הכתובת על הקיר: האסון הבא של מדינת ישראל קרוב, והוא לא ביטחוני
בלב מצוקת הדיור, העוני, הפערים החברתיים ועוד שלל בעיות שנמצאות על הפרק, ממשלות ישראל לדורותיהן הזניחו את ההערכות לאחד האסונות האסטרטגיים החמורים ביותר המאיימים על מדינת ישראל - רעידת אדמה גדולה.
האסון בנאפל, בה טיילו ישראלים רבים, הצליח להמחיש עד כמה אסון רעידת האדמה מוחשי וקרוב אל ליבה של מדינת ישראל. לצערנו, מומחים שונים מרחבי העולם מזהירים חדשות לבקרים כי רעידת אדמה גדולה עלולה להתרחש בישראל. ומנגד זו האחרונה והרשויות בה, שמתמודדות עם בעיות רבות יום-יומיות, לא יכולה לתקצב איומים אסטרטגיים משמעותיים שהם לא ביטחוניים. בניגוד לגופי הביטחון, לאזרח הפשוט אין מנגנון מאוגד ולובי אמיתי בכנסת שיילחם עבורו למען ביטחונו.
נשאלת השאלה, אילו צעדי מנע מתבצעים מלבד לאמן את היחידות הצבאיות במשימה חשובה מאין כמותה בדמות סיוע למדינות שבהן האסון כבר התרחש? היחידות הצבאיות מאומנות היטב למצבי אסון שעלולים להתרחש במדינת ישראל, אבל, לא עדיף להשקיע את מרבית התקציבים כדי למנוע עד כמה שניתן את מספר הנפגעים שכוחות הביטחון יצטרכו לחלץ? אחד הפתרונות המניעתיים לרעידות אדמה בישראל הוא חיזוק מאסיבי של מבנים קיימים. אכן, מבוצעים כיום פרויקטים של תמ"א 38 במספר בודד של בניינים בתוך שכונות. אולם פתרונות אלו אכן יקטינו את הנזק במידה ויתרחש אסון, אך לא יתנו מענה רחב היקף לבעיה. כדי להקטין את מימדי הנזק הסביבתי והאסון במקרה שבו תתרחש רעידת אדמה חזקה בישראל, יש להתחיל כבר היום בפרויקטים להתחדשות עירונית של שכונות שלמות ולא של בניינים בודדים. ברור כי במצב שבו יתמוטטו בניינים ישנים מסביב לבניין בודד שכבר חוזק, קיימת עדיין סכנה תברואתית ובטיחותית. איך תושבים בבניין בודד שלא ניזוק יוכלו לנהל שגרת חיים בימים שלאחר אסון כשכל האזור מוכה הרס? הכדאיות באזור המרכז לביצוע פרויקטים של התחדשות עירונית מוכחת וברורה ככל שמחירי הנדל"ן עולים, אך מה יעשו להם תושבי הפריפריה והשכונות? אף יזם בישראל לא יסכים לבצע התחדשות של בניין בודד בעיר הרחוקה ממטרופולין תל אביב. אפילו בעיר גדולה ומפותחת כמו באר שבע, בה שכונות רבות עם בניינים ישנים, אין כדאיות לביצוע פרויקטים נקודתיים בשל מחירי דירות נמוכים יחסית, מאחר והתמורה ממכירת הדירות שמתווספות לבניין, לא מצליחה לכסות על ההוצאות הגדולות הכרוכות בחיזוקו.
מאידך, אם מבצעים פרויקטים של שכונה שלמה לצורך חיזוקה, ישנו ניצול רב של יתרונות לגודל, ונראה כי הכדאיות הכלכלית של היזם עולה בצורה משמעותית. ייתכן, שיהיו שכונות בהן לא תהיה כדאיות כלכלית, אולם עם התערבות ממשלתית בצורת סבסוד עבור הדיירים, תאפשר לבצע חיזוק מבנים חוצה שכונות בישראל.
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- רעידת אדמה בבנגקוק: האם תהיה לה השלכה כלכלית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הקושי התקציבי, ראוי כי מדינת ישראל לא תשקיע את כל משאביה רק באיומים אסטרטגיים הקשורים באופן ישיר לתקציב הביטחון, אלא תנהל את הסיכונים בצורה ראויה ותתכונן למצב שבו תתרחש רעידת אדמה משמעותית. אסון הכרמל שהתרחש לפני כחמש שנים הוא עדות מוכחת לנזק שיכול להיגרם מחוסר היערכות לאסונות טבע שעלולים לפקוד את מדינת ישראל.
- 6.יוסף 11/09/2015 22:22הגב לתגובה זויזם פופוליסט שכל מה שמעניין אותו זה הרווח לעצמו. החלום שלו ושל חבר מרעיו זה רעידת אדמה... לפחות היו יודעים לבנות
- 5.משה כהן 12/05/2015 16:31הגב לתגובה זויותר דיירים כלומר צפוף יותר, יותר פקקים, האם גם יבנו יותר גנים בתי ספר גינות? מעבר לרווח הוודאי לקבלנים, האם לא תרד איכות החיים של התושבים? דוחסים יותר אנשים על אותו שטח ו עם אותן תשתיות. לא הזכרנו חניה. ...
- 4.יש להפקיע סמכויות תכנון תמ"א38 מהעיריות (ל"ת)ע' ת"א מכשילה תמ"א 08/05/2015 23:10הגב לתגובה זו
- 3.ירון 07/05/2015 09:30הגב לתגובה זווגם תלמדו להגיד חס וחלילה.העיתונאים ירדו מהפסים לגמרי בשנים האחרונות. כל היום מחפשים כותרות רעות. בטוח שהם מרגישים רע
- 2.הזדמנויות בעמ 07/05/2015 00:41הגב לתגובה זוצחי דומה לצ׳אק נוריס!!
- 1.שמואל 06/05/2015 18:28הגב לתגובה זואם האסון הבא הוא רעידת אדמה, זאת אומרת שכל האסונות האחרים יקרו רק לאחר מכן. אז יש לנו עוד הרבה זמן.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.