קנתה קפה בדרך למשרד, נפצעה - ודרשה הכרה כתאונת עבודה
אשה עצרה בדרכה למקום עבודתה כדי לקנות קפה, נפלה ונפצעה. לאחר שהביטוח הלאומי סירב לבקשתה להכיר בכך כתואנת עבודה, היא פנתה לבית הדין האזורי לעבודה, שדחה את התביעה. לאחר מכן ערערה האשה לבית הדין הארצי לעבודה, שקבע: "לא כל סטייה מנתקת את הקשר לעבודה. יש להפעיל שיקול דעת מהותי ולבחון האם מדובר בסטייה של ממש או בפעולה מינורית המהווה חלק בלתי נפרד מהנסיעה"
בוקר קיץ שגרתי נהפך עבור אשה אחת, עובדת מסורה, לנקודת מפנה בחייה. בדרכה למקום עבודתה, סטייה קלה מהמסלול הרגיל שלה הובילה לתאונה, שהציתה מאבק משפטי ממושך על הזכויות שלה. המקרה הגיע עד לפתחו של בית הדין הארצי לעבודה, שהכריע במקרה עם פסק דין חשוב שצפוי להשפיע על הפרשנות של המושג "תאונת עבודה".
האשה, עובדת במוסד חינוכי, נהגה לנסוע לעבודה במסלול קבוע. באותו הבוקר היא החליטה לעצור בדרך לקנות קפה במאפייה סמוכה ולהוריד את בתה בבית הספר - סטייה של כמה דקות מהמסלול הרגיל שלה. במהלך העצירה, היא מעדה ונפצעה. היא פנתה למוסד לביטוח לאומי בבקשה להכיר בתאונה כתאונת עבודה, אך נדחתה בטענה שהסטייה מהדרך שוללת את ההכרה בכך.
המוסד לביטוח לאומי טען כי החוק מגדיר תאונת עבודה כתאונה שאירעה בדרך לעבודה או ממנה, וסטייה מהדרך, שאינה לצורך עבודה, שוללת את ההכרה בכך. בית הדין האזורי לעבודה קיבל את עמדת הביטוח הלאומי, וקבע כי הסטייה לצורך קניית קפה אינה חלק מהדרך לעבודה. האשה ערערה על ההחלטה לבית הדין הארצי לעבודה, בטענה שהסטייה היתה מינורית, חלק מהשגרה היומית, ואינה מנתקת את הקשר לעבודה. היא הדגישה כי מדובר בפעולה סבירה של עובד בדרכו לעבודה, שאינה צריכה לשלול את זכויותיה.
חשיבות לבחינת כל מקרה לגופו
בית הדין הארצי לעבודה קיבל את הערעור שלה, וקבע כי יש להכיר בתאונה כתאונת עבודה. הוא הדגיש את הצורך בגישה פרשנית גמישה, שמתחשבת במציאות החיים של העובדים. הוא ציין כי סטייה קלה, שאינה מאריכה באופן משמעותי את הדרך, ואינה נובעת ממניעים אישיים מובהקים - אינה שוללת את ההכרה. ההחלטה הזו משקפת הבנה עמוקה של המציאות המודרנית, שבה עובדים מבצעים פעולות שגרתיות בדרכם לעבודה, כמו קניית קפה או הורדת ילדים במסגרות חינוך. היא מדגישה את החשיבות של בחינת נסיבות כל מקרה לגופו, ואת הצורך להגן על זכויות העובדים במצבים מורכבים.
- פנתה לטיפול רק אחרי חודשיים - ותוכר בביטוח לאומי
- מאסר למנהל עבודה שהורשע בגרימת מוות ברשלנות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי השופטים מ"מ הנשיא אילן איטח, לאה גליקסמן ורועי פוליאק, "לא כל סטייה מנתקת את הקשר לעבודה. יש להפעיל שיקול דעת מהותי ולבחון האם מדובר בסטייה של ממש או בפעולה מינורית המהווה חלק בלתי נפרד מהנסיעה". הם גם הוסיפו כי, "כאשר מדובר בעצירה שגרתית, שאינה מסכלת את מטרת ההגעה לעבודה ואינה משנה את טיב הדרך – אין הצדקה לשלול את ההכרה".
פסק הדין עשוי לשמש תקדים חשוב בתחום דיני העבודה והביטוח הלאומי. הוא קובע כי סטייה קלה מהדרך לעבודה, שאינה מאריכה משמעותית את הדרך ואינה נובעת ממניעים אישיים מובהקים, לא שוללת את ההכרה בתאונה כתאונת עבודה. החלטה זו מחזקת את ההגנה על זכויות העובדים, ומדגישה את החשיבות של גישה פרשנית גמישה, המתחשבת במציאות החיים המורכבת של העובדים. היא מהווה תמריץ למוסדות לבחון כל מקרה לגופו, ולהתחשב בנסיבות המיוחדות של כל עובד. בהכרעצ הדין נכתב כי, "תכלית החקיקה בביטוח נפגעי עבודה היא להעניק רשת ביטחון לעובד - לא להפעיל נגדם פרשנות דוקטרינרית החורגת מן השכל הישר".
האם פסק הדין מתייחס לגבולות הגזרה של סטייה סבירה מהדרך לעבודה?
כן, פסק הדין עוסק באופן ישיר בשאלת גבולות ההגדרה של סטייה סבירה. בית הדין הארצי לעבודה קובע כי יש לבחון כל סטייה לפי מידת ההשפעה שלה על זמן ומרחק הנסיעה, וכן לפי המניע שבבסיסה. במקרה הנדון, הסטייה נמשכה דקות ספורות, היתה במסלול סמוך, ולא נבעה מצרכים פרטיים מובהקים - ולכן לא היתה "סטייה של ממש", לפי השופטים. בכך נרמז כי גם פעולות שגרתיות נוספות, כמו עצירה בתחנת דלק או הורדת ילד בגן, עשויות להיחשב חלק מהדרך לעבודה במקרים מתאימים.
- האם בן הזוג שהורחק בצו יקבל דמי שימוש עבור הדירה?
- המשפחה מכפר טרומן הפסידה שוב - הפינוי ייצא לדרך
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תם קרב הירושה על עשרות מיליוני שקלים ומגדל בהרצליה
האם קיימת הבחנה בפסק הדין בין סטייה לצורך אישי לבין סטייה "חברתית-תעסוקתית"?
בית הדין לא עושה הבחנה מפורשת במונחים האלה, אך ניתן להבין מההנמקה כי קיימת גישה מבדילה בין סטייה שמטרתה פרטית לחלוטין (כמו הליכה לקניות בגדים או ביקור חברתי) לבין סטייה שנובעת מהרגלים הקשורים לשגרת היום-יום של עובדים. הקנייה הקצרה של קפה בדרך לעבודה נתפשת כחלק מהריטואל היומיומי של עובדים רבים - מה שמציב אותה בקטגוריה לגיטימית של סטייה שגרתית ולא חריגה.
האם פסק הדין מתייחס לממד של הסתמכות של העובד על זכויותיו?
לא במפורש, אך ניתן לזהות בין השורות גישה שמכירה בכך שעובדים מצפים כי הגנת הביטוח הלאומי תכסה אותם גם במקרים שבהם הם נוהגים באופן רציונלי וסביר במסגרת שגרת יומם. פסק הדין מעודד את פרשני החוק והמוסדות המיישמים אותו להכיר בציפיות הסבירות של עובדים, ולא להחמיר עמם בפרשנות נוקשה שאינה עולה בקנה אחד עם אורחות חייהם.
מה חשיבותו של פסק הדין ביחס להחלטות קודמות של בתי הדין?
פסק הדין שובר מגמה שהתחזקה והלכה בשנים האחרונות, שבמסגרתה נטו המוסד לביטוח לאומי ובתי דין אזוריים לפרש את החוק באופן נוקשה, שהביא לדחייה אוטומטית של מקרים שבהם היתה סטייה כלשהי מהדרך. בהחלטה הזו יש ניסיון מובהק לרכך את העמדה הזאת, וליצור דוקטרינה מאוזנת יותר, שרואה את העובד כיצור חי בעולם מורכב ולא כנתון תיאורי במפה משפטית יבשה.
איך יכול להיות שבית הדין האזורי דחה את התביעה, אף שהסטייה היתה מינימלית?
בית הדין האזורי הסתמך על פרשנות מילולית של החוק, שקובעת כי סטייה מהדרך, אפילו אם קצרה, מנתקת את הקשר הסיבתי בין התאונה לבין העבודה - כל עוד היא לא נועדה לצורך העבודה. הפרשנות הזו התעלמה מההקשר הרחב יותר ומהשאלה האם הסטייה משנה באופן מהותי את אופייה של הדרך. בית הדין הארצי, לעומת זאת, בחר לבחון את נסיבות המקרה בפועל - ולכן הוא הגיע למסקנה הפוכה.
במקרה נוסף, הכריע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בפברואר האחרון במקרה של תאונת קורקינט שעברה עובדת בדרכה חזרה ממסיבת חברה. המקרה אירע בלילה שבין 28 ל-29 בדצמבר 2022. התובעת, שעובדת בתור אנליסטית סיכונים, השתתפה באירוע גיבוש של החברה שבה עבדה בתל אביב. האירוע הסתיים בסביבות השעה 2:00 בלילה, אך בשל עומס בתחבורה הציבורית ומחסור במוניות, ניסתה התובעת במשך קרוב לשעה להזמין מונית ללא הצלחה. לבסוף היא החליטה לשכור קורקינט ולנסוע עליו לביתה. במהלך הרכיבה, היא איבדה שליטה על הכלי והתנגשה ברכב חונה. כתוצאה מהתאונה היא נחבלה קשות ונאלצה לעבור ניתוח חירום שבמהלכו נכרתה אחת מכליותיה. לאחר שהתובעת פנתה לביטוח הלאומי בבקשה להכיר בתאונה כתאונת עבודה, נדחתה בקשתה בטענה כי פער הזמנים בין סיום האירוע לבין התאונה מנתק את הקשר בינה לבין העבודה. בנוסף, נטען כי התובעת נהגה תחת השפעת אלכוהול, ולכן יש לראות בהתנהגותה סיכון עצמי המונע הכרה בפגיעתה כתאונת עבודה.

אחרי 23 שנה: הוכרע קרב ירושה על עשרות מיליוני שקלים ומגדל בהרצליה
איש עסקים עתיר נכסים שהעביר את מניותיו לילדיו מנישואיו הראשונים, המשיך לנהל את החברות גם לאחר שנישא בשנית. כשפרץ הסכסוך, תבעה אותו אשתו השנייה בדרישה למחצית מהפירות שנצברו במהלך נישואיהם, כולל רווחים ממגדל משרדים יוקרתי בהרצליה פיתוח. המאבק המשפטי לא
הסתיים גם לאחר מותם של השניים, עד שבית המשפט המחוזי קבע: אף שהמניות הועברו לילדים - האשה זכאית למחציתן
כמעט רבע מאה חלפה מאז נפתח התיק הזה, שמאחוריו עומדת דרמה משפחתית נדירה בעוצמתה. מדובר בסיפור על עושר עצום, נישואים שניים, הבטחות שנשכחו ומאבק משפטי ששרד את החיים עצמם. בסופה של הדרך, פסק דין תקדימי קובע שאשה שנישאה לאיש עסקים שהעביר את מניותיו לילדיו, אך המשיך לנהל את עסקיו, זכאית למחצית מהפירות שהניבו במהלך חייהם המשותפים. הפרשה נראית כמעט כמו עלילה מסדרת טלוויזיה על מאבקי ירושה, אך היא התרחשה במציאות, ובית המשפט המחוזי שם לה באחרונה סוף, או לפחות נקודה-פסיק, שכן הילדים מהנישואים הראשונים כבר פנו בבקשת רשות ערעור לעליון.
איש העסקים, אחד מבעלי ההון הבולטים בזמנו, החזיק בחברות קבלנות ובתעשיית מוצרי מלט, לצד נדל"ן יקר ערך, כולל מגרש בהרצליה פיתוח שעליו נבנה מאוחר יותר מגדל משרדים מרשים הפונה אל כביש החוף. בשלב מסוים, מתוך רצון להעביר את עושרו הלאה, העביר האיש את מניותיו לילדיו מנישואיו הראשונים. אלא שמה שנראה כהעברה טכנית בלבד, התברר בדיעבד כפעולה שהשאירה אצלו את השליטה בפועל.
אף שהמניות לא נותרו רשומות על שמו, הוא המשיך לנהל את החברות כרגיל: לקבל החלטות, להרוויח, ולמעשה להמשיך להחזיק בכוח הכלכלי. לאחר זמן קצר, הכיר איש העסקים את מי שתהיה אשתו השנייה, והשניים נישאו ב-1975. לשניהם היו ילדים מנישואים קודמים, אך לא נולדו להם ילדים משותפים. בית המשפט מתאר כיצד האשה נכנסה לנישואים "ללא כל רכוש", ואילו הבעל כבר היה "בעל הון, שליטה והשפעה כלכלית ניכרת". השניים חתמו על שני הסכמי ממון, אך אלה, ציין בית המשפט בהכרעתו, "לא קיבלו תוקף משפטי, ולפיכך אין להם נפקות מחייבת".
העברת המניות לילדים נעשתה למראית עין
שנים אחדות לאחר הנישואים, התגלעו בין בני הזוג מתחים שנהפכו למאבק משפטי מר. האשה, שראתה כיצד בעלה ממשיך לצבור רווחים ולהרחיב את עסקיו, טענה כי מגיעים לה חלק מהפירות שהניבו יחד במהלך חייהם המשותפים. לדבריה, עצם העובדה שהמניות הועברו לילדים לפני הנישואים אינה שוללת את זכותה, משום שהבעל המשיך לנהל את החברות ולקבל את הכספים לידיו. היא הגישה תביעה רכושית ובה ביקשה לקבוע כי העברת המניות לילדים נעשתה למראית עין בלבד. "הוא המשיך לנהל את כל עסקיו כבעבר, כאילו לא נעשתה כל העברה", טענה.
- דרש להפסיק לשלם מזונות עקב ניכור הורי - ונדחה
- ביהמ"ש: הדירה שרשומה על שם האשה - שייכת לבעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בית המשפט לענייני משפחה, בפסק הדין הראשון, דחה את תביעתה. נקבע אז כי לא ניתן לשלול את ההעברה שנעשתה עוד לפני נישואיהם, ולכן היא לא זכאית לחלק מהמניות שהועברו לילדים. ואולם האשה לא ויתרה. זמן קצר לאחר מכן, הגישה ערעור - הפעם בגישה מתונה יותר. היא ויתרה על הדרישה למחצית מהרכוש שהועבר לפני הנישואים, וביקשה להכיר בזכאותה רק "למה שהניבו יחד במהלך חייהם המשותפים" - כולל הרווחים ממגדל המשרדים היוקרתי שנבנה בהרצליה פיתוח בזמן נישואיהם.

המשפחה מכפר טרומן הפסידה שוב - הפינוי ייצא לדרך
לאחר מאבק משפטי ממושך שנמשך יותר מעשור, בית משפט השלום דחה את תביעתן של בנות משפחת קלקודה, שביקשו לשמור על אחיזתן בשתי נחלות במושב, שנוצלו במשך שנים לשימושים מסחריים אסורים. פסק הדין מהווה חוליה נוספת במאבק שמנהלת רשות מקרקעי ישראל נגד שימושים לא חוקיים
בקרקע חקלאית, ומעביר מסר ברור: הקרקע הציבורית שייכת למדינה, ולא למי שעושה בה שימוש פרטי או עסקי
בצהרי יום סתווי שקט במושב כפר טרומן, בסמוך לשדות הירוקים שמתמזגים עם שובל המטוסים של נתב"ג, נחתם עוד פרק ארוך במאבק מתוקשר על אדמות המדינה. אחרי שנים של הליכים משפטיים, פסקי דין, ערעורים ועתירות חוזרות, בית משפט השלום ברחובות דחה על הסף את תביעתן של בנות משפחת קלקודה - ליהי, טל ומעין, שביקשו לעצור את פינוי משפחתן מהנחלות שעליהן נבנו מבנים מסחריים וחניון "חנה וטוס" לא חוקי.
מדובר באחד התיקים הבולטים בשנים האחרונות במסגרת המאבק שמנהלת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) נגד שימושים חורגים וניצול עסקי של נחלות חקלאיות. פסק הדין החדש, שניתן על ידי השופטת אושרית הובר היימן, מאשר סופית כי גם הניסיון של הדור הצעיר במשפחת קלקודה לא הצליח לעקוף את קביעות בתי המשפט הקודמות, שהורו על השבת הקרקע למדינה. "ניכר כי בני משפחת קלקודה מסרבים להשלים עם התוצאה המשפטית הקובעת כי הם נדרשים לסלק ידם מן המקרקעין", כתבה השופטת בפסק הדין בהכרעתה, וקבעה כי מדובר ב"גלגול משפטי נוסף" שנועד להאריך את האחיזה בקרקע תוך הטרדת המדינה בהליכים חוזרים ונשנים.
שורשיה של הפרשה נעוצים עוד בשנות ה-90, אך הקונפליקט התלקח מחדש בראשית העשור הקודם. משפחת קלקודה, שחכרה שתי נחלות חקלאיות - נחלה 33 ונחלה 34 - מהמושב כפר טרומן, הפכה את האדמות החקלאיות לעסק משגשג. במקום לגדל גידולים חקלאיים, הוקמו שם חניונים מסחריים מסוג חנה וטוס, לצד מבנים מושכרים לעסקים פרטיים. על פי הערכות רמ"י, השימושים האלה גלגלו עשרות מיליוני שקלים בשנה.
"רמ"י זכאית להשבה מלאה של הנחלות, לרבות חלקות המגורים"
המדינה, באמצעות רמ"י, פתחה בשורת הליכים אזרחיים ופליליים נגד המשפחה, בטענה לשימוש חורג ולבנייה בלתי חוקית. ב-2019 ניתן פסק דין תקדימי בבית המשפט המחוזי מרכז־לוד, שבו נקבע כי יש להשיב את הנחלות למדינה. השופטת דפנה בלטמן קדראי קבעה אז כי, "בני הזוג קלקודה עשו שימוש חורג במקרקעין למטרות שאינן חקלאיות, בניגוד להסכם המשבצת ובהיקף נרחב ולאורך שנים רבות". בית המשפט חייב אותם גם בתשלום דמי שימוש ראויים בסכום כולל של כ-7 מיליון שקל. בערעור שהוגש לעליון נדחתה טענת המשפחה, ובית המשפט העליון חיזק את עמדת המדינה וקבע כי, "התנהלותם הקיצונית של המערערים עמדה בסתירה חזיתית לתכלית החקלאית של ההקצאה", וכי "המשיבה רשות מקרקעי ישראל - זכאית להשבה מלאה של הנחלות, לרבות חלקות המגורים".
- האח יוכל לקבל את המשק - וזה מה שיידרש לעשות
- ועד של מושב יפצה במאות אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחרי שההורים הפסידו בכל הערכאות, ניסו הבנות לפתוח דף חדש, משפטית לפחות. בתביעתן החדשה, שהוגשה ב-2021, טענו ליהי, טל ומעין קלקודה כי יש להכיר בהן כבעלות "זכויות עצמאיות" במקרקעין, נפרדות מזכויות הוריהן. הן ביקשו מבית המשפט להורות כי הנחלות יוקצו להן מחדש, או לחלופין שיוכרו כ"ברות רשות" שיכולות להמשיך להתגורר בבתים שבשטח. במקרה הגרוע, כך הן טענו, מגיע להן לפחות דיור חלופי או פיצוי הולם.
