טאואר מאריכה את ההסכם עם פנסוניק, ההכנסות ייחתכו

חברת השבבים מאריכה את סכם השותפות עם פנסוניק בשלוש שנים נוספות עד 2022. הוסכם על מבנה תמחור חדש שיוריד 20 מיליון דולר מההכנסות ברבעון
גיא עיני | (2)

טאואר -3.42% הודיעה היום על חתימה והארכת הסכם השותפות עם פנסוניק בשלוש שנים נוספות עד 2022. כחלק מההסכם, פנסוניק תמשיך לרכוש מוצרים עבור עסקי המוליכים למחצה שלה משלושת מתקני הייצור של TPSCo ביפן.

השותפות ב-TPSCo מורכבת מפנסוניק כיצרנית של מערכות אנלוגיות וטאואר-ג'אז כיצרנית בטכנולוגיות אנלוגיות. כמות המוצרים אותם תייצר פנסוניק במתקני החברה צפויה להישאר ברמה זהה, עם מבנה תמחור חדש שיביא לירידה במכירות של כ-20 מיליון דולר ברבעון - מדובר על ירידה של  80 מיליון דולר בשנה - כ-20% מהיקף ההכנסות של השותפות.

"פנסוניק הוא לקוח עיקרי שבחמש שנים אחרונות המכירות אליו היו 400 מיליון דולר בשנה, ולפי טבלת המחירים החדשה תהיה ירידה של 20%. ניצולת הייצור הנוכחי במפעלים ביפן עומד על כ-50%, אנו מתכננים להגדיל את ניצולת הייצור -80% תוך שנתיים שלוש ובכך לכפות על הפער שנוצר", אמר אורן שירזי, סמנכ"ל כספים בטאואר ל-Bizportal.

שירזי אומר כי אין קשר בין הזהרת הרווח שפרסמה סמסונג לירידת המחיר בעסקה עם פנסוניק. הירידה הייתה ידועה מראש בחוזה המקורי ב-2014, בעת רכישת המפעלים מפנסוניק זה היה בהסכם שהם יכסו את העלויות לחמש שנים, עכשיו שהחוזה נגמר אין להם סיבה לכסות את העליות שוב.

מטאואר נמסר כי היא צופה כי ההשפעה השלילית על ההכנסות ועל שיעורי הרווחיות של החברה תנוטרל בסיוע התייעלות במתקני הייצור. כמו כן במקביל המיזם המשותף יגדיל את מכירותיו לצד שלישי הכוללות, בעיקר מוצרי בתחום 300 מ"מ המתקדמת המתאפיינת ברווחיות גבוהה.

"פנסוניק הוא לקוח עיקרי שבחמש שנים אחרונות המכירות אליו היו 400 מיליון דולר בשנה, ולפי טבלת המחירים החדשה תהיה ירידה של 20%. ניצולת הייצור הנוכחי במפעלים ביפן עומד על כ-50%, אנו מתכננים להגדיל את ניצולת הייצור ל-80% תוך שנתיים שלוש ובכך לכפות על הפער שנוצר", מסביר שירזי.

"במהלך חמש השנים האחרונות המשכנו לצמוח, הן ביכולות הטכנולוגיות והן בהיבט העסקי, יחד עם פנסוניק כשותפים. בסיס העובדים שלנו ב-TPSCo הוא בעל רמת מומחיות טכנית גבוהה ביותר וביצועים תפעוליים מעולים, התקשרנו עם למעלה מ-180 לקוחות שהחלו לייצר במתקני הייצור ביפן מאז החלה השותפות ואנו רושמים כעת עלייה משמעותית בניצולת הייצור בפלטפורמות ה-300 מ"מ השונות. השותפות מהווה משוואה מנצחת עבור כל המעורבים בה – טאואר-ג'אז, פנסוניק, TPSCo וכמובן בסיס הלקוחות החשוב שלנו", אמר מנכ"ל טאואר-ג'אז, ראסל אלוואנגר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ספרטקוס 26/03/2019 11:53
    הגב לתגובה זו
    זו הודעה מצוינת, בארה"ב יקבלו אותה בהתלהבות
  • על מה ? על fab filler - מוצרים ברווח אפסי (ל"ת)
    תלמד מילה FAB FILLER 26/03/2019 16:03
    הגב לתגובה זו
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג -0.6%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס עם הוצאות מימון ששחקו את השורה התחתונה

המכירות בחנויות הזהות ירדו בצורה חדה, כשבפוט לוקר ישנה ירידה של 21.4% ובנוסף סגירת פעילות דרים ספורט תרמה לירידות; הגידול בשטחי המסחר וכניסה לצרפת וגרמניה קיזזו את הירידות באופן חלקי

רן קידר |
נושאים בכתבה נייקי ריטיילורס

חברת ריטיילורס ריטיילורס -2.1%  דיווחה על תוצאות הרבעון השני של 2025 עם ירידה קלה בהכנסות שהתבטאה בירידה ברווח התפעולי. הרווח הנקי של החברה ירד דרמטית בכ-79%, בעיקר בעקבות הוצאות מימון וחשיפה למט"ח. 

הכנסות החברה עמדו על כ-602 מיליון שקל, ירידה של 2.3% לעומת הרבעון המקביל ב־2024. הירידה נבעה בעיקר מצניחה חדה במכירות חנויות זהות, עם פעילות נייקי שירדו ב־2% ברבעון השני לכ־419 מיליון שקל ומכירות פוט לוקר ברבעון שירדו ב־1.7% ל־149.5 מיליון שקל. כמו כן, סגירת פעילות דרים ספורט תרמה לירידה נוספת ובנוסף, דחייה מבצעי ההנחות מיוני (בעקבות "עם כלביא") ליולי, פגעה בהכנסות הרבעון. עם זאת, הגידול בשטחי המסחר והרחבת פעילות נייקי לצרפת ולגרמניה קיזזו את הפגיעה באופן חלקי. במחצית הראשונה של השנה נרשמה עלייה של כ-5.8% בהכנסות לכ-1.13 מיליארד שקל, בעיקר הודות להרחבת שטחי המסחר ורכישת פעילות נוספת בצרפת. 

אמנם הרווח הגולמי ברבעון השני דווקא עלה ל-318 מיליון שקל (52.8% מהמחזור), לעומת כ-312 מיליון שקל (50.7%) ברבעון המקביל, אבל הדבר נובע מדחיית ההנחות. בפעילות נייקי לבדה נרשם גידול של 3.3% ברווח הגולמי לרמה של כ-235 מיליון שקל. הרווח הגולמי בפעילות פוט לוקר ירד בכ-1.5% והסתכם בכ-75 מיליון שקל.במחצית הראשונה של שנת 2025 הרווח הגולמי צמח בכ-6.3% והסתכם בכ-577 מיליון שקל, לעומת כ-543 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. 

בהתאם הרווח התפעולי ברבעון ירד ב-6.8% לכ-45 מיליון שקל, לעומת 48 מיליון שקל ברבעון. הירידה נבעה בגידול חד בהוצאות מכירה ושיווק, בעיקר לאור הרחבת שטחי המסחר וסגירת חנויות בישראל. דבר נוסף שהתבטא בדוח היא עלייה בהוצאות הנהלה ובשכר. הרווח התפעולי למחצית הראשונה ירד בחדות ב-41% לכ-49 מיליון שקל, לעומת כ-83 מיליון שקל אשתקד. 

הנתון הדרמטי ביותר בדוח הוא צניחה של הרווח הנקי, שירד ב-47% ברבעון השני ועמד על 13.2 מיליון שקל בלבד, לעומת 24.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. במחצית הראשונה של השנה הרווח הנקי עמד על 8.8 מיליון שקל בלבד, ירידה של כ79% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (41.5 מיליון שקל). הסיבה שהרווח הנקי נשק משמעותית יותר מהרווח התפעולי היא הזינוק בהוצאות המימון, שעלו ביותר מפי שניים לעומת הרבעון המקביל, ועמדו על 26.7 מיליון שקל (לעומת כ-12 מיליון שקל). בסך הכל במחצית השניה הוצאות המימון עלו בכ-45% והגיעו ל-37 מיליון שקל, לעומת 25.5 מיליון שקל בלבד אשתקד. ההוצאות כללו ריביות על חכירות, שערוכי מטבע, ריביות על הלוואות, עמלות, וקיזוז חלקי בלבד מהכנסות מימון. לשם ההשוואה, הרווח התפעולי במחצית עמד על כ-48.8 מיליון שקל, וכך כ-75% ממנו "נמחק" על ידי הוצאות המימון בלבד.

פוט לוקר בירידה ונייקי בהתרחבות באירופה 

עוד נתון שלילי שבלט היה מכירות החנויות הזהות, שירד בחדות. אמנם בפעילות נייקי הירידה היתה קלה יחסית, למרות החששות מחזרתה של נייק לאמזון, ועמדה על כ-3.5% ברבעון השני לעומת רבעון מקביל, בפוט לוקר הצניחה הייתה חדה, עם ירידה של 21.4%.