על הסיבות להורדת הריבית, והסתכלות כלכלית קדימה
ההודעה על ירידת הריבית ביום שני הפתיעה אותי. נתוני המשק סבירים, הייצוא התאושש קצת, המדדים המובילים בסדר, תיסוף השקל נבלם (מדשדש זה זמן סביב 3.5 ש' לדולר), מחירי הדיור עולים במהירות והאינפלציה אמנם נמוכה (1.4% ב-12 החודשים האחרונים), אך לא נמוכה מדי.
קצת לפני הייתה "תחושה באוויר" שאולי הריבית כן תרד, בגלל שמדד המחירים לצרכן ירד ב-0.6% בחודש ינואר - פי 2 מהצפי. אך בנק ישראל נוהג לומר שחודש בודד לא "מלחיץ" אותו, וחשבתי ש"יבליג" הפעם. הייתה עוד סיבה שחשבתי כך - אני קורא לה "שגרת ההפתעה".
בחנתי את 28 החלטות הריבית הקודמות (מאז פרוץ המחאה החברתית), ומצאתי כי ב-15 מקרים (54%) קדמו להם מדדים נמוכים מהצפי. ה"פספוסים" הצטברו ל-2.2%, בנק ישראל הוריד ריבית רק בשליש מהמקרים (ועוד 3 הורדות לאחר מדד שתאם לצפי). בחודשיים הקודמים היה המדד נמוך 0.4% מהצפי (במצטבר) ובנק ישראל לא שינה ריבית.
מדוע הבנק לא מיהר להגיב? כנראה כי הריבית כבר נמוכה (הייתה בדרכה למעלה והגיעה ל-3.25% ערב המחאה), ההשלכות המרסנות של המחאה והרגולציה על המדדים עלולות להיות זמניות, שוק הדיור עלול להתחמם עוד והורדת ריבית לצורך ייסוף השקל די מוצתה.
- שוק העבודה האמריקאי ממשיך להיות יציב - הסיכוי להפחתת ריבית יורד
- לאחר רצף הצלחות וזינוק במניה: האם גוגל בדרכה להיות החברה הגדולה בעולם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אני מציע הסבר נוסף: אינפלציה נמוכה אינה תופעה מקומית, במדינות מפותחות בעולם היא ירדה אף יותר בשנה-שנתיים האחרונות. בד"כ מעיד הדבר על קיטון בביקוש המקומי והאטה כלכלית. היום, משקים מפותחים יכולים לצמוח מהר מבעבר, ללא עלייה של ממש בקצב האינפלציה, הודות להתייעלות אגרסיבית של המגזרים העסקיים שירדה בזמן המשבר העולמי הקשה, הרעה את התעסוקה, אך כעת מאפשרת מחירים תחרותיים יותר, בלי להיפגע מהותית בשורת הרווח.
זו אחת הסיבות לכך, שלמרות שכמות הכסף ברחבי העולם מזנקת וחלופות החיסכון לצריכה מתמעטות ומתייקרות, המחירים בקושי זזים. לכן גם יהיה קשה להגדיל את התעסוקה בשנים הקרובות, גם כשהכלכלות תשובנה לצמיחה רגילה.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
- 6.האם המדד עוד ירד יחסית לשנה שעברה? (ל"ת)siryusgo 03/03/2014 12:00הגב לתגובה זו
- 5.רונן 01/03/2014 22:34הגב לתגובה זולצנוח ,הורדת ריבית אינה מועילה
- 4.יופיטר שקי הון 01/03/2014 07:08הגב לתגובה זוכל עוד אין צמיחה בר קיימא מעל 5% ואבלטה אמיתית ברמת 0% לא ניתן לעלות ריבית אם יעלו ריבית בשלוש שנים הקכובות יהיה אקוליפסה כלכלית !!!!!כלומר דום!! הרס מוחלט של הכלכלות וכמו דומינו כולם יםגעו היבנתם?
- 3.הבורר 01/03/2014 04:47הגב לתגובה זותכלס אם חושבים על זה אף אחד לא יודע מה הולך להיות יעלו או יורידו את הריבית ,השוק ירד או יעלה
- 2.שכר מינימום עלוב 28/02/2014 19:12הגב לתגובה זואל תסכימו לעבוד בשביל כסף קטן!!!!
- 1.אהוד 28/02/2014 15:00הגב לתגובה זותסייע לשמר את רמות התעסוקה ה"קודמות".
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
