על יכולתם הבלתי מבוקרת של הבנקים בסיפוק אשראי
מזה כחמש שנים, מאז פרוץ המשבר הפיננסי בסוף 2007, בתי ההשקעות בישראל נתונים תחת מתקפת ביקורת חריפה, אשר במרכזה הטלת ספק ביכולתם לספק אשראי חוץ בנקאי לחברות. לגל הביקורת, שרובו אך לא כולו פופוליסטי מדרגה ראשונה, חברו עיתונאים ופוליטיקאים שהאשימו את בתי ההשקעות במתן אשראי לא אחראי ובתמחור לקוי של סיכונים. הם אף הגדילו ועשו, כשהאשימו בשיאו של משבר הפיננסי העולמי את בתי ההשקעות בביצועים חלשים, בהשוואה לביצועי הבנקים טרום יישום המלצות וועדת בכר. לגבי הטענות על הביצועים די לעבור על התוצאות של השנים האחרונות, בכדי להבין שהטענה מופרכת מיסודה, מוטעית ומטעית.
פרשת מחיקת החובות של נוחי דנקנר על ידי בנק לאומי מראה כי גם המערכת הבנקאית נכשלת מעת לעת במתן אשראי, בדומה לספקי האשראי החוץ בנקאיים המוסדיים - קרנות פנסיה, קופות גמל, חברות ביטוח ואחרים. המחיקה, שבוטלה נכון לעכשיו, מצטרפת למחיקות עתק נוספות שביצעו הבנקים בישראל בשנים האחרונות לטייקונים כאלה ואחרים ולחברות שבשליטתם. האם משמעות הדבר שהבנקים אינם בקיאים ברזי תורת מתן האשראי? בוודאי שזו לא המסקנה, כפי שזו גם אינה המסקנה בנוגע לאשראי שמספקים המוסדיים.
אין בכוונתי להיכנס כאן לגופה של מחיקה או להסדר חוב כזה או אחר, אלא להתייחס לתופעה בכלליות. למרות כל המחיקות עד כה, לא נשמעה כל ביקורת על יכולתם של הבנקים לספק אשראי ולתמחר סיכונים, כפי שמואשמים הגופים המוסדיים בכל הזדמנות.
אנו חיים בתקופה בה שלטת הגישה הקפיטליסטית, במסגרתה מתבססת יכולת הצמיחה של חברות ומדינות במינוף ובמיחזור חובות. לצערנו בכל מחזור כלכלי, בשעת משבר, נקלעות חברות ומדינות למשברים פיננסיים, שלא מאפשרים להם למחזר או לגלגל חובות והן מגיעות לחלדות פרעון. ראינו בשנים האחרונות מדינות פושטות רגל כמו איסלנד, יוון, קפריסין ואחרות, וגם חברות רבות הגיעו לחדלות פרעון כגון אידיבי אחזקות, חבס, אמפל ורבות אחרות. המאפיין המשותף לכולם הוא רמת מינוף גבוהה מאוד. מדינות וחברות אלה ניצבות בפני מספר חלופות, שבמרכזן הכרזה על פשיטת רגל והעברת השליטה בחברה לנושים או הסדר חוב. בחלק ארי של המקרים החלופה של ההסדר טובה יותר לאורך זמן לחברה ולנושי החברה.
בלי נטילת סיכונים לא ניתן לייצר תשואה - זה כלל ידוע, לכן כל משקיע חייב לקחת רמה מסויימת של סיכון, בהתאם למאפיינים שלו - זאת במטרה להניב תשואה אופטימלית מבחינתו. כך גם פועלים הבנקים והגופים המוסדיים בעת מתן אשראי למדינה, חברה או אדם פרטי. בכל מתן אשראי נלקח בחשבון סיכוי מסויים של חדלות פרעון של נוטל ההלוואה או הגעה להסדר חוב.
הבעיה המרכזית של מרבית הבנקים והמוסדיים היא בתמחור נכון של סיכונים, הן בעת מתן האשראי והן בעת מחזור חובות - אז יש לעדכן את תנאי האשראי. לשם כך נדרשת מומחיות והיכרות עם שיטות מורכבות לתמחור סיכונים.
איני חולק על הביקורת הנוגעת לאקטיביזם המוסדי של ספקי האשראי. אני מאמין שהגופים המוסדיים חייבים לקחת חלק הרבה יותר פעיל בהסדרי חוב, אפילו במחיר של השתלטות על חברות באין ברירה טובה יותר. ברור גם שישנן בעיות הנובעות מהמבנה המבוזר של שוק האשראי החוץ בנקאי וריבוי ספקי אשראי כמו קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות וחברות ביטוח, שמקשות על הובלת נציגות נושים מאוחדת.
עם זאת, אני סבור שהביקורת שסופגים הגופים המוסדיים אינה במקום ברובה. כך או כך, השוק המוסדי עובר תהליך מזורז של קונסולידציה בהובלת הרגולטורים, 'בעיית' ביזור האשראי תיפתר, אך לצידה יעלו ויצוצו בעיות מבניות אחרות.
- 1.לינדה 21/04/2013 09:58הגב לתגובה זומדי כמה שבועות אני פותחת את השבוע עם ביזפורטל. קוראת את הדעות תוך כדי שתיית קפה ורואה שהעכבר יצא מהמחילה ומתפרסם. אורי אולי תכתוב על הפנסיה שאתה לא משלם לעובדים שלך ??
- יובל המבולבל 21/04/2013 19:55הגב לתגובה זוסופסוף מישהו מוכן להגיד את האמת כן ירבו כמוך!

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.