על הסיבות להורדת הריבית, והסתכלות כלכלית קדימה

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה, בנק מזרחי-טפחות., דן בהורדת גובה הריבית במשק האחרונה והשפעותיה על השוק
רונן מנחם | (6)
נושאים בכתבה ריבית

ההודעה על ירידת הריבית ביום שני הפתיעה אותי. נתוני המשק סבירים, הייצוא התאושש קצת, המדדים המובילים בסדר, תיסוף השקל נבלם (מדשדש זה זמן סביב 3.5 ש' לדולר), מחירי הדיור עולים במהירות והאינפלציה אמנם נמוכה (1.4% ב-12 החודשים האחרונים), אך לא נמוכה מדי.

קצת לפני הייתה "תחושה באוויר" שאולי הריבית כן תרד, בגלל שמדד המחירים לצרכן ירד ב-0.6% בחודש ינואר - פי 2 מהצפי. אך בנק ישראל נוהג לומר שחודש בודד לא "מלחיץ" אותו, וחשבתי ש"יבליג" הפעם. הייתה עוד סיבה שחשבתי כך - אני קורא לה "שגרת ההפתעה".

בחנתי את 28 החלטות הריבית הקודמות (מאז פרוץ המחאה החברתית), ומצאתי כי ב-15 מקרים (54%) קדמו להם מדדים נמוכים מהצפי. ה"פספוסים" הצטברו ל-2.2%, בנק ישראל הוריד ריבית רק בשליש מהמקרים (ועוד 3 הורדות לאחר מדד שתאם לצפי). בחודשיים הקודמים היה המדד נמוך 0.4% מהצפי (במצטבר) ובנק ישראל לא שינה ריבית.

מדוע הבנק לא מיהר להגיב? כנראה כי הריבית כבר נמוכה (הייתה בדרכה למעלה והגיעה ל-3.25% ערב המחאה), ההשלכות המרסנות של המחאה והרגולציה על המדדים עלולות להיות זמניות, שוק הדיור עלול להתחמם עוד והורדת ריבית לצורך ייסוף השקל די מוצתה.

אני מציע הסבר נוסף: אינפלציה נמוכה אינה תופעה מקומית, במדינות מפותחות בעולם היא ירדה אף יותר בשנה-שנתיים האחרונות. בד"כ מעיד הדבר על קיטון בביקוש המקומי והאטה כלכלית. היום, משקים מפותחים יכולים לצמוח מהר מבעבר, ללא עלייה של ממש בקצב האינפלציה, הודות להתייעלות אגרסיבית של המגזרים העסקיים שירדה בזמן המשבר העולמי הקשה, הרעה את התעסוקה, אך כעת מאפשרת מחירים תחרותיים יותר, בלי להיפגע מהותית בשורת הרווח.

זו אחת הסיבות לכך, שלמרות שכמות הכסף ברחבי העולם מזנקת וחלופות החיסכון לצריכה מתמעטות ומתייקרות, המחירים בקושי זזים. לכן גם יהיה קשה להגדיל את התעסוקה בשנים הקרובות, גם כשהכלכלות תשובנה לצמיחה רגילה.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    האם המדד עוד ירד יחסית לשנה שעברה? (ל"ת)
    siryusgo 03/03/2014 12:00
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רונן 01/03/2014 22:34
    הגב לתגובה זו
    לצנוח ,הורדת ריבית אינה מועילה
  • 4.
    יופיטר שקי הון 01/03/2014 07:08
    הגב לתגובה זו
    כל עוד אין צמיחה בר קיימא מעל 5% ואבלטה אמיתית ברמת 0% לא ניתן לעלות ריבית אם יעלו ריבית בשלוש שנים הקכובות יהיה אקוליפסה כלכלית !!!!!כלומר דום!! הרס מוחלט של הכלכלות וכמו דומינו כולם יםגעו היבנתם?
  • 3.
    הבורר 01/03/2014 04:47
    הגב לתגובה זו
    תכלס אם חושבים על זה אף אחד לא יודע מה הולך להיות יעלו או יורידו את הריבית ,השוק ירד או יעלה
  • 2.
    שכר מינימום עלוב 28/02/2014 19:12
    הגב לתגובה זו
    אל תסכימו לעבוד בשביל כסף קטן!!!!
  • 1.
    אהוד 28/02/2014 15:00
    הגב לתגובה זו
    תסייע לשמר את רמות התעסוקה ה"קודמות".
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.