על יכולתם הבלתי מבוקרת של הבנקים בסיפוק אשראי
מזה כחמש שנים, מאז פרוץ המשבר הפיננסי בסוף 2007, בתי ההשקעות בישראל נתונים תחת מתקפת ביקורת חריפה, אשר במרכזה הטלת ספק ביכולתם לספק אשראי חוץ בנקאי לחברות. לגל הביקורת, שרובו אך לא כולו פופוליסטי מדרגה ראשונה, חברו עיתונאים ופוליטיקאים שהאשימו את בתי ההשקעות במתן אשראי לא אחראי ובתמחור לקוי של סיכונים. הם אף הגדילו ועשו, כשהאשימו בשיאו של משבר הפיננסי העולמי את בתי ההשקעות בביצועים חלשים, בהשוואה לביצועי הבנקים טרום יישום המלצות וועדת בכר. לגבי הטענות על הביצועים די לעבור על התוצאות של השנים האחרונות, בכדי להבין שהטענה מופרכת מיסודה, מוטעית ומטעית.
פרשת מחיקת החובות של נוחי דנקנר על ידי בנק לאומי מראה כי גם המערכת הבנקאית נכשלת מעת לעת במתן אשראי, בדומה לספקי האשראי החוץ בנקאיים המוסדיים - קרנות פנסיה, קופות גמל, חברות ביטוח ואחרים. המחיקה, שבוטלה נכון לעכשיו, מצטרפת למחיקות עתק נוספות שביצעו הבנקים בישראל בשנים האחרונות לטייקונים כאלה ואחרים ולחברות שבשליטתם. האם משמעות הדבר שהבנקים אינם בקיאים ברזי תורת מתן האשראי? בוודאי שזו לא המסקנה, כפי שזו גם אינה המסקנה בנוגע לאשראי שמספקים המוסדיים.
אין בכוונתי להיכנס כאן לגופה של מחיקה או להסדר חוב כזה או אחר, אלא להתייחס לתופעה בכלליות. למרות כל המחיקות עד כה, לא נשמעה כל ביקורת על יכולתם של הבנקים לספק אשראי ולתמחר סיכונים, כפי שמואשמים הגופים המוסדיים בכל הזדמנות.
אנו חיים בתקופה בה שלטת הגישה הקפיטליסטית, במסגרתה מתבססת יכולת הצמיחה של חברות ומדינות במינוף ובמיחזור חובות. לצערנו בכל מחזור כלכלי, בשעת משבר, נקלעות חברות ומדינות למשברים פיננסיים, שלא מאפשרים להם למחזר או לגלגל חובות והן מגיעות לחלדות פרעון. ראינו בשנים האחרונות מדינות פושטות רגל כמו איסלנד, יוון, קפריסין ואחרות, וגם חברות רבות הגיעו לחדלות פרעון כגון אידיבי אחזקות, חבס, אמפל ורבות אחרות. המאפיין המשותף לכולם הוא רמת מינוף גבוהה מאוד. מדינות וחברות אלה ניצבות בפני מספר חלופות, שבמרכזן הכרזה על פשיטת רגל והעברת השליטה בחברה לנושים או הסדר חוב. בחלק ארי של המקרים החלופה של ההסדר טובה יותר לאורך זמן לחברה ולנושי החברה.
בלי נטילת סיכונים לא ניתן לייצר תשואה - זה כלל ידוע, לכן כל משקיע חייב לקחת רמה מסויימת של סיכון, בהתאם למאפיינים שלו - זאת במטרה להניב תשואה אופטימלית מבחינתו. כך גם פועלים הבנקים והגופים המוסדיים בעת מתן אשראי למדינה, חברה או אדם פרטי. בכל מתן אשראי נלקח בחשבון סיכוי מסויים של חדלות פרעון של נוטל ההלוואה או הגעה להסדר חוב.
הבעיה המרכזית של מרבית הבנקים והמוסדיים היא בתמחור נכון של סיכונים, הן בעת מתן האשראי והן בעת מחזור חובות - אז יש לעדכן את תנאי האשראי. לשם כך נדרשת מומחיות והיכרות עם שיטות מורכבות לתמחור סיכונים.
איני חולק על הביקורת הנוגעת לאקטיביזם המוסדי של ספקי האשראי. אני מאמין שהגופים המוסדיים חייבים לקחת חלק הרבה יותר פעיל בהסדרי חוב, אפילו במחיר של השתלטות על חברות באין ברירה טובה יותר. ברור גם שישנן בעיות הנובעות מהמבנה המבוזר של שוק האשראי החוץ בנקאי וריבוי ספקי אשראי כמו קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות וחברות ביטוח, שמקשות על הובלת נציגות נושים מאוחדת.
עם זאת, אני סבור שהביקורת שסופגים הגופים המוסדיים אינה במקום ברובה. כך או כך, השוק המוסדי עובר תהליך מזורז של קונסולידציה בהובלת הרגולטורים, 'בעיית' ביזור האשראי תיפתר, אך לצידה יעלו ויצוצו בעיות מבניות אחרות.
- 1.לינדה 21/04/2013 09:58הגב לתגובה זומדי כמה שבועות אני פותחת את השבוע עם ביזפורטל. קוראת את הדעות תוך כדי שתיית קפה ורואה שהעכבר יצא מהמחילה ומתפרסם. אורי אולי תכתוב על הפנסיה שאתה לא משלם לעובדים שלך ??
- יובל המבולבל 21/04/2013 19:55הגב לתגובה זוסופסוף מישהו מוכן להגיד את האמת כן ירבו כמוך!

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
