ייצואנים, תתכוננו: המטבע האירופי צפוי לשנות את פני העתיד

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מתייחס להשפעות הכלכלה האירופית על סקטור הייצוא הישראלי
יוסי פריימן | (2)

השיח הכלכלי הנוכחי שנע בין הגברת התחרות בבנקים לבין ניסיונות חוזרים ונשנים להורדה של מחירי הנדל"ן מתעלם מהאיום האמיתי על הכלכלה הישראלית. ממשלת ישראל ומשרד האוצר לא נותנים את דעתם לשינוי העצום באזור היצוא הגדול ביותר של ישראל, הלוא הוא האיחוד האירופי.

האינדיקציות האחרונות מאירופה מצביעות על כך שמדיניות הבנק המרכזי האירופי תוביל להיחלצות מהמשבר הנוכחי בשיטה האמריקנית. במשך תהליך של ברננקיזציה, כשמו של בן ברננקי שפצח בתכנית ההרחבות הכמותיות, רכישת האג"ח ושימור הריבית האפסית לאורך זמן, אירופה הולכת לתקופה ארוכה של הצפת השוק במטבע זול - מהלך התומך בפיחות האירו מול כלל המטבעות המובילים בעולם וכמובן גם מול השקל. כך, באמצעות סוג של מלחמת מטבעות ותמריצים כלכליים, מתכוונת אירופה לנסות ולחלץ את הכלכלה המקומית מהבוץ העמוק בו היא שרויה.

הבוץ האירופי עמוק מזה שבארה"ב אחרי הכל, הבעיות של אירופה קשות יותר מהבעיות של ארה"ב גם בשיא המשבר. במחוזות מסוימים שיעור האבטלה נוסק לכדי 20% ויותר, בדגש על אבטלת צעירים. במצב הנוכחי, האירופים נדרשים לצעדים חריגים מעודדי תעסוקה וצמיחה. החלשת המטבע המקומי תשפר את תנאי הסחר ליצוא ותצמצם את היבוא, בכך ירווח הייצוא האירופי. מחזורי העסקים  צפויים להימשך על פני חודשים ארוכים, כשבמהלכם הערכות מצביעות על כך שלאירו פוטנציאל החלשות אל עבר נקודת השוויון עם הדולר האמריקני ואף פחות. אם נתרגם את המספרים לעברית, מדובר במהלך המאיים על עתיד הייצוא הישראלי לאירופה. האירו ברמות שפל שהוא עשוי להיסחר ביחס לשקל החדש מתחת לרמה של ה-4 שקלים לאירו. נזכיר כי שנה מהיום, האירו נסחר סביב רמה של 4.60 שקלים לאירו ועד כה נחלש האירו בחישוב שנתי של יותר מ-10%. היחלשות נוספת של האירו בשיעור של 10% צפויה להוציא מחוץ למשוואה פסי ייצור, מפעלים ויצואנים ששולי הרווח שלהם נמוכים והם ממוקדים בשוק האירופי.

בינתיים, שר האוצר משה כחלון ממשיך לשלוח את בנק ישראל, ובראשו קרנית פלוג, לרכוש דולרים במאבק מתמשך ועקר לייצוב שוק המט"ח המקומי, שמושפע מכוחות גדולים בעשרות מונים מבנק ישראל ומשרד האוצר גם יחד. פעילות מסחרית ומוסדית ארוכות טווח המזרימות מטבע זר לשוק המקומי מהלך המאתגר את בגרות המשק ועומק משאביו.

במשרד האוצר נראה כי היה מי שהחליט שלא להחליט ולא לפעול בצורה מובהקת על מנת לייצב את שוק המט"ח וכלכלת הייצוא הישראלית. בזמן שאירופה מתכוננת לזינוק מראש מצוק יחד עם המטבע שלה, במשרד האוצר מותירים את בנק ישראל לבדו במערכה על ייצוב השוק המוניטרי.

מחירי הדיור, תקציב הביטחון, תכולת אריזות קוטג' ואפילו תחרות הבנקים, כל אלה "נוסעים" נהדרים שעולים על עגלת סדר היום, אך אינם משפיעים במישרין ובמהירות על שוק העבודה, הייצור והתוצר הישראלי כמו הקיפאון הצפוי ביצוא הישראלי לאירופה. מדאיגה השאלה עד לאיזו רמה יידרש האירו לקרוס (נסחר כיום בשפל של 13 שנה) בשביל שהאוצר יפעיל תכנית חירום לתמיכה מובנת בביקוש למט"ח ובהשאת הפריון לעובד באמצעות ייעול ושיפור קווי הייצור בישראל.

היצואנים צריכים להתרגל להכרח של ניהול החשיפה המטבעית לתנודות השערים ולהסתגל לאירו הנמוך מ-4 שקלים. לשם כך צריכים היצואנים לקבל תמריצים מהממשלה, להתייעל ולהיות מסוגלים לעמוד בתחרות הקשה הקיימת בענפים השונים, זאת על מנת לשמר את נתח השוק שיש לייצוא הישראלי המהווה מעל 30% מכלל השירותים והסחורות שיוצאים לאירופה. האוצר חייב להשתמש ב"ארגז הכלים" הפיסקלי העומד לרשותו. פעילות הנדרשת לצורך הערת שוק היצואנים - מהלך העשוי להיפתח ברמה ההצהרתית על מנת שיתמודדו נכון עם המציאות העומדת לבוא. ללא תכנית נכונה להתמודדות עם בעיה זו, צפויים להיות אלפי מפוטרים. הדאגה לשוק העבודה המושתת על יצואנים ומהווה מעל 40% תוצר, צריכה לעלות על שולחן הדיונים עוד טרם הועלו הנושאים האחרים הממלאים כיום את סדר היום של משרד האוצר בישראל. 

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מוישה 17/08/2015 17:01
    הגב לתגובה זו
    על סמך היכרות של שנים רבות , לאיש אין מושג ירוק!!! על מה הוא מדבר. מתנסח יפה "הא ותו לא"
  • 1.
    ספקולנט 17/08/2015 06:09
    הגב לתגובה זו
    בהחלט תרחיש ידוע מראש, יהיה מענײַן לראות את היורו מתרסק
ניר חצבניר חצב
הצפת ערך

89bio יצאה מחברת טבע ושווה כבר יותר מ-600 מיליון דולר. האם זאת רק ההתחלה?

החברה מפתחת תרופה בעלת ייתרון מובהק ביחס לתרופות של חברות מתחרות למחלה ממנה סובלים כיום כ-16.5 מיליון אמריקאים, מספר שגדל בקצב גבוה וצפוי להגיע ל-27 מיליון איש עד 2030
ניר חצב |
חברת 89bio (סימול: ETNB) היא חברת ביוטכנולוגיה אמריקאית העוסקת בפיתוח תרופות ל-Unmet Needs, כלומר לאינדיקציות שהטיפול הנוכחי עבורן אינו אפקטיבי מספיק. הנכס המוביל של החברה הוא התרופה BIO89-100, שמיועדת לטיפול ב-NASH - non-alcoholic steatohepatitis, שמכונה גם מחלת הכבד השומני, וכן לטיפול ב- SHTG - hypertriglyceridemia, שהיא רמת טריגליצרידים גבוהה בדם. האינדיקציה המובילה היא ל-NASH, כשהתרופה נמצאת כעת בניסוי 2a/1b, בעוד האינדיקציה ל-SHTG נמצאת לאחר ניסויים פרה-קליניים ולפני ניסוי ראשון בבני אדם. למרות היותה חברה אמריקאית, ל-89bio יש הקשר ישראלי מובהק, והיא מנהלת את חטיבת המחקר והפיתוח שלה מישראל. בנוסף, שניים ממייסדיה הם בכירים לשעבר בטבע - סמנכ"ל התפעול שלה הוא ד"ר רם וייסבורד, לשעבר סגן נשיא לענייני אסטרטגיה בטבע, ואחד מחברי הדירקטוריון שלה הוא ד"ר מייקל היידן, שכיהן כמדען הראשי של טבע בשנים 2012-2017. כמו כן, ואולי חשוב מכל, המולקולה המרכזית של 89bio הייתה שייכת בעבר לטבע, והיא נרכשה על ידי 89bio באפריל 2018. בתמורה למולקולה זו שילמה 89bio לטבע סכום של 6 מיליון דולר, עם אפשרות לשלם 135 מיליון דולר נוספים, ביחד עם תשלום תמלוגים, אם וכאשר תגיע התרופה לשוק. הקשר ישראלי נוסף הוא דרך קרן פונטיפקס הישראלית, שהשקיעה ב-89bio בשלביה הראשוניים וגם כיום מחזיקה בכ-7% ממניות החברה. מחלת הכבד השומני – אינדיקציית ענק שרק הולכת וגדלה
ה-NASH, או מחלת הכבד השומני, היא אחת מהאינדיקציות ה"חמות" ביותר בעולם הביוטכנולוגיה כיום. לפי הערכות, כ-30% מאוכלוסיית העולם סובלים מבעיה שנקראת NAFLD - Non Alcoholic Fatty Liver Disease, שמוגדרת כמצב בו בכבד יש 6% שומן או יותר. ה-NASH הוא השלב המתקדם יותר של ה-NAFLD, בו הכבד מתחיל לפתח דלקת – משם סכנת ההידרדרות לצלקת, שחמת ואפילו סרטן גדלה. חולי NASH סובלים בדרך כלל ממספר בעיות בריאותיות נוספות, כמו רמת טריגלצרידים גבוהה בדם (hypertriglyceridemia, שהיא כאמור אינדיקציה נוספת ל-BIO89-100), משקל יתר וסכרת. כמו הבעיות הבריאותיות ה"מודרניות" הללו, שתפוצתן הולכת וגדלה בשל אורח החיים בעולם המערבי, כך גם מספר החולים ב-NASH גדל משמעותית בשנים האחרונות, וצפוי להמשיך לגדול גם בעתיד – לפי ההערכות הנוכחיות, כ-16.5 מיליון אמריקאים סובלים כיום מ-NASH, ומספר זה צפוי לגדול לכ-27 מיליון איש עד לשנת 2030. אין כיום טיפול תרופתי ייעודי ל-NASH, כאשר הטיפול הנפוץ הנוכחי מבוסס על ניסיון לשנות את אורח החיים של החולים, דרך הגברת כושר גופני ושיפור תזונה. המון חברות פרמצבטיקה וביוטכנולוגיה עומלות על פיתוח טיפולים למחלת ה-NASH, ביניהן חברות ענק כמו Novartis ו-Bristol Myers Squibb וגם חברות קטנות יותר, כמו חברת Galmed הישראלית (GLMD) שנסחרת בשווי של כ-100 מיליון דולר. לא מעט חברות נכשלו בפיתוח תרופה אפקטיבית למחלה לאורך השנים, כולל Gilead, שהודיעה באפריל 2019 כי ניסוי שלב 3 בתרופה לטיפול ב-NASH לא עמד ביעדיו. הכישלון האחרון היה של חברת Intercept Pharmaceuticals - ICPT שהודיעה בחודש יוני כי בקשתה לאישור התרופה לשיווק נדחתה על ידי ה-FDA בשלב זה, כשהסוכנות ביקשה מידע פוסט קליני נוסף שיוכיח כי התועלת שבתרופה עולה על הסיכונים שבה. התרופה של 89 מציעה יתרון אחד משמעותי מאוד
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.