"אין לפוטין תמריץ ללחימה מול ארה"ב - כבר השיג מה שרצה"

בבית ההשקעות אי.בי.אי לא צופים החרפה במצב הגיאופוליטי: "ככה נראה מו"מ אצל טראמפ - מתחילים ב-120 קמ"ש ומאטים בהמשך"
ערן סוקול | (11)

מלחמת הסחר ממשיכה לתפוס את הכותרות גם השבוע וכל ציוץ של טראמפ עשוי להמשיך לגרור כותרות באתרים ותנודות בשווקים. עם זאת, ליאור יוחפז, מנהל ההשקעות הראשי של אי.בי.אי. גמל והשתלמות, מפנה את המשקיעים לתגובה אחת של טראמפ לגבי סין שעשויה לספק בהירות: "המצב הנוכחי בין שתי המעצמות אינו בגדר מלחמת סחר אלא מו"מ מסחרי", אמר טראמפ, ועולה השאלה האם אמרה זו עשויה לחתום את הסאגה בין המעצמות.

נזכיר כי גם נשיא סין התייחס למלחמת הסחר ואמר שסין תמשיך לפתוח את שעריה לייבוא ותפחית משמעותית את המיסוי על רכבים והבהיר שעל הצדדים להגיע לפשרה בה שני הצדדים יצאו מנצחים.

 

יוחפז: "טראמפ שונה מהקודמים לו ומהמקבילים לו, ככה נראה מו"מ אצלו, מתחילים ב-120 קמ"ש ומאטים בהמשך. חשוב להבין את זה גם הלאה, כל אלו שינווטו את ההשקעות שלהם לפי הציוצים שלו יהיו לקוח מצוין לבנק, הם ישלמו עמלות, אבל לא בטוח שהם יראו רווחים".

 

"הרגיעה במלחמת הסחר לא תשאיר אותנו בלי רעשי רקע שיוכלו להצדיק בדיעבד תנודות בשוק, סוריה עולה לקדמת הבמה עם ההתערבות של ארה"ב יחד עם צרפת ובריטניה, גם כאן זה קורה בטוויטר וגם כאן כנראה זה יתחיל במהירות 120 קמ"ש ויאט בהמשך", מעריך יוחפז. "כאשר יגיעו הכותרות האפוקליפטיות על העימות הצבאי שמתפתח בין רוסיה לארה"ב, ויעלו השאלות לאן זה יכול לקחת את השווקים? וכמה זמן זה יכול להימשך? תזכרו שהתמ"ג של רוסיה נמוך מזה של מדינת ניו-יורק".

לדברי יוחפז, כאשר באים לנתח את המצב בסוריה צריך לחזור למקור. "איך הגענו למצב הנוכחי, בו רוסיה עומדת מאחורי אסד, לוחמת לצידו ומספקת לו תחמושת? התשובה לזה נמצאת בשנת 2014, אז הנפט ירד מאזור 110 דולר ל-30 דולר במהלך מהיר".

"הכלכלה הרוסית, שחלק ניכר מהתוצר שלה מגיע מאנרגיה, נכנסה למיתון עמוק. העימות בסוריה מהווה מנוע צמיחה עבורה, עבור רוסיה אסד הוא לקוח נשק, וככל שתימשך הלחימה, כך הוא יקנה יותר. בנוסף, מלחמה וחוסר יציבות במזרח התיכון מהווה מנוע להעלאת מחירי הנפט והאנרגיה. מאז ההודעה של טראמפ על התקיפה מחיר הנפט מסוג ברנט עלה בכ-5 דולר ל-72 דולר לחבית, מחיר שלא נראה מאז 2015. המשמעות של זה עבור רוסיה היא צמיחה".

 

פוטין קיבל מה שרצה במינימום השקעה ואבדות

יוחפז מסביר כי דעאש חוסל ונשאר הלקוח (אסד), כשהוא צריך נשקים חדשים. גם מחיר הנפט עולה כך שאין לפוטין תמריץ ממשי ללחימה מול ארה"ב "הוא הרי השיג את מה שרצה" אומר יוחפז. "מלחמה תעלה לו הרבה ולא בטוח שהוא ישיג עוד הרבה במחיר הנפט, לפחות לא ביחס למה שיצטרך להוציא ללחימה מול ארה"ב. לכן להערכתי הסבב הזה יהיה קצר ומהיר".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    או שאתה מכיר את יוחפז או שאין לך מושג . (ל"ת)
    מגיב 2 16/04/2018 23:53
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שורטים על מדד הפחד .אתה מומחה בתחום לא ? (ל"ת)
    מר יוחפז מה דעתך 16/04/2018 23:51
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מר יוחפזי 16/04/2018 14:15
    הגב לתגובה זו
    אחרי הפדיחות של החברה שלך ...חוסר אמינות
  • 8.
    אין להם בושה .נהיו ביטחונסטים (ל"ת)
    עקצו אותם בפברואר 16/04/2018 00:54
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עקצו אותם בפברואר 16/04/2018 00:53
    הגב לתגובה זו
    חברה יהירה.לא הייתי שם שם שקל מכספי .והם עוד נהיו לי מומחים לפוטין.35 מליון שקל עקיצה קיבלו בפברואר בגלל הרשלנות שלהם והם עכשיו נותנים פה ייעוץ.נפלתם על הראש או מה .
  • 6.
    פישרקינג 15/04/2018 17:11
    הגב לתגובה זו
    התחושה שלי הינה כי רוסיה חתמה עם איראן על מזימה איראן תחקוףבלילה אחד במאות טילים בליסטיים ורוסיה תיתן לה מטריה מתגובת נגד אמריקאית.והלוואי ואתבדה
  • 5.
    אחד 15/04/2018 16:04
    הגב לתגובה זו
    מה הקשר בין ניהול השקעות לניתוח המדיני ביטחוני הזה......מה יוכפז הוא ראש המוסד? ראש השב"כ? אולי הוא רביב דרוקר?.....עדיף שיעסק בנהיולך הכסף מאשר לנהל את המזרח התיכון ורוסיה
  • 4.
    ברבור 15/04/2018 14:39
    הגב לתגובה זו
    ניתוח הכי פשטני ורדוד שניתן היה למצוא. ממתי באי בי איי מבינים ביחסים בינלאומיים ... עדיין סופרים את ההפסדים בטבע שם (כאשר כולם ברחו הם המשיכו להמליץ) וסוחרים מתחת לאף שלהם חורגים ממסגרות בלי שמישהו יודע... קצת צניעות לא תזיק
  • 3.
    פוטין רוצה מחיר נפט גבוה (ל"ת)
    כן 15/04/2018 14:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יהושע קליין 15/04/2018 13:55
    הגב לתגובה זו
    פוטין מבין עכשיו מי הבעל הבית האמיתי. גם נשיא סין השמיע אותות הרגעה, דווקא בגלל שטראמפ הראה להם שהוא לא ישאיר את ניהול הענינים ללא תגובה אמריקאית משמעותית, בניגוד לתקופת אובמה חסר האחריות וההבנה. יש למה לקוות.
  • 1.
    סוחר נוסטרו 15/04/2018 13:19
    הגב לתגובה זו
    בין מה שבתי השקעות כמו IBI היו רוצים שיקרה, לבין מה שבמציאות כבר קורה. לחשוב שפוטין לא יגיב כשיש לו את סין מאחוריו זה בדיחה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.