ייצואנים, תתכוננו: המטבע האירופי צפוי לשנות את פני העתיד

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מתייחס להשפעות הכלכלה האירופית על סקטור הייצוא הישראלי
יוסי פריימן | (2)

השיח הכלכלי הנוכחי שנע בין הגברת התחרות בבנקים לבין ניסיונות חוזרים ונשנים להורדה של מחירי הנדל"ן מתעלם מהאיום האמיתי על הכלכלה הישראלית. ממשלת ישראל ומשרד האוצר לא נותנים את דעתם לשינוי העצום באזור היצוא הגדול ביותר של ישראל, הלוא הוא האיחוד האירופי.

האינדיקציות האחרונות מאירופה מצביעות על כך שמדיניות הבנק המרכזי האירופי תוביל להיחלצות מהמשבר הנוכחי בשיטה האמריקנית. במשך תהליך של ברננקיזציה, כשמו של בן ברננקי שפצח בתכנית ההרחבות הכמותיות, רכישת האג"ח ושימור הריבית האפסית לאורך זמן, אירופה הולכת לתקופה ארוכה של הצפת השוק במטבע זול - מהלך התומך בפיחות האירו מול כלל המטבעות המובילים בעולם וכמובן גם מול השקל. כך, באמצעות סוג של מלחמת מטבעות ותמריצים כלכליים, מתכוונת אירופה לנסות ולחלץ את הכלכלה המקומית מהבוץ העמוק בו היא שרויה.

הבוץ האירופי עמוק מזה שבארה"ב אחרי הכל, הבעיות של אירופה קשות יותר מהבעיות של ארה"ב גם בשיא המשבר. במחוזות מסוימים שיעור האבטלה נוסק לכדי 20% ויותר, בדגש על אבטלת צעירים. במצב הנוכחי, האירופים נדרשים לצעדים חריגים מעודדי תעסוקה וצמיחה. החלשת המטבע המקומי תשפר את תנאי הסחר ליצוא ותצמצם את היבוא, בכך ירווח הייצוא האירופי. מחזורי העסקים  צפויים להימשך על פני חודשים ארוכים, כשבמהלכם הערכות מצביעות על כך שלאירו פוטנציאל החלשות אל עבר נקודת השוויון עם הדולר האמריקני ואף פחות. אם נתרגם את המספרים לעברית, מדובר במהלך המאיים על עתיד הייצוא הישראלי לאירופה. האירו ברמות שפל שהוא עשוי להיסחר ביחס לשקל החדש מתחת לרמה של ה-4 שקלים לאירו. נזכיר כי שנה מהיום, האירו נסחר סביב רמה של 4.60 שקלים לאירו ועד כה נחלש האירו בחישוב שנתי של יותר מ-10%. היחלשות נוספת של האירו בשיעור של 10% צפויה להוציא מחוץ למשוואה פסי ייצור, מפעלים ויצואנים ששולי הרווח שלהם נמוכים והם ממוקדים בשוק האירופי.

בינתיים, שר האוצר משה כחלון ממשיך לשלוח את בנק ישראל, ובראשו קרנית פלוג, לרכוש דולרים במאבק מתמשך ועקר לייצוב שוק המט"ח המקומי, שמושפע מכוחות גדולים בעשרות מונים מבנק ישראל ומשרד האוצר גם יחד. פעילות מסחרית ומוסדית ארוכות טווח המזרימות מטבע זר לשוק המקומי מהלך המאתגר את בגרות המשק ועומק משאביו.

במשרד האוצר נראה כי היה מי שהחליט שלא להחליט ולא לפעול בצורה מובהקת על מנת לייצב את שוק המט"ח וכלכלת הייצוא הישראלית. בזמן שאירופה מתכוננת לזינוק מראש מצוק יחד עם המטבע שלה, במשרד האוצר מותירים את בנק ישראל לבדו במערכה על ייצוב השוק המוניטרי.

מחירי הדיור, תקציב הביטחון, תכולת אריזות קוטג' ואפילו תחרות הבנקים, כל אלה "נוסעים" נהדרים שעולים על עגלת סדר היום, אך אינם משפיעים במישרין ובמהירות על שוק העבודה, הייצור והתוצר הישראלי כמו הקיפאון הצפוי ביצוא הישראלי לאירופה. מדאיגה השאלה עד לאיזו רמה יידרש האירו לקרוס (נסחר כיום בשפל של 13 שנה) בשביל שהאוצר יפעיל תכנית חירום לתמיכה מובנת בביקוש למט"ח ובהשאת הפריון לעובד באמצעות ייעול ושיפור קווי הייצור בישראל.

היצואנים צריכים להתרגל להכרח של ניהול החשיפה המטבעית לתנודות השערים ולהסתגל לאירו הנמוך מ-4 שקלים. לשם כך צריכים היצואנים לקבל תמריצים מהממשלה, להתייעל ולהיות מסוגלים לעמוד בתחרות הקשה הקיימת בענפים השונים, זאת על מנת לשמר את נתח השוק שיש לייצוא הישראלי המהווה מעל 30% מכלל השירותים והסחורות שיוצאים לאירופה. האוצר חייב להשתמש ב"ארגז הכלים" הפיסקלי העומד לרשותו. פעילות הנדרשת לצורך הערת שוק היצואנים - מהלך העשוי להיפתח ברמה ההצהרתית על מנת שיתמודדו נכון עם המציאות העומדת לבוא. ללא תכנית נכונה להתמודדות עם בעיה זו, צפויים להיות אלפי מפוטרים. הדאגה לשוק העבודה המושתת על יצואנים ומהווה מעל 40% תוצר, צריכה לעלות על שולחן הדיונים עוד טרם הועלו הנושאים האחרים הממלאים כיום את סדר היום של משרד האוצר בישראל. 

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מוישה 17/08/2015 17:01
    הגב לתגובה זו
    על סמך היכרות של שנים רבות , לאיש אין מושג ירוק!!! על מה הוא מדבר. מתנסח יפה "הא ותו לא"
  • 1.
    ספקולנט 17/08/2015 06:09
    הגב לתגובה זו
    בהחלט תרחיש ידוע מראש, יהיה מענײַן לראות את היורו מתרסק
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.