכירה של הקרן. אבל עדיין כדאי לבדוק מעבר למסלולים אחרים עוקבי מדדים.  

אלא שמסתבר שהניהול בקרנות ההשתלמות מייצר לחוסכים תשואה אפילו טובה ממה שהם מקבלים בפנסיה. הפנסיה היא החיסכון ארוך הטווח החשוב ביותר וברוב המקרים גם הגדול ביותר. אבל זה לא אומר שההשקעות בו צריכות להיות שמרניות. ככל שהמסלול שמרן יותר כך התשואה נמוכה יותר - סיכוי הולך יחד עם סיכוי. ולכן, הגישה היא שצעירים צריכים לחסוך במשקל גבוה במניות. הרגולטור חילק את הגילאים למספר שכבות, ושם את כל הצעירים עד גיל 50 באותה קרן פנסיה. האם צעיר בן 23 דומה לצעיר בן 49? ממש לא. האם משקל המניות בתיק שלהם צריך להיות שווה? ממש לא. בפועל, הצעירים נפגעו מאוד. מוכרים להם מסלול לצעירים שכולל שיעור נמוך יחסית של מניות וכך בעצם מייצרים להם תשואה נמוכה דווקא בגיל שהם צריכים להיות עם משקל מאוד גבוה של מניות ותשואה גבוהה.

המודל הבסיסי להשקעות ארוכות טווח שמתבסס על ההיסטוריה מכוון לכך שככל שאתם צעירים יותר כך הסיכון שאתם צריכים לקחת גבוה יותר כי  גם אם תהיה מפולת בשווקים יש לכם זמן לתקן. זה לא בהכרח נכון לאנשים בני 60, זה נכון (לפי ההיסטוריה) לאנשים בני 25, וגם 45. התוצאה - הרווחתם בחמש שנים כ-62%-66% בפנסיה, אבל הייתם יכולים להרוויח 80% פלוס אם הניהול היה כמו בקרנות השתלמות וקופות גמל מנייתיות ואפילו קרוב ל-40% יותר אם היו משקיעים לכם במסלולים פאסיביים עוקבי מניות. הפסדתם לפחות 20% בגלל שיוך לא נכון, בגלל ניהול לא נכון. האמת - בגלל חוסר אכפתיות של המדינה ושל הגופים המוסדיים. 



וזה עוד לפני שדיברנו על המדדים

הפער של ה-19% בין הקרנות השתלמות המנייתיות לקרנות הפנסיה לגילאי עד 50 הוא רק חלק מהתמונה. אם נחבר את מה שגילינו בבדיקת קרנות ההשתלמות, ההפסד הוא כאמור כפול ומכופל. מצד אחד, מסלול הפנסיה שלכם "הפסיד" 19% לעומת המסלול המנייתי של אותם גופים מוסדיים. מצד שני, כפי שראינו, המסלול המנייתי עצמו הפסיד כ-20% לעומת מה שעשו המדדים בפועל באותה תקופה.

בחישוב פשוט, התוצאה היא "נוקאאוט" לפנסיה שלכם. בעוד שחוסך צעיר במסלול ברירת המחדל קיבל תשואה של 64% ב-5 שנים, המדדים עצמם יכלו להניב לו באותה תקופה קרוב ל-100%. זה פער אדיר של 36% בתוך 5 שנים בלבד הפסד שמתגלגל למאות אלפי שקלים שייגרעו מהקצבה הסופית שלכם.

עם זאת, חשוב לדייק, גם אם תעברו למסלול "מחקה מדד", הפנסיה שלכם אף פעם לא תשיג 100% מהתשואה של ת"א 35, 125 או ה-S&P. שיעור של 30% מהתיק של הפנסיה מובטח ב-5.15% תשואה צמודה למדד. אבל גם אם המרכיב האג"חי הזה לכאורה מוריד את התשואה הכוללת וזה לא בטוח כי ההבטחה היא על תשואה אפקטיבית של 7.5% בשנה, וגם אם יש מרכיב של מזומן בפנסיה, הרי שהתשואות בפועל נמוכות מאוד ממה שצריך היה להיות. משקיע שיבחר במכשירים עוקבי מדדי מניות ויפזר כמו בפנסיה גם אם יוסיף מרכיב של 30% אג"ח ירוויח הרבה יותר מהפנסיה.

מנהלי הפנסיה נותנים בקרנות עד גיל 50 מרכיב נמוך יחסית של מניות, וזה פוגע מאוד במשקיעים-חוסכים צעירים. 


שאלות ותשובות על מסלולי פנסיה לפי גיל

האם המודל לפי גיל הוא פתרון טוב?

המודל מתייחס לגיל כפרמטר כמעט בלעדי, ומתעלם מנתונים קריטיים כמו היקף הנכסים, הכנסה חודשית, גיל פרישה מתוכנן ומצב בריאותי. חיסכון לפנסיה הוא אחד המהלכים הכלכליים הגדולים והמשפיעים ביותר על החיים - וההנחה שאפשר לנהל אותו אוטומטית לפי גיל בלבד היא בעייתית.

קיראו עוד ב"חיסכון ארוך טווח"

לכאורה, המודל מתאים לרוב החוסכים - בפועל, הוא גוזר על צעירים סיכון גבוה אבל כפי שהצגנו לעיל, לרוב הצעירים זה דווקא "מזיק" כי היקף המניות לא מספק. רוב החוסכים לא באמת מבינים את המשמעות. המודל גם מצמצם את פוטנציאל התשואה של מבוגרים שעדיין יכולים וצריכים להיחשף לשוק ההון. כלומר, זו התאמה שבלונית שנובעת מנוחות של המערכת, לא מהתאמה אמיתית לצרכי הציבור.

למה חוסכים ממשיכים להישאר במסלול שלא מתאים להם?

כי ההעברה למסלולים לפי גיל נעשית אוטומטית, בלי מידע ברור, בלי שקיפות ובלי הכוונה אמיתית. התוצאה היא אדישות מסוכנת: רוב הציבור אפילו לא יודע באיזה מסלול הוא נמצא, לא כל שכן אם הוא מתאים לו. חוסר מעורבות כזה במוצר כל כך מהותי הוא בעיה חמורה.

האם המודל באמת מצליח להקטין סיכון לקראת פרישה?

לא תמיד. בתקופות של ירידות חדות בשווקים, המעבר האוטומטי למסלולים סולידיים עלול להתרחש דווקא אחרי שהנזק כבר נעשה. כלומר, החיסכון כבר נפגע, אבל כעת גם קשה יותר לתקן אותו. בלי ניהול אקטיבי ותכנון מוקדם, המודל לא באמת מגן על החוסך.

מי באמת מרוויח מהמודל - הציבור או הגופים המוסדיים?

המודל מפשט את העבודה לגופים שמנהלים את החסכונות - פחות שאלות, פחות תיאום, פחות אחריות אישית. עבורם זה נוח, אבל עבור החוסך זו תבנית קבועה שלא מתאימה למציאות משתנה ודינמית. במילים אחרות, זה טוב למערכת, לא בהכרח לחוסכים.

המודל הזה מקבע תלות במערכת ומרחיק את הציבור מקבלת החלטות מושכלת על עתידו הכלכלי. תחת מסווה של פשטות, הוא מרדים את החוסך ומונע ממנו להבין מה יש לו באמת ואיך הוא יכול לשפר את מצבו.

למה אין דרישה לרמות סיכון מותאמות אישית?

כי זה דורש יותר מאמץ, גם מהחוסך וגם מהמערכת, ובעיקר מהגופים המוסדיים. אבל היום כבר יש כלים, מידע ופתרונות שמאפשרים לייצר התאמה אישית. ההתעקשות להישאר במודל לפי גיל בלבד מצביעה על עייפות רגולטורית וחוסר רצון להתמודד עם האתגר האמיתי: בנייה של פתרון מותאם אישית לכולם, לא תבנית אחת לכל.

הוספת תגובה
40 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(40):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    אנונימי 28/01/2026 08:31
    הגב לתגובה זו
    אנשים באופוריה על העליות האחרונותשכחו שזה יכול גם לרדת ולרדת מהרמה שבה בקלות באותה הקלות יעלם
  • 21.
    אנונימי 22/01/2026 16:30
    הגב לתגובה זו
    קופות גמל משנת 2008 הן גניבת כסף נטו.בתמימותי חסכתי באותן שנים מאות אלפי שקלים כשבאתי למשוך נאמר לי שהכסף עובר להראל ומדי חודש אקבל קיצבה.אשתי ואני קרובים לגיל שמונים מקבלים אלפיים שח מדי חודש. הראל משקיעים ועשו בשנה האחרונה מעל חמישים אחוז.
  • 20.
    אנונימי 21/01/2026 08:41
    הגב לתגובה זו
    איך הרגולטור הגן וגידר הסיכון לחוסכים...
  • 19.
    פנסיה צוברת בישראל היא מההונאות הגדולות ביותר שנעשו בעולם. (ל"ת)
    אנונימי 20/01/2026 08:12
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    למען האמת 19/01/2026 18:56
    הגב לתגובה זו
    הכל עניין של תזמון מי שישקיע כיום במניות יסבול מהפסדים כבדים.הטענה כי בטווח הארוך השקעה במניות היא תמיד השקעה רווחית היא לא נכונה. השאלה היא ממתי מתחילים למדוד כשהמניות בשיא או בשפל.
  • הכל עיניין של תיחמון (ל"ת)
    אנונימי 20/01/2026 08:13
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    המוציא לחם 19/01/2026 13:30
    הגב לתגובה זו
    כל הפנסיה מניות. אודרובבב
  • 16.
    אנונימי 19/01/2026 12:43
    הגב לתגובה זו
    שם אין אגח מיועדות ויש 100 אחוז מניות
  • 15.
    מירו 19/01/2026 12:11
    הגב לתגובה זו
    גם אין צורך בדמי ניהול רק עמלת סליקהגם הפסידו לנו כסף בזמן שהשוק עשה כסף. ואם בעתיד כשהדולר יתייקר לא נעשה כפול לאן הולך הכסף הרי אם הפסדנו בגלל הדולר עכשיו קנינו המון דולרים בזול.
  • 14.
    אנונימי 18/01/2026 20:33
    הגב לתגובה זו
    מה הקטע עם עצה על מסלול השקעה בדיאבד
  • 13.
    אמיר 18/01/2026 20:26
    הגב לתגובה זו
    זו לא חוכמה בדיעבד. זה הכלל הבסיסי. יכול להיות ש5 שנים קדימה זה ישתנה ותהיהה מפולת אבל על פני זמן בטח ובטח ובטח כשזה לפנסיה כדאי משקל מגבוה של ממניות לפחות 70%. המוסדיים איבדו לכם 30%. אני העברתי את הבן שלי למסלול S&P השנה היה חלש אבל 4 שנים שהוא הרוויח פי 2 מכולם
  • לימור 18/01/2026 21:03
    הגב לתגובה זו
    כשפניתי לפני שנה לסוכן ביטוח הוא אמר שהמסלול עד 50. אני מפסידה מכך
  • תשקיעי בסקטור החלל (ל"ת)
    מיצי החתול 21/01/2026 08:43
  • אנונימי 18/01/2026 20:52
    הגב לתגובה זו
    הפסדתם 30% ב5 שנים 6% בשנה. אתם מגיעים לפנסיה עם 305 פחות. במקום למשוך בממוצע 910 אלף שקל תמשכו 7 בחודש. זה שקול למאות אלפי שקלים בגלל הריבית דריבית
  • 12.
    דניאל 18/01/2026 19:33
    הגב לתגובה זו
    ומה הייתם כותבים על אותם מסלולים בזמנים שהבורסה הייתה בתקופת השלכת !!
  • אתה לא הכי מבריק. זה נכון לתמיד (ל"ת)
    אנונימי 18/01/2026 20:27
    הגב לתגובה זו
  • שוק המניות נותן תשואה עודפת על פני שנים (ל"ת)
    אנונימי 18/01/2026 20:22
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אנונימי 18/01/2026 17:30
    הגב לתגובה זו
    ילד שב בשקט
  • צעירים תמיד צריכים להיות במשקל גבוה במניות זו לא חוכמה בדיעבד גם אם השוק יירד (ל"ת)
    גדעון 18/01/2026 20:22
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    בדיעבד אפשר לבחור 4שנים מניות בארהב ושנה אחרונה בארץ. אז בכלל היה טוב. (ל"ת)
    אנונימי 18/01/2026 16:45
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אנונימי 18/01/2026 16:31
    הגב לתגובה זו
    מדד האינפלציה הוא היחיד החשוב עשית יותר מהאינפלציה שמרת על ערך התיק ורמת חייך! המדדים המנייתיים שנה אסל שנה בסל השקעת בסיכון עליתירדת ברכבת הריםהשנים האחרונות מטעותהיה אכן טוב מאוד אך יוצא דופןלא בטוח שימשיך כךהסיכון עולה!!!!
  • מדדים זה הדבר ה כי נכון להשוות אליו (ל"ת)
    אפרת 18/01/2026 20:28
    הגב לתגובה זו
  • אתה צודק 18/01/2026 17:33
    הגב לתגובה זו
    אבל בעיקרון אתה צודק.
  • 8.
    אנונימי 18/01/2026 15:35
    הגב לתגובה זו
    כתבה מתעה ולא מועילה
  • עברית אתה לא יודע וגם לא חשבון. כתבה נכונה. (ל"ת)
    אנונימי 18/01/2026 20:53
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ARTICK19 18/01/2026 15:12
    הגב לתגובה זו
    שחתומה עליו גולדה מגדיר את הבסיס ב3 מיליםעיקר גמול עבודתואחרי 40 שנות עבודה כשפרשתי הגימלה היתה לפי שכר היסוד שהיה מיעוט גמול עבודתיבניגוד לדמי משמרות ושעות נוספות שהיו הרובכך שגימלתי היתה כ40% משכרי.
  • 6.
    אנונימי 18/01/2026 14:13
    הגב לתגובה זו
    אז כתבה שלמה על חוכמה בדיעבד ועוד קורה למניית רווח הפסדואלו שכן רצון מניות והלכו על מסלול צמוד לסנופי בקושי הרווחו השנה מי יכל לדעת את זה מראש
  • 5.
    אביטל 18/01/2026 13:48
    הגב לתגובה זו
    אם אתה יודע מה יהיה המסלול המשתלם בחמש השנים הבאות אז בוא נדבר.
  • טום 18/01/2026 20:55
    הגב לתגובה זו
    במבחנים של עשרות שנים תרוויחי.
  • 4.
    אנונימי 18/01/2026 13:42
    הגב לתגובה זו
    אם הבורסות היו קורסות אזי המשקיעים היו מפסידים פחות. זה הולך לשני הכיוונים
  • 3.
    אנונימי 18/01/2026 13:31
    הגב לתגובה זו
    ילכו לרגולטור ויבקשו פיצוי
  • כוונתך 18/01/2026 17:15
    הגב לתגובה זו
    !! מרמה כזו 20 בלבד
  • אז ירד מחר יעלה רק מסלול מניות (ל"ת)
    אנונימי 18/01/2026 14:31
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 18/01/2026 17:46
    יכול לקרות ואז תגיד הפוך....אין מציאות לעלייה כל יום ב2 אחוז ....זה סימום
  • התרגלת 18/01/2026 16:35
    היום ירד מחר יעלה או שנה ירידה שנה עליה זו אוטופיהלנאסדק לקח 15 שנה לחזור לטרום שנת 2000
  • כל הרעיון שבממוצע הבורסה עולה (ל"ת)
    דניאל 18/01/2026 13:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבי רם 18/01/2026 13:30
    הגב לתגובה זו
    באידיש אומרים עיצאס גיבר .....למה לא רשמת את התזה לפני 5 שנים ........................
  • התזה 18/01/2026 16:36
    הגב לתגובה זו
    רק בשוק שורי יוצא דופן כמו בשנים אלו!
  • 1.
    זה בעליות. ומה יקרה בירידות (ל"ת)
    אנונימי 18/01/2026 12:57
    הגב לתגובה זו
  • אבל בסהכ היא עולה זה כל הרעיון של חיסכון (ל"ת)
    דניאל 18/01/2026 13:47
    הגב לתגובה זו