ייצואנים, תתכוננו: המטבע האירופי צפוי לשנות את פני העתיד
השיח הכלכלי הנוכחי שנע בין הגברת התחרות בבנקים לבין ניסיונות חוזרים ונשנים להורדה של מחירי הנדל"ן מתעלם מהאיום האמיתי על הכלכלה הישראלית. ממשלת ישראל ומשרד האוצר לא נותנים את דעתם לשינוי העצום באזור היצוא הגדול ביותר של ישראל, הלוא הוא האיחוד האירופי.
האינדיקציות האחרונות מאירופה מצביעות על כך שמדיניות הבנק המרכזי האירופי תוביל להיחלצות מהמשבר הנוכחי בשיטה האמריקנית. במשך תהליך של ברננקיזציה, כשמו של בן ברננקי שפצח בתכנית ההרחבות הכמותיות, רכישת האג"ח ושימור הריבית האפסית לאורך זמן, אירופה הולכת לתקופה ארוכה של הצפת השוק במטבע זול - מהלך התומך בפיחות האירו מול כלל המטבעות המובילים בעולם וכמובן גם מול השקל. כך, באמצעות סוג של מלחמת מטבעות ותמריצים כלכליים, מתכוונת אירופה לנסות ולחלץ את הכלכלה המקומית מהבוץ העמוק בו היא שרויה.
הבוץ האירופי עמוק מזה שבארה"ב אחרי הכל, הבעיות של אירופה קשות יותר מהבעיות של ארה"ב גם בשיא המשבר. במחוזות מסוימים שיעור האבטלה נוסק לכדי 20% ויותר, בדגש על אבטלת צעירים. במצב הנוכחי, האירופים נדרשים לצעדים חריגים מעודדי תעסוקה וצמיחה. החלשת המטבע המקומי תשפר את תנאי הסחר ליצוא ותצמצם את היבוא, בכך ירווח הייצוא האירופי. מחזורי העסקים צפויים להימשך על פני חודשים ארוכים, כשבמהלכם הערכות מצביעות על כך שלאירו פוטנציאל החלשות אל עבר נקודת השוויון עם הדולר האמריקני ואף פחות. אם נתרגם את המספרים לעברית, מדובר במהלך המאיים על עתיד הייצוא הישראלי לאירופה. האירו ברמות שפל שהוא עשוי להיסחר ביחס לשקל החדש מתחת לרמה של ה-4 שקלים לאירו. נזכיר כי שנה מהיום, האירו נסחר סביב רמה של 4.60 שקלים לאירו ועד כה נחלש האירו בחישוב שנתי של יותר מ-10%. היחלשות נוספת של האירו בשיעור של 10% צפויה להוציא מחוץ למשוואה פסי ייצור, מפעלים ויצואנים ששולי הרווח שלהם נמוכים והם ממוקדים בשוק האירופי.
בינתיים, שר האוצר משה כחלון ממשיך לשלוח את בנק ישראל, ובראשו קרנית פלוג, לרכוש דולרים במאבק מתמשך ועקר לייצוב שוק המט"ח המקומי, שמושפע מכוחות גדולים בעשרות מונים מבנק ישראל ומשרד האוצר גם יחד. פעילות מסחרית ומוסדית ארוכות טווח המזרימות מטבע זר לשוק המקומי מהלך המאתגר את בגרות המשק ועומק משאביו.
- לראשונה: הזהב עקף את האירו כנכס רזרבה
- לגארד קוראת לאירופה: הזמן להפוך את האירו לחלופה אמיתית לדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במשרד האוצר נראה כי היה מי שהחליט שלא להחליט ולא לפעול בצורה מובהקת על מנת לייצב את שוק המט"ח וכלכלת הייצוא הישראלית. בזמן שאירופה מתכוננת לזינוק מראש מצוק יחד עם המטבע שלה, במשרד האוצר מותירים את בנק ישראל לבדו במערכה על ייצוב השוק המוניטרי.
מחירי הדיור, תקציב הביטחון, תכולת אריזות קוטג' ואפילו תחרות הבנקים, כל אלה "נוסעים" נהדרים שעולים על עגלת סדר היום, אך אינם משפיעים במישרין ובמהירות על שוק העבודה, הייצור והתוצר הישראלי כמו הקיפאון הצפוי ביצוא הישראלי לאירופה. מדאיגה השאלה עד לאיזו רמה יידרש האירו לקרוס (נסחר כיום בשפל של 13 שנה) בשביל שהאוצר יפעיל תכנית חירום לתמיכה מובנת בביקוש למט"ח ובהשאת הפריון לעובד באמצעות ייעול ושיפור קווי הייצור בישראל.
היצואנים צריכים להתרגל להכרח של ניהול החשיפה המטבעית לתנודות השערים ולהסתגל לאירו הנמוך מ-4 שקלים. לשם כך צריכים היצואנים לקבל תמריצים מהממשלה, להתייעל ולהיות מסוגלים לעמוד בתחרות הקשה הקיימת בענפים השונים, זאת על מנת לשמר את נתח השוק שיש לייצוא הישראלי המהווה מעל 30% מכלל השירותים והסחורות שיוצאים לאירופה. האוצר חייב להשתמש ב"ארגז הכלים" הפיסקלי העומד לרשותו. פעילות הנדרשת לצורך הערת שוק היצואנים - מהלך העשוי להיפתח ברמה ההצהרתית על מנת שיתמודדו נכון עם המציאות העומדת לבוא. ללא תכנית נכונה להתמודדות עם בעיה זו, צפויים להיות אלפי מפוטרים. הדאגה לשוק העבודה המושתת על יצואנים ומהווה מעל 40% תוצר, צריכה לעלות על שולחן הדיונים עוד טרם הועלו הנושאים האחרים הממלאים כיום את סדר היום של משרד האוצר בישראל.
- 2.מוישה 17/08/2015 17:01הגב לתגובה זועל סמך היכרות של שנים רבות , לאיש אין מושג ירוק!!! על מה הוא מדבר. מתנסח יפה "הא ותו לא"
- 1.ספקולנט 17/08/2015 06:09הגב לתגובה זובהחלט תרחיש ידוע מראש, יהיה מענײַן לראות את היורו מתרסק
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
