רכבת הקו האדום
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

למה המטרו ייכשל? תסתכלו על הקו האדום

עם חצי מכמות הנוסעים המתוכננת, מהירות של אוטובוס ואלתורים יקרים, הקו האדום מוכיח שהתחזיות הגרנדיוזיות של המתכננים רחוקות מהמציאות בשטח; המומחים שמספקים לממשלה תחזיות ורודות וגרנדיוזיות על המטרו, הם אותם מומחים שנכשלו לחלוטין בהערכת הביצועים וההכנסות של הרכבת הקלה

יעקב צלאל | (48)
נושאים בכתבה רכבת קלה

באוגוסט 2023 נחנך הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. חודשיים אחר כך פרצה מלחמת ה-7 באוקטובר שעצרה את התחבורה הציבורית. מאז שהרכבת הקלה חזרה לפעול באופן סדיר, בדומה לשאר התחבורה הציבורית במדינה, התברר שמספר הנסיעות בה עומד על כ-110,000 ביום, נתון נמוך ביותר מ-50% מהנתון אותו צפו מתכנני הקו. 

אלא שזה היה נתון צפוי לחלוטין. אפשר לשער שמתכנני הקו לא הבינו בתחבורה ציבורית, בוודאי לא בתחבורה מסילתית אורבנית. אולם, סביר יותר להניח שהם הבינו שעליהם לעמוד במשימה, גם אם לא ידייקו בנתונים: להגיש למעסיקיהם, הפוליטיקאים, שרצו עוד משנות ה-60׳ של המאה הקודמת להניח מסילות ולגזור סרטים לרכבת קלה, את החשיבות הכלכלית והחברתית של הקו, ולכן התעלמו לגמרי מההתכנות הטכנולוגית והפיזית של הצעתם: רכבת קלה, שרק בגלל התעקשות של עיריית ת״א, נחפרה מתחת לקרקע בין דרום ת״א לצומת גהה. 

לשם כך הומצאו מספרים דמיוניים כשמדובר ברכבת קלה, דוגמת 120 מיליון נוסעים בשנה. נתון זה התבסס על הנחות בלתי מתקבלות על הדעת: תדירות רכבות אחת לדקה וחצי לכל צד בשעות השיא במקטע התת קרקעי, נתון שלא ניתן להשיגו ברכבת ההייברידית (מתחת לקרקע-על קרקע); תדירות של 3 דקות בין רכבת לרכבת לכל כיוון בשעות העומס במקטעים העיליים, אף הוא נתון שלא ניתן להשיגו בגלל פקקי תנועה שייווצרו בצמתים. כאשר מכפילים נתונים בלתי אפשריים אלה, אכן מגיעים לנתון בלתי אפשרי אחר, 120 מיליון נוסעים בשנה.

הנתון של 120 מיליון נוסעים בשנה נראה לי כבר אז מופרז, בראשית העשור הקודם, והבעתי פליאה עליו בפני אנשי נת״ע. הנתון נראה מופרז הן ביחס לאורכו של הקו והן בשל האיטיות של רכבות קלות, כשרכבת קלה אינה מהירה מאוטובוס, וכמו אוטובוס עוצרת ברמזורים. לפי חישובי נת״ע באותה תקופה, בתפעול ללא סופי שבוע, כמקובל בישראל, כ-300 יום בשנה, היו אמורות להתבצע בקו מדי יום כ-400,000 נסיעות. כאשר נת״ע השיקה אתר אינטרנט חדש, בערך ב-2012, נתון הנסיעות השנתי נחתך ל-70 מיליון בשנה, ומכאן הנתון של כ-250,000 נסיעות ביום, המקובל כיום, נתון שאף הוא לא ריאלי. 

ניסיתי לברר עם נת״ע על סמך איזו עבודה נחתך נתון הנסיעות השנתי בכמעט 50%, ולא נמצא מי שייתן תשובה. לכן עד היום ההנחה שלי היא שהיתה זו עוד שליפה מהמותן בתכנון הרכבת הקלה. וכך תכנוני הרכבת הקלה המשיכו להתגלגל בשליפות. רק השבוע, כשנתיים מאז השקת הקו האדום, נחנכו, לכאורה, עבודות להארכתו מזרחה מבת ים לראשון לציון. אילתור נוסף.

כל הטיעונים המסבירים את כשלון הרכבת הקלה שהוזכרו למעלה, אינם חדשים. הם פורטו במאמר מפרי עיטי, שפורסם בהארץ ביולי 2012 תחת הכותרת ׳הכאוס בא לתל אביב,׳ ובמאמרים נוספים שפורסמו במקומות נוספים במהלך השנים. כך שזו אינה חוכמה שבדיעבד.

תת הקרקע

שבועות אחדים לפני חנוכת הקו האדום, בעקבות התרשמות חיובית מנסיעה במקטע התת קרקעי של הקו, הצעתי, בכתבה בדה מרקר, שתופרד הפעלת החלק התת קרקעי מהחלק העילי, כדי לאפשר לרכבת לנצל את מלוא הפוטנציאל, כולל הפוטנציאל הכלכלי, מאחר שלהערכתי כ-85% מתקציב הפרויקט הושקע בתת קרקע. כמובן שזו היתה הצעה שנועדה להביע את דעתי על הפרויקט הכושל, יותר מאשר תוכנית לביצוע. אולם כיום הנתונים מוכיחים שלא טעיתי. השימוש בחלק העילי של הרכבת הקלה בבת ים הוא מועט, בגלל האיטיות, בעוד השימוש בתוואי העילי בפתח תקווה מעט גבוה יותר. ההפרש נובע מכך שאורך הקו הקרקעי בבת הוא 7.5 ק״מ בעוד אורך הקו בפתח תקווה הוא כ-3.5 ק״מ והאיטיות מעיקה מעט פחות, או לפחות במשך זמן קצר יותר, כאשר הרכבת מתקדמת במהירות ממוצעת של 12-18 קמ״ש כולל עצירות (לפי לוח הזמנים באתר דנקל נסיעה מקצה לקצה נמשכת 80 דקות, מהירות ממוצעת 18 קמ״ש).

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

שלושה מקטעים

נסיעה בקו האדום מקצה לקצה, נחלקת לשלושה חלקים: המקטע התת קרקעי הוא המהיר, 12 ק״מ אותם הרכבת גומאת בתוך בכ-22 דקות, מהירות ממוצעת, כולל עצירות, כ-33 קמ״ש, כפי שמקובל במערכות מטרו. בין תחנת אליפלט לתחנת הקוממיות, בקצה הדרומי של הקו, כ-7.5 ק״מ, הנסיעה נמשכת, לפי לוח הזמנים של דנקל, 36 דקות, מהירות ממוצעת 12.5 קמ״ש, כולל עצירות בתחנות ובצמתים. גם מהירות ממוצעת זו אינה חריגה ברכבות קלות ברחבי העולם. בקטע העילי בפתח תקוה המהירות גבוהה מעט יותר, כ-16 קמ״ש, בעיקר בגלל שהקו פחות מפותל מאשר במקטע הבת ימי.

כלכלה

כתוצאה מהטעות בהערכת כמויות הנוסעים הכנסות תבל, מפעילת הקו האדום, הסתכמו ב-2024 ב-159 מ׳ ש׳, מכ-25 מיליון משתמשים ו-EBITDA בסך 22 מיליון שקל, נתונים שאינם מרשימים. לא פלא לכן שקיסטון אינפרא, בעלת השליטה באגד, המחזיקה בשליטה בתבל, דיווחה בדו״ח השנתי האחרון על כניסה למו״מ מול נת״ע, לגבי שינוי מנגנון ההתחשבנות, כך שהיא תוכל לרשום רווחים ממשיים מפעילות זו, על אף שתפוסת הקו נמוכה ב-50% מהערכות החברה, שמן הסתם התבססו על נתוני נת״ע, בעת שהגישה את הצעתה הזוכה במכרז. כחברה המתמחה בתחבורה ציבורית היה על תבל לנתח את נתוני נת״ע ולגלות שאין סיכוי שהתפוסה בקו תגיע לתחזית של נת״ע, אולם מנהלי החברה נכשלו כשלון חרוץ בכך. לכן, ספק אם יש סיבה לשנות את החוזה לטובת תבל וקיסטון על חשבון משלם המסים.

עיר קטנה

"הואיל ותל אביב היא עיר קטנה, אם הקו האדום יהיה תת-קרקעי לכל אורכו ותנוע בו רכבת כבדה ומהירה, הוא יכול להיות קו מצוין, גם אם לא יתחבר לשום קו אחר או שיתחבר רק ל"קו הירוק" (מחולון לקצה הצפוני של אבן גבירול),״ כתבתי לפני יותר מ-13 שנים, בכתבה תחת הכותרת ״הכאוס בא לת״א.״ 

"כל שאר התוכניות, החובקות גוש דן, אינן חיוניות לקו האדום, וכל ניסיון להנדס את מערכת התחבורה הציבורית בתכנון-על אחד, מגדיל את הסיכוי לכאוס שיגרום לפרויקט המורכב לצאת מכלל שליטה".

זה מה שקרה, וזה גם מה שקורה עם פיתוח עוד שני קווים נוספים של רכבות קלות (שלא ישפרו את רמת השירות בהשוואה לאוטובוסים, אבל יגבילו יכולת תנועה של אמצעי תחבורה אחרים), ושיצאו מכלל שליטה. וזה גם מה שקורה היום בתכנון המטרו ובניסיונות להזניק את הקמתו, כאשר בשל היקפו של הפרויקט, והעובדה שאין בישראל כוח אדם מיומן בתכנון ופיתוח מערכות מטרו ורכבות מכל הסוגים. אולם מי שגם אשמים הינם המומחים, שרק רוצים להשביע את רצון הממשלה, ומספקים להם סמי הזיות בדמות תחזיות גרנדיוזיות שאין סיכוי להגשימן. כך היה עם הקו האדום, כך הווה עם פיתוח עוד שני קווי רכבת קלה בגוש, וכך קורה גם בפרשת המטרו. 

אנקדוטה

ואסיים באנקדוטה. לפני כשנה וחצי יצאתי לנסות את הרכבלית, פרויקט תחבורה ציבורית שתועלתו שנויה במחלוקת, שהקמתו עלתה מעל 300 מיליון שקל ובתפעולו המדינה משקיעה כ-25 מיליון שקל בשנה לפחות מ-3 מיליון נסיעות. עמדתי בתחנה במפרץ חיפה וספרתי 20 קרוניות ריקות שזחלו לפני (לא בשעות השיא), בטרם נוסע אחד עלה או ירד מהן. עליתי על אחד הקרונות ביחד עם סטודנט מהטכניון, שהגיע על אופניו. איך השירות של הרכבלית, שאלתי. 'בסדר', היתה התשובה, 'אבל זה לא אמצעי התחבורה העיקרי שלי לטכניון לרוב', אמר הסטודנט, הוא מעדיף אוטובוס ממקום מגוריו בחיפה. מהיכן אתה בארץ, שאלתי. 'מבת ים', היתה התשובה. ואיזה ציון אתה מעניק לקו האדום בתחומי בת ים, הקשיתי. 'קטסטרופה, הוא ענה. גרוע מהרכבלית'.

הוספת תגובה
48 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(48):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 33.
    ענת רוזנר 04/02/2026 14:36
    הגב לתגובה זו
    שהקו האדום בפני עצמו לא רלוונטי. צריך להסתכל על הרשת לכשתושלם. עע רשת המטרונית בקריות.
  • 32.
    ידעני 22/01/2026 12:20
    הגב לתגובה זו
    רק בישראל קיים מקצוע חכם בדיעבד ורק בישראל תחזית כלכלית תלויה במי שהזמין אותה
  • 31.
    אנונימי 21/01/2026 20:00
    הגב לתגובה זו
    כל בר דעת הבין שהרכבת הקלה זה גימיק להעשיר מספר אנשים אין כל הגיון בתכנון הכושר הזה בפרק הזמן המוגזם לביצוע וסכומי עתק שנשפכו מכיסינו לרעיון תלוש מהמציאות
  • 30.
    אנונימי 20/01/2026 18:01
    הגב לתגובה זו
    נראה לכאורה שהכל מפוזיציה
  • 29.
    מאיר 20/01/2026 14:12
    הגב לתגובה זו
    כאשר הביקורת מושמעת רק נגד ממשלות ימין ויש שתיקת כבשים כאשר יש כישלונות לממשלות השמאל. אין עיתונאים בישראל יש רק תועמלנים ורק להרע
  • 28.
    מציע לחזור לסוס ועגלה (ל"ת)
    בגולה מקצועי 20/01/2026 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    dw 20/01/2026 10:18
    הגב לתגובה זו
    מסכים עם הכותב אודות כשלון הקו האדום. אם זו היתה חברה ציבורית המניה שלה היתה מתרסקת.לכן לדעתי נכון לדחות את המטרו בכמה שנים ולהפיק לקחים מ 3 קווי הרקל בפועל בשטח ואז ליישם לקחים ולתכנן את המטרו. גם אז עדיף קו קו ולא 3 בבת אחת כדי לא לשגע את כל גוש דן. אתם רואים בעצמכם כמה זה סיפור עם עבודה על 2 קוים בו זמנית.
  • 26.
    מאירי 19/01/2026 17:10
    הגב לתגובה זו
    מזכיר את כל הכתבות שקטלו בהתחלה את כביש 6
  • 25.
    הכותב לא ציין אפילו במילה אחת את נסיונו בתחום אם יש לו כזה בכלל (ל"ת)
    שביט 19/01/2026 14:36
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    ישראל 19/01/2026 11:59
    הגב לתגובה זו
    צריך רק להשלים את הקו החום הקו הסגול הקו הורוד הקו הטורקיז הקו הבורדו והקו הארגמן לחבר את כולם עניין של 80 90 שנה ואז זה יעבוד נפלא.סבלנות !!!!
  • 23.
    ליאור 19/01/2026 11:26
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתי את הקשר בין חוסר המטביות ברכבת הקלה לבין המטרו
  • 22.
    ליאור 19/01/2026 11:22
    הגב לתגובה זו
    הקו האדום מפוצץ בנוסעים.נא לא להטעות את הציבור המספר החזוי היה כאשר יפעלו 3 קווים
  • dw 20/01/2026 10:19
    הגב לתגובה זו
    הקו האדום מסיע חצי מהצפי. חצי!זה בפירוש כישלון.לו היתה לו מניה היא היתה מתרסקת.זה שבמקרה בזמן השימוש שלך עמוס זה אנקדוטלי. הקו היה אמור להסיע כפול נוסעים.
  • 21.
    מביניהו 19/01/2026 09:09
    הגב לתגובה זו
    הקו האדום אינו תופס בגלל החלק העילי שלו שזוחל כמו צב.החלק העילי אינו רכבת קלה. הוא למעשה פתרון שהשתמשו בו באירופה במאה ה19 חשמלית רק שהחשמליות הנוסעות עד היום באירופה עובדות בקצב הרבה יותר מהיר.נעשתה איוולת לדורות בכך שלא הקשיבו לעצתו ולחזונו של מישה ארנס לעשות הכל תחתי. מה שהוא חזה שיקרה אם לא הכל יהיה תחתי מתממש לנגד עיננו.
  • 20.
    נהג מונית 18/01/2026 22:49
    הגב לתגובה זו
    הקופה שעושים הקבלנים על עבודות שלא מבוצעות חסימת כבישים כאילו עובדים בין 35 בלילה זאת שעת השינה של העובדים....בדוק המדינה משלמת....המטרה למשוך את העבודה אחרת אך המנהלים הבחירים יהיו מסודרים לפנסיה....
  • 19.
    מושון 18/01/2026 19:17
    הגב לתגובה זו
    בעבר הייתי נוסע ברכב משלם חניה עומד בפקקים וסובל. היום הרכבת חוסכת לי כמעט שעה ביום נטו. במחיר בדיחה של חופשי חודשי 315 שח מחיר של כמיכל דלק שהולך בשבוע שבוע וחצי שלא נדבר על עלות חניה...
  • dw 20/01/2026 10:22
    הגב לתגובה זו
    אתה לא חייב לבחור להתנייד בשיטת הרכב הפרטי. אוטובוס עם נתצ מציע פתרון תחצ טוב הרבה יותר זול והרבה יותר זריז לביצוע. אמת יש גם תועלות ברקל אבל זה יקר ומשך ביצוע ממושך. המטרו יעלה לנו הרבה יותר. האם מצאת עץ של כסף
  • גם אני חשבתי אבל הוא מגובה בנתונים הגיוניים. (ל"ת)
    דוד 19/01/2026 10:50
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    מירי גרב 18/01/2026 16:40
    הגב לתגובה זו
    תת קרקעי
  • בנאי 18/01/2026 23:24
    הגב לתגובה זו
    מצחין
  • 17.
    אנונימי 18/01/2026 16:38
    הגב לתגובה זו
    העיר הרביעית המאוכלסת בישראל ראשון לציון ללא שום חיבור רכבתי תחנת משה דיין היא מיחוץ לעיר והיא יותר בת ים מראשון לציון לו היו מחברים את ראשלצ מלכתחילה הייתה התפוסה עולה משמעותית .אבל על תושבי ראשלצ ניגזר להיכנס לתל אביב מכביש 1 בשני נתיבים ! זוועתיים שפקוקים יום ולילה.
  • dw 20/01/2026 10:24
    הגב לתגובה זו
    מציע שתוריד ציפיות מהמשך האדום שכן לנסוע מראשלצ לתא דרך מקטע בת ים בו הנסיעה איטית ועם הרבה תחנות לא יהיה מרנין אני מנומס.לכן מבחינתך הרכבת הכבדה היא פתרון תחצ יותר מעניין.
  • אנונימי 18/01/2026 22:26
    הגב לתגובה זו
    ההסטוריה לא משקרת .
  • אנונימי 18/01/2026 16:56
    הגב לתגובה זו
    באיחור של עשור לקחו עכשיו בראשלצ ממעט נתיבי התחבורה שיש נתיב לטובת הקו החום .זה למעשה אוטובוס שנע על מסלול שנילקח מכלל הציבור. זה מצחיק שבכל הפירסומות הם מצלמים את זה מלמעלה בלי להראות את הגלגלים כנראה כדי שיראה כמו רכבת
  • ראשלצ דלילה מדי ולכן BRT זה פתרון טוב (ל"ת)
    dw 20/01/2026 10:45
  • 16.
    חייב להיות תת קרקעי. המקטע מעל הקרקע גרוע ופוגע בסביבה (ל"ת)
    דודו 18/01/2026 16:15
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אנונימי 18/01/2026 15:27
    הגב לתגובה זו
    כל עוד המערכת לא עובדת בשבת בזמן שהצעבור כן מעוניין בשירות הזה המערכת לעולם לא תהיה המלחה. ראה את התפוסה של סבבוס בסופשים ותבין את הביקוש
  • dw 20/01/2026 10:44
    הגב לתגובה זו
    אפשר להציע פתרון סופש גם בשיטה של אוטובוסים. לא חייבים רקל.יותר מכך הפרישה תהיה עדיפה בהרבה. האדום למשל לא מביא לאזורי פנאי כמו חוף ים.
  • 14.
    אנונימי 18/01/2026 15:15
    הגב לתגובה זו
    כל קו והקווים העתידים צרכים להיות תחתים
  • 13.
    יאללה 18/01/2026 15:13
    הגב לתגובה זו
    כשיתווספו יתר הקווים וקווי המטרו יותר ויותר אנשים יעברו לרכבת... אין להסיק מסקנות מפעילות קו אחד ולהשליך על כלל המערכת. כל זה נכון במידה והתחבורה תפעל גם בשבת.
  • 12.
    אנונימי 18/01/2026 14:50
    הגב לתגובה זו
    המטרו ניבנה עילי במקום תחתי. לכן הוא איטיתופס שטח כביש..אם כבר עילי אזי במקום מאות מליארדים עלותהיו מפעילים אוטובוס עם חוטי חשמל כמו באירופה. מהיר וזול ועלות אפסית. והוא היה נוסע בשטח שהיום זה המסילה.
  • 11.
    שבימי 18/01/2026 14:36
    הגב לתגובה זו
    שוב חוזר הניגון בלי חציין מה התמחות שלך על מה ביססת את מסדנותיך. בכל העולם יש שירותים כאלה ורובם פועלים בנצלחה. קו אחד לא מספיק. כשיתווספו הירוק הסגול וכמובן המטרו ותזכה לראותם פועלים כשורה אני בטוח שדעתך תשתנה גם אם התכנון של המסלולים לכ הכי מבריק
  • 10.
    הנתונים מוכחים אחרת. יותר ויותר אנשים משתמשים ברכבת הקלה (ל"ת)
    אנונימי 18/01/2026 14:35
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אנונימי 18/01/2026 14:05
    הגב לתגובה זו
    לא מסכים איתך ישנו קהל רב שמעוניין להשתמש בקו האדום ומחכה לקישוריות לקווים אחרים קו סגול במקרה שלי אין הגיון לנסוע חצי עיר באוטובוס כדי לעבור לקו אדום בהחלט אמכור האוטו כשהקו הסגול יפעלתפסיק להיות חמוץ הכל לא טוב למה
  • dw 20/01/2026 10:41
    הגב לתגובה זו
    אל תשלה את עצמך. גם נתע לא מצפים את זה ממך. מה שכן מצפים ממך זה שתגוון את אמצעי הניידות תעזר ברקל וגם באוטובוס ליוממות ובאוטו בסופש ולטיולים מחוץ לעיר
  • 8.
    משה 18/01/2026 13:57
    הגב לתגובה זו
    עוד 10 שנים הוא יהיה בתפוקה מלאה עדיף פרויקט בעודף מאשר כל הזמן לרדוף אחר הגדלה של הפרויקט
  • 7.
    תכניותצפי.....הנייר סופג הכל. (ל"ת)
    אחד 18/01/2026 13:54
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דין 18/01/2026 13:54
    הגב לתגובה זו
    נכון הקו האדום מקרטע בשל הקו העילית וראה גם הירוק והסגול העתידיים שגם התכנון שלהם כקווים עיליים נתון לקרטוע אם לא כשלון מראש אבל שלושת קווי המטרו העתידיים יחוללו מהפכה של ממש בהיותם מתחת לקרקע ! אתה מסמן זאת ככישלון מראש אבל אתה טועה וגם מטעה. יתרה מכך שאתה לא מציע שום פתרון
  • 5.
    ע 18/01/2026 13:49
    הגב לתגובה זו
    חוץ מהמעליות הבלתי נסבלות
  • dw 20/01/2026 10:39
    הגב לתגובה זו
    זו בפירוש אחת הסיבות מדוע אני מעדיף אוטובוס על רקל
  • 4.
    Avraham 18/01/2026 13:40
    הגב לתגובה זו
    לכל המקטרגים נגד הרכבת בתל אביב גם בירושלים טענו כך. היום הרכבת משגשגת פורחת מרגישים כמו באירופה כל 6 דקות רכבת ישר כח לכל העוסקים במלאכה. פיגור בתשתיות של שנים רבות. להשקיע עוד ועוד...
  • dw 20/01/2026 10:38
    הגב לתגובה זו
    יש כאלה שיטענו שהרקל הירושלמי מדגים היטב את כשלון האדום בגוש דן.נתע טוענים שזה קצת לא פייר כי בים יש הרבה יותר חרדים עניים שמראש נוטים לתחצ.
  • 3.
    נדרש זמן כדי להתרגל לאמצעי הזה עם הזמן השימוש יגבר עד למקסימום (ל"ת)
    מאיר 18/01/2026 13:31
    הגב לתגובה זו
  • dw 20/01/2026 10:36
    הגב לתגובה זו
    הטיעון של נתע הוא ששיפור מקטע בת ים בתוספת השקת הסגול והירוק ישפר את האדום
  • 2.
    אנונימיZB 18/01/2026 13:14
    הגב לתגובה זו
    תוספת נטו של 200 אלף מכוניות בשנהיהיה אפשר לנוע בדרכים הראשיות במהירות של כפול 2 מהולך רגל שזה לאט מאדאי אפשר בלי רכבות קלות מטרו ואוטובוסים
  • 1.
    קלבסיאלה 18/01/2026 12:46
    הגב לתגובה זו
    אני לא מטעם אף אחד רק משתמש קבוע ממרכז תל אביב לבלינסון 21 דקות אף אוטובוס לא יהיה מהיר יותר
  • dw 20/01/2026 10:35
    הגב לתגובה זו
    האדום הוא בפירוש כשלון ומסיע חצי מהצפי. זה עובדה.מה שכן יש מקטעים מוצלחים יותר ופחות. אתה משתמש במקטע מוצלח יותר. אגב גם אוטובוס עם נתצ יציע ביצועים טובים.
  • צודק ומבת ים לבלינסון שעה ו2 דקות עלות 8 שח במקום מונית 50 דק 170 שח ועושים טובה אם מסכימים לקחת (ל"ת)
    שימי 19/01/2026 19:58
    הגב לתגובה זו