"דחיית פרויקט המטרו - הוצאות לכל המשק ואובדן רווחים אדירים"
שני פרוייקטי דגל עליהם תלתה שרת התחבורה מירב מיכאלי את מלוא יהבה, מתקשים להתרומם. הראשון הוא חוק המטרו שהממשלה לא הצליחה להעביר רגע לפני פיזור הכנסת ה-24, והשני הוא פינוי מתחם התחנה המרכזית החדשה בתל אביב.
"לגבי המטרו ברור שמדברים על הפסדים בסכומי עתק, בנזק של תשתיות, מדברים על סכומים נוראיים על כל יום של דחיה. התחנה המרכזית בעצמה מייצרת איזשהו מפגע מעבר לעובדה שמדובר בכסף ששוכב שם מת. מדברים על אובדן של רווחים אדירים למדינת ישראל והוצאות אדירות לכל המשק. לא רק זה, האבסורד הגדול זה - שכולם מדברים על המטרו, ומתנהגים כאילו יש מטרו, אבל אין מטרו בפועל ודחו את המטרו. כשאני בא לבנות בתל אביב או ברמת גן, אומרים לי - אדוני, תבנה בלי חניות כי עוד מעט יהיה לך פה פרויקט של תשתיות. אז אני בונה בלי חניות. אני עולה על המטרו הדמיוני שלא נמצא כרגע. זה שלא העבירו את חוק המטרו, זה אסון גדול", אומר עו"ד צבי שוב, בעל משרד עורכי דין בתחום נדל"ן ותכנון ובנייה, בראיון לביזפורטל. עו"ד שוב מייצג בעלי קרקעות על התוואי המתוכנן של המטרו, ובעלי חנויות במתחם התחנה המרכזית החדשה.
-על המטרו מדברים בערך משנות ה-60. לכן ההיסטריה הזאת בשבועיים האחרונים רגע לפני פיזור הכנסת, איכשהו לא התחברתי אליה כי התחושה שלי שגם ניני ניננו לא יזכו לראות את הנחת אבן הפינה. מה פספסתי?
"כן קרו דברים. אם היינו לפני תחילת הדרך שהעירו את המטרו, אולי באמת היינו מחזירים את המטרו חזרה למגירה ואנחנו מדברים רק על דיבורים. אבל זה לא מדויק, כי - אולי הרכבת הקלה גרמה לזה - דברים כן התחילו להתקדם. המטרו הוא פרויקט אדיר, מאד מאד חשוב, מדינת ישראל כבר מבינה שעם הפקקים שיש היום, היא חייבת מטרו.
- איירפורט תשלם על פינוי התחנה המרכזית, אך תהיה יזם בפרויקט על שטחה
- דופלקס 150 מ"ר באזור הבעייתי בארץ, בכמה הוא מוצע למכירה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"יש לנו שני מסלולים מקבילים - את מסלול התכנון ואת מסלול ההוצאה לפועל של התכנון. הרעש הגדול שהיה לאחרונה זה ההוצאה לפועל, זה המנגנונים המשלימים שמתבצעים בכנסת במסגרת חקיקה כדי להוציא לפועל את אותו תכנון. זה פיצוי לבעלי קרקעות, מימון הדרך, כל השיטה, איך זה יעבוד בכלל, איזה גופים יחליטו. רוצים לקחת את הכוח מהוועדות המקומיות והעיריות ולהעביר לגוף-על שקודם לכל. הבעיה שההליך התכנוני כן מתקבל. גופי התכנון, עם כמה שיש איתם בעיות, במועצה הארצית הגוף שמקדמת את התכנון, כולל המטרו, הדברים רצים. ארבע תוכניות רצו בשנתיים האחרונות, שתיים אושרו ושתיים לקראת אישור. המנגנון התכנוני כבר ממש פה ונמצא.
"מי שפותח מחר את האינטרנט ובודק, יכול למצוא את הבית שלו מסומן בתוך תוואי מטרו, ויכול למצוא שהולכים להפקיע אותו לטובת המטרו. וכשהוא פותח את הטלוויזיה ורואה שהממשלה לא נותנת את המנגנונים המשלימים, הוא בבעיה מאד גדולה, כי אישרת יד אחת אבל לא מיצר לה את הפתרונות. ומחר בבוקר אותו בן אדם שנמצא בתוואי או באזורי התפעול של המטרו, רואה את התוכנית שמפקיע לו את השטח, רואה את החוק שמדבר למשל על בניה מעל אזורי התפעול, הוא רואה שמסמנים אותו להריסה בשביל תחנה, מצד שני אין את המנגנונים שהוא אמור לתבוע מהם את הפיצויים, כי הם לא אושרו. לכן יד ימין ויד שמאל לא מתקשרות אחת עם השנייה. התחלת כבר מהלך, אתה לא יכול להתעלם ממנו". צפו בראיוןTV
- 5.אין מטרו 06/07/2022 11:36הגב לתגובה זופיריון אפס , עומדים בפקקים המקום לעבוד . . 12 שנה ישב עישן סיגרים ושתה שמפניה . . עם מטומטם עובד אלילים
- 4.תוריד את ההפסדים מאספקת השמפניות והסיגרים.. (ל"ת)שירי 06/07/2022 11:33הגב לתגובה זו
- 3.מדינת יהודים ! איפה החוכמה?! אור ליהודים! (ל"ת)מיקי 06/07/2022 11:17הגב לתגובה זו
- 2.שמשי 06/07/2022 11:09הגב לתגובה זוהקואליציה בראשות בנט-יהיר צרת התחבורה וצר האוצר הם לא הסכימו להקדים את הבחירות ב,-5 ימים. לכן המטרו תקוע. מי שרוצה שהמטרו ימשיך להיות תקוע שיצביע להם
- 1.ג'ו 06/07/2022 11:09הגב לתגובה זושייך למאה הקודמת עד שיבנו בארץ תהיה תחבורה אוטונומית ללא נהג
- גאון! איך לא חשבו על זה עד היום? (ל"ת)avi 06/07/2022 13:47הגב לתגובה זו
- ברד 06/07/2022 13:03הגב לתגובה זומטרו גורם לפחות מכוניות על הכבישים, מה יעזור לנו מיליוני מכוניות אוטונומיות על הכביש? פקק אוטונומי אחד גדול

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם
על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים?
משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.
רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה.
וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.
במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.
וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.

השבחה מהירה של 700 אלף שקל על דירה של 2.2 מיליון שקל
בעלי דירות שנפגעו במלחמה יוכלו למכור אותן במחיר של דירה חדשה גם אם מדובר על דירה של 60 שנים; המסקנה - יוכלו לקבל עשרות אחוזים של השבחה מהירה על הנכסים
תזכיר חוק חדש מציע לבעלי דירות שנפגעו במלחמת "עם כלביא" לקבל שומה לפי מחיר דירה חדשה באזור. מדובר על תוספת מאוד משמעותית לשווי בדירות הישנות, אפילו סדר גודל של 50%-30%. דירה ישנה ברמת גן (של כ-60 שנים) עם 2.5 חדרים שניסו למכור אותה לפני המלחמה ב-2.2 מיליון שקל, "תימכר" למדינה בשווי מוערך של כ-2.9 מיליון שקל. אז למה המדינה מציעה זאת? כדי לתת לאלו שלא מעוניינים בהתחדשות עירונית תחליף ראוי, למנוע התנגדויות לתוכנית התחדשות עירונית ולצאת לדרך במהירות עם התחדשות עירונית באזורים שנפגעו.
המלחמה מול איראן ביוני פגעה בסדר גודל של 1,500 מבנים. חלק מהפגיעות הן כאלו שניתן לתקן, חלק שניתן לתקן אבל קשה וחלק שאי אפשר לתקן. במקומות רבים מתדיינים הדיירים אם ללכת על התחדשות עירונית במסלול מואץ או לתקן את הפגיעה. המדינה רוצה התחדשות, והיא מציעה מתנה לאלו שמתנגדים - קחו את הכסף עכשיו ולפי שווי של דירה חדשה.
על פי התזכיר החדש בעלי דירות שנהרסו או נפגעו קשות יוכלו למכור את הנכס בשווי של דירה חדשה דומה באותו אזור ולא כמו שהיה בעבר בהתאם לשומה המבוססת על מצב הדירה המיושנת. במקביל המדינה תספק מסלול מואץ להתחדשות עירונית באזור מסלול מזורז: היתרים עד 120 יום במקום שנים. הכל יהיה זריז יותר, העיקר להתגבר על הטראומה. שומות יסופקו תוך 30 יום, ויהיו גם הקלות מס ליזמים.
מה כדאי לבחור?
זה כמובן עניין אישי. לקבל השבחה של לפחות 30% זה כמובן מצוין, אבל קחו בחשבון שאם אתם תהיו במסגרת התחדשות עירונית זאת יכולה להיות השבחה גדולה עוד יותר כי אז תקבלו עוד שטח לדירה ולרוב עוד חצי חדר-חדר. השווי של הדירה יהיה יותר גבוה, אבל יש את הסיכון בגלל הזמן. תצטרכו לחכות תקופה לא קצרה ובינתיים לגור בשכירות (שתמומן על ידי היזם).
- מנכ"ל משרד השיכון תומך בהערכת ביזפורטל: "הירידה במחירי הדירות גדולה יותר ממה שמפרסם הלמ"ס"
- דירה ממוצעת בישראל עולה ב-60% יותר מדירה ממוצעת בארה"ב; על המשבר הגלובלי בשוק הדיור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כדאי גם לקחת בחשבון שהאזור כנראה ישביח, כי מדובר על כמות משמעותית של בניינים שנפגעו (בדר"כ) במתחם מסוים והיקף ההתחדשות יהיה משמעותי וזה ישביח את השכונה-אזור.