צבי שוב
צילום: ביזפורטל
ראיוןTV

"דחיית פרויקט המטרו - הוצאות לכל המשק ואובדן רווחים אדירים"

עו"ד צבי שוב מייצג בעלי קרקעות על התוואי המטרו, ובעלי חנויות בתחנה המרכזית החדשה - שני פרויקטים ענקיים שמתקשים להתרומם. "המסלול התכנוני רץ, מסלול ההוצאה לפועל של התכנון תקוע. יד ימין ויד שמאל לא מתקשרות". צפו בראיוןTV
אלכסנדר כץ | (7)

שני פרוייקטי דגל עליהם תלתה שרת התחבורה מירב מיכאלי את מלוא יהבה, מתקשים להתרומם. הראשון הוא חוק המטרו שהממשלה לא הצליחה להעביר רגע לפני פיזור הכנסת ה-24, והשני הוא פינוי מתחם התחנה המרכזית החדשה בתל אביב.

 

"לגבי המטרו ברור שמדברים על הפסדים בסכומי עתק, בנזק של תשתיות, מדברים על סכומים נוראיים על כל יום של דחיה. התחנה המרכזית בעצמה מייצרת איזשהו מפגע מעבר לעובדה שמדובר בכסף ששוכב שם מת. מדברים על אובדן של רווחים אדירים למדינת ישראל והוצאות אדירות לכל המשק. לא רק זה, האבסורד הגדול זה - שכולם מדברים על המטרו, ומתנהגים כאילו יש מטרו, אבל אין מטרו בפועל ודחו את המטרו. כשאני בא לבנות בתל אביב או ברמת גן, אומרים לי - אדוני, תבנה בלי חניות כי עוד מעט יהיה לך פה פרויקט של תשתיות. אז אני בונה בלי חניות. אני עולה על המטרו הדמיוני שלא נמצא כרגע. זה שלא העבירו את חוק המטרו, זה אסון גדול", אומר עו"ד צבי שוב, בעל משרד עורכי דין בתחום נדל"ן ותכנון ובנייה, בראיון לביזפורטל. עו"ד שוב מייצג בעלי קרקעות על התוואי המתוכנן של המטרו, ובעלי חנויות במתחם התחנה המרכזית החדשה.

 

-על המטרו מדברים בערך משנות ה-60. לכן ההיסטריה הזאת בשבועיים האחרונים רגע לפני פיזור הכנסת, איכשהו לא התחברתי אליה כי התחושה שלי שגם ניני ניננו לא יזכו לראות את הנחת אבן הפינה. מה פספסתי?

"כן קרו דברים. אם היינו לפני תחילת הדרך שהעירו את המטרו, אולי באמת היינו מחזירים את המטרו חזרה למגירה ואנחנו מדברים רק על דיבורים. אבל זה לא מדויק, כי - אולי הרכבת הקלה גרמה לזה - דברים כן התחילו להתקדם. המטרו הוא פרויקט אדיר, מאד מאד חשוב, מדינת ישראל כבר מבינה שעם הפקקים שיש היום, היא חייבת מטרו.

 

"יש לנו שני מסלולים מקבילים - את מסלול התכנון ואת מסלול ההוצאה לפועל של התכנון. הרעש הגדול שהיה לאחרונה זה ההוצאה לפועל, זה המנגנונים המשלימים שמתבצעים בכנסת במסגרת חקיקה כדי להוציא לפועל את אותו תכנון. זה פיצוי לבעלי קרקעות, מימון הדרך, כל השיטה, איך זה יעבוד בכלל, איזה גופים יחליטו. רוצים לקחת את הכוח מהוועדות המקומיות והעיריות ולהעביר לגוף-על שקודם לכל. הבעיה שההליך התכנוני כן מתקבל. גופי התכנון, עם כמה שיש איתם בעיות, במועצה הארצית הגוף שמקדמת את התכנון, כולל המטרו, הדברים רצים. ארבע תוכניות רצו בשנתיים האחרונות, שתיים אושרו ושתיים לקראת אישור. המנגנון התכנוני כבר ממש פה ונמצא.

 

"מי שפותח מחר את האינטרנט ובודק, יכול למצוא את הבית שלו מסומן בתוך תוואי מטרו, ויכול למצוא שהולכים להפקיע אותו לטובת המטרו. וכשהוא פותח את הטלוויזיה ורואה שהממשלה לא נותנת את המנגנונים המשלימים, הוא בבעיה מאד גדולה, כי אישרת יד אחת אבל לא מיצר לה את הפתרונות. ומחר בבוקר אותו בן אדם שנמצא בתוואי או באזורי התפעול של המטרו, רואה את התוכנית שמפקיע לו את השטח, רואה את החוק שמדבר למשל על בניה מעל אזורי התפעול, הוא רואה שמסמנים אותו להריסה בשביל תחנה, מצד שני אין את המנגנונים שהוא אמור לתבוע מהם את הפיצויים, כי הם לא אושרו. לכן יד ימין ויד שמאל לא מתקשרות אחת עם השנייה. התחלת כבר מהלך, אתה לא יכול להתעלם ממנו". צפו בראיוןTV

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אין מטרו 06/07/2022 11:36
    הגב לתגובה זו
    פיריון אפס , עומדים בפקקים המקום לעבוד . . 12 שנה ישב עישן סיגרים ושתה שמפניה . . עם מטומטם עובד אלילים
  • 4.
    תוריד את ההפסדים מאספקת השמפניות והסיגרים.. (ל"ת)
    שירי 06/07/2022 11:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מדינת יהודים ! איפה החוכמה?! אור ליהודים! (ל"ת)
    מיקי 06/07/2022 11:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמשי 06/07/2022 11:09
    הגב לתגובה זו
    הקואליציה בראשות בנט-יהיר צרת התחבורה וצר האוצר הם לא הסכימו להקדים את הבחירות ב,-5 ימים. לכן המטרו תקוע. מי שרוצה שהמטרו ימשיך להיות תקוע שיצביע להם
  • 1.
    ג'ו 06/07/2022 11:09
    הגב לתגובה זו
    שייך למאה הקודמת עד שיבנו בארץ תהיה תחבורה אוטונומית ללא נהג
  • גאון! איך לא חשבו על זה עד היום? (ל"ת)
    avi 06/07/2022 13:47
    הגב לתגובה זו
  • ברד 06/07/2022 13:03
    הגב לתגובה זו
    מטרו גורם לפחות מכוניות על הכבישים, מה יעזור לנו מיליוני מכוניות אוטונומיות על הכביש? פקק אוטונומי אחד גדול
באר שבע
צילום: משרד גיורא גור אדריכלים

אושרה תוכנית ההתחדשות בבאר שבע: פוטנציאל לכ-17 אלף דירות חדשות

התוכנית שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום תחליף את תמ״א 38 בעיר, ותאפשר חיזוק, עיבוי ומיגון מבנים שנבנו לפני 1992.המהלך יעניק את היכולת לביצוע במסלול מהיר וישיר להיתר בנייה

צלי אהרון |

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז דרום אישרה את תוכנית ההתחדשות המגרשית בבאר שבע, ביוזמת עיריית באר שבע והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. התוכנית נועדה להחליף את תמ״א 38 בעיר, ולהתאים את עקרונותיה למציאות המקומית של באר שבע - תוך מתן מענה למבנים ישנים, מחסור בממ״דים וצורך בהתחדשות רחבת היקף בשכונות הוותיקות.

לפי התוכנית, שנערכה בראשות האדריכלית עדי אסיף, ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה ישירות, ללא צורך בהכנת תוכנית מפורטת נוספת. מדובר במהלך שמאפשר טיפול מהיר בבניינים קיימים, במסלול נקודתי ברמת הבניין ולא רק במתחמי פינוי-בינוי גדולים. הפוטנציאל הכולל של התוכנית עומד על כ-17 אלף דירות חדשות שיכולות להיבנות כאמור בשכונות הוותיקות של העיר.

התחולה חלה על מבנים שנבנו לפני שנת 1984, שבהם לפחות שתי קומות וארבע יחידות דיור, וכן על מבנים שנבנו עד שנת 1992 - שבהם יוכלו להיבנות ממ״דים ותוספות עיבוי. התוכנית מגדירה שלושה מסלולים עיקריים: הריסה ובנייה מחדש, חיזוק ועיבוי, ומיגון ועיבוי בלבד. לכל מסלול נקבעו היקפי זכויות שונים בהתאם לגובה הבניין ומיקומו בעיר.

כמו כן, נקבע כי ברחובות ראשיים יתאפשר שילוב שימושים למסחר ולמוסדות ציבור, כחלק ממדיניות עידוד חיי רחוב וקהילה. כך למשל, בניין בן שלוש קומות הסמוך לציר תחבורה מרכזי עשוי לקבל תוספת של עד שש קומות, בעוד שבניין פנימי בן חמש קומות יוכל להוסיף שתיים בלבד.

במקביל, גובש סט הנחיות תכנוניות ועיצוביות אחידות לאזורים השונים בעיר, במטרה לשמור על רצף עירוני מסודר ולאפשר התחדשות הדרגתית ומבוססת תכנון. התוכנית מצטרפת לשורה של מהלכים עירוניים שמטרתם לעודד חיזוק מבנים ושדרוג סביבת המגורים במרכז ובשכונות הוותיקות של באר שבע.


נדל"ן, תל אביב, תמא תמ"א 38, אקו-סיטי
צילום: Bizportal

פסק הדין שגרם לעיריית ת"א הפסד של 50 מיליארד שקל

מכה לרשויות המקומיות: עיריות תל אביב וירושלים לא יגבו היטלי השבחה מתוכניות מכוח תמ"א 38; העליון קובע פה אחד: אישור תמ"א 38 אינו מהווה השבחה המזכה בהיטל וזאת למרות תמיכת היועמ"שית בעמדתן; השופטים קבעו כי אין קשר סיבתי בין אישור התוכנית לבין השבחה בפועל - ולכן אין עילה להטלת היטל

צלי אהרון |
נושאים בכתבה תמ"א 38 היטל השבחה

פסק דין תקדימי בבית המשפט העליון משנה את כללי המשחק בנוגע להיטלי ההשבחה בערים הגדולות: הרכב של שלושה שופטים דחה פה אחד את ערעוריהן של עיריות תל אביב-יפו וירושלים, וקבע כי תוכניות מתאר שהוכנו מכוח תמ"א 38 אינן מזכות את העיריות בהיטלי השבחה. ההחלטה עלולה לעלות לעיריות אלו,  ובעתיד גם לאחרות, באובדן מיליארדים. פוטנציאל הרווח שנעלם לעיריות בגלל פסק הדין הוא עד 50 מיליארד שקל. 

הפסיקה, שניתנה בעקבות ערעור שהגישה עיריית תל אביב על חיוב בגין שתי דירות בתיק של תושב חוץ בסכום כולל של כמיליון שקל, הפכה לפסק דין בעל השלכות רוחב עצומות. מי שייצג את המוכר הוא עו"ד בנימין קריתי, שכיהן בעבר כראש העיר טבריה  והחליט להילחם בתופעה: "פסק הדין הזה לא היה בא לעולם לולא החלטנו לצאת למלחמה מול העירייה, למרות התמיכה שקיבלה גם מהיועמ"שית וגם ממרכז השלטון המקומי."

לדבריו של קריתי, "מדובר בהפסד מוערך של כ-50 מיליארד שקל לעיריית תל אביב בלבד". ההשפעה רחבה הרבה יותר, שכן לפי הערכות, למעלה מ-2,000 תיקים משפטיים המתינו להכרעה בנושא, ורבים מהם ייסגרו עתה על בסיס ההלכה שנקבעה.

פסק דין שמציב גבול ברור לעיריות

במוקד המחלוקת עמדה השאלה: האם ניתן לכלול את השפעת תמ"א 38 במסגרת "המצב הקודם" של הנכס, כאשר מחשבים את ההשבחה שנובעת מתוכנית מתאר חדשה. אם מנוטרלת ההשפעה של התמ"א, ההשבחה תיראה כגבוהה יותר, והיטל ההשבחה יתייקר בהתאם. לעומת זאת, אם התמ"א כלולה כבר בערך הנכסים, אין בסיס לתשלום נוסף.

השופטים קיבלו את הגישה שלפיה יש להתחשב בערך השוק הכולל של המקרקעין במועד הקודם, לרבות השפעות תכנוניות קיימות. המשמעות: אין להטיל היטלי השבחה על בסיס מה שמכונה "התעשרות וירטואלית" של בעל הנכס.