"דחיית פרויקט המטרו - הוצאות לכל המשק ואובדן רווחים אדירים"
שני פרוייקטי דגל עליהם תלתה שרת התחבורה מירב מיכאלי את מלוא יהבה, מתקשים להתרומם. הראשון הוא חוק המטרו שהממשלה לא הצליחה להעביר רגע לפני פיזור הכנסת ה-24, והשני הוא פינוי מתחם התחנה המרכזית החדשה בתל אביב.
"לגבי המטרו ברור שמדברים על הפסדים בסכומי עתק, בנזק של תשתיות, מדברים על סכומים נוראיים על כל יום של דחיה. התחנה המרכזית בעצמה מייצרת איזשהו מפגע מעבר לעובדה שמדובר בכסף ששוכב שם מת. מדברים על אובדן של רווחים אדירים למדינת ישראל והוצאות אדירות לכל המשק. לא רק זה, האבסורד הגדול זה - שכולם מדברים על המטרו, ומתנהגים כאילו יש מטרו, אבל אין מטרו בפועל ודחו את המטרו. כשאני בא לבנות בתל אביב או ברמת גן, אומרים לי - אדוני, תבנה בלי חניות כי עוד מעט יהיה לך פה פרויקט של תשתיות. אז אני בונה בלי חניות. אני עולה על המטרו הדמיוני שלא נמצא כרגע. זה שלא העבירו את חוק המטרו, זה אסון גדול", אומר עו"ד צבי שוב, בעל משרד עורכי דין בתחום נדל"ן ותכנון ובנייה, בראיון לביזפורטל. עו"ד שוב מייצג בעלי קרקעות על התוואי המתוכנן של המטרו, ובעלי חנויות במתחם התחנה המרכזית החדשה.
-על המטרו מדברים בערך משנות ה-60. לכן ההיסטריה הזאת בשבועיים האחרונים רגע לפני פיזור הכנסת, איכשהו לא התחברתי אליה כי התחושה שלי שגם ניני ניננו לא יזכו לראות את הנחת אבן הפינה. מה פספסתי?
"כן קרו דברים. אם היינו לפני תחילת הדרך שהעירו את המטרו, אולי באמת היינו מחזירים את המטרו חזרה למגירה ואנחנו מדברים רק על דיבורים. אבל זה לא מדויק, כי - אולי הרכבת הקלה גרמה לזה - דברים כן התחילו להתקדם. המטרו הוא פרויקט אדיר, מאד מאד חשוב, מדינת ישראל כבר מבינה שעם הפקקים שיש היום, היא חייבת מטרו.
- איירפורט תשלם על פינוי התחנה המרכזית, אך תהיה יזם בפרויקט על שטחה
- דופלקס 150 מ"ר באזור הבעייתי בארץ, בכמה הוא מוצע למכירה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"יש לנו שני מסלולים מקבילים - את מסלול התכנון ואת מסלול ההוצאה לפועל של התכנון. הרעש הגדול שהיה לאחרונה זה ההוצאה לפועל, זה המנגנונים המשלימים שמתבצעים בכנסת במסגרת חקיקה כדי להוציא לפועל את אותו תכנון. זה פיצוי לבעלי קרקעות, מימון הדרך, כל השיטה, איך זה יעבוד בכלל, איזה גופים יחליטו. רוצים לקחת את הכוח מהוועדות המקומיות והעיריות ולהעביר לגוף-על שקודם לכל. הבעיה שההליך התכנוני כן מתקבל. גופי התכנון, עם כמה שיש איתם בעיות, במועצה הארצית הגוף שמקדמת את התכנון, כולל המטרו, הדברים רצים. ארבע תוכניות רצו בשנתיים האחרונות, שתיים אושרו ושתיים לקראת אישור. המנגנון התכנוני כבר ממש פה ונמצא.
"מי שפותח מחר את האינטרנט ובודק, יכול למצוא את הבית שלו מסומן בתוך תוואי מטרו, ויכול למצוא שהולכים להפקיע אותו לטובת המטרו. וכשהוא פותח את הטלוויזיה ורואה שהממשלה לא נותנת את המנגנונים המשלימים, הוא בבעיה מאד גדולה, כי אישרת יד אחת אבל לא מיצר לה את הפתרונות. ומחר בבוקר אותו בן אדם שנמצא בתוואי או באזורי התפעול של המטרו, רואה את התוכנית שמפקיע לו את השטח, רואה את החוק שמדבר למשל על בניה מעל אזורי התפעול, הוא רואה שמסמנים אותו להריסה בשביל תחנה, מצד שני אין את המנגנונים שהוא אמור לתבוע מהם את הפיצויים, כי הם לא אושרו. לכן יד ימין ויד שמאל לא מתקשרות אחת עם השנייה. התחלת כבר מהלך, אתה לא יכול להתעלם ממנו". צפו בראיוןTV
- 5.אין מטרו 06/07/2022 11:36הגב לתגובה זופיריון אפס , עומדים בפקקים המקום לעבוד . . 12 שנה ישב עישן סיגרים ושתה שמפניה . . עם מטומטם עובד אלילים
- 4.תוריד את ההפסדים מאספקת השמפניות והסיגרים.. (ל"ת)שירי 06/07/2022 11:33הגב לתגובה זו
- 3.מדינת יהודים ! איפה החוכמה?! אור ליהודים! (ל"ת)מיקי 06/07/2022 11:17הגב לתגובה זו
- 2.שמשי 06/07/2022 11:09הגב לתגובה זוהקואליציה בראשות בנט-יהיר צרת התחבורה וצר האוצר הם לא הסכימו להקדים את הבחירות ב,-5 ימים. לכן המטרו תקוע. מי שרוצה שהמטרו ימשיך להיות תקוע שיצביע להם
- 1.ג'ו 06/07/2022 11:09הגב לתגובה זושייך למאה הקודמת עד שיבנו בארץ תהיה תחבורה אוטונומית ללא נהג
- גאון! איך לא חשבו על זה עד היום? (ל"ת)avi 06/07/2022 13:47הגב לתגובה זו
- ברד 06/07/2022 13:03הגב לתגובה זומטרו גורם לפחות מכוניות על הכבישים, מה יעזור לנו מיליוני מכוניות אוטונומיות על הכביש? פקק אוטונומי אחד גדול

מה עדיף - דירה חדשה או יד שנייה? הטעויות שעולות מאות אלפי שקלים
דירה חדשה מבטיחה ריח של חדש ושקט לכאורה, יד שנייה מביאה ודאות; בסוף 2025, כשהמימון יקר, מדד תשומות בנייה ומבצעי קבלן משנים את התמונה, ההכרעה פחות רגשית ויותר כלכלית
השאלה אם עדיף לקנות דירה חדשה או דירה יד שנייה תלויה בגורמים רבים ומשתנים לרבות שיקולים פיננסיים, תזרימיים, משפחתיים ועוד. רבים נמשכים לדירה חדשה בגלל תוכניות מסובסדות, מבצעי קבלנים ותחושת ביטחון של בניין חדש, אבל שוק היד השנייה ממשיך להיות מרכז הכובד של העסקאות בישראל. אנשים קונים דירה שהם יכולים לראות בעיניים.
נתוני הלמ"ס לרבעון השלישי מראים תמונה ברורה שהיא המשכה של מגמה ברבעונים האחרונים: יותר דירות יד 2 נמכרות מאשר דירות חדשות. ברבעון השלישי כ-65% מעסקאות הדיור בישראל הן בדירות יד שנייה, לעומת 35% בדירות חדשות. הפער הזה מתרחב בתקופות של אי-ודאות כלכלית, כשרוכשים מעדיפים לראות מה הם קונים.
דירה חדשה על הנייר היא רכישה בתנאי אי-ודאות - לא רק לגבי הדירה עצמה, אלא לגבי הסביבה, הבניין, איכות הביצוע, השירות והזמן עד המפתח. דירה יד שנייה מאפשרת בדיקה מהירה של רוב הדברים שמכאיבים באמת: רעש, אור, רוחות, חניה, שכנים, ועד בית, ליקויים, נזילות ותחושת המרחב. בד בבד, היא יכולה לדרוש שיפוץ יקר, טיפול בתשתיות ישנות ולעיתים פשרות בתכנון.
ודאות מול הבטחה: מה באמת קונים כשחותמים על דירה חדשה
קניית דירה חדשה בנויה משני חלקים: המפרט ומה שלא כתוב. המפרט הוא מה שמופיע בחוזה, בתוכניות ובנספחים. מה שלא כתוב הוא איכות החיים שתתגלה רק אחרי אכלוס. חניון ש"על הנייר" עובד, אבל במציאות מתעכב; מעליות חדשות שמייצרות תקלות בשלב ההרצה; חדרי אשפה שמעלים ריחות; חברת ניהול שמחליפה נהלים כל חודש; ולפעמים סביבה שמשתנה בזמן שהפרויקט נבנה, כמו תשתיות חדשות, כבישים, מבני ציבור או שינויי תכנון. וגם - תשלום גדול לוועד בית, עיכובים שונים, פגמים ותקלות בדירה שהקבלן אמור לתקן. ועוד.
- דירה חדשה או יד שנייה: מה באמת עדיף לרכוש היום?
- דירה מיד ראשונה: יתרונות והמלצות שכדאי להכיר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אם הקבלן פועל לפי כללים, בניין חדש הוא מערכת שצריכה זמן כדי להתייצב. שנים ראשונות כוללות תקופת בדק ואחריות, תיקונים, ביקורי בעלי מקצוע ודיונים אינסופיים בווטסאפ של הדיירים. זה מחיר שצריך לקחת בחשבון. יש יתרון לכך שהקבלן אחראי על ליקויים בתקופות מוגדרות - שנה לבדק ושלוש שנים לאחריות על רוב הרכיבים - אבל האחריות לא תמיד מתורגמת לפתרון מהיר, ולעיתים הדיירים נאלצים להתעקש, לתעד ולהכניס אנשי מקצוע מטעמם. זה כאב רוב גדול, כשברוב הבניינים החדשים וברוב הדירות זה טיפול שוטף מול הקבלן.

חוסכים לפנסיה, אבל אין להם דירה: למה לא לאפשר פדיון מהפנסיה למטרת רכישת דירה?
אבסורד גדול - פנסיה גדולה ואין הון עצמי לרכישת דירה; למה לשלוח משפחות וזוגות לשוק השכירות אם הם רוצים לקנות דירה ויש להם כסף בפנסיה?
הפרדוקס הישראלי מוכר לכולם: זוג צעיר משתכר יפה, מפריש מדי חודש אלפי שקלים לפנסיה, אבל אין לו סיכוי לגרד הון עצמי לדירה. מחירי הדירות אומנם יורדים כרגע, אבל עדיין דורשים 400–600 אלף שקל לפחות כהון עצמי.
בחשבון הפנסיה של הזוג הזה כבר מצטברים מאות אלפי שקלים, אבל זה כסף שהוא לא יכול לגעת בו עד גיל פרישה, וגם אז רק בתנאים קשיחים. התוצאה: הזוג משלם שכר דירה של 5,000-8,000 שקל בחודש ואפילו יותר במקום לקנות דירה.
איסור על משיכת כספי פנסיה
אסור למשוך כספי פנסיה לרכישת דירה ולכל סיבה אחרת בלי לשלם מס מלא של 35%. גם הרעיון להשתמש בחיסכון הפנסיוני כערבות למשכנתה נדחה על ידי הבנקים ורשות שוק ההון. כלומר, המדינה הכריחה אותנו לחסוך לפנסיה, ועכשיו היא אומרת לנו: "הכסף שלך, אבל אסור לך להשתמש בו לדירה".
היו ניסיונות רבים לשנות את זה. כבר ב-2019 מרכז המחקר של הכנסת פרסם ניתוח מפורט שהציע לאפשר משיכה פטורה ממס של עד 20% מערך הדירה (תקרה של כ-1.7 מיליון שקל), בתנאי שהכסף יוחזר לפנסיה בתשלומים חודשיים קטנים יחסית. הצעות חוק דומות עלו שוב ושוב, כולל הצעה להחזר נומינלי בלבד (בלי ריבית) כדי שלא לפגוע יותר מדי בקצבה העתידית. בכל פעם ההצעה נתקלה בחומת השמרנות של רשות שוק ההון ואגף התקציבים: "זה יפגע בביטחון הפנסיוני של הציבור".
- איפה תמצאו דירה בפחות מ-2 מיליון שקל?
- "דירה בישראל היא בטון" - בעל הקרן שלא מהמר על שום דבר אחר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטענה הרשמית היא שמי שמושך היום ישלם מחר מחיר כבד בגיל פרישה. זה נכון חלקית, אבל מתעלם מהתמונה המלאה: שכר דירה גבוה הוא "מס פנסיוני" לא פחות כבד. כשזוג משלם 6,000 שקל שכר דירה במשך 25 שנה, הוא מעביר לבעל הבית כ-1.8 מיליון שקל (לפני הצמדה). אם אותו זוג היה לוקח 400 אלף שקל מהפנסיה, קונה דירה ומוסיף 800–900 שקל בחודש להחזר לפנסיה - הוא היה מסיים את התקופה עם דירה בבעלותו ועם פנסיה מופחתת בכ-4,000-5,000 שקל בחודש. במקרים רבים, החיסכון בשכר הדירה עולה על הפגיעה בקצבה.
